Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 138 záznamů.  začátekpředchozí119 - 128další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Adaptace dítěte na školu, možné problémy a jejich řešení
Rašková, Lucie ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Krykorková, Hana (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá tématem vstupu dítěte do školy a jeho adaptací na nové prostředí. Věnuje se také možným problémům, které mohou nastat, a způsobům, jak jim předcházet. Celá práce je rozdělena na 2 části: teoretickou a empirickou. Teoretická část je dále rozčleněna na 4 kapitoly. Snahou teoretické práce je zasadit téma adaptace dítěte na školní prostředí do celkového kontextu. Ukázat významnost tohoto okamžiku v životě dítěte a změny, které sebou přináší, a také jejich vliv na další vývoj dítěte. Teoretická část začíná charakteristikou předškolního věku dítěte, pokračuje předškolní přípravu až k samotnému začátku školní docházky. Poslední kapitola je věnována dětem se specifickými potřebami a způsobům práce s dětmi v mladším školním věku. Empirická část se zaměřuje na téma školní zralosti a připravenosti. Věnuje se zkoumání školní zralosti u dětí předškolního věku a dostupným diagnostickým metodám, kterými můžeme školní zralost a připravenost zjišťovat. Cílem empirické části je porovnat vliv soukromých a státních vzdělávacích předškolních zařízení na úroveň vývoje dítěte. Především pak na úroveň školní zralosti a připravenosti dětí předškolního věku. Cílem empirické části je nejen poznat úroveň školní zralosti a připravenosti dětí, ale také diagnostické metody, které nám je umožňují určitým způsobem...
Využití metakognitivních strategií v profesionálním hudebním vzdělávání: k možnostem uplatnění metakognice při přípravě hudebních interpretů
Kubíková, Jitka ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Krykorková, Hana (vedoucí práce)
Studium hudebních oborů na umělecké škole jakou je konzervatoř, je náročné na talent, osobnostní předpoklady, ale také na intelektuální úroveň. Tato práce představuje metakognici jako metodu, která rozvíjí mentální potenciál a umožňuje tak hodnotnější poznávání v různých oblastech včetně profesionální přípravy budoucích hudebních interpretů a pedagogů. Vzdělávání na konzervatoři je specifické v mnoha ohledech, proto je stručně zmíněna problematika studijních předpokladů (hudební schopnosti a jejich rozvoj, složky hudebního talentu a význam učebního stylu). Hlavní pozornost je věnovaná rozvoji dovedností myslet a dalších poznávacích aktivit s cílem osvojení určitých metakognitivních postupů. Prezentovány jsou Programy instrumentálního obohacení (Programme of Instrumental Enrichment) R. Feuersteina jako stimulační program určený k systematickému rozvoji kognitivních funkcí. Autor interpretuje deficity v oblasti učení a nabízí "nástroje" k jejich překonání. Cílem intervence je odstranění příčin školního neúspěchu eliminací nežádoucích učebních dispozic.
Senioři jako specifická skupina v procesu celoživotního vzdělávání
Tučková, Karolína ; Vališová, Alena (oponent) ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce)
Ve své práci jsem se zaměřila na zmapování a provedení analýzy problematiky vzdělávání seniorů. Práce je rozdělena do šesti dílčích částí a má charakter přehledové studie. První část se ve stručnosti zabývá historickým vývojem vzdělávání seniorů. Druhá část sleduje význam jejich vzdělávání, a to z hlediska celospolečenského (důraz je zde kladen na demografický vývoj) i z hlediska samotných jedinců. Důležitou částí této kapitoly je také motivace seniorů k dalšímu vzdělávání. Třetí a čtvrtá část se více zaměřují na samotný proces vzdělávání seniorů. Ve třetí kapitole definuju stáří jako vývojové stadium a dále specifika seniorů ve vzdělávacím procesu, včetně popisu změn kognitivních funkcí, ke kterým dochází a které mají nemalý vliv na proces učení. Čtvrtá kapitola je zaměřena na gerontodidaktiku. Pátá kapitola vymezuje pojem celoživotního vzdělávání, šestá pak shrnuje základní vzdělávací možnosti pro seniory v České republice.
Vliv rodinných vztahů na vývoj identity jedince
Vítečková, Michaela ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce) ; Rabušicová, Milada (oponent) ; Taxová, Jiřina (oponent)
Dizertacni prace je pojednana, jako teoreticko-empiricka sonda do podoby klicovych rodinnych vztahu, majicich vliv na dotvareni podoby identity jedince. V ramci prace jsou rozpracovavana temata vyvoje konceptu identity v historickem a sociokulturnim nahledu, vyznamnej si pozornost je venovana postmodernim myslenkovym nahledu na identitu jedince. Inspirativnim zdrojem se stava myslenka identity, jako kontinuaIne se utvarejiciho pfibehu, zasazeneho vyznamnymi diskursy i zkusenostmi jedince se sociaIni realitou. Vyznamny prostor je venovan analyze vyvojovych teorii, ktere nam podavaji nezbytne informace 0 zakonitostech vyvoje identity v prubehu ontogeneze. Stezejni cast prace, ktera vyust'uje v empirickou sondu, je pojata, jako rozbor rodinneho kontextu, predevsim pak tech klicovych vztahu, ktere meli moznost spouutvaret podobu identity jedince. Empiricka sonda pfinasi sadu retrospektivnich nahledu na atmosferu a vztahy v rodinach respondentu, jejiz cHern bylo ovefit navdene obecnejsi principy ve vztazich mezi rodiCi a detmi, ktere napomahaji utvoreni zdrave formy identity.
Transformace tradiční základní školy na školu komunitního typu
Šubrtová, Lenka ; Dvořáková, Markéta (oponent) ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce)
Práce se zabývá stavem komunitních škol a komunitního vzdělání v České republice. Jejím cílem je poukázat na významný prospolečenský potenciál komunitních škol a ukázat, že základní škola pracující podle principů komunitního vzdělávání odpovídá požadavkům soudobé i budoucí společnosti a,že je tak jednou z možných alternativ nutné proměny podoby tradiční základní školy.
Pojetí a sebepojetí studenta SPŠZ
Froldová, Vladimíra ; Koťa, Jaroslav (oponent) ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce)
Cílem této práce bylo zjistit jaké je pojetí a sebepojetí studenta střední průmyslové školy zeměměřické. Pojetí studenta se skládá ze tří složek a to obecného, předmětového a učitelova subjektivního pojetí. Na SPŠZ není přesně vymezeno, kdo je úspěšný student a kdo není. Převládá povrchní tendence, která vymezuje úspěšného studenta pouze na základě školního prospěchu. Sebepojetí studentů SPŠZ je ovlivněno nejen samotným školním prospěchem, ale i dosavadními zkušenostmi a hodnotami, které přikládají školnímu vzdělání. Na základě zjištěných údajů jsem se pokusila navrhnout sebereflektivní metodu percepčních dovedností. Prostřednictvím této metody si učitel uvědomí jaká jsou jeho kritéria úspěšného studenta a do jaké míry a jakým způsobem ovlivňují jeho klasifikaci. Nedílnou součástí metody jsou i techniky ke zjištění studentova sebepojetí a to v sociální, výkonové a aspirační oblasti. Metoda je podrobně vysvětlena v ilustrativním příkladu z mé vlastní učitelské praxe.
Vztah mezi učitelem a žákem z hlediska preferenčních postojů učitele
Nohavová, Veronika ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Krykorková, Hana (vedoucí práce)
Diplomová práce je teoreticko empirickou studií, jejíž teoretická část se zabývá preferenčními postoji. Preferenční postoje jsou vymezeny v první až čtvrté kapitole, kde na ně nahlížíme z různých pohledů. Preferenční postoje se promítají do vztahu mezi učitelem a žákem, do jejich komunikace i do hodnocení žáka učitelem. V empirické části jsme se zaměřili na vliv preferenčních postojů učitele na prospěch žáka - respektive jsme zkoumali vztah mezi charakteristikami žáka vnímaných učitelem a prospěchem žáka.
Zdravotní a psychosociální aspekty školní tělesné výchovy
Vostrý, Boris ; Poláčková, Věra (oponent) ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce)
K volbě tématu této práce mě vedl dojem nedostatečného zohlednění lidské tělesnosti ve školní praxi. Díky prioritě intelektuálně laděných předmětů se většina výchovně -vzdělávacího procesu odehrává "v hlavě" žáka. Tělesná stránka tak zůstává upozaděna. Její vliv na život člověka je však mnohem větší, než si možná uvědomujeme, a proto zasluhuje více pozornosti, než tomu bylo doposud. Z hlediska školní výuky se jí omezeného prostoru dostává pouze v tělesné výchově. Užitečnost či neužitečnost tohoto předmětu pak spočívá v tom, zda bude ve výsledku pro žáka přínosem, vkladem do života nebo naopak nadbytečnou přítěží, které se později rád zbaví. Proto v práci rozebírám ty aspekty, na které by se tělesná výchova měla více zaměřit.
Současné pojetí výchovy k manželství a rodičovství
Valentová, Radka ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce)
Tématem této diplomové práce Je současné pojetí výchovy k manželství a rodičovství se zaměřením na kurikulární programy České republiky a současné proměny postojů společnosti k manželství a rodičovství. Práce zachycuje právní důsledky manželství, podmínky pro vstup a zároveň ukončení manželství uzavřeného civilním i církevním sňatkem. Reaguje i na nově přijatý zákon o registrovaném partnerství jako další respektované formě soužití. Statisticky podložené údaje dokládají vývoj prvosňatečnosti a porodnosti, zachyceny jsou konkrétní podoby projektů věnované výchově ke zdravému a zodpovědnému rodičovstVÍ a rozhodování pro vstup do manželství. V závěru jsou uvedeny a zhodnoceny vybrané příklady současných učebnic.
Hudební schopnosti dětí a mládeže jako pedagogický problém
Kysela, Jan ; Kremličková, Marta (oponent) ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce)
Diplomová práce Je pojata jako kombinace teoretické studie a teoretickovýzkumných bloků. První část diplomové práce je teoretické povahy a odpovídá na základní otázky týkající se hudebních schopností dětí s důrazem na problematiku jejich měření a hodnocení. Pro lepší orientaci v oblasti hudebního školství a hudební pedagogiky je do teoretické části zahrnuta i část mapující historii a současnost hudebního školství v České republice. Výzkumná část diplomové práce je rozdělena na tři empirické bloky, jejichž cílem je měření hudebních schopností dětí a mládeže, reflexe hudebního prostředí v rodinách a dále zjištění stavu úrovně výuky hudební výchovy v současné škole. Pro jednotlivé výzkumné bloky jsou použity rozdílné metodologické nástroje. Výsledky těchto šetření včetně užitých postupů jsou podrobně rozpracovány spolu s obsáhlým zhodnocením jednotlivých okruhů a jevů. Tyto poznatky mohou sloužit k optimalizaci hudebně-výchovných koncepcí a k zavádění nových metod v hudebním vzdělávání dětí a mládeže.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 138 záznamů.   začátekpředchozí119 - 128další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
8 Pelikán, Jakub
1 Pelikán, Jan
3 Pelikán, Jaroslav
3 Pelikán, Jiří
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.