|
Terapeutický pes v běžné mateřské škole
Štanclová, Erika ; Mrkosová, Eva (oponent) ; Květoňová, Lea (vedoucí práce)
Diplomová práce Terapeutický pes v běžné mateřské škole poukazuje na výjimečný, odborníky potvrzený vztah mezi předškolním dítětem a psem. Na základě tohoto faktu a uskutečněného akčního výzkumu navrhuje autorka metodu canisterapie jako možnou cestu ke snazší adaptaci dětí v mateřské škole, k uspokojování jejich emocionálních potřeb a k vytvoření celkově příjemnějšího klimatu ve třídě. Aktivity s terapeutickým psem mohou do mateřských škol běžného typu přinést radost a alternativní vzdělávací postupy pro děti úzkostné, děti trpící různými poruchami chování, děti ze znevýhodněného socio-kulturního prostředí i pro děti s problémy v oblasti komunikace.
|
|
Zvyšování kvality života osob s mentálním postižením
Kubásková, Marie ; Mrkosová, Eva (oponent) ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou kvality života osob s mentálním postižením.V teoretické části vymezuji základní pojmy týkající se osob s mentálním postižením a pojednávám na téma kvalita života. Následně uvedu legislativu platnou pro poskytování sociálních služeb. V poslední kapitole stručně nastíním historii a současnost Diagnostického ústavu sociální péče v Tloskově. V praktické části uvádím zpracování svých pozorování, jejich zhodnocení a okomentování.
|
| |
|
Psychologie handicapu aneb úskalí sociální integrace těžce zrakově postižených
Berenreiter, David ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Mrkosová, Eva (oponent)
Diplomová práce měla za cíl zmapovat oblast sociální integrace těžce zrakově postižených a nevidomých lidí do intaktní společnosti. Zabývala se oblastmi života lidí se zrakovým postižením, jejich přijímáním většinovou společností, vytvářením postojů intaktních k lidem s handicapem. V první kapitole byl charakterizován obraz osobnosti člověka se zrakovým postižením, s důrazem na jeho dospělý věk, rodičovství a uplatnění v pracovním procesu. Druhá kapitola se věnovala zrakovému vnímaní, anatomii, fyziologii a patofyziologii zrakového orgánu. Ve třetí kapitole byla zpracována problematika integrace osob se zrakovým postižením do většinové společnosti. Čtvrtá, praktická kapitola přinesla aktuální poznatky sociologického šetření, které se týkalo nahlížení a přijímání těžce zrakově postižených a nevidomých intaktní společností.
|
|
Problematika těhotných žen a matek užívajících návykové látky a výchovně-léčebné přístupy k této skupině
Vodenková Poláková, Michaela ; Šotolová, Eva (vedoucí práce) ; Mrkosová, Eva (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou těhotných žen a matek užívajících návykové látky. Podrobněji se věnuje vlivu drog v těhotenství na matku a její plod a také vlivu drog na rodičovství závislé osoby a na odlišnosti ve vývoji dětí drogově závislých rodičů. Další oblastí zájmu je diferenciace léčby žen a ostatních klientů. Následuje popis jednotlivých programů pro matky s dětmi, které jsou nabízeny v Praze a okolí neziskovými organizacemi DROP IN o.p.s. a Sananim o.s.. V empirické části byla zjišťována sociální charakteristika závislých matek, jejich rodinné zázemí a vliv sourozeneckých pozic na samotný vznik závislosti. Klíčová slova: Ženy, drogy, těhotenství, rodičovství, léčba Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Těhotenství zrakově postižené ženy
Zobanová, Barbora ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Mrkosová, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou zrakovým těhotenství ženy se postižením. Cílem této práce je prezentovat poznatky o schopnostech zrakově postižené ženy stát se plnohodnotnou matkou a i přes svůj handicap samostatně řešit běžné i náročné životní situace. Práce je zaměřena na praktické otázky týkající se především těhotenství, porodu a posléze i na adaptaci na rodičovskou roli u ženy s vadou zraku. Současně také bude tato práce mapovat dosavadní situace připravenosti či nepřipravenosti naší společnosti a zdravotnických zařízení na těhotné ženy se specifickými potřebami a bude se zaměřovat na eventuální možné nové směry ve speciální pedagogice, které k tomuto tématu z práce vyplynou. První kapitola se zabývá přípravou na příchod dítěte u ženy se zrakovou vadou. Rozebírá přijetí těhotenství jako takového, období před narozením dítěte a to i z hlediska sbírání informací, přípravy domácího prostředí a dětské výbavy. Je zaměřena na zvláštnosti životní situace žen se zrakovým postižením. Druhá část hovoří o porodu a období kolem něj z pohledu ženy se zrakovým handicapem a jejího vztahu k nemocničním zařízením. Třetí kapitola nastiňuje problematiku touhy po nezávislém a samostatném způsobu života lidí se zrakovým postižením tak, jak je tomu u běžné populace. Rozebírá adaptaci na rodičovskou roli z hlediska...
|
|
Integrace dětí přistěhovalců do škol v Rakousku
Bečvářová, Zuzana ; Šotolová, Eva (vedoucí práce) ; Mrkosová, Eva (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl zmapovat aktuální problém integrace dětí přistěhovalců do škol v Evropě, zejména pak v jedné ze zemí Evropské unie, v Rakousku. Metody, které při psaní práce použiji, budou vycházet zejména z mé odborné stáže v rakouském Linci. Hlavními metodami budou pozorování, rozhovory a praktická činnost asistentky učitele v pedagogických zařízeních v tomto městě. Výstupem této diplomové práce by se měl stát ucelený popis dobré praxe v zemi, která už má delší zkušenosti s životem v multikulturní společnosti a se školní integrací dětí, jejichž mateřský jazyk je jiný než jazyk většinové populace. Tento předložený popis se může stát inspirací České republice, zemi, na kterou tento náročný úkol teprve čeká.
|
|
Reedukace sluchu u dětí se sluchovým postižením na Kypru
Papathanasiou, Maria ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Mrkosová, Eva (oponent)
Tématem práce je "Reedukace sluchu u dětí se sluchovým postižením na Kypru". Myslím si, že cvičit sluch u dětí nedoslýchavých a s kochleárním implantátem je důležité pro rozvoj řečové dovednosti a lepší komunikace s ostatními. V rámci teoretické části se věnuji školskému systému na Kypru podle zákona 113(1)1999 o výchově a vzdělání dětí se speciálními potřebami a vzdělání a výchově neslyšících na Kypru. Náplní teoretické části je pojednání o sluchu obecně, sluchové funkci a o vadách sluchu. V posledních kapitolách této části se věnuji významu reedukace sluchu a jak probíhá výchova sluchově postižených dětí ve Škole na Kypru. V rámci praktické části jsou prezentovány výsledky průzkumu zaměřeného na reedukaci sluchu a sluchová cvičení, což bylo uskutečněno pomocí mého dotazníku. Na dotazník odpovídali rodiče dětí se sluchovým postižením na Kypru. V rámci praktické části jsou také prezentována sluchová cvičení, která jsem uskutečnila ve Škole neslyšících na Kypru. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Multikulturní výchova na základní škole
Burešová, Eva ; Šotolová, Eva (vedoucí práce) ; Mrkosová, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou multikulturní výchovy, začleněním prvků multikulturní výchovy do školního vzdělávacího programu. Vymezením pojmu multikulturní výchova , pojmů vztahujících se k této problematice a vztahem multikulturní výchovy k dalším vědám je věnována kapitola první. Na mezinárodní a českou legislativu, která se zaměřuje na práva etnik, národnostních menšin je zaměřena druhá kapitola. Tématem třetí kapitoly je srovnání evropských států a České republiky ,jak jsou uplatňovány prvky multikulturní výchovy v oblasti školství. Problematice diskriminace , jejich projevů je věnována kapitola čtyři. Pátá kapitola se zabývá legislativou vymezující pojem diskriminace, trestním postihem projevů diskriminace. V šesté kapitole jsou popsány cíle multikulturní výchovy . V praktické části je soustředěna pozornost na návrh projektu průřezového tématu Multikulturní výchovy, který je součástí školního vzdělávacího programu.
|
|
Integrace dítěte s fenylketonurií
Ježková, Jana ; Mrkosová, Eva (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent)
Fenylketonurie je pro většinu lidí neznámým pojmem. Z výsledků průzkumu u rodičů dětí majících PKU vyplývá, že pouze jeden z dvaceti rodičů znal tento pojem před diagnózou dítěte. Po sdělení diagnózy v sobě rodiče objevují síly, které dosud nebyly využity. Je nutné na sebe vzít břemeno nových požadavků, nový režim rodiny, zvýšené finanční nároky, časové požadavky. Důležité je, aby si rodiče jednotlivě i společně utřídili a ujasnili vše, na co spoléhají, kdo nebo co jim může pomoci.
|