Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 43 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Fyzikální procházky iQparkem
Zajacová, Blanka ; Kekule, Martina (vedoucí práce) ; Žák, Vojtěch (oponent)
Název práce: Fyzikální procházky iQparkem Autor: Blanka Zajacová Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí diplomové práce: RNDr. Martina Kekule, PhD., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá tvorbou fyzikálně zaměřených pracovních a metodických listů pro žáky a učitele základních i středních škol, kteří navštíví science centrum iQpark. V teoretické části jsou popsány některé výukové metody a formy a jejich rozdělení. Dále jsou zde shrnuty výsledky rešerše materiálů pro žáky a učitele zveřejněných na webových stránkách deseti science center v Evropě a USA. Součástí vlastní práce bylo vytvoření návrhů šesti fyzikálních procházek iQparkem pro žáky SŠ a čtyř fyzikálních procházek pro žáky ZŠ. Ke každému tématu procházky byl vytvořen pracovní list pro žáky a metodický list pro doprovázející učitele. Ve spolupráci s lektory iQparku byla provedena pilotáž pracovních listů. Celkem se do pilotáže zapojilo 284 žáků z 20 ZŠ a 407 žáků z 22 SŠ. Po prvním testování pracovních listů byla provedena analýza jednotlivých úloh a na základě této analýzy byly některé úlohy upraveny nebo zcela vynechány. Byla provedena také pilotáž metodických listů. K metodickým listům se vyplněním dotazníku vyjádřilo celkem 18 pedagogických pracovníků. Na základě shromážděných komentářů a připomínek byly...
Sbírka úloh z kinematiky hmotného bodu
Moltašová, Jana ; Mandíková, Dana (vedoucí práce) ; Kekule, Martina (oponent)
Název práce: Sbírka úloh z kinematiky hmotného bodu Autor: Jana Moltašová Katedra (ústav): Katedra didaktiky fyziky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Dana Mandíková, CSc. e-mail vedoucího: Dana.Mandikova@mff.cuni.cz Abstrakt: Práce navazuje na bakalářskou práci Sbírka úloh z kinematiky hmotného bodu pro studenty učitelství fyziky, obhájenou v roce 2006. Diplomová práce je součástí širšího projektu, jehož cílem je vytvoření elektronické sbírky úloh s podrobnými řešeními a se strukturovanou nápovědou. V rámci diplomové práce vznikla část sbírky se čtyřiceti úlohami, jejichž tématem je kinematika hmotného bodu. Většina úloh je vybrána z již existujících sbírek a učebnic. Každá úloha obsahuje zadání, systém nápověd a řešení nápověd, podrobné řešení a odpověď. V úvodní části diplomové práce je vymezena problematika, cíle práce a je uvedena její struktura. V další části je uveden přehled učiva probíraného na ZŠ, SŠ a stručně na VŠ, které se týká daného tématu. Následuje přehled a charakteristika sbírek úloh k danému tématu. Čtvrtá část je věnována charakteristice elektronické sbírky, její historii, je zde popsáno technické zpracování úloh a charakteristika a struktura vlastní sbírky úloh. V závěru jsou shrnuty výsledky práce. Součástí práce je příloha s ukázkou šesti vytvořených úloh. Všechny úlohy jsou...
Project-based learning in lower secondary school
Vajdečka, Pavol ; Žák, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kekule, Martina (oponent)
Moja diplomová práca prináša návrh projektového vyučovania na základných školách v predmete fyzika. Zameriava sa na problematiku vyučovacieho procesu, porovnáva tradičný spôsob vyučovania s projektovým vyučovaním. Problematika projektového vyučovania je názorne spracovaná ako jeden z možných inovatívnych spôsobov vyučovacieho procesu. Projektové úlohy zadávané žiakom možno spojiť so vzdelávacími metódami, pomocou ktorých sú žiaci vedení smerom k riešeniu komplexných problémov. Podporujú individuálnu aktivitu, tvorivosť, vzájomnú komunikáciu, zodpovednosť, schopnosť využiť prostriedky IKT, schopnosť využiť a prehĺbiť poznatky z MS Office a schopnosť prezentovať svoju prácu pred kolektívom. Zmena atmosféry a komunikácie v triede, zmena práce so žiakmi a v nemalom rade výsledky spoločnej práce môžu byť dôkazom dosiahnutia cieľov výchovno-vzdelávacieho procesu. Práve projektové vyučovanie môže pomôcť modernizácii súčasnej školy.
Analýza sakadických očních pohybů žáků při interpretaci grafů
Klosse, Patricie ; Kekule, Martina (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Cílem této práce je analýza sakádických pohybů při řešení fyzikálních úloh s grafy. Analyzovali jsme data z řešení 6 úloh 23 účastníky. Ze směrů sakád u jednotlivých úloh jsme vytvořili histogramy, a v nichž jsme srovnali špatně a správně řešící. Také jsme zkoumali průměrnou délku sakád a zda, popřípadě kolikrát se pohled vrátí do stejného místa bezprostředně po jeho opuštění. Porovnávali jsme sakády správně a špatně řešících účastníků. Zjistili jsme, že výsledky velmi závisí na konkrétní úloze. Vzhledem k výsled- kům a malému vzorku účastníků není možné potvrdit souvislost mezi vlastnostmi sakád a správností řešení úlohy. 1
Analýza komunikace ve výuce fyziky z pohledu transakční analýzy
Fryčová, Štěpánka ; Kekule, Martina (vedoucí práce) ; Snětinová, Marie (oponent)
Práce se zabývá analýzou komunikace ve výuce fyziky z pohledu transakční analýzy. Byly realizovány záznamy 8 hodin výuky fyziky, kde byla probírána témata měrná tepelná kapacita a změny skupenství. Analýza byla provedena se zaměřením na hry, zkřížené transakce, skryté transakce a další problematické komunikační situace. Rozebralo se celkem 23 konkrétních situací s tímto zaměřením. Práce bude sloužit dalším studentům učitelství a z tohoto důvodu práce obsahuje i rozsáhlejší teoretický úvod do transakční analýzy a popis základních konceptů v teoretické části, které jsou v praktické části práce využívány.
Analýza očních pohybů žáků při učení se z učebnice fyziky
Krejčí, Alžběta ; Kekule, Martina (vedoucí práce) ; Snětinová, Marie (oponent)
Cílem této práce bylo na základě literární rešerše určit indikátory vhodné pro zkoumání metodou oční kamery a jejich interpretace a některé z těchto indikátorů aplikovat na data a vyhodnotit výsledky. Použitá data pocházela z dřívějšího výzkumu I. Jakubské a obsahovala měření pro 9 účastníků. Aplikováno bylo celkem 5 indikátorů. Ukázalo se, že dělení na experty a začátečníky, případně osoby s vysokým množstvím předchozích znalostí a nízkým množstvím předchozích znalostí je vhodnější suplovat dělením na úspěšně a neúspěšně řešící, než dělením na učitele a žáky, na základě indikátorů průměrné délky fixací, procenta fixací nadprůměrné délky a procenta regresí. Převládající typ regresí (funkční vs. nefunkční) se ukázal nevhodným pro krátké texty. Pořadí otázek pro účastníka může mít vliv na hodnoty indikátorů.
Fyzikální rébusy v mimoškolním vzdělávání
Pechman, Matouš ; Snětinová, Marie (vedoucí práce) ; Kekule, Martina (oponent)
Název práce: Fyzikální rébusy v mimoškolním vzdělávání Autor: Bc. Matouš Pechman Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí diplomové práce: RNDr. Marie Snětinová, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Neformální vzdělávání probíhá dnes prakticky neustále. Roste poptávka po volnočasových aktivitách, které nabídnou nejen zábavu jako takovou, ale zároveň i účastníkům rozšíří obzory v různých oblastech. Lidé ve volném čase nehledají jen odpočinek, ale také nové výzvy a podněty, na kterých si otestují svoje dovednosti i schopnost reagovat na nové situace. Mezi tyto aktivity patří například i únikové hry. Únikové hry obvykle k úspěšnému zvládnutí vyžadují zručnost, znalosti a logické myšlení. Hra, která vznikla v rámci této práce, je složena z fyzikálních rébusů. S výjimkou jednoho jsou všechny rébusy založeny na problémech, se kterými se setkávají už žáci na základní škole v hodinách fyziky. Rébusy spojují pojmy, které zazněly ve škole, s praktickými ukázkami. Účastníci si sami mohou vyzkoušet, jak dané věci fungují a pomocí fyziky rébusy vyřešit. Práce obsahuje podrobný návod, aby případní zájemci věděli, jak hru připravit. Dále obsahuje také krátké fyzikální vysvětlení jednotlivých fyzikálních principů použitých v jednotlivých rébusech. Hra byla otestována na šesti skupinách. Na základě testování...
Didaktické hry ve fyzikálním vzdělávání
Otáhalová, Klára ; Kekule, Martina (vedoucí práce) ; Mandíková, Dana (oponent)
Diplomová práce se zabývá didaktickými hrami ve fyzikálním vzdělávání. Didaktická hra je typ aktivizující metody výuky. S didaktickými hrami úzce souvisí i didaktické hračky. V práci je popsán vlastní průzkum, kterým bylo zjišťováno využití didaktických her ve výuce fyziky. Didaktické hry podle průzkumu používá ve výuce většina učitelů fyziky. V rámci práce bylo vytvořeno osm didaktických her. Ke čtyřem z nich byla poskytnuta zpětná vazba od žáků v rámci pilotáže na školách. Práce obsahuje veškeré materiály pro vyzkoušení vytvořených didaktických her. Klíčová slova: didaktická hra, didaktická hračka, výuka fyziky

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 43 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.