Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19 záznamů.  předchozí11 - 19  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Carmen Martín Gaite, a modern woman
Daniššová, Alexandra ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
DANIŠŠOVÁ, Alexandra. Carmen Martín Gaite, moderná žena. [Diplomová práca]. - Univerzita Karlova. Filozofická fakulta; Ústav románskych štúdií. Hispanistika. - Školiteľ: doc. Juan Antonio Sánchez Fernández, Ph.D. Praha: FF UK, 2020. 67 s. Cieľom tejto diplomovej práce je poukázať na konštantné prvky či témy, ktorými sa Carmen Martín Gaiteová zaoberá vo svojej naratívnej tvorbe. Pre východisko práce nám slúžia dve nami zvolené diela z rôznych tvorivých období autorky, Medzi záclonami (Entre visillos, 1957) a Odchod z domova (Irse de casa, 1998). Pri analýze daných diel si budeme všímať ako sa dané prvky držia v autorkinej tvorbe naprieč časom, keďže sama predčila svoju dobu. Konštantnými v jej dielach sú postavy vyčnievajúce z davu, medzi ktorými sa nachádzajú hlavne ženy neakceptujúce svoje režimom vyhradené miesto v spoločnosti. Medzi spomínané prvky patria okno ako podnet k imaginácii a úteku od každodenných frustrácií, mesto ako priestor slobody, zadná izba ako osobný priestor ženy, vzťah matky s dcérou či neprítomný interlokutor ako podnet k sebaanalýze a hľadaniu vlastnej identity. Kľúčové slová: Carmen Martín Gaite, ženská tvorba, zadná izba, okno, sloboda, emancipácia, nezávislosť, modernosť, identita, predstavivosť, odchod, exteriér, interiér, frankizmus, spoločnosť
Síť pohledů. Ironie a romantismus v díle Jorge Luise Borgese a Julia Cortázara
Kazmar, Vít ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Šišmišová, Paulína (oponent) ; Petříček, Miroslav (oponent)
Síť pohledů: Ironie a romantismus v díle Jorge Luise Borgese a Julia Cortázara (Mgr. Vít Kazmar) Abstrakt Práce nabízí intepretaci díla Jorge Luise Borgese a Julia Cortázara z hlediska romantické ironie. Zkoumá původ pojmu ironie, jeho cestu od antického dramatu přes filosofický dialog až k rétorice. Těžiště práce ale spočívá ve Schlegelově pojmu romantické ironie. Několik jejích formulací slouží k intepretaci díla obou Argentinců: od sváru entusiasmu a skepse u Borgese (litotés) a u Cortázara (románový dialog), přechází k motivu dvojníka, poté sleduje reflexivní způsoby převážně ve španělsky psané literatuře od Cervantese až k Borgesovi s důrazem na Borgesovy inspirátory (Carlyle, Fernández, Unamuno). Interpretace se pak zaměřuje na Cortázarovy reflexivně vystavěné povídky, na heteronymy obou autorů (Morelli, Ménard), a konečně na tendenci k pohledu z výšky, k neustálému překonávání perspektivy v Borgesových povídkách a v Cortázarově románu Model k sestrojení, jakož i v jeho poetice založené na díle Johna Keatse.
Leopoldo Lugones and his Lunario sentimental. The symbol of the moon
Socháňová, Šarlota ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
(slovensky) Táto bakalárska práca sa zaoberá básnickou tvorbou argentínskeho spisovateľa Leopolda Lugonesa, ktorý žil a tvoril v období modernizmu. Konkrétne sa sústreďuje na jeho básnickú zbierku Lunario sentimental, a neskôr na básne zo štvrtej kapitoly tejto zbierky, ktorá nesie názov Lunas. Prvá časť práce sa zameriava na zbierku vo všeobecnosti, poukazuje na jej štruktúru, témy a básnický štýl, akým autor tvoril. Cieľom druhej časti práce je analyzovať vybrané básne, hlavne teda po obsahovej stránke a poukázať na rôzne tematiky, či prvky, ktoré sa v nich opakujú. Medzi hlavnými je napríklad irónia a sarkazmus, ktoré umožňujú autorovi nahliadať na lunu originálnym spôsobom. Kľúčové slová: Leopoldo Lugones, poézia, irónia, luna
Motiv dehumanizace člověka v současném mexickém divadle: Edgar Chías, Jaime Chabaud.
Melicharová, Tereza ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
(česky) Tato práce se věnuje zkoumání motivu dehumanizace ve dvou současných textech mexického dramatu, hře Rashid 9/11 autora Jaime Chabauda a textu Crack o de las cosas sin nombre Edgara Chíase. První část práce se zabývá pojmem dehumanizace, jak jej vnímají současní myslitelé jako C.P. Liessmann, C.P. Lorenc, M. F Foucault, J.F. Lyotard a další. Zkoumá příčiny toho, co řada filosofů a sociologů nazývá "odlidštění" či "odumírání lidskosti" a snaží se vysledovat stopy tohoto jevu v současné hypermoderní společnosti. Další část práce se věnuje uvedení zkoumaných her do kontextu světové dramatické tvorby 20. a 21 století s důrazem na inspirační zdroje uváděné autory. Třetí část práce se pak zabývá rozborem kategorií prostoru, času a postav zkoumaných her s důrazem na analýzu a interpretaci tématu dehumanizace ve všech rovinách textu. Klíčová slova (česky) mexické drama Edgar Chías Jaime Chabaud Dehumanizace Politické divadlo
Kritika romantismu v Clarínových románech
Kopuletá, Hana ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
Cílem této práce je analyzovat kritiku romantismu v Clarínových nejznámějších románech La Regenta a Su único hijo, která spočívá především v realistickém a v naturalistickém popisu vzhledu a charakteru hlavních hrdinů, u kterých se ale objevují i romantické prvky. K těmto projevům určitých romantických přežitků se ovšem autor ve svých dílech staví poměrně ironicky. Kritika romantismu se v Clarínových románech projevuje hlavně prostřednictvím různých paradoxních situací, naturalistických popisů anebo zesměšnění postav. První část práce má představovat teoretický úvod do dané problematiky, ve kterém jsou charakterizované jednotlivé literární směry 19. století, tj. romantismus, realismus a naturalismus, jejichž prvky se objevují v analyzovaných románech. Ve druhé části pak následuje stručné představení autora a podrobný rozbor kritiky romantismu v jeho vybraných románech, přičemž větší prostor je věnován dílu La Regenta, které je považováno za nejlepší španělský román 19. století.
Rhythm, sound and form in the work of art of Nicolás Guillén, Sóngoro Cosongo
Grešová, Martina ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
(slovensky) Karibský ostrov Kuba svet obohatil o cukor, rum, cigary, ale aj hudbu, tanec a poéziu. Práve tá bude hlavnou témou našej práce. Umenie na začiatku 20.st. navždy zmenilo ostrov a pohľad jeho obyvateľov na černocha, ktorý sa stal stredobodom pozornosti a bol zdrojom inšpirácie nejedného autora, či už černocha alebo belocha. Jeho temperament a kultúra, tradície a charakter, to všetko sú aspekty ovplyvňujúce tvorbu umelcov, ktorí sa venovali fenoménu s názvom negristická poézia. Jedným z najznámejším a najvplyvnejším, čo sa negristickej alebo ako sám hovorí, mulatskej poézie týka, je bezpochyby, Nicolás Guillén. Kubánec, ktorý sa nebál hovoriť o rasovom probléme. Nezľakol sa otvoriť citlivú tému a pomôcť tak Kube zamyslieť sa nad otázkou národa a kultúry. Hlavnou témou práce je, ako už z názvu vyplýva, zvuková, rytmická a formálna stránka zbierky Sóngoro Cosongo a jej vybraných básní. Budeme sa snažiť o komplexnejší pohľad na básne, ktoré boli v roku 1931 synonymom slova revolúcia. Postupne budeme objasňovať pôvod a intenzívnejšie sa venovať pojmom ako bozal, negristická poézia, son, pregón, básnická forma a rytmus. V závere práce sa pokúsime analyzovať báseň La canción del bongó a nájsť v nej zvukové, rytmické a formálne aspekty, ktorými sa v práci budeme zaoberať.
Unamuno's religion (in reference to the Tragic sense of life and Saint Manuel Good, martyr)
Kotuľáková, Lívia ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
Náboženstvo má v diele Miguela de Unamuna významné miesto. Táto práca sa zaoberá Unamunovým ponímaním náboženstva hlavne v dielach Tragický pocit života v ľuďoch a v národoch a Svätý Manuel dobrotivý, mučeník. V práci sa nachádza popis teoretickej koncepcie Unamunovho náboženstva, založenej na pojmoch ako nesmrteľnosť duše, súboj viery a rozumu a viera vytvárajúca Boha ako svoj objekt. V práci sa poukazuje aj na koncepciu náboženstva v Unamunovom naratívnom diele Svätý Manuel dobrotivý, ktorá je porovnávaná s teoretickými myšlienkami obsiahnutými v Tragickom pocite života. Náboženstvo je zdoraznené ako prepojovací prvok medzi esejistickou alebo teoretickou tvorbou Unamuna a jeho naratívnou tvorbou. Zdorazňuje sa aj veľký vplyv autorovej osobnej skúsenosti s náboženstvom. Okrem vyššie spomenutého sa v práci nachádza aj stručný popis myslenia niekoľkých filozofov a mysliteľov, ktorý buď vplývali na Unamuna, alebo mali podobné náboženské názory. Poukazuje sa na príbuznosť alebo odlišnosť v názoroch Unamuna a týchto mysliteľov. Malý priestor je v práci venovaný aj prvému vatikánskemu koncilu, udalosti, ktorá zaviedla do učenia katolíckej cirkvi niekoľko významných dogiem, ktoré sa stali predmetom Unamunovej kritiky.
Juan Filloy a román Op Oloop: Mýtus, autor, dílo
Kazmar, Vít ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
Vít Kazmar - Juan Filloy: Mýtus, autor, dílo Práce Juan Filloy: Mýtus, autor, dílo pojednává o opomíjeném argentinském spisovateli Juanu Filloyovi (1894 - 2000) a klade si za cíl být vstupem do jeho díla, kterému se až dosud dostalo málo pozornosti. Nejprve se věnuje rozboru mýtu, který se kolem autorovy osobnosti rozšířil a zakryl tak zcela jeho dílo. Ten sestává převážně z anekdotických rysů jeho osobnosti a díla se dotýká jen zběžně. Status neznámého spisovatele je však z velké části určen Filloyovým vlastním rozhodnutím žít v malém městě a knihy vydávat sám, stejně jako jeho náročnou stylistikou, širokou slovní zásobou a na svou dobu často provokativním jazykem i tématy. V mýtu o spisovateli je však možno nalézt i některé klíčové rysy jeho estetiky: palindromy znamenají obrat k jazyku, stejně jako přísnost a disciplinovanost; široká slovní zásoba odkazuje k touze po přesnosti ve výrazu atd. Práce se pak z části soustředí na rozbor autorova jazyka a na intepretaci románu Op Oloop. Řeč Juana Filloye se vyznačuje především kontrastem, jasností a řádem. Paralelismus je ústředním stylistickým prostředkem; shodná struktura vět se často stává buď prostorem pro rozvíjení kontrastu, nebo pro vypravěčské podání katalogů, výčtů týkajících se určitých témat. Paralelismus rovněž často slouží k rozvíjení...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 19 záznamů.   předchozí11 - 19  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.