Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Orel a had / El águila y la serpiente; svědectví o mexické revoluci
Lagová, Tereza ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Socháňová, Šarlota (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá dílem Orel a Had / El águila y la serpiente od Martína Luise Guzmána. Zaměřuje se jednak na uvedení do problematiky historického pozadí mexické revoluce, neboť se autor sám revoluce účastnil a román se zakládá na autobiografických rysech. Dále tato práce analyzuje motiv cesty, kterou autor podniká. Cesta revolucí se do jisté míry stává cestou za sebepoznáním a během ní se setkává s revolucionáři, kteří jsou hlavním "pohonem" revoluce. Cílem této práce je zobrazit autorův vztah, jak k revolučním událostem, tak k velkým osobnostem revoluce (Pancho Villa) a způsob, jakým své vnímání této reality do díla promítá.
Motiv cesty v Carpentierových románech Ztracené kroky a Výbuch v katedrále
Maroušek, Lukáš ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Socháňová, Šarlota (oponent)
Alejo Carpentier je představitelem tzv. zázračného reálna. Jeho romány se ovšem zabývají také otázkami hispanoamerické identity, diktatury či obecně dějinných událostí v Evropě a Americe. Velmi často se v jeho díle objevuje motiv cesty, kterou postavy podnikají a která není jen přesunem z místa na místo (cesta horizontální), ale rovněž cestou v čase a iniciační poutí, při níž hrdinové poznávají sami sebe (cesta vertikální). Právě motiv cesty a její podoby jsou tématem této bakalářské práce zaměřené na jeho romány Ztracené kroky (který řadíme k románům pralesa) a Výbuch v katedrále (kde nalezneme Carpentierův oblíbený motiv revoluce a toho, co přináší). Cesty v dílech podstupují zejména hlavní hrdinové románů, kterým se práce věnuje. Analýza bude rovněž doplněna o elementární teorii zázračného reálna. Klíčová slova česky Alejo Carpentier - Kuba - Ztracené kroky - Výbuch v katedrále - motiv cesty - román
Pojetí problematiky drogového obchodu v současné kolumbijské próze
Hladík, Matěj ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Socháňová, Šarlota (oponent)
Tato práce se zabývá stanoviskem, které zaujímají někteří současní kolumbijští autoři vůči problematice drogového obchodu a řádění kolumbijských drogových kartelů v 70. až 90. letech minulého století. Mým hlavním cílem je stručně přiblížit čtenáři dobové události a jejich vyobrazení v současné kolumbijské próze, a především poukázat na rozdíly mezi jednotlivými autory v pojetí a zpracování dané látky. Drogová problematika je v současné době velmi hmotným literárním námětem napříč řadou latinskoamerických zemí, zvláště pak v Kolumbii, a děl, které se látce věnují, vzniká i nadále nepřeberné množství. Je tedy nemožné obsáhnout na tak malém prostoru všechny zainteresované autory. Proto jsem se rozhodl zvolit užší korpus složený ze tří reprezentativních děl: Amando a Pablo, Odiando a Escobar (Virginia Vallego), Rosario Tijeras (Jorge Franco) a La Virgen de los sicarios (Fernando Vallejo). Zmíněné romány spojuje stejné ústřední téma - drogová problematika a s ní spojené násilí - avšak liší se od sebe literárním stylem i prismatem autorů. Na základě tohoto korpusu se pokusím ilustrovat rozporuplné vnímání problematiky, která zůstává v kontextu kolumbijské společnosti nadále živým a kontroverzním předmětem diskuse. Klíčová slova: Kolumbie, Kolumbijští autoři, próza, drogy, obchod s drogami, drogové...
Postava gaucha v argentinské literatuře se zaměřením na dílo Don Segundo Sombra od Ricarda Güiraldese
Jakubcová, Marie ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Socháňová, Šarlota (oponent)
Cílem této bakalářské práce je představit gaučovskou literaturu a zanalyzovat postavu gauča a její vývoj v románu Don Segundo Sombra od argentinského autora Ricarda Güiraldese. Práce je rozdělena do tří kapitol. Pro uvedení do problematiky jsou první dvě kapitoly věnovány kontextu, v němž se zaměřujeme na autorův život a historické události Argentiny 19. století. Zároveň také představujeme gaučovskou literaturu a detailně se zaměřujeme na gauče, kteří v této literatuře hrají klíčovou roli. Ve třetí kapitole analyzujeme jednotlivé ukázky z vybraného díla a jeho českého překladu od Zdeňka Šmída, ze kterých zkoumáme vlastnosti postavy gauča. V závěru práce porovnáváme získané poznatky a zjišťujeme, do jaké míry se shoduje postava gauča v románu s Güiraldesovými předchůdci. Klíčová slova: gaučovská literatura, argentinská literatura, gaučo, Don Segundo Sombra, Ricardo Güiraldes, pampa
Ženské postavy v románech Hija de la fortuna a Retrato en sepia od Isabel Allende
Sýkorová, Eliška ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Socháňová, Šarlota (oponent)
Práce se zaměřuje na ženské postavy v románech Hija de la fortuna a Retrato en sepia od chilské spisovatelky Isabel Allende. Allende je představitelkou postboomu hispanoamerické prózy a její díla bývají spojována jak s magickým realismem, tak s feministickými postoji. Soustředí se zejména na rozbor významných milníků v životě žen a pohledu společnosti na tyto milníky. Jako významné životní milníky jsou v práci identifikovány vzdělání, první menstruace, první zamilování a láska, první sex, manželství, těhotenství a práce. Diskutovaná témata jsou zasazena jak do historického kontextu Chile 19. a 20. století, tak do kontextu autorčina života, který má velký vliv na její literární tvorbu. Velký důraz je také kladen na postavení žen v chilské společnosti, v minulosti i dnes, a na témata s tím spojená.
Prvky negrismu v dílech Emilia Ballagase
Hladká, Markéta ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Socháňová, Šarlota (oponent)
Bakalářská práce se zabývá etnickými a sociálními aspekty kubánského lidu. Tato kultura je představena jako pronásledované obyvatelstvo ve společnosti a negristické motivy v kubánské literatuře jsou odrazem zotročeného obyvatelstva. Současně je představeno několik širších pojmů jako je avantgarda či Harlemská renesance, které ovlivnily tvorbu kubánských negristrických básníků. Předmětem zpracování bakalářské práce je nejen popis motivů celé negristické poezie 20. století, nýbrž především popis motivů v jednom z děl Emilia Ballagase. Je zde stručně charakterizována literární dráha autora a následně analyzovány negristické prvky, které se objevují napříč jeho básnickou sbírkou Cuaderno de poesía negra. Společně s těmito motivy je rovněž poukázáno na několik básnických figur, jež jsou nedílnou součástí díla.
The typical features and topics of the contemporary Colombian literature. Drug violence and personal experience
Socháňová, Šarlota ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Cieľom diplomovej práce je okrem iného, poukázať na to, ako sa osobná skúsenosť a spomienky na obdobie 80.-90. rokov, spojené v Kolumbii s drogovým násilím, odrážajú v románovej tvorbe súčasných kolumbijských spisovateľov. Východiskom práce je päť nasledujúcich diel: Noticia de un secuestro (Gabriel García Márquez), El olvido que seremos (Hector Abad Faciolince), El ruido de las cosas al caer, Reputaciones (Juan Gabriel Vásquez) a La luz difícil (Tomás González). Jedná sa o knihy, ktoré vznikli po roku 2000 (s výnimkou románu Noticia de un secuestro), pochádzajú teda od autorov približne rovnakej generácie a takmer všetky prepája téma terorizmu narkomafie a záujem o život bežných ľudí. Pomocou analýzy diel sa však práca snaží poukázať aj na iné témy, ako napríklad smrť, či sila slávy a verejnej mienky v krajine. Vo všetkých románoch sa okrem tém analyzujú aj autobiografické črty, jazykový štýl a spôsob tvorby textu. Na záver práce je pridaná kapitola, ktorá obsahuje pre porovnanie so spomienkami autorov, spomienky a názory desiatich respondentov kolumbijskej národnosti. Vďaka nim si okrem minulosti Kolumbie vieme sčasti predstaviť aj jej súčasný stav. Kľúčové slová: súčasná kolumbijská literatúra, Juan Gabriel Vásquez, Tomás González, Hector Abad Faciolince, Gabriel García Márquez, drogové násilie,...
Leopoldo Lugones and his Lunario sentimental. The symbol of the moon
Socháňová, Šarlota ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
(slovensky) Táto bakalárska práca sa zaoberá básnickou tvorbou argentínskeho spisovateľa Leopolda Lugonesa, ktorý žil a tvoril v období modernizmu. Konkrétne sa sústreďuje na jeho básnickú zbierku Lunario sentimental, a neskôr na básne zo štvrtej kapitoly tejto zbierky, ktorá nesie názov Lunas. Prvá časť práce sa zameriava na zbierku vo všeobecnosti, poukazuje na jej štruktúru, témy a básnický štýl, akým autor tvoril. Cieľom druhej časti práce je analyzovať vybrané básne, hlavne teda po obsahovej stránke a poukázať na rôzne tematiky, či prvky, ktoré sa v nich opakujú. Medzi hlavnými je napríklad irónia a sarkazmus, ktoré umožňujú autorovi nahliadať na lunu originálnym spôsobom. Kľúčové slová: Leopoldo Lugones, poézia, irónia, luna

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.