Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Motiv dehumanizace člověka v současném mexickém divadle: Edgar Chías, Jaime Chabaud.
Melicharová, Tereza ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
(česky) Tato práce se věnuje zkoumání motivu dehumanizace ve dvou současných textech mexického dramatu, hře Rashid 9/11 autora Jaime Chabauda a textu Crack o de las cosas sin nombre Edgara Chíase. První část práce se zabývá pojmem dehumanizace, jak jej vnímají současní myslitelé jako C.P. Liessmann, C.P. Lorenc, M. F Foucault, J.F. Lyotard a další. Zkoumá příčiny toho, co řada filosofů a sociologů nazývá "odlidštění" či "odumírání lidskosti" a snaží se vysledovat stopy tohoto jevu v současné hypermoderní společnosti. Další část práce se věnuje uvedení zkoumaných her do kontextu světové dramatické tvorby 20. a 21 století s důrazem na inspirační zdroje uváděné autory. Třetí část práce se pak zabývá rozborem kategorií prostoru, času a postav zkoumaných her s důrazem na analýzu a interpretaci tématu dehumanizace ve všech rovinách textu. Klíčová slova (česky) mexické drama Edgar Chías Jaime Chabaud Dehumanizace Politické divadlo
Manželské etudy po dvaceti letech: genderové podtexty v dokumentární tvorbě
Melicharová, Tereza ; Pavlík, Petr (vedoucí práce) ; Kiczková, Zuzana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá genderovými podtexty, důsledky a poselstvími v médiích, která mohou vést k produkci a reprodukci genderových nerovností. Genderová analýza médií může zpochybnit předpoklad jejich neutrality a neutrality dokumentární tvorby jakožto žánru. Diplomová práce je založena na studii konkrétního dokumentu Manželské etudy po dvaceti letech.
Sociálně-ekonomické postavení českého učitele
Melicharová, Tereza ; Tichá, Milena (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
Teoretická část diplomové práce byla zaměřena na vymezení pojmu učitel a jeho sociální a ekonomické postavení. Tyto pojmy byly vymezovány na základě odborné literatury a zákonů České republiky. Praktická část práce byla následně zaměřena v první řadě na výzkumy učitelského povolání. Některé se týkaly prestiže učitele, jiné obecně učitelského povolání, jeho náročnosti a složitosti, jiné se věnovaly školství obecně. Druhá část práce metodou kvalitativního výzkumu zkoumala na vybraném vzorku respondentů postoje a názory na učitelskou profesi. Cílem práce bylo srovnání představ budoucích učitelů s výsledky, které vyplývají z výzkumů učitelské profese a odborné literatury. Práce došla k zajímavým závěrům, především v oblasti prestiže učitelského povolání a zároveň upozornila na některé jevy, které jsou již zmapované, nikoli však adekvátně vyřešené. KLÍČOVÁ SLOVA učitel, sociální a ekonomické postavení, plat, prestiž
Indiánská textilní rukodělná tvorba v Oaxace
Melicharová, Tereza ; Křížová, Markéta (vedoucí práce) ; Brenišínová, Monika (oponent)
Tato diplomová práce je případovou studií tří textilních kooperativů, tvořených ženami ze tří indiánských etnik z mexického státu Oaxaca: Galvain Cuy (Zapotékové, komunita Teotitlán del Valle), Jiñi Ñuu (Mixtékové, komunita San Juan Colorado) a Kee Nshií (Chatinové, komunita Santiago Yaitepec). Ty jsou spolu s dalšími oaxackými uměleckořemeslnými kooperativy zapojeny do komunitární firmy Color y Cultura, která se zabývá prodejem a propagací jejich výrobků. Práce mapuje kooperativní podnikání indiánských žen, zabývající se rukodělnou textilní tvorbou ve zmíněné trojici komunit a fungování zastřešující Color y Cultura se sídlem v Oaxace de Juárez. Zkoumá, jak tyto ženy vnímají model kooperativního podnikání a komunitární firmy Color y Cultura, do niž jsou zapojeny a jaké jsou přínosy a úskalí takového modelu pracovní organizace. Zabývá se také jejich etnickým sebepojetím ve vztahu k vlastní uměleckořemeslné tvorbě a její propagaci. Členství v Color y Cultura díky vlastnímu krámku v Oaxace umožňuje ženám ze zkoumaných kooperativů vyhnout se překupníkům. To přináší větší zisk, uměleckou svobodu a přímý kontakt se zákazníkem. Color y Cultura nabízí členským kooperativům nejrůznější podpůrné a vzdělávací programy a další příležitosti k prodeji jejich výrobků. Kooperativní organizace práce v komunitách...
Sociálně-ekonomické postavení českého učitele
Melicharová, Tereza ; Tichá, Milena (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
Teoretická část diplomové práce byla zaměřena na vymezení pojmu učitel a jeho sociální a ekonomické postavení. Tyto pojmy byly vymezovány na základě odborné literatury a zákonů České republiky. Praktická část práce byla následně zaměřena v první řadě na výzkumy učitelského povolání. Některé se týkaly prestiže učitele, jiné obecně učitelského povolání, jeho náročnosti a složitosti, jiné se věnovaly školství obecně. Druhá část práce metodou kvalitativního výzkumu zkoumala na vybraném vzorku respondentů postoje a názory na učitelskou profesi. Cílem práce bylo srovnání představ budoucích učitelů s výsledky, které vyplývají z výzkumů učitelské profese a odborné literatury. Práce došla k zajímavým závěrům, především v oblasti prestiže učitelského povolání a zároveň upozornila na některé jevy, které jsou již zmapované, nikoli však adekvátně vyřešené. KLÍČOVÁ SLOVA učitel, sociální a ekonomické postavení, plat, prestiž
Motiv dehumanizace člověka v současném mexickém divadle: Edgar Chías, Jaime Chabaud.
Melicharová, Tereza ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
(česky) Tato práce se věnuje zkoumání motivu dehumanizace ve dvou současných textech mexického dramatu, hře Rashid 9/11 autora Jaime Chabauda a textu Crack o de las cosas sin nombre Edgara Chíase. První část práce se zabývá pojmem dehumanizace, jak jej vnímají současní myslitelé jako C.P. Liessmann, C.P. Lorenc, M. F Foucault, J.F. Lyotard a další. Zkoumá příčiny toho, co řada filosofů a sociologů nazývá "odlidštění" či "odumírání lidskosti" a snaží se vysledovat stopy tohoto jevu v současné hypermoderní společnosti. Další část práce se věnuje uvedení zkoumaných her do kontextu světové dramatické tvorby 20. a 21 století s důrazem na inspirační zdroje uváděné autory. Třetí část práce se pak zabývá rozborem kategorií prostoru, času a postav zkoumaných her s důrazem na analýzu a interpretaci tématu dehumanizace ve všech rovinách textu. Klíčová slova (česky) mexické drama Edgar Chías Jaime Chabaud Dehumanizace Politické divadlo
Manželské etudy po dvaceti letech: genderové podtexty v dokumentární tvorbě
Melicharová, Tereza ; Pavlík, Petr (vedoucí práce) ; Kiczková, Zuzana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá genderovými podtexty, důsledky a poselstvími v médiích, která mohou vést k produkci a reprodukci genderových nerovností. Genderová analýza médií může zpochybnit předpoklad jejich neutrality a neutrality dokumentární tvorby jakožto žánru. Diplomová práce je založena na studii konkrétního dokumentu Manželské etudy po dvaceti letech.
Groteska v současném španělsky psaném dramatu
Melicharová, Tereza ; JOBERTOVÁ, Daniela (vedoucí práce) ; SIKORA, Roman (oponent)
Tato práce se zaměřuje na současnou španělskou a argentinskou divadelní aktovku s rysy grotesky. Klade si za cíl seznámit s tvorbou pětice divadelní autorů, Esteve Solera, Victora Winnera, Rafaela Spregelburda, Alejandra Tantaniana a Javiera Daulteho. Španělská tvorba je zde reprezentována Solerovou trilogií Proti pokroku, Proti lásce, Proti demokracii. Jedná se o tři tematicky provázané hry, z nichž každý se skládá ze sedmi miniaktovek. Argentinskou grotesku zastupuje Winnerova aktovka Pohlednice z cest a hra zbývající trojice autorů, Lidský rozměr. Práce objasňuje kontakty mezi španělským a argentinským divadelním světem a specifika španělsko-argentinského divadelního kontextu. Zkoumá z filosoficko-estetického pohledu grotesku jako způsob zobrazení současného světa a zabývá se hledáním společných formálních principů a témat, která se v pětici ukázek opakují. V pětadvaceti aktovkách nalézá opakující se myšlenková schémata, kriticky reflektující směřování současné západní kultury, která rozděluje do osmi oddílů: "Individualismus", "Vězení uvnitř systému", "Deformace mezilidských vztahů", "Hypermoderní kapitalismus a krize demokracie", "Krize náboženství", "Dehumanizace", "Směřování k apokalypse?". Nejzásadnější částí práce je pak reflexe opírající se o myšlenky soudobého francouzského filosofa a sociologa Gillese Lipovetského a interpretace konkrétních aktovek s nastíněním toho, jak autoři s tématy ve svých hrách pracují.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.