Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 58 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Spiritual care for the sick and its organization in three hospitals
Drobná, Lenka ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
Anotácia Organizácia duchovnej starostlivosti o chorých v troch nemocniciach Cieľom diplomovej práce je opísať a porovnať organizáciu duchovnej starostlivosti v Nemocnici Milosrdných sester sv. Karla Boromejského, Fakultnej nemocnici v Motole a Psychiatrickej nemocnici Bohnice. V prvej časti práca prezentuje teoretické poznatky v oblasti duchovných potrieb pacientov a v oblasti poskytovania duchovnej starostlivosti. V praktickej časti rozoberá poskytovanie duchovnej starostlivosti vo vybraných nemocniciach. Praktická časť sa zakladá na informáciách, ktoré sprostredkovali nemocniční duchovní vybraných nemocničných zariadení formou rozhovorov. Ich výpovede sú rozdelené na tematické okruhy, ktoré umožňujú vzájomnú komparáciu. Práca opisuje vývin duchovnej starostlivosti v inštitúcií, organizáciu tímu poskytovateľov duchovnej starostlivosti, vzdelanie a typ úväzkov duchovných. Skúma charakter a dostupnosť duchovnej starostlivosti, spoluprácu so zdravotníckymi oddeleniami. Účelom tejto práce je poukázať na stav poskytovania duchovnej starostlivosti v pražských nemocniciach a podnietiť diskusiu o danej tematike. Kľúčové slová spiritualita, starostlivosť o chorého, utrpenie, zmysel, sprevádzanie
Křesťanské kořeny moderní pedagogiky
Špunda, Pavel ; Bravená, Noemi (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
V této diplomové práci se zabývám problematikou prezentování křesťanských kořenů v primárním vzdělávání. Dále upozorňuji na odklon pojetí člověka, jako bytost tělesně - duchovní. V současnosti je preferována spíše tělesná dimenze. Poukazuji na pedagogický odkaz věrozvěstů, svatých Cyrila a Metoděje, který bývá opomíjen, také na jejich odvahu, spojenou s důvěrou v odkaz Ježíše Krista Mnou uváděné tři církevní řády, nejsou kromě jezuitů, ve školství zmiňovány. Co se týká jezuitů, zcela chybí pozitivní pohled a informace o přínosu pro současný model výchovy a vzdělávání. Tento přínos popisuji také u zbývajících dvou řádů, tedy piaristů a salesiánů, které nejsou do kurikulárních dokumentů zařazeny. Také pedagogický odkaz Jana Amose Komenského není podán jako dílo, které je zaměřeno na obě dimenze člověka a omezuje se pouze na praktickou část jeho pedagogického díla. Proto poukazuji na tyto disproporce, popisuji přínos jednotlivých uváděných osobností a institucí (řádů), včetně jejich vnímání a zaměření na člověka a to nejen na jeho tělesnou stránku, ale také na tu duchovní. V závěru práce navrhuji způsob prezentování těchto křesťanských kořenů v RVP ZV, uvádím didaktické pomůcky, použitelné pro jejich výuku u jednotlivých stupňů a období v primárním školství.
Katecheze eucharistie mentálně retardovaných
Kalousek, Jaroslav ; Dřímal, Ludvík (vedoucí práce) ; Přibyl, Stanislav (oponent) ; Tichý, Radek (oponent)
Cílem práce je sestavit metodická doporučení pro katechezi svátosti eucharistie v případě mentálně retardovaných. Téma bylo zvoleno s ohledem na fakt, že tato skupina osob vykazuje samozřejmě specifické charakteristiky, kterým je třeba katechezi přizpůsobit. V teoretické rovině tak budou nejprve představena základní východiska týkající se nejen šíře obsahu eucharistie a jejích liturgických významů, ale také vlastní problematika mentální retardace, to vše na základě čerpání z odborných zdrojů. Praktická část práce pak mj. bude nakládat i s vlastními poznatky autora, který s mentálně retardovanými pracuje. Záměrem pak je sestavit konkrétní tipy, jak s danou cílovou skupinou pracovat a jak ji pastoračně zabezpečovat. Klíčová slova eucharistie, katecheze, mentální postižení, mentální retardace, svátost
Evangelizační potenciál Školy života a evangelizace Jeuness-Lumière ve světle učení papeže Františka
Bednaříková, Hana ; Dřímal, Ludvík (vedoucí práce) ; Opatrný, Aleš (oponent)
Evangelizační potenciál Školy života a evangelizace JL ve světle učení papeže Františka Touto bakalářskou prací bych ráda přiblížila české věřící veřejnosti, zvláště mladým lidem, francouzskou Školu života a evangelizace Jeunesse-Lumière a představila ji jako velmi přínosný evangelizačně-formační počin vhodný pro prohloubení osobní víry mladého člověka a také neotřelý způsob, jak šířit Kristovo evangelium v současné společnosti. Působení a činnost školy JL chci nahlížet ve světle učení a výzev současného papeže Františka. V závěrečné části práce zmíním divadelní představení Zraněný Pastýř jako konkrétní ukázku činnosti absolventů školy a jejich přátel na území naší republiky. Klíčová slova Papež František, Škola života a evangelizace JL, Daniel Ange, evangelizace, mládež
Spirituální péče o seniory jako součást holistického přístupu
Kudelásková, Magdaléna ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
Diplomová práce "Spirituální péče o seniory jako součást holistického přístupu" se zabývá otázkou, jak může podpora spirituality pomáhat seniorům vyrovnávat se s těžkostmi jejich života, jako je proměna sociálních a pracovních rolí, ztráta partnera či jiných blízkých osob, nemoc i vyrovnávání se s otázkami smrtelnosti a závěru života, které v tomto věku, pokud ne již dříve, obvykle přicházejí. Zamýšlíme se nad tím, zda se spiritualita týká pouze lidí věřících či nábožensky orientovaných, anebo je v jisté podobě dána každému. Práce ukazuje možnosti a přístupy spirituální péče také pro lidi, kteří se během svého života o duchovní tématiku nezajímali, nesetkali se s ní, nebo se jí z různých důvodů vzdálili. Zajímá se, jak je spirituální péče zajištěna v různých domovech seniorů v Praze coby součást holistického pohledu na seniora. Práce ukazuje různé podoby zajištění této péče, její využívání a hodnocení jak z pohledu klientů, tak i zaměstnanců, dobrovolníků a duchovních. Klíčová slova stáří, senior, spirituální péče, domov seniorů, holistický přístup
Uvádění do tajemství Božího království v programu Katecheze Dobrého pastýře pro předškolní děti
Keclíková, Vendulka ; Zimmermannová, Marie (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
Tato bakalářská práce představuje, jakým způsobem jsou děti ve věku 3-6 let uváděny do tajemství Božího království v katechetickém programu Katecheze Dobrého pastýře. V teoretické části práce jsou představeny autorky programu Sofie Cavalletti a Gianna Gobbi, historické okolnosti jeho vzniku a jeho teologická a pedagogická východiska. Teologická východiska jsou porovnána s požadavky kladenými na katechezi v církvi po druhém vatikánském koncilu. Pedagogická východiska jsou představena v souvislosti s pedagogikou Marie Montessori, ze které vycházejí. Jádro práce tvoří katecheze ke zvolenému tematickému okruhu Boží království. Vybraná podobenství jsou nejprve představena z pohledu exegeze Písma svatého a následně jsou předložena jednotlivá podobenství o Božím království, do jehož tajemství jsou děti postupně uváděny. Zdůrazněny jsou ty aspekty, na které je katecheze předškolních dětí soustředěna, a jejich výběr je zdůvodněn. Praktická část bakalářské práce uvádí zkušenosti z praxe, zejména slovní a obrazové interpretace témat dětmi. Tyto interpretace ukazují, jak děti porozuměly poselství podobenství o Božím království a jak jej propojují s dalšími tématy katechezí. Obrázky a odpovědi dětí také odhalují, jaké mají předškolní děti schopnosti uvažovat nad tajemstvím křesťanské víry a jak je rozvíjen...
Prorocký model katecheze jako reakce na otázky naší doby
Krbec, Jan ; Zimmermannová, Marie (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
Diplomová práce "Prorocký model katecheze jako reakce na otázky naší doby" zpracovává téma dějinně-prorockého modelu katecheze. Ve studijní části práce je model uchopen v kontextu biblického pojetí proroctví dovršeného v osobě Ježíše z Nazareta a jako jeden z projevů účasti pokřtěných na Kristově prorockém úřadu, realizovaném v celku evangelizačního poslání církve. Jeho vnímavost vůči sociálním podnětům, důraz kladený na malá křesťanská společenství a nárok na křesťanskou angažovanost jsou nahlédnuty v rozsahu sociální nauky církve a jejího vývoje po 2. vatikánském koncilu. Autorská část práce představuje původní katechezi na aktuální společenské téma, čtené prizmatem evangelia a křesťanské víry. Předložením tématu členům dvou malých společenství a vyhodnocením výsledků setkání má být dosaženo cíle práce, kterým je ukázat, jak může dějinně-prorocký model katecheze pomoci dospělým věřícím porozumět "znamením doby" a přispět k růstu společenství křesťanů.
Vysokoškolská pastorace v Čechách
Černý, Jakub ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
Bakalářská práce s názvem "Vysokoškolská pastorace v Čechách" popisuje fungování a náplň pastorace v jednotlivých vysokoškolských společenstvích v univerzitních městech české církevní provincie. Práce se tak zaměřuje primárně na pastoraci vysokoškolské mládeže. V teoretické části jsou nejprve uvedeny důležité pojmy mládeže, vysokoškoláků a pastorace a následně jsou jmenovány jednotlivé složky pastorační náplně. Důraz je zde kladen na život společenství a jejich program. Zvláštním bodem je pak otázka konverze mezi vysokoškoláky. V praktické části jsou zpočátku prezentována zvlášť jednotlivá společenství. Sledována je velikost skupiny, rozsah a náplň společného setkávání a představení silných i slabých bodů. Následně jsou vyhodnoceny jednotlivé složky pastorace a míra jejich naplnění ve všech společenstvích. V závěru jsou shrnuty a zhodnoceny poznatky získané v průběhu práce. Klíčová slova vysokoškoláci - pastorace - evangelizace - organizace
Verbum Domini jako inspirace pro setkávání nad Biblí
Souradová, Marie ; Zimmermannová, Marie (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
Diplomová práce se zabývá tvorbou metodiky pro setkávání nad Biblí s dospělými ve farnosti Žamberk. V teoretické části si všímá důležitosti Bible v životě křesťana a východiska nachází v dokumentech magisteria církve, zejména v apoštolské exhortaci Verbum Domini a v dogmatické konstituci Dei Verbum. Z dokumentů vyvozuje kritéria pro katechezi s textem Bible. Jádrem práce je vytvoření vlastní metodiky pro konkrétní skupinu dospělých věřících z farnosti Žamberk. Při tvorbě metodiky je přihlédnuto k výsledkům sondy z farností. Metodika je ověřena a vyhodnocena na základě reflexe účastníků. Klíčová slova metodika, Bible, farnost, Verbum Domini, křesťan

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 58 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.