Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 206 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Manipulace ve školní komunikaci
Nejtková, Irena ; Machová, Svatava (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Práce Manipulace ve školní komunikaci se věnuje zkoumání konkrétních manipulativních postupů, které používají učitelé při komunikaci se svými žáky v rámci výchovně vzdělávacího procesu. Teoretická východiska tvoří charakteristika pojmů, souvisejících se zkoumanou problematikou. Na základě těchto obecných poznatků jsou popsány nejužívanější manipulativní postupy učitelů, které jsou doloženy příklady z konkrétního výzkumného vzorku. Manipulace je v této práci vnímána i pozitivně, jako druh pomoci učitele žákům ve výchovně vzdělávacím procesu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Pěstování kultivovaného projevu a komunikační výchova ve škole (2.stupeň ZŠ)
Šerák, Daniel ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
RESUMÉ Diplomová práce si klade za cíl vytvořit přehled tématu komunikační výchova a sloh po mnoha stránkách. Vychází od pojetí vyučování komunikační výchovy a slohu v minulosti přes charakteristiku současného pojetí vyučování slohu. Jako určitý návod je zařazeno několik vzorových příprav na hodiny českého jazyka a slohu. Pro zjištění aktuálního stavu komunikační výchovy byl vyhodnocen dotazník. V závěrečné kapitole je věnována pozornost změnám a vývojovým tendencím učebnicím českého jazyka a slohu na základě komparativní analýzy.
Sociolekt matek na babywebech
Kačírková, Pavlína ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Palkosková, Olga (oponent)
Diplomová práce se zabývá sociolektem matek na babywebech, jejím cílem bylo tento sociolekt zmapovat a analyzovat jej. Výzkum se soustředil převážně na analýzu lexikální stránky diskusních fór vybraných babywebů. V teoretické části jsme se pokusili o chronologický přehled teorií českých lingvistů na problematiku sociolektů, na pozadí těchto teorií jsme vymezili zkoumaný sociolekt. V úvodu empirické části je zkoumaný sociolekt charakterizován z hlediska prostředí, kolektivu a jeho speciální činnosti. Dále je věnován prostor tematicky rozdělenému výčtu sociolektismů a slovotvorbě. Následuje rozbor specifik zkoumaného sociolektu, kam je zařazena tematika psanosti a mluvenosti, expresivita, zkratky, posuny v gramatických kategoriích a srovnání se sociolektem lékařů. Součástí empirické části je rovněž dotazníkové šetření, jehož cílem bylo zjistit, zda se vybrané výrazy objevují také mimo internetové prostředí, či zda jsou fixovány pouze na něj. Následuje stěžejní část práce, tedy část slovníková, která obsahuje abecedně uspořádané výrazivo sociolektu matek na babywebech včetně zkratek a některých zdrobnělin, významově je vymezuje a uvádí jejich základní gramatickou charakteristiku.
Tabu a noa v komunikaci. Realizace jazykových tabu v tištěných médiích
Junková, Anna ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
1 ABSTRAKT Tabu a noa v komunikaci. Realizace jazykových tabu v tištěných médiích. Tato diplomová práce se zabývá problematikou tabu a noa v jazyce a komunikaci. Jádrem této práce je identifikace základních tabuových témat v současné společnosti a způsobů jejich jazykové realizace v tištěných médiích. V teoretické části této práce je nejprve vysvětlena podstata termínů tabu, noa, komunikace a jazyková tabu s ohledem na vzájemný vztah těchto pojmů. V empirické části jsou následně vymezena tabuová témata vyskytující se v konkrétních textech deníků Mladá fronta DNES a Blesk a časopise Rytmus života a způsoby jejich jazykového uchopování. Práce se zaměřuje především na projevy řečových omezení v lexikálním plánu jazyka.
Metaforičnost partnerských pojmenování
Štěpánová, Pavla ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Diplomová práce Metaforičnost partnerských pojmenování se na základě dotazníkového průzkumu zabývá projevy metaforičnosti v partnerských pojmenováních. Nejprve je vymezeno místo partnerských pojmenování v onomastice a je podána jejich obecná jazyková charakteristika. Dále jsou představeny hlavní myšlenky kognitivní lingvistiky, zejména teorie konceptuální metafory, která je základem pro rozbor a interpretaci metaforičnosti jednotlivých partnerských pojmenování. Ta jsou rozdělena do několika sémantických skupin, v jejichž kontextu jsou jednotlivá partnerská pojmenování analyzována.
Etnonyma Rom a cikán v českém jazykovém prostředí
Královcová, Drahoslava ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Téma mé diplomové práce spadá především do lexikologie, sémantiky, kognitivní lingvistiky, ale i socio lingvistiky a dalších lingvistických disciplín, což se odráží i v její struktuře. Podle charakteru pramenů a objektu zkoumání je vedle úvodu a závěru rozdělena na tři dále členěné části, z nichž každá obsahuje samostatný úvod, v němž konkretizuji dílčí cíle a metody. První část je věnována obrazu etnonym Rom a Cikán/cikán v různých typech lexikografických pramenů. Druhá část představuje výzkum materiálu Českého národního korpusu v několika časových obdobích, čímž je zachycen vývoj uplatňování principu politické korektnosti na dvojici etnonym Cikán - Rom. Dále jsem díky korpusu získala nejčastější kolokace sledovaných lexémů. V třetí části jsem zjišťovala konotace, prototypy a stereotypy spojené s etnonymem Rom a Cikán a také postoj příslušníků romského etnika k používání obou etnonym.
Vnímání prostoru nositeli různých kultur a jeho odraz v jejich jazyce
Pěknicová, Gabriela ; Machová, Svatava (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Cílem DP je zjistit, jak nositelé české a německé kultury vnímají prostor, a vyvrátit/potvrdit hypotézu, že je možné, že i jazyky sousedních národů s velmi blízkými kulturami konceptualizuji okolni svět ne zcela shodně. Téma DP patří do oblasti kognitivní lingvistiky, která se u nás zatim neprosadila jako významnější směr. Z toho důvodu je prvni (úvodni) část věnována jejimu popisu a charakteristice. Druhá část zjišťuje český jazykový obraz slova - ' pojmu prostor, třetí část německý jazykový obraz slova - pojmu der Raum. Předpokladem pro zjištění jazykových obrazů slova - pojmu prostor/der Raum je provedeni kognitivní analýzy a metaforicko-metonymické konceptualizace slova - pojmu prostor/der Raum. Čtvrtá část srovnává oba jazykové obrazy. Výsledky srovnáni dokazuji, že vnimáni prostoru nositeli české a německé kultury je shodné. V poslední části je navrženo, jak je možné poznatky kognitivní lingvistiky (převážně kognitivní analýzu) využit ve výuce mateřského a cizího jazyka na střední škole. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 206 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.