Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 97 záznamů.  začátekpředchozí62 - 71dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Ornament Struktura a znak
Vancl, Kryštof ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
Vancl, K.: Ornament, struktura a znak /Diplomová práce/ Praha 2011 - Universita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy Diplomová práce Ornament, struktura a znak je myšlenkový projekt, který se svým tématem zabývá na pozadí filosofických textů J. Derridy, M. Foucalta a J. Patočky. Vlastní téma ornament v sobě skrývá základní otázky toho, co je a jak se projevuje ornament dnes. V užším smyslu jde o výraz ornamentu, který vyjadřuje řád opakování, v širším smyslu jde o poukaz ornamentu, kterým se zahaluje jeho kultura a společnost. Projekt ornament si vzal za úkol znovu překonat klasicistní, najít původní a objevit nový význam ornamentu ve struktuře a znaku. Jistým poznatkem se proto stalo již samotné rozdělení znaku na výraz a poukaz, dále pak krok k rituálnímu význam a odtud přes strukturu ornamentu jako opakování repetice nebo reprodukce k bytí v přítomném okamžiku a hlubší poznání sebe sama ve struktuře personálního pole. Díky těmto poznatkům se zdá být jako nový objev cenné vnímání krásy ornamentu. Nakonec projekt ornament přináší i teoretická východiska pro uplatnění v malbě a pro didaktickou reflexi výtvarné výchově. Klíčová slova: ornament, výraz a poukaz, rituální význam, struktura opakování, přítomnost, fenomenologie
Výtvarný a hudební minimalismus
Šedinová, Pavla ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Špirk, Ivan (oponent)
Pavla Šedinová: Výtvarný a hudební minimalismus Abstrakt: Tato práce se zaměřuje na teoretické uchopení výtvarného a hudebního minimalismu. Sleduje postupný proces minimalizace v umění první poloviny 20. století, který vrcholí minimalismem, jehož principy srovnává s multiplikací v tvorbě Andyho Warhola a Velvet Underground. Zároveň se věnuje také rozdílu mezi americkým minimalismem a jeho evropskou a českou paralelou. Cílem je zmapovat hlavní myšlenkové obsahy vhodné pro následné využití v oblasti pedagogické. Didaktická část práce popisuje, jak lze získané teoretické informace o výtvarném umění a hudbě využít ve výuce, konkrétně při výuce v ZUŠ. Výtvarná část ukazuje můj osobní přístup k minimalistickým principům.
Kastellologie jako historicko-kulturní inspirační zdroj v oblasti výtvarné edukace
Pospíšil, Aleš ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Chodura, Radko (oponent) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
Předložená disertační práce s názvem Kastellologie jako historicko-kulturní inspirační zdroj v oblasti výtvarné edukace je věnována mezní historické disciplíně kastellologii a jejím společným vývojovým aspektům s výtvarnou edukací a edukací všeobecně. Jedním z hlavních obsahů práce je nalezení historických spojnic mezi danými disciplínami a jejich intencionální i funkcionální vliv ve vzájemném společenském významu. V rámci historiografie jsou některé statě věnovány i vybraným osobnostem, jejichž vliv byl v obou disciplínách zásadní. Ve své celkové koncepci mapuje tato disertační práce všeobecně nejen historické hledisko, ale také současný stav. Empirická část práce vychází z poznatků části teoretické. Ze zjištěných informací v rámci historiografie bylo nutné podrobit jistému výzkumu i osobnost učitele. Empirický výzkum tedy mapuje frekvenci a užití témat a námětů spojených s kastellologií v lekcích výtvarné výchovy u pedagogů působících na 2. stupni ZŠ v kontextu jejich zájmové osobnostní inklinace. Část výzkumná i část teoretická se věnují specifickému českému prostředí. V obou případech je zohledněn pouze drobný přesah k zahraničním zkušenostem.
Komparace výtvarných děl s hudební tvorbou skladatele Luboše Fišera
Kůsová, Lenka ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Gregor, Vít (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá osobností skladatele Luboše Fišera, jeho vybranými skladbami v komparaci s uměleckými díly. Práce je rozdělená na dva celky. V první části se věnujeme obecným uměleckým tendencím 60. let. Přiblížíme nejvýznamnější směry a osobnosti, které v této době tvořili. Dáme do souvislostí českou hudební, výtvarnou a literární scénu šedesátých let, což byly roky vrcholné tvorby Luboše Fišera. Druhá část práce se podrobněji věnuje rozboru pěti Fišerových skladeb, které byly v šedesátých letech zkomponovány. Jedná se o skladbu Ruce (1961), Patnáct listů podle Dürerovy Apokalypsy (1965), Caprichos (1966), Double (1969) a Nářek nad zkázou města Ur (1970). Rozbor těchto skladeb je založen buď na komparaci skladeb s inspiračními zdroji (Albrecht Dürer: Apokalypsa, Francisco Goya: Caprichos, sumerský text Nářek nad zkázou města Ur), nebo na komparaci použité kompoziční metody skladby a výtvarného díla (Double), či je proveden jen s pomocí sémantického hlediska (Ruce). Cílem této práce je přiblížení významného českého skladatele Luboše Fišera širší veřejnosti prostřednictvím jeho skladeb. Tato práce by v budoucnu mohla přispět k sepsání skladatelovy monografie nebo k častější interpretaci jeho skladeb.
Nová role předmětu v umění objektu a instalace
Holubcová, Klára ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kornatovský, Jiří (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá různými pohledy na problematiku předmětu v "objektovém umění". S ním totiž předmět získává svou "novou" roli. Ta se projevuje v boření hranic mezi uměleckými a výtvarnými druhy, i mezi uměním a životem. V odlišných způsobech zacházení s předmětem nacházíme jeho kvalitativní proměny. Ty jsem sledovala z hlediska čtyř základních kritérií: významu, materiálu, tvaru a funkce. Další linií protínající text jsou přesahy mezi volným a užitým uměním.
Obraz ženy v současném českém umění
Zimmermannová, Vladimíra ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Zimmermannová, V.: Obraz ženy v současném českém umění. /Diplomová práce/ Praha 2010. Universita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta. Katedra výtvarné výchovy. Vedoucí práce J. Bláha. Cílem diplomové práce je popsat a reflektovat různé pohledy na problematiku zobrazování ženy, ženské tělesnosti, identity, sexuality a jiných prvků souvisejících s tématem ženy v tvorbě autorů současné české výtvarné scény. Práce se snaží nalézt charakteristické vyjadřovací principy a námětová schémata, která jejich díla spojují, a pokouší se je zasadit do kontextu dějin umění, sociokulturních teorií pohlaví a genderu a současné mediální produkce. Zároveň předkládá výtvarnou řadu aplikující toto téma do výuky výtvarné výchovy na základní a základní umělecké škole. klíčová slova žena, umění, zobrazení, tělesnost, tělo, identita, sexualita, gender, význam, stereotyp
Organická kompozice v abstraktním malířství, literatuře a hudbě 20. století
Mücková, Kristýna ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Synecký, Jakub (oponent)
Magisterská diplomová práce "Organická kompozice v abstraktním malířství, literatuře a hudbě 20. století" si klade za cíl formou výkladu zmapovat postupný proces osvobozování výrazových prostředků v malířství, literatuře a hudbě 20. století. Popisuje emancipaci obrazu ze závislosti na předmětné podobě skutečnosti, konkrétně na Kandinského cestě k abstraktnímu expresionismu, v hudbě zmiňuje cestu Arnolda Schönberga k volné atonalitě a v literatuře techniku proudu vědomí Jamese Joyce. Druhá část práce se zabývá různými projevy organické kompozice po 2. světové válce - akční a informální malbou v USA a Evropě a její kvalitativní proměnou. Rámcově také představí hudební i literární paralelu organického principu řádu- aleatorickou hudbu Earla Browna a Johna Cagea a spontánní psaní Jacka Kerouacka. Zasazuje vybrané umělce do společensko-kulturního kontextu doby. Výsledkem je ucelený obraz vývoje organické kompozice ve 20. století, který může sloužit jako informační zdroj pro učitele. Didaktická část diplomové práce poukáže na možné využití tématu ve školním prostředí.
Putování jako součást tvorby
Macek, Tomáš ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kornatovský, Jiří (oponent)
The thesis deals with history, methods and principles of narration in fine arts since the beginning of history to present days. The problems of stories in pictures are parted to two categories; the inner and outer plane of the story. Each of these narrative planes operate with different procedures. Between these procedures belong compositions, dynamics, rhythm, the usage of symbols, indexes and icons but also the amount of stylization and naturalism. Contemporaneous progressive artistic methods such as comics are the subject of analyses right next to the historical methods of sequential image narration. The thesis observes the methods of composing, working with time and use of the so called gutter as an integral part of the juxtaposed sequences. The analysis' findings are summarised in the personal author production and the didactic evaluation of certain narrative procedures.
Současná krajina a přítomnost člověka v ní
Plašilová, Barbora ; Dvořák, Jaroslav (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
T ema " Sou casn a krajina a p r tomnost clov eka v n \ je velmi sirok e, ve sv e pr aci si kladu za c l zam e rit se na vz ajemn y vztah clov eka a krajiny. Vymezuji si symbiotick y vztah a manipuluj c vztah clov eka ke krajin e. V uvodn kapitole teoretick e c asti de nuji pojem kra- jina. T ema " Nov e pohledy na pojet t ematu krajinomalby\ rozv j m v kapitole o land artu jako um eleck em sm eru, srovn av am evropsk y a americk y land-art, kter e odr a zej rozd ln e p r stupy ke krajin e. D ale sleduji prom enu krajiny Cesk eho st redoho r a re exi v ytvarn ych um elc u k prom en e. V dal s ch kapitol ach p si o vztahu clov eka k m estsk e krajin e, k voln e krajin e a k devastovan e krajin e. T ema uplat nuji ve vlastn tvorb e, p redm etem praktick e c asti diplomov e pr ace je foto- dokumentace v ytvarn e instalace v devastovan em prost red Karl na. Sleduji vz ajemn y protiklad devastovan eho prost red a nezasa zen eho prost red . T ema uplat nuji v pedagogick em p usoben tvorbou v ytvarn ych rad, p ri kter ych jsem se zam y slela nad souvislostmi v ytvarn e v ychovy a enviroment aln v ychovy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 97 záznamů.   začátekpředchozí62 - 71dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
9 BLÁHA, Jakub
51 BLÁHA, Jan
9 BLÁHA, Josef
9 Blaha, Jakub
51 Blaha, Jan
1 Blaha, Jindřich
1 Blaha, Jindřich BBA.
28 Blaha, Jiří
9 Blaha, Josef
9 Bláha, Jakub
51 Bláha, Jan
5 Bláha, Jan Daniel
1 Bláha, Jaromír
5 Bláha, Jaroslav
28 Bláha, Jiří
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.