Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 143 záznamů.  začátekpředchozí134 - 143  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Úzkost u dětí a její projevy v kresbě stromu
Stříteská, Kateřina ; Mertin, Václav (oponent) ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na zmapování problematiky úzkosti u dětí a na její možné projevy v kresbě stromu. Úvodní kapitoly se zabývají základní definicí úzkosti, příznaky a biologické základy úzkosti. Následuje popis vývoje úzkosti v jednotlivých věkových obdobích včetně stručné charakteristiky jednotlivých úzkostných poruch, se úetelem na specifick~ úzkostnó poruchy v dětství. V souvislosti s tím se zde krátce zmiňuje význam dětské kreshy a jejího přínosu pro diagnostiku. V závěru teoretické části se velká pozornost věnuje popisu vybrané metody, tj. testu kresby stromu. Této obla~ti se pak věnuje praktická část práce, kde se zaměřuji na využití kresby stromu jako možné screeningové metody pro detekci specifických znaků, které by nám mohly v praxi pomoci zjistit možnou přítomnost úzkosti.
Asistenti v chráněném bydlení pro lidi s mentálním postižením
Vránová, Jana ; Drlíková, Eva (oponent) ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce)
Tématem této diplomové práce Je asisten~;e v chráněném bydleni pro lidi s mentálnf retardací a zejména pak její psychologické aspekty. Inspirací mi byla pracovní zkušenost z chráněného bydlení pro lidi s mentální retardací a otázky, které mi v této práci vyvstaly. Jednou z těchto otázek byla samotná profese asistenta, která se mi jevila jako jedna z klíčových pro poskytování kvalitních služeb pro lidi s mentálním postižením. Zároveň je toto téma minimálně zpracováno v dostupné odborné literatuře na rozdíl od tématu služeb pro lidi s mentální retardací. V teoretické části jsou nejprve definovány pojmy osobní asistent, člověk s mentální retardací a chráněné bydlení včetně současné situace v těchto oblastech. Dále navazuje přehled charakteristik, které by asistent měl pro výkon své profese mít včetně požadavků na přístup asistenta ke klientovi. Těžištěm této části diplomové práce je bližší pohled na vybrané psychologické aspekty, které s touto profesí souvisí. Je zde rozpracována zejména motivace k asistentství, její kladné i stinné aspekty. Na to navazuje kapitola o možných komplikacích v asistentství, mezi něž patří také syndrom vyhoření. Dále se zmiňujeme o etických otázkách asistentství a systému podpory pro lidi v pomáhajících profesích. Cílem praktické části je zmapovat současný stav asistentství v ČR. N...
Rodinné konstelace Berta Hellingera jako terapeutická a poradenská metoda
Malíková, Klára ; Šturma, Jaroslav (oponent) ; Junková, Vendula (vedoucí práce)
Tématem této práce jsou rodinné konstelace, metoda skupinové či individuální práce s klientem. Pracuje se s nimi především v Německu, zemi původu jejich autora, Berta Hellingera. Informace o této metodě a nabídky terapeutů s ní pracujících nalezneme na vyhledávačích po celém světě. U nás jde o přístup poměrně nový, méně známý. Autorka této práce se setkala s konstelacemi v podání B. Hellingera náhodně, na konferenci o managementu pořádané v Praze v roce 2004. Na workshopu vedeném německou terapeutkou K. Alex (Alex, 2004) se na steiném principu pracovalo s problémy ve firmách. Tímto "tajemným" způsobem se zde odhodlali konzultovat svá podniková témata dva vedoucí pracovníci; samotný průběh této práce i závěry byly až fascinující. Shodou okolností byla autorka vybrána coby zástupce za jedince v systému v obou ukázkových konstelacích, už tehdy si tedy zakusila, jaké to je v nich stát. Tato zkušenost podnítila touhu poznat tuto metodu blíže. U nás v té době šlo o záležitost spíše neznámou, byla zde dostupná jen jedna jediná kniha o této metodě. Od té doby se situace změnila - v Praze proběhly v minulých dvou letech dvě mezinárodní konference o konstelacích zaštiťované primátorem hl. m. Prahy, byly vydány další čtyři knihy k tomuto tématu se vztahující, přibylo nabídek na semináře o metodě, přibylo článků o ní.
Zážitek odpuštění ve vývoji člověka.
Lutišanová, Michaela ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Mrňávek, Tomáš (oponent)
Tato bakalářská práce neobsahuje abstrakt v českém jazyce. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Handicap in the context of ressilience
Iblová, Petra ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Šulová, Lenka (oponent)
Resilience je neopominutelmi zivotni realita, vsudypritomna v Bibli, v pohadkach a legendach vsech kultur. Ve francouzské psychologii se jedna o velmi aktualni a diskutovanou problematiku v poslednich sedmi letech. V anglosaském svete je znama o neco déle. V Ceské republice zustava resilience okrajovym tématem, predevsim z duvodu jazykové hariéry pramenu. Profesor Matejcek uvedl v roce 1998 tento koncept do ceské psychologie kratkym clankem v psychologickém casopise ,Ceskoslovenska psychologie", rocnik XLII, cislo 2, 1998, s. 97-105. Resilienci bychom mohli definovat spolecne s M. Rutterem jako:Zto : « Resilience je fenomén, ktery se objevuje u mladych jedincu, vyvijejicich se zdarne i pres to, ie proiili takovy stres, ktery pro beznou populaci pfedstavuje zavainé riziko negativnich dusledku. » v nasi rigor6zni praci bychom chteli prestavit tento koncept, jeho historii, definice a nektera prakticka vyuziti. Zamerili jsme se predevsim na studii resilience jedincu s pohybovym postizenim nasledkem urazu nebo nemoci. Teoricka cast rigor6zni prace ma za ukol predstavit historické pozadi a teoretické zaklady konceptu resilience, ospravedlnit zarazeni urazu a nemoci mezi zatezové situace a popsat mechanismy vyrovnavani se s temito situacemi. Dale se zabyva definicemi handicapu a podrobne se venuje psychologii...
Práce s dětmi z rodin alkoholiků. Přístup Gestalt terapie
Plassová, Alena ; Mertin, Václav (oponent) ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce)
Diplomová práce se věnuje tématu dětí z rodin alkoholiků a způsobu, jak s nimi pracovat s využitím prvků Gestalt terapie. Alkoholizmus je nemoc, která v mnoha směrech negativně ovlivňuje zdravý psychosociální vývoj dětí. Děti doma získávají model, jak přistupovat ke svému životu a přijímají jej jako normu pro svůj vlastní život. Normální je řešit problémy alkoholem, nerespektovat potřeby svých blízkých a sama sebe. Děti zároveň ztrácejí ve stresujícím a často násilném prostředí rodiny bez zdravých norem schopnost uvědomovat si, co cítí, rezignují na uspokojení svých přirozených dětských potřeb. Děti žijící dlouhodobě s rodičem - alkoholikem mívají problémy s chováním, hranicemi, emocemi, vztahy, sebepřijetím. Psychologická pomoc těmto dětem může uvolnit jejich aktuální napětí, zprostředkovat jim korektivní zkušenost ve vztazích, v jejich přijetí dospělou osobou, Gestalt terapie děti znovu učí uvědomovat si své potřeby, pocity a pročistit, zefektivnit způsob, jakým vstupují do kontaktu se sebou a s okolním světem. Praktická část nabízí kasuistiky psychologické práce se skupinou dětí z rodin alkoholiků a jejich individuální podpory
Otcovství
Zábelková, Anna ; Drlíková, Eva (oponent) ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce)
Otcovství je velké téma, které se týká doslova každého člověka. Každý z nás otce má, každý muž se jím může stát, mnoho mužů jím je. Rozdíl je "pouze" v tom, jaké kvality je otcovství, které jsme zažili. Do jaké míry využil muž možnosti otcovské role, do jaké míry naplnil její úkoly. Kvalita otcovství, které jsme jako děti zažili, má dalekosáhlé důsledky v našem životě. Větší, než si běžně uvědomujeme. Kvalita otcovství, které muž dítěti nabízí, značně ovlivňuje ijeho samotného. Už proto má smysl se otcovstvím zabývat a ujasnit si, jakého charakteru jsou a jaký význam mají účinky zažitého otcovství. Které oblasti osobnosti a života člověka otec zasahuje a do jaké míry? Zabývat se otcovstvím právě teď, když probíhá stírání hranic mezi manželskými a rodičovskými postavami, má smysl. Uzákonění registrovaného partnerství homosexuálů je vstupem do veřejné diskuse o tom, zda by mohly homosexuální páry nakonec také vychovávat (adoptovat, umělým oplodněním získávat) děti. Jak budeme moct do této diskuse přispět, pokud si neujasníme, čím je otcovství charakterizováno, zda musí být vázáno na postavu mužskou, nebo zda jde jen o ustálený pojem, který nepopisuje nic specifického, a dobrým otcem může být stejně tak maskulinně se profilující lesba? Když si neujasníme, jaký význam má otcovství z hlediska vývoje dítěte, zda...
Psychodiagnostika pro předškolní věk: Vídeňský vývojový test
Dostálová, Magdalena ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Při volbě tématu pro rigorózní práci jsem vycházela ze své diplomové práce zaměřené na oblast dětské psychodiagnostiky. V mém rozhodnutí mne podpořil mimo jiné i fakt, že diplomová práce byla v roce oceněna 2004 cenou pana profesora Matějčka za nejlepší diplomovou práci v oboru dětské psychologie. Práci jsem se tedy rozhodla rozšířit a doplnit. Řídila jsem se při tom jistě oprávněnými výtkami, které považovaly diplomovou práci za příliš praktickou, bez teoretického ukotvení. V rigorózní práci bylo použito množství cizojazyčných, převážně anglicky psaných pramenů, které jsem měla možnost čerpat především z Národní knihovny v Londýně. Text byl tak doplněn o cenné informace týkající se předškolního věku i diagnostiky v tomto období. Kromě metod používaných v anglicky a německy mluvících zemích jsem se snažila doplnit i spektrum diagnostických nástrojů pro předškolní věk používaných v českých zemích. Často se zde pak nabízely úvahy nakolik historický a kulturní vývoj v té dané zemi ovlivňuje úroveň vývoje dětí a potažmo vývojovou psychodiagnostiku. Jedním z důvodů proč jsem se pustila do převodu diagnostické metody z cizího jazykového prostředí do našich podmínek, byla možnost se tohoto převodu účastnit od samotných počátků. Při práci s anglickými prameny jsem zjišťovala, jak blízké si jsou naše země a Rakousko...
Diagnostika Aspergerova syndromu: ověřovací studie české verze ASSQ a ASAS
Krejčířová, Helena ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Drlíková, Eva (oponent)
V teoretické části naší práce popisujeme historii, epidemiologii, etiologii, diagnostická kritéria, klinický obraz Aspergerova syndromu, komorbiditu s dalšími poruchami, teorie podstaty vzniku autismu, diferenciální diagnostiku a diagnostické metody pro Aspergerův syndrom. Praktická část práce se snaží ověřit dva screeningové dotazníky - skandinávský ASSQ - Highfunctioning Autism Spectrum Screening Questionnairel Asperger Syndrome Screening Questionnaire a australskou škálu ASAS - Australian Scale for Asperger Syndrome. ASSQ a ASAS jsou screeningové metody obsahující položky popisující charakteristické symptomy Aspergerova syndromu či vysoce funkčního autismu, které se používají pro zachycení dětí a adolescentů s inteligencí v pásmu normy s problémy charakteristickými pro poruchy autistického spektra. Reliabilitu a validitu jsme zjišťovali na základě výsledků dotazníků, které vyplňovali rodiče a učitelé dětí (klinicky vzorek AUT obsahoval 42 6-16letých dětí (39 chlapců a 3 dívky) s Aspergerovým syndromem nebo vysoce funkčním autismem, vzorek LMD tvořily 143 děti (l30 chlapců, l3 dívek) s poruchami učení a chování a kontrolní skupina se skládala ze 163 dětí (147 chlapců a 16 dívek) z běžné populace bez formální diagnosy. Hraniční bod pro pozitivní screening jsme určovali na základě porovnávání senzitivity a...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 143 záznamů.   začátekpředchozí134 - 143  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Šturma, Jaromír
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.