Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 268 záznamů.  začátekpředchozí255 - 264další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Suicidal process in adult population
Komadová, Katarína ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent) ; Baudiš, Pavel (oponent)
Suicidálny proces je komplexný fenomén vyskytujúci sa v roznych variantách. Vzniká na podklade životných udalostí, psychickej poruchy, dlhodobej vulnerability jedinca k suicidálnemu správaniu alebo ich kombinácie. V prípade, že na počiatku suicidálneho procesu stojí životná udalosť, k rozvoju suicidálneho procesu dochádza vtedy, ak ju jedinec subjektívne hodnotí ako významnú, nezlučiteľnú s pokračovaním v živote a nenachádza z nej riešenie. Suicidálnemu jednaniu nemusia vždy suicidálne myšlienky predchádzať. K rozhodnutiu k realizácii suicidálneho aktu može človek dojsť buď v období predchádzajúcom suicidálnemu jednaniu a ďalej sa k nemu odhodlávať alebo čakať na výsledok situácie, ktorú hodnotí ako neúnosnú alebo k nemu može dojsť až v čase tesne pred suicidálnym jednaním. V takomto prípade jedná následne po spúšťacom podnete. Tento typ je charakteristický pre skratkovité suicidálne akty, avšak može sa vyskytnúť i u osob, ktoré nad suicidálnym jednaním uvažovali už v období predtým alebo mali predstavy o úniku zo situácie prežívanej ako neznesiteľnej. Iným typom suicidálneho procesu je postupné zúženie v oblasti afektov, percepcie, kognícií a hodnot. K suicidálnemu jednaniu dochádza, ak sa jedinec nachádza v situácii, ktorú vníma ako neznesiteľnú alebo neriešiteľnú, ak sa nachádza v stave zúženia,...
Osobnostní růst frekventantů psychoterapeutického výcviku SUR
Pavelková, Kateřina ; Štětovská, Iva (oponent) ; Šípek, Jiří (vedoucí práce)
Diplomová práce ze zabývá tím, jaký vliv má absolvování dlouhodobého sebezkušenostního výcviku systému SUR na osobnost jeho frekventantů. Teoretická část práce se věnuje vymezení systému SUR, jeho teoretického základu a současnou podobou výcvikového systému. Zpracovává poznantky o osobnosti a jejím růstu. Hovoří o dynamické psychoterapii, ze které systém SUR vychází a o jejím pojetí osobnosti. Teoretická část dále vymezuje, které psychoterapeutické prostředky jsou využívány ve výcviku SUR systému. V neposlední řadě se věnuje faktorům osobnosti, které ovlivňují úspěšnost psychoterapeuta. Praktická část diplomové práce popisuje longitudinální studii frekventantů výcviku SUR systému. Studuje osobnostní růst absolventů výcviku a porovnává jej se stavem běžné populace, která výcvik nepodstoupila. V praktické části jsou podrobně popsány metody výzkumu a jeho výsledky. V závěru jsou diskutovány výstupy a jsou navrženy možné směry dalšího bádání.
Psychologické souvislosti mezi percepcí vlastního hlasu a sebepojetím jedince
Sýkorová, Šárka ; Štětovská, Iva (oponent) ; Šípek, Jiří (vedoucí práce)
Diplomová práce se věnuje psychologickým aspektům lidského hlasu. Představuje základní hlasové kvality, anatomii a fyziologii lidského hlasu a vývoj hlasu v ontogenezi. Nabízí psychosomatický pohled na hlas a hlasové poruchy, zabývá se hlasem jako prostředkem sebevyjádření. Poukazuje na souvislosti hlasu se sebepojetím. O sebepojetí nabízí základní poznatky. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda-li existují souvislosti mezi vnímáním svého hlasu a sebepojetím jedince v sociálních vztazích. Naše výsledky tuto souvislost podpořily.
Systemická psychoterapie v teorii a praxi aneb stávání se psychoterapeutem
Novotná, Nora ; Junková, Vendula (oponent) ; Štětovská, Iva (vedoucí práce)
Práce se věnuje procesu stávání se terapeutem v systemickém kontextu. Vymezuje filosofické i psychoterapeutické kořeny systemického pojetí. Zdrazňuje návaznost na postmoderní myšlenkový proud, zejména pak poststrukturalismus, radikální a sociální konstruktivismus a moderní biologickou gnoseologii. Učení pražské systemické školy ISZ (Institutu pro systemickou zkušenost) pak postihuje z hlediska hlavních témat. Zdrazňuje jejich teoretické zakotvení stejně jako praktické aplikace. Zabývá se tak pěti hlavními proudy v systemickém myšlení - Milánskou školou rodinné terapie, strategickou terapií Miltona Ericksona, krátkou terapií orientovanou na řešení, učením Hamburské školy a narativním přístupem. Poté se zaměřuje na vymezení role terapeuta, role klienta a jejich společnou práci v terapeutickém dialogu. Zdrazňuje sebereflexi terapeuta jako hlavní metodu terapeutického psobení, pojednává také o modelech, které sebereflexi terapeuta usnadňují. Dále se věnuje umění dialogu coby hlavní dovednosti a umu systemického terapeuta. Nezanedbává také dležitou oblast systemické etiky a supervize.
Dobrovolnictví jako možnost doplnění profesionální činnosti zdravotních sester v kojeneckých ústavech a dětských domovech pro děti do tří let
Kukačková, Markéta ; Štětovská, Iva (oponent) ; Šulová, Lenka (vedoucí práce)
Problematika dětí umístěných v kojeneckých ústavech již dlouhou dobu přitahuje pozornost jak odborníků, tak laické veřejnosti. Je to téma, které se dotýká našich emocí a snad v každém člověku vzbuzuje i rozhořčení nad osudem těchto dětí. Naše civilizovaná společnost se snaží s tímto problémem vypořádat a poskytuje opuštěným dětem různé formy náhradní péče. V optimálních případech jsou takové děti umisťovány do adoptivních či pěstounských rodin, kde mohou vyrůstat v prostředí normální zdravé rodiny. K tomu je ovšem nutný souhlas jejich biologických rodičů, kteří se však často svých dětí nechtějí vzdát a ty jsou pak nucené trávit kratší či delší dobu v ústavní péči. Protože sama ústavní péče nemůže nikdy plně nahradit prostředí fungující rodiny, v zájmu společnosti by mělo být zajištění poskytované péče v ústavním prostředí na takové úrovni, aby potenciální negativní rizika pro psychický vývoj dětí byla v rámci možností omezena na mmtmum. Tato diplomová práce Je zaměřena na dobrovolnickou činnost jako jednu z možností, která by mohla vést ke zlepšení psychosociálního života dětí v kojeneckých ústavech a dětských domovech. S tímto prostředím jsem se poprvé setkala před pěti lety, kdy jsme se dvěmi kolegyněmi navštívily primářku MUDr. Lukešovou v Kojeneckém ústavu v Praze 4, Krči s návrhem, umožnit do ústavu...
Psychologické souvislosti efektivity outdoorových programů
Švyhnosová, Alena ; Štětovská, Iva (oponent) ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce)
Stále více firem vyhledává v dnešní době outdoorové programy pro manažery či pracovní týmy jako prostředek rozvoje. Outdoorové programy využívají zážitkového vzdělávání a mají pomoci účastníkům lépe porozumět sami sobě i ostatním. Aktivity, které tyto programy využívají, jsou speciálně vyvinuty tak, aby pomohly dosáhnout žádoucího cíle a naplnit potřeby zadavatele. Hlavními výstupy pro účastníky jsou netradiční prožitky v neformálním pracovním prostředí, práce s vlastním potenciálem (poznání vlastních hranic), poznání kolegů. Pro splnění vzdělávacího cíle je potřeba, aby byl program spojen se zpětnou vazbou (review), která bývá facilitována instruktory. Ti by měli po ukončení aktivity iniciovat skupinovou diskuzi a usměrňovat ji žádoucím směrem, tedy ke zobecnění poznatků, aby ty pak mohly být převedeny do praxe. Bez review je zužitkování poznatků méně efektivní. Řada firem věnuje na různé výcvikové programy značné finanční prostředky, aniž by se zajímala o to, zda byly vynaloženy efektivně. My jsme se v této práci pokusily představit outdoorové programy a teoreticky je vymezit v rámci sociálního učení, zážitkového učení a malé sociální skupiny. Cílem naší studie bylo zjistit, pomocí rozhovoru, individuálně reflektovanou efektivitu outdoorového programu a zajímalo nás, zda je přínos programu hodnocen stejně...
Proměna preferencí ve vztazích mezi pohlavími v období pubescence ve školních třídách
Čelikovská, Lucie ; Štětovská, Iva (oponent) ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá vztahy mezi chlapci a dívkami v průběhu období pubescence ve školní třídě. Cílem práce je sledování proměn preferencí mezi pohlavími v rámci školní třídy v období pubescence. Podkladem pro zpracování sledovaného tématu jsou data ze sociometrických šetření ve školních třídách v rámci programu primární prevence sociálně patologických jevů. V teoretické části jsou zachycena témata týkající se zkoumaných jevů a prostředí - popis jedince v období pubescence, socializace, školní třída jako malá sociální skupina, program primární prevence sociálně patologických jevů. V empirické části jsou analyzována data pozitivních voleb, získaná ze sociometrií. Základním cílem kvantitativního výzkumu je sledování změn četností pozitivních mezipohlavních voleb v jednotlivých věkových kategoriích. Výsledky výzkumu potvrzují na základě souboru téměř 5000 probandů hypotézu, že v průběhu pubescence dochází k silné proměně vztahu chlapců směrem k dívkám, a zachycují období, ve kterém k těmto změnám dochází.
Aktivní imaginace. Možnosti a rizika
Kundrátová, Iva ; Štětovská, Iva (vedoucí práce) ; Junková, Vendula (oponent)
Imaginace provázejí lidstvo po staletí. Je to oblast velmi fascinující. Na jednu stranu lidé využívali představ při objevování zákonitostí světa kolem sebe a konstruování nových vynálezů. Na straně druhé je imaginace vedla hluboko do nitra při meditacích a duchovním cvičení. To bylo inspirací i C.G. Jungovi při koncipování, v té době zcela nové, psychoterapeutické metody - aktivní imaginace. Uvedení imaginace, jako člověku přirozeně blízkého způsobu uchopení a zobrazení skutečnosti, do terapie se ukázalo jako velmi prospěšné. Aktivní imaginace zde našla své místo. V současnosti je jednou z běžně používaných terapeutických metod a proto i my, v rámci naší práce, vstupujeme do oblasti psychoterapie a dotýkáme se některých jejích principů a pravidel (například etického kodexu a některých obecných zásad práce terapeuta). Teoretickým východiskem a základem naší práce Je analytická psychologie. V jejích intencích se budeme pohybovat a také budeme užívat její terminologii, kterou nejprve vymezíme. Inspirací k napsání rigorózní práce na toto téma, byla autorčina diplomová práce. Ta shrnula dostupné informace o aktivní imaginaci a mapovala, zda a jak je používána mezi českými psychoterapeuty. Další vzdělávání a nové profesní zkušenosti poskytly autorce mnoho podnětů k vypracování obdobně tématicky zaměřené rigorózní...
Stát se prvňákem. Adaptace dítěte na pravidla platná v první třídě
Hončíková, Lucie ; Štětovská, Iva (oponent) ; Viktorová, Ida (vedoucí práce)
Počátek školní docházky tvoří jedno ze zlomových období v životě dítěte. Změny, které se v této etapě odvíjejí, souvisí se všemi oblastmi života dítěte a znamenají i zásah do života rodiny. V naší rigorózní práci jsme se zaměřili na proces adaptace dítěte na pravidla, se kterými se setkává v prvním pololetí školního roku a která platí na půdě školy. Věnovali jsme se hlavně průběhu tohoto procesu a mechanismům, které ho určují. V teoretické části jsme vysvětlili problematiku života v první třídě a definovali základní pojmy týkající se vstupu do školy a počátku školní docházky, se kterými jsme dále pracovali. V praktické části jsme nejprve klasifikovali a následně popsali jednotlivá pravidla a jejich kategorie. Poté jsme sledovali průběh procesu adaptace na školní normy v jednotlivých měsících prvního pololetí školního roku a dosažená zjištění jsme mezi sebou porovnali. Vytvoříme tak celkový obraz adaptačního procesu, jak v dané první třídě v prvním pololetí probíhal. K vytčenému cíli jsme zvolili hlavně metody průběžného pozorování žáků zvolené první třídy a cílených rozhovorů s žáky a s učitelkou.
Agorafobie
Koťová, Magdalena ; Štětovská, Iva (oponent) ; Šípek, Jiří (vedoucí práce)
Teoretická část diplomové práce se zabývá přehledem vybraných teorií agorafobie od 60. let 19. století až po dnešní dobu. Do přehledu byly vybrány teorie autorů, kteří se snažili odpovědět na otázku po příčinách tohoto onemocnění. V empirické části diplomové práce je nastíněna narativní výzkumná sonda týkající · se analýzy životního příběhu žen trpících agorafobií. Autorka usiluje o náhled na možné příčiny tohoto onemocnění zejména u žen.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 268 záznamů.   začátekpředchozí255 - 264další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Štětovská, Iva,
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.