Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 220 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Motivace seniorů ke vzdělávání na univerzitách třetího věku
Linhartová, Věra ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Vojtko, Tibor (oponent)
Bakalářská práce zpracovává téma motivace starších dospělých ke vzdělávání. Cílem práce je identifikovat motivaci seniorů ke vzdělávání na univerzitách třetího věku v České republice. Práce se nejprve zaměřuje na vymezení stáří, jeho periodizaci a posléze na základní demografické údaje o stárnutí společnosti. Dále zahrnuje, jaké funkce má vzdělávání v životě seniorů a jaká jsou specifika vzdělávání této věkové skupiny. Následně je pozornost věnována motivaci starších dospělých ke vzdělávání a nejčastějším bariérám na vzdělávacích aktivitách. Práce se rovněž zaměřuje na institucionalizované vzdělávání seniorů v ČR. Majoritní pozornost je věnována univerzitám třetího věku. Cílem kvalitativního empirického šetření je identifikovat motivaci seniorů-posluchačů ke vzdělávání na kurzu Psychologie pro život na Univerzitě třetího věku Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Empirické šetření je provedeno metodou rozhovorů. Respondenti jsou posluchači, kteří na Univerzitě třetího věku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy navštěvovali kurz Psychologie pro život v letním semestru akademického roku 2021/2022.
Role veřejných knihoven v rozvoji digitální gramotnosti
Schiffnederová, Aneta ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Vojtko, Tibor (oponent)
Cílem práce je analýza stavu zapojení veřejných knihoven do rozvoje digitální gramotnosti u dospělé populace. V úvodu se práce zaměřuje na koncept digitální gramotnosti a s ní související pojmy jako digitální propast či digitální kompetence. Ke zjištění stavu digitální gramotnosti u české dospělé populace jsou využity studie Českého statistického úřadu (ČSÚ) a studie Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) PIAAC. Pozornost je dále zaměřena na analýzu strategických a politických dokumentů zabývajících se digitální problematikou. Jedná se o sdělení vydaná Evropskou komisí a strategie schválené vládou České republiky. Následující kapitola se soustředí na veřejné knihovny, které jako kulturní instituce sehrávají významnou roli v oblasti dalšího vzdělávání a tím i důležitou úlohu v realizaci podpory digitální gramotnosti u dospělých. Na úvodní kapitoly navazuje empirické šetření, jehož cílem je analyzovat, jakým způsobem se veřejné knihovny podílejí na rozvoji digitální gramotnosti v České republice. Potřebné informace jsou získávány pomocí kvantitativní metody šetření prostřednictvím vlastního dotazníku, zaslaného městským knihovnám České republiky prostřednictvím e-mailu. Záměrem je shromáždit co nejvíce dat týkajících se realizace digitálního vzdělávání pro veřejnost a zvýšení...
Občanské vzdělávání dospělých v prostředí knihoven
Vokurková, Anna ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Šerák, Michal (oponent)
Cílem práce je identifikovat a analyzovat aktivity knihoven v oblasti občanského vzdělávání dospělých. Diplomová práce vymezuje oblast občanského vzdělávání dospělých a jeho vztah k zájmovému vzdělávání, neboť spolu úzce souvisí a do určité míry se překrývají, protože mezi nimi neexistuje přesně vymezená hranice. Rozpracovává role knihoven jako vzdělávacích institucí obecně, ale také jako institucí občanského vzdělávání dospělých. Dále nabízí přehled vybraných metod vzdělávacích aktivit pro dospělé, které se používají v prostředí knihoven. Představeny jsou zejména přednášky a besedy jako metody, které bývají zastoupeny nejčastěji. Součástí práce je i empirické šetření, které je provedeno formou rozhovorů se šesti pracovníky knihoven okresních měst Jihočeského kraje a jehož cílem je zjištění stavu občanského vzdělávání dospělých v jejich knihovnách. Jako poslední je obsaženo zhodnocení silných a slabých stránek občanského vzdělávání dospělých v prostředí knihoven v České republice pomocí analýzy SWOT, která se opírá o teoretické koncepty, existující výzkumy i vlastní empirické šetření.
Specifika vzdělávání seniorů
Jiráčková, Libuše ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Štěpánek, Zdeněk (oponent)
Staří lidé studují, aby dávali svému životu smysl, aby zvýšili své sebevědomí a zlepšili své sociální postavení. Ale nejen to. Jedná se především o psychologický, fyziologický a sociální problém. Penzionovaný člověk, bohužel, často bývá vytlačován na okraj společnosti jako již nepotřebný. Pro většinu seniorů je tento pocit impulsem k tomu, aby dokázali, že jsou stále schopni výkonu. V souvislosti s touto potřebou je třeba rozdělit život člověka na tři etapy, které souvisí se schopností vykonávat činnost. V první etapě života člověk myslí na své vzdělání, studuje. Ve druhé etapě směřuje většinu své pozornosti na své profesní uplatnění a ve třetí pak na utváření "podvečera" svého života, kdy ustupuje orientace na materiální bytí. Člověk se spíše vrací ke svým odkládaným plánům a neuskutečněným studijním snům (Deset let vzdělávacích aktivit pro seniory, 1997). Senior vnáší do učení své zkušenosti a vědomosti, tím může pozitivně ovlivňovat průběh vzdělávacího procesu i jeho didaktickou podobu. Univerzity a akademie třetího věku se tak stávají místem mezigeneračního setkávání a vzájemného učení. Díky tomu dochází k předávání nejen teoretických ale i praktických znalostí. Základem motivace starších lidí je vlastní stanovení úkolu, cíle. Při jeho plnění a následném dosažení člověk prožívá uspokojení a pocit...
Důvody seniorů k účasti na zájmovém vzdělávání (Analýza motivace seniorů v rámci městské části Praha 12)
Havlenová, Veronika ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Reichel, Jiří (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřena na oblast vzdělávání seniorů, především pak na motivaci starších osob k účasti na vzdělávacích aktivitách. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část se snaží o přehledné shrnutí základních poznatků o problematice s využitím odborné literatury domácích i zahraničních autorů. Druhá, prakticky zaměřená část, obsahuje popis vlastního empirického šetření. Cílem šetření je postihnout hlavní důvody seniorů k účasti na organizovaném zájmovém vzdělávání, dílčím cílem je pak odhalení nejčastějších bariér, překážek této účasti. Šetření bylo realizováno kvantitativní metodou dotazování a sebraná data byla dále vyhodnocena a okomentována. Klíčová slova: Stáří, stárnutí, senior, vzdělávání seniorů, motivace ke vzdělávání
Koncept celoživotního učení
Popelková, Lucie ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Neusarová, Jana (oponent)
Ve své bakalářské práci si kladu za cíl uchopit komplexně celou širokou oblast celotivotního učení, podat přehled o proměnách jeho pojetí během významných historických období a postihnout všechny jeho aspekty. Ačkoli je učení v průběhu celého tivota přirozenou součástí vývoje katdého jedince, nelze ho ponechat stranou veřejného zájmu. Jde ve většině případů o nahodilé, bezděčné učení, bez určených cílů a značně nesystematické. Teprve vytvoření systému celotivotního učení, které bude cílevědomé, zahrnující jak formální vzdělávání, tak neformální a informální učení a dostupné všem lidem bez rozdílu, povede k zefektivnění celého procesu a učení pak bude moci být pojímáno jako nástroj pro vyrovnání se změnami v tivotech lidí a prostředek k řešení společenských problémů. Proto se ve své práci zaměřuji na objasnění celého systému a stanovených priorit. Jelikot se situace v celotivotním učení odvíjí od vyspělosti katdého státu, neopomíjím ani přehled o současné situaci v České republice. V závěru pak nastoluji otázku skutečných dopadů realizace konceptu celotivotního učení. Bude opravdu prostředkem emancipace jedinců a nástrojem k uchopení osudu do svých rukou, jak je mnoha jeho zastánci deklarováno, anebo naopak dojde na obavy jeho kritiků a prohloubí propast mezi lidmi, kteří jit dosáhli některého vyššího stupně...
Problémy dalšího vzdělávání ozbrojených složek pracujících s mladistvými delikventy
Ryska, Vítězslav ; Reichel, Jiří (vedoucí práce) ; Šerák, Michal (oponent)
Práce zaměstnanců Vězeňské služby ČR je specifickou službou společnosti - chrání tuto společnost před nebezpečnými jedinci. Přitom výkon profese se realizuje v obtížném sociálněpatologickém prostředí, a je spojen s poměrně vysokými nároky na znalost právních předpisů, jejich dodržování a vyžadování jejich plnění. Zaměstnanci se musí často vyrovnat se zátěžovými a stresujícími situacemi a to nejen v kontextu s přímým stykem s osobami ve výkonu vazby nebo trestu, ale také v kontextu se stykem se svými nadřízenými, kteří jim svým přístupem zpravidla činnost nezjednodušují, ale poměrně často komplikují, což bývá ale doménou nejen Vězeňské služby, ale ozbrojených složek vůbec. Pro příslušníka je pak prioritní záležitostí tyto zátěžové situace neprodleně a správně řešit.
Institucionalizované vzdělávání seniorů
Formáčková, Marie ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Štěpánek, Zdeněk (oponent)
Cílem práce je poukázat na duležitost vzdelávacích aktivit v živote seniora. Pozornost je venována institucionalizaci vzdelávání senioru, jeho podpore ze strany spolecnosti a možnostem, které se seniorum nabízejí. V práci jsou vymezeny základní pojmy, název vedy o vzdelávání senioru, její predmet a zarazení do systému ved. Dále je pojednáno o duležitých okolnostech, které prispely k jejímu konstituování, o významu vzdelávání jak pro seniory, tak pro spolecnost. Pozornost je zamerena také na spolecenskou podporu vzdelávacích aktivit urcených seniorum, a to na úrovních mezinárodní, evropské i národní, na preseniorské a vlastní seniorské vzdelávání.
Atraktivní zaměstnavatelé
Nakládalová, Petra ; Kocianová, Renata (vedoucí práce) ; Šerák, Michal (oponent)
Tato práce informuje čtenáře o aktivitách a zajímavostech, které podnikají atraktivní zaměstnavatelé, aby přilákali potenciální zaměstnance a stabilizovali zaměstnance stávající. Práce shrnuje závěry převážně českých studií, které se věnují atraktivitě zaměstnavatelů a posuzování společností v oblasti personální politiky a provádění jednotlivých personálních činností podle různých kritérií. Zaměstnavatelé jsou hodnoceni názory zaměstnanců, odborníků na lidské zdroje a příbuzná témata, názory vedení, studentů, široké veřejnosti. Práce je popisným textem, který obecně vykresluje společnosti, které se snaží být nejlepším zaměstnavatelem a nabízejí tak v dnešní době bohatší pracovní prostředí, stále zajímavější benefity a hlavně sledují každou možnost, dříve než by nechali odejít kvalitního zaměstnance. Zaměstnanec potřebuje znát, kam organizace směřuje, proč si vytkla takové cíle a jaké přispění od pracovníků očekává. Je pro ně důležité znát, jak se budou na realizaci cílů podílet a jaký přínos to pro ně bude mít. Zaměstnanci velmi sledují činnost svého zaměstnavatele, jeho chování i výsledky. Práce rozebírá jednotlivé personální činnosti, které hrají významnou roli v identifikaci kvalitních zaměstnavatelů, a tím by mohla být i zajímavým materiálem pro pracovníky personálních útvarů, manažery nebo i pracovníky...
Příležitosti a ohrožení rozvoje neziskových organizací
Limanová, Kristýna ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Reichel, Jiří (oponent)
Vývoj společnosti, legislativní uspořádání a ekonomické prostředí výrazně ovlivňují neziskový sektor a jeho subjekty. Lze říci, že za dobu své existence získaly neziskové organizace ve společnosti své nenahraditelné místo. Toto jejich postavení je však stále ohroženo neporozuměním ze strany široké veřejnosti. Je proto nutné přesně definovat pojmy neziskový sektor a nezisková organizace tak, aby byly srozumitelné široké veřejnosti a v budoucnu se tento sektor mohl těšit větší a efektivnější společenské podpoře. Vzhledem ke snaze snížit závislost na státních dotací je také nezbytné upravit právní prostředí na podporu vícezdrojového financování subjektů neziskového sektoru. Je třeba zajistit přesné monitorování jejich činnosti a transparentnost finančního hospodaření. Autorka práce popisuje a hodnotí současný stav vybrané neziskové organizace na základě zvolených parametrů. Zaměřuje se dále zejména na význam styku s veřejností jako příležitost pro její další rozvoj. Autorka dochází k závěru, že jen s podporou široké veřejnosti mohou subjekty neziskového sektoru stabilně a dlouhodobě naplňovat svá poslání a cíle. Neziskové organizace by měly více využívat všech dostupných nástrojů public relations a pravidelně a pravdivě informovat veřejnost o svých aktivitách.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 220 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
4 Šerák, Martin
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.