Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 150 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vývoj nadaného žáka se zájmem o přírodopisné obory
Macková, Lea ; Říhová, Dagmar (vedoucí práce) ; Kocurková, Alena (oponent)
Bakalářská práce komplexně nastiňuje problematiku nadání. Důvodem je nutnost porozumění souvislostem a dostatečná teoretická příprava pro následný výzkum v oblasti vývoje nadaných jedinců pro odvětví přírodopisných oborů. Metodou neúplné systematické literární rešerše byly vybrány vědecké publikace, na jejichž základě vznikl odborný vhled do tématu nadání a talentu od definice pojmů přes osvětlení vlivů na vývoj nadaného jedince až k syntéze poznatků týkajících se osob nadaných schopností práce v oblastech přírodopisných oborů (přírodovědné nadání). Pro navazující výzkumnou část s cílem zmapovat aspekty vývoje nadaného jedince se zájmem o studium biologie, geologie nebo ekologie byla zvolena metoda retrospektivního hloubkového rozhovoru kombinující uzavřené otázky s otevřenou návazností a otázky otevřené. Polostrukturovaný rozhovor byl utvořen na základě poznatků získaných při tvorbě teoretické části práce, respondenti byli vybráni dle předem stanovených kritérií. Informace získané rozpravami s nadanými byly následně transkribovány do písemné podoby, kódovány do struktur a příběhů s významnými informacemi a nakonec vyhodnoceny tematickým kódováním či hledáním souvislostí v rámci komparace s rešeršními zjištěními. V návaznosti na provedený výzkum byla navržena kategorizace nadaných osob z pohledu...
Náměty přírodovědných exkurzí po Jesenicku pro žáky ZŠ a jejich využití v praktické výuce
Zemanová, Alexandra ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem přírodovědných exkurzí v daném regionu. Jeseníky jsou jako ztracená perla, ukrývající se za věncem hor - přitom však by si zasloužily daleko větší pozornost (než jaké se jim dostává). Region Jeseníků nabízí ke každému z okruhů přírodopisu několik variant pro pořádání exkurzí vhodných pro žáky základních (i středních) škol. V první části je cílem této práce představit oblast Jeseníků srozumitelně a uchopitelně pro vyučující ZŠ regionu i v republice a nabídnout ji jako vhodnou lokalitu k pořádní přírodovědných exkurzí či školám v přírodě. Součástí této části jsou i názory místních učitelů a jejich pohled na využití jesenického regionu pro pořádání přírodovědných odborných vycházek. Druhá část poskytuje vyučujícím přírodopisu/biologie kromě vytipovaného seznamu vhodných míst, kam se se žáky vydat, i návrhy konkrétních přírodovědných exkurzí, společně s pracovními listy a dalšími nápady, doporučenými pomůckami a návrhy aktivit, co lze se žáky podniknout na zajímavých místech Jeseníků. Součástí této diplomové práce je také vyhodnocení školy v přírodě ŠvP JESENÍKY 2022, kde byly návrhy exkurzí a pracovní listy, zde zmiňované, ověřeny v praxi. Výsledkem této práce je pak přehledný výčet míst s popisem jejich unikátnosti a (upravené) pracovní listy, které by učitelé z...
Jednobuněční paraziti ve výuce na gymnáziu
Bumberová, Petra ; Říhová, Dagmar (vedoucí práce) ; Kocurková, Alena (oponent)
Bakalářská práce pojednává o výuce parazitických jednobuněčných organismů na gymnáziu. Ze skupiny jednobuněčných parazitů byli vybráni zástupci rodu Trypanosoma, Leishmania a Plasmodium, dále Naegleria fowleri, Lamblia intestinalis a Entamoeba histolytica, neboť se jedná o jedny z nejčastěji se vyskytujících prvoků způsobující zdravotní potíže u lidské populace. Informace o jmenovaných organismech rozebírá teoretická část. Praktickou částí je případová studie, jež analyzuje pomocí rozhovoru přístup k výuce prvoků na vybrané instituci (Gymnázium Jiřího z Poděbrad v Poděbradech), přičemž byl kladen důraz zejména na zmíněné jednobuněčné parazity. Během rozhovoru respondentům byly kladeny otázky týkající se jejich studia, praxe a současné výuky biologie. Následně byl s respondenty rozebrán jejich postoj k výuce vybraného tématu. Sestavené otázky řešily mj. zdali vyučující řečené prvoky vyučují, kolik času tématu věnují, jaké výukové materiály využívají, a jestli je toto biologické téma dle jejich názoru podstatné. Vyhodnocením výsledků dotazníkového šetření analýza poukazuje na fakt, že pro všechny respondenty je téma jednobuněčných parazitů důležité právě z hlediska dopadu na lidské zdraví. Dále z rozhovorů plyne, že všichni výše řečení zástupci jsou žákům a žákyním představeni pouze v rámci...
Role snovacího ústrojí a specifické rysy produkce hedvábí u sklípkanů (Araneae: Mygalomorphae)
Sýkorová, Barbora ; Říhová, Dagmar (vedoucí práce) ; Dolejš, Petr (oponent)
Tato bakalářská práce vznikla rešerší odborných článků, publikací a internetových zdrojů, které se zaměřují především na snovací aparát a produkci hedvábí u sklípkanů. Práce je obohacena o obrázky, které by mohly čtenáři lépe pomoci se orientovat v daném tématu. Pavouci patří do nejpočetnějšího kmene členovců. Dělíme je na infrařády Araneomorphae (dvouplicní pavouci), Mesothelae (sklípkoši) a Mygalomorphae (sklípkani). Pavouci mají tělo rozdělené na hlavohruď a zadeček, spojené stopkou. Trávicí soustava pavouků je specifická tím, že jim umožňuje přijímat pouze tekutou stravu. Téměř u všech pavouků jsou vyvinuty jedové žlázy. Snovací činnost je velice významným rysem pavouků. Důležitou část snovacího aparátu tvoří snovací bradavky, nacházející se u sklípkanů na konci zadečku. Počet snovacích bradavek se u zástupců jednotlivých čeledí liší, většinou však dochází k redukci jejich počtu. Základními funkčními a stavebními jednotkami snovacího aparátu jsou snovací žlázy, které přecházejí na povrchu snovacích bradavek ve spigoty, kterými je vypuzováno hedvábí na povrch. Hedvábí pavoukům slouží ke tvorbě tenat či ke tvorbě ochranných obalů vajíček - kokonů. V České republice můžeme spatřit tři druhy sklípkanů čeledi Atypidae (rod Atypus): sklípkánka hnědého, sklípkánka černého a sklípkánka pontického....
Význam včel a jejich využití v apiterapii
Handlová, Kateřina ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá významem včel a využíváním včelích produktů v apiterapii. V úvodu obecné části je představena včela medonosná (Apis mellifera), včetně její morfologie, biologie a nemocí. Zmíněna je i skladba včelstva a chovatelské pomůcky, které je zapotřebí k chovu včel využívat. Dále je vysvětlen pojem apiterapie, názory na její použití a způsoby její aplikace. Představeny jsou včelí produkty (med, mateří kašička, propolis, včelí vosk, včelí pyl a včelí jed). Diskutována jsou pozitiva a negativa apiterapie a zda lze považovat apiterapii za oficiální léčebnou metodu. V praktické části byl použit dotazník s cílem zjistit povědomí lidí o apiterapii, využívání apiterapeutických produktů a poté zjistit, jaké jsou rozdíly v odpovědích mezi respondenty žijícími ve městě a na vesnici. K hodnocení výsledků byla využita metoda kvantitativní analýzy. Při porovnávání odpovědí městských a vesnických respondentů byla zjištěna značná shoda a podobnost. KLÍČOVÁ SLOVA Včela medonosná (Apis mellifera), apiterapie, včelí produkty
Analýza vizuálních komponentů v učebnicích přírodopisu pro základní školy
Heřmanová, Nikola ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Vizuální komponenty a jejich funkce a využití v učebnicích jsou v současné době tématem, které se objevuje v řadě výzkumů a studií. Vizuální komponenty mají totiž prokazatelný vliv na efektivitu učení a zároveň napomáhají snižování kognitivní náročnosti na žáky. Diplomová práce v teoretické části definuje učebnici jako didaktický prostředek, vizuální komponenty a způsob zpracování vizuálních komponentů. Dále pak poukazujeme na učební strategie pro zvýšení efektivity učení, které se opírají o práci s vizuálními komponenty. Praktická část je zaměřena na kvantitativní obsahovou analýzu vizuálních komponentů v učebnicích přírodopisu pro druhý stupeň základní školy. U vizuálních komponentů byla hodnocena funkce a využití ve výchovně vzdělávacím procesu. Z výsledku analýzy vyplývá, že vizuální komponenty v učebnicích jsou extrémně uniformní a nerespektují složitost učení se prostřednictvím vizuálních komponentů. KLÍČOVÁ SLOVA analýza učebnic, vizuální komponenty, učebnice přírodopisu, učební strategie
Vliv různé údržby trávníku na biodiversitu pozemních bezobratlých
Klán, Jan ; Říhová, Dagmar (vedoucí práce) ; Škodová, Jana (oponent)
Tato práce se zaměřuje na odlišnosti ve složení společenstev bezobratlých živočichů na travních plochách s odlišným managementem úpravy zeleně. Byla provedena na čtyřech výzkumných plochách s odlišným typem managementu (bezzásahová úprava, pravidelná úprava motorovou sekačkou, úprava kosou, úprava spásáním). Hlavním cílem práce je na vzorku zachycených pavouků, stonožek, mnohonožek, stejnonožců, škvorů a křísů demonstrovat, která forma úpravy travního stanoviště je z hlediska bohatství biodiverzity nejvhodnější. Dalšími podcíli bylo získat lokální údaje o proměnlivosti půdní vlhkosti na zkoumaných plochách, vzdušné vlhkosti a teplotě. Tyto hodnoty dokreslí představu o životním prostředí zachycených živočichů. Z hlediska biodiversity se jako nejbohatší ukázalo spásané stanoviště (zachyceno celkem 84 druhů). Následovalo stanoviště bezzásahové (83 druhů), kosené (76) a nakonec sekané sekačkou (74). Nejchudší stanoviště bylo sekané sekačkou. Na všech stanovištích bylo vždy zachyceno nejvíce druhů pavouků, následovali křísi, o řád méně bylo zachyceno stejnonožců, stonožek, mnohonožek a škvorů. Byl zachycen jeden druh křísa, který je veden v červeném seznamu ohrožených druhů České republiky. Jednalo se o druh Muellerianella extrusa (Scott, 1871), který je zařazen do kategorie zranitelný (VU). Práce...
Mediální obraz vybraných geologických pojmů z tematického celku Historický vývoj organismů na Zemi
Bartůňková, Denisa ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
předkládané bakalářské práce je zmapovat mediální obraz pojmů k "Historický vývoj organismů na Zemi" a obsahově edukační potenciál textů/článků ve výuce na ZŠ SŠ. Práce představuje autorskou pojmů v textech/článcích, které byly vybrány za použití mediální výzkumu. Výzkumný vzorek zahrnuje 115 článků z 15 nejčtenějších zpravodajských webů až 3 výsledku šetření vyplývá, že (i) v u nejčastěji v mediálním prostoru zmiňovaná témata recentní organismy, geologické prostředí a textů/článků lze využít pro výuku na ZŠ a SŠ jako doplňkový studijní materiál, neboť články často zmiňují pojmy šího vysvětlení nejčtenějších zpravodajských webů má vzhledem k zaznamenanému počtu článků využitelných pro výuku nejvyšší edukační potenciál Deník KLÍČOVÁ SLOVA média, pojmy, geologie, výuka, ZŠ, SŠ, metodika, Anopress
Rodičovská péče u hmyzu a její didaktické využití ve výuce
Mázdrová, Vendula ; Říhová, Dagmar (vedoucí práce) ; Šípek, Petr (oponent)
V bakalářské práci se věnuji rodičovské péči u hmyzu, jejím typům a formám. Zároveň představuji podrobněji rodičovskou péči o potomstvo u jednotlivých zástupců hmyzích řádů. Vysvětluji také pojem eusociální hmyz. V této části práce se věnuji rešerši odborné literatury, která blíže popisuje řády hmyzu a jejich péči o potomstvo. Ve druhé, praktické části, nejprve provádím analýzu učebnic přírodopisu základních škol, abych zjistila, do jaké míry se učivo o rodičovské péči na ZŠ vyučuje. Nadále analyzuji školní vzdělávací program (ŠVP) a tematický plán ZŠ Davle. Představuji didaktické pomůcky vhodné pro výuku - pracovní list a tři didaktické hry, které mohou být využity ve výuce přírodopisu v šesté třídě na ZŠ. Dvě z vytvořených didaktických pomůcek byly využity v realizované vyučovací hodině na ZŠ Davle. Přibližuji průběh vyučovací hodiny, její cíle a chronologicky také popisuji jednotlivé části. Vyučovací hodinu nakonec shrnuji a porovnávám s podobnými didaktickými metodami, které užili jiní autoři ve svých pracích. Klíčová slova: sociální hmyz, potomstvo, rodičovská péče, výuka, hra, pracovní list

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 150 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
5 ŘÍHOVÁ, Denisa
5 Říhová, Denisa
2 Říhová, Dominika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.