Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9,029 záznamů.  začátekpředchozí9020 - 9029  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.15 vteřin. 

Chronicky nemocné dítě na základní škole
HARŠÁNIOVÁ, Pavla
V této bakalářské práci je popsána a rozebrána problematika chronicky nemocných dětí v mladším školním věku v období jejich docházky na základní školu. Nejprve jsou zmíněny historické aspekty a historický vývoj péče o osoby a zejména děti se zdravotním znevýhodněním se zaměřením se na chronická onemocnění. Vyzdvižen je význam některých osobností, které přispěly k rozvoji péče o chronicky nemocné a k začlenění těchto dětí do běžného procesu vzdělávání či se zasloužily o vznik specializovaných zařízení pro chronicky nemocné. V práci je zmíněn také přístup společnosti a odborníků k dětem chronickým onemocněním a instituce, které pečují o chronicky nemocné děti. Jsou zde také popsány charakteristiky, etiologie, diagnostika, rizika a krizové situace, terapie a léčba a prevence u chronických onemocnění, později zmíněných v praktické výzkumné části práce. Zmíněny pak jsou zejména výstupy dopadu chronických onemocnění na běžnou školskou a vzdělávací praxi, docházku dětí do školy a výuku, spolupráce školy a rodičů. Specifikována jsou možná omezení u jednotlivých onemocnění. Poslední z teoretické části jsou úvahy a zamyšlení se nad vlivem chronických onemocnění na běžnou školní docházku a výuku ve škole. V praktické části jsou zodpovězeny výzkumné otázky základě výzkumu, provedeného dotazníkovou formou, je zde i zamyšlení se nad možnými řešeními v běžné pedagogické praxi.

Aktuální otázky didaktiky psychologie
Andršová, Alena ; Gillernová, Ilona (oponent) ; Šírová, Eva (oponent)
Didaktice psychologie zatím není věnována velká péče. Tato rigorózní práce je možným příspěvkem do dané problematiky. Navazuje na diplomovou práci "Aktuální otázky didaktiky psychologie na středních školách" obhájenou v roce 2004, rozvíjí ji a rozšiřuje jak v části teoretické, tak praktické; zcela nová je část aplikovaná. Část ,-:eoreticko - praktická východiska tvoří nejduležitější aspekty výuky psychologie. V souladu se záměry práce jsme se snažili podchytit a zmapovat nejvýznamnější témata didaktiky odrážející se v pedagogickém procesu. Jedná se především o obecnou charakteristiku předmětu psychologie na ruzných typech škol, faktory ovlivňující výuku, metody a formy výuky, motivace, osobnost učitele, hodnocení či materiálnědidaktické prostředky. Snažili jsme se uchopit nejzákladnější teoretická témata mající dle našeho názoru největší vliv na kvalitu výuky předmětu. Chápeme, že problematika je jistě ještě obsáhlejší, ale domníváme se, že jsme vhodně vybrali nejpodstatnější aspekty. Empirická sonda má za cíl zmapovat situaci výuky psychologie na vybraných školách pomocí dotazníkové metody a rozhovoru a vyvodit z výsledku závěry, které by mohly posloužit k optimalizaci výuky psychologie.

Monitorování podmínek pro využití pohybových aktivit v rámci léčebného programu na oddělení léčby závislosti
Knapová, Veronika ; Kaplan, Aleš (vedoucí práce) ; Sýkora, Miloslav (oponent)
SOUHRN Název: Monitorování podmínek pro využití pohybových aktivit v rámci léčebného programu na oddělení léčby závislostí Cíl práce: Cílem diplomové práce bylo monitorování využití pohybových aktivit v léčebném procesu a zjišťování úrovně tělesné zdatnosti pacientů na oddělení léčby závislostí ve Všeobecné fakultní nemocnici v Apolinářské ulici. Metodika práce: Na základě cíle diplomové práce jsme si zvolili následující metody práce: řízený rozhovor, dotazník a motorické testy. Pro monitorování pohybových aktivit jsme využili následujících instrumentů pedagogického výzkumu: řízený rozhovor a nestandardizovaný dotazník, který obsahoval sedm uzavřených otázek a tři otázky otevřené. Využili jsme i vlastní výpověď realizátora pohybových aktivit. Pro zjištění úrovně tělesné zdatnosti pacientů jsme použili pět standardizovaných motorických testů a tři kontrolní motorické testy běžecké lokomoce. Zjišťování úrovně tělesné zdatnosti bylo realizováno ve čtyřech testovacích termínech. Výsledky práce: Pohybová cvičení jsou v léčbě závislostí součástí denního programu. Tělesná cvičení mají pozitivní vliv na tělesný stav pacientů závislých na alkoholu. Taktéž pohybové programy mají pozitivní dopad i na jejich psychický stav. Pohybové programy tudíž mohou být účinným prostředkem v rámci podpůrné léčby. Pacienti na...

Architektura 1. poloviny 20. století v západní části Ústeckého kraje (v přípravě výtvarných pedagogů a její didaktické využití v práci s elektronickými médii)
Pavlíček, Tomáš ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Brožek, Jaroslav (oponent) ; Kratochvíl, Petr (oponent)
Koncept této práce krystalizoval pomalu, tak jak jsme si ujasňovali rozsah sledované problematiky. Od prvních náčrtů, příliš širokých na to, aby mohly být zpracovány do jednoho celku, po zúžení tématu na architekturu především první poloviny dvacátého století na území stávajícího Ústeckého kraje, a to určité jeho části. Tato problematika je, do jisté míry, osobní obsesí autora. Považujeme severočeský region za domovský. Z tohoto vědomí vyrůstal i určitý pocit odpovědnosti pro současnost, zároveň ale z tohoto vědomí rostla snaha poznat i jeho minulost. V následujících kapitolách bychom o těchto momentech hovořili podrobněji. První fascinací bylo to, že tato oblast prošla neskutečnou restrukturalizací. To je eufemismus pro mnohdy kruté události, které se zde odehrávaly a napětí, v němž dozrávaly. Vyvrcholením poměrně dlouhého procesu se stává druhá světová válka, v níž se vzájemné atavismy obou převažujících etnik německého a českého, nemluvě o židovském, vyhrotí a skončí tragicky. Tyto události mají ovšem své pokračování. Po vysídlení dvou a půl milionu Němců je tento kraj, nebo respektive celé české pohraničí, takřka prázdné. Tím pádem jej bylo třeba zalidnit. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Architektura 1. poloviny 20. století v západní části Ústeckého kraje
Pavlíček, Tomáš
Koncept této práce krystalizoval pomalu, tak jak jsme si ujasňovali rozsah sledované problematiky. Od prvních náčrtů, příliš širokých na to, aby mohly být zpracovány do jednoho celku, po zúžení tématu na architekturu především první poloviny dvacátého století na území stávajícího Ústeckého kraje, a to určité jeho části. Tato problematika je, do jisté míry, osobní obsesí autora. Považujeme severočeský region za domovský. Z tohoto vědomí vyrůstal i určitý pocit odpovědnosti pro současnost, zároveň ale z tohoto vědomí rostla snaha poznat i jeho minulost. V následujících kapitolách bychom o těchto momentech hovořili podrobněji. První fascinací bylo to, že tato oblast prošla neskutečnou restrukturalizací. To je eufemismus pro mnohdy kruté události, které se zde odehrávaly a napětí, v němž dozrávaly. Vyvrcholením poměrně dlouhého procesu se stává druhá světová válka, v níž se vzájemné atavismy obou převažujících etnik německého a českého, nemluvě o židovském, vyhrotí a skončí tragicky. Tyto události mají ovšem své pokračování. Po vysídlení dvou a půl milionu Němců je tento kraj, nebo respektive celé české pohraničí, takřka prázdné. Tím pádem jej bylo třeba zalidnit. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Být rodičem dítěte s pohybovým postižením
Chrzová, Dušana ; Vágnerová, Marie (vedoucí práce) ; Stuchlíková, Iva (oponent) ; Votava, Jiří (oponent)
Výzkum, o němž pojednávám v této disertační práci, je zakotven v přirozeném kontextu mé praxe speciální pedagožky pracující ve Speciálně pedagogickém centru při JUS. Podstatnou součástí této praxe j e řešení problémů týkajících se začleňování dětí s pohybovým postižením do systému standardního vzdělávání. Ve své praxi se pohybuji na hranici mezi dvěma světy: mezi "světem zdravých" a "světem postižených". Na této hranici (a také přes ní) se pohybuji spolu s několika zúčastněnými "stranami": především s dětmi a jejich rodiči. Oblast mého působení má však i další zúčastněné: jsou to učitelé, pedagogičtí asistenti a ředitelé škol, do kterých jsou děti integrovány, a je to také širší institucionální kontext těchto procesů. Zmíněná hranice mezi "světem zdravých" a "světem postižených" a pohyb přes ní má různý význam pro různé "strany": je něčím jiným pro dítě, něčím jiným pro rodiče, podobně pro učitele, asistenty či úředníky. Ve své profesi se vyskytuji v prostoru určitého obecného "zadání", kterým j e pomáhat dětem s pohybovým postižením a jejich rodinám překonávat hranice a omezení "světa postižených" a začleňovat se do "světa zdravých". Často však jsem nucena se ptát: Čím je toto obecné "zadání" v konkrétních případech jednotlivých zúčastněných? Jak tyto věci vlastně prožívají ti, o které se tu především...

Vyučovácí metody a jejich použití ve výuce světové literatury
Hien, Phung Thi Phuong ; Kolář, Zdeněk (vedoucí práce) ; Vališová, Alena (oponent) ; Raudenská, Věra (oponent)
Předkládaná dizertační práce se pokouší najít cestu ke zlepšení kvality vyučování světové literatury ve Vietnamu na základě využití zkušeností s výukou světové literatury na středních školách České republiky. Vycházíme z předpokladu, že vyučovací metody JSOU jedním z nejdůležitějších činitelů vyučovacího procesu. Metoda je cesta, postup, tedy rozhodujícím prostředek k dosahování cíle v každé lidské uvědomělé činnosti. Platí to pochopitelně i pro vyučování. Tradiční způsob vyučování, ve kterém se používají metody soustřeďující se jen na reprodukci poznatků a na pamětní učivo žáků, novým pedagogickým požadavkům neodpovídají. V současné době se ve škole naopak uplatňují vyučovací metody, pomocí nichž učitel nejen žákům efektivně předává vědomosti, dovednosti, ale které podporují jejich učební proces, rozvíjí jejich tvořivost, iniciativu, samostatnost, které v nich vzbudí zájem o učení a potřebu seberealizace. Aktivizující metody jsou jedny z těch vyučovacích metod, které umožňují tyto úkoly splnit. Proto bychom chtěli v této práci věnovat právě těmto aktivizujícím metodám. Soustředíme se na ně zejména proto, že ve vietnamské škole se objevují jen zřídka, což by se mělo co nejdříve změnit. Tato práce vychází, jak ze studia odborné pedagogické literatury, tak z praktické zkušenosti s vyučováním světové...

Návraty po rodičovské dovolené
ČUŘÍNOVÁ, Martina
Bakalářská práce se zabývá problémem harmonizace práce a péče při návratu žen z rodičovské dovolené na trh práce. Hlavním cílem práce bylo zmapovat u žen na konci rodičovské dovolené a těsně po ukončení rodičovské dovolené překážky na trhu práce, vnitřní a vnější bariéry žen, slaďování mateřství a zaměstnání. Text je rozdělen na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část bakalářské práce se zabývá historií rodiny a rodinné politiky. Popisuje, jaké funkce by měla rodina plnit, význam a hodnotu rodiny pro jedince. První kapitola je zakončena pohledem na současnou rodinnou politiku. V druhé kapitole je zmiňována možnost finančního zajištění ze strany státu v době sociálních událostí těhotenství, porodu a mateřství. Třetí kapitola popisuje postavení žen na trhu práce jak z historického, tak ze současného hlediska. Poslední kapitola teoretické části ukazuje, jaké možnosti ke slaďování práce a péče se nabízí současným rodinám v České republice. Pro praktickou část bakalářské práce byla zvolena metoda dotazování technikou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvořila šestice žen-matek ve věkovém rozmezí 33-38let z okresu Písek, které jsou v současné době na rodičovské dovolené nebo ji před nedávnem ukončily. V souvislosti s cílem byla stanovena hlavní výzkumná otázka "Jak prožívají ženy návrat z rodičovské dovolené na trh práce?", kterou pomohly zodpovědět tři dílčí výzkumné otázky. Ty se týkaly priorit žen v otázkách slaďování práce a péče, zkušeností žen s překážkami na trhu práce z důvodu rodičovství a procesu dělby práce v rodinách těchto žen. Z rozhovorů vyplynulo, že je pro všechny ženy vždy prioritou rodina před prací. K tomu potřebují spolehlivého partnera a pokud možno fungující širší rodinné zázemí, možnost využívat mateřské školy a družiny pro děti mladšího školního věku, či minimálně možnost placené hlídané služby. Všechny by po ukončení rodičovské dovolené upřednostnily možnost pracovat na zkrácený pracovní úvazek, nicméně neochota většiny zaměstnavatelů k některé z forem flexibilních pracovních úvazků jim toto znemožňuje. Práce může být přínosem pro všechny ženy-matky malých dětí, které mají možnost porovnat své pocity s ostatními typově stejnými ženami s dětmi a způsob, jak ženy z výzkumného vzorku náročné slaďování mateřství a práce řeší a jak se připravují na návrat na trh práce.

Bauhaus a reformní pedagogika v kontextu společenského vývoje konce 19. a počátku 20. století
Valenta, Martin ; Pelánová, Anita (vedoucí práce) ; Helus, Zdeněk (oponent)
V kapitole druhé se budu věnovat popisu sociálně-politické reality konce 19. a počátku 20. století. Budu sledovat revoluční procesy industrializace, urbanizace, sekularizace, nacionalizace, vzniku hierarchizované a segregované třídně-stavovské moderní či před-moderní společnosti, počátek emancipačních procesů i opatrnou demokratizaci. Tato kapitola chce přiblížit prostředí a atmosféru, ze které vzešly stěžejní impulsy k reformě výchovy i vzdělání. V kapitole třetí popíši tradiční státní školství a jeho proměny v 19. století. Akcentována bude vysoká diference mezi výchozím neohumanistickým ideálem a realitou německého školství v epoše vilémovského Německa. Nastíním pedagogický systém J.F. Herbarta a jeho následovníků, který byl teoretickým pilířem výchovy a vzdělání v 19. století. Smyslem této kapitoly bude přiblížení dobových poměrů ve školství, které začaly podléhat široké kritice a staly se jednou z hlavních příčin vzniku reformní pedagogiky. V následující kapitole přiblížím mentální atmosféru přelomu 19/20. století a klíčové impulsy pro vznik nové školy. Stručně popíši myšlenkový odkaz jejích předchůdců (Rousseau, Pestalozzi, Frobel) a uvedu obecnou charakteristiku a členění nápravné pedagogiky. S pátou kapitolou se ocitáme v centru práce. Po přiblížení německého Werkbundu, který v mnohém předznamenal...

Výukové simulátory pro tvorbu ekonomických a enviromentálních strategií
Ganoczy, Eduard ; Čulíková, Stanislava (vedoucí práce) ; Novotný, Jakub (oponent)
Požadavek na využití simulačních metod v rozhodovacích situacích při řízení ekonomických procesů je opakovaným požadavkem efektivnější přípravy školených manažerských týmů na různých úrovních řízení. Simulační technologie dnes výrazně ovlivňují schopnosti i možnosti kvalitního plánování i řízení těchto procesů. Současný vývoj informačních technologií umožňuje věrohodně simulovat průběh i výsledky zmíněných ekonomických procesů. Samotná simulace nenahrazuje praktickou činnost, ale značně ji zkvalitňuje a zintenzivňuje. Důkazem toho je propracovaný systém přípravy manažerských týmů různého stupně v hierarchii řízení společností na britských univerzitách, který je výsledkem kombinace nácviku praktické činnosti při řízení reálných rozhodovacích situací a simulací této činnosti na některém v diplomové práci uvedených simulátorů (virtuální simulace) a nácviku praktické rozhodovací činnosti týmu rozhodovatelů s podporou simulace (konstruktivní simulace). Předkládaná diplomová práce reaguje na některé z podstatných a aktuálních otázek možného využití simulačních technologií v pedagogickém procesu.