National Repository of Grey Literature 900 records found  beginprevious836 - 845nextend  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Building Model Generator for Open Street Maps
Galacz, Roman ; Poulíček, Zbyněk (referee) ; Polok, Lukáš (advisor)
This work concerns obtaining data from the maps provided by the project OpenStreetMap. The data are converted from the format of geographical latitude and longitude to the Cartesian coordinate system. This work also concerns building type recognition in build-up area which are situated on the downloaded map. Part of the work is a demonstration application which is able to model 3D geometry of the buildings, based on the results of the recognition algorithms and also creates a terrain in which these buildings are situated. Generated model is displayed using the OpenGL graphics library.
Simple Character Recognition
Hamrský, Jan ; Svoboda, Pavel (referee) ; Polok, Lukáš (advisor)
This work deals with the process of text location and recognition in an image document. It discusses the matter of feature extraction and its usage in machine learning. Portion of this work is devoted to design and implementation of application for simple character recognition of machine printed text.
Annotation of Network Traffic
Holakovský, Jan ; Novotňák, Jiří (referee) ; Žádník, Martin (advisor)
This thesis focuses on methods for network traffic classification. Furthermore the thesis analyzes the advantages and limitations of theese approaches. This work coveres development of a new tool for manual network traffic inspection and classification which uses a combination of selected classification approaches. At the end of this thesis results of conducted experiments are presented and some possible future improvements are proposed.
Optimization of Heuristic Analysis of Executable Files
Wiglasz, Michal ; Křoustek, Jakub (referee) ; Hruška, Tomáš (advisor)
This BSc Thesis was performed during a study stay at the Universita della Svizzera italiana, Swiss. This thesis describes the implementation of a classification tool for detection of unknown malware based on their behaviour which could replace current solution, based on manually chosen attributes'scores and a threshold. The database used for training and testing was provided by AVG Technologies company, which specializes in antivirus and security systems. Five different classifiers were compared in order to find the best one for implementation: Naive Bayes, a decision tree, RandomForrest, a neural net and a support vector machine. After series of experiments, the Naive Bayes classifier was selected. The implemented application covers all necessary steps: attribute extraction, training, estimation of the performance and classification of unknown samples. Because the company is willing to tolerate false positive rate of only 1% or less, the accuracy of the implemented classifier is only 61.7%, which is less than 1% better than the currently used approach. However it provides automation of the learning process and allows quick re-training (in average around 12 seconds for 90 thousand training samples).
Artificial Intelligence for Game Playing
Neřád, Václav ; Kouřil, Jan (referee) ; Smrž, Pavel (advisor)
This Bachelor's thesis analyzes artificial intelligence and method, which are used in artificial intelligence for problem solving and game playing especially. Chosen methods are used for bot implementation in game Ants in contest AI challenge.
Classifier of astrophysics data
Rylko, Vojtěch ; Vrábelová, Pavla (referee) ; Zendulka, Jaroslav (advisor)
Cílem této práce je implementace algoritmu pro dolování z dat pro použítí v astrofyzice. V práci jsou představeny základní pojmy a principy dolování z dat. Zejména jeho obecná definice, rozlišení mezi klasifikací a regresí a vyhodnocování přesnosti modelu. Text se zabývá převážně učením s učitelem. Blíže představeny jsou algoritmy založené na rozhodovacích stromech. Je definován rozhodovací strom jako model a uveden obecný algoritmus pro tvorbu rozhodovacích stromů z dat. Jsou diskutována různá kritéria dělení v uzlech (zejména založená na etropii), kritéria pro ukončení růstu a ořezávání stromů. Pro ilustraci jsou uvedeny vybrané algoritmy - ID3, CART, RainForest a BOAT. Na dříve uvedených informacích je založena kapitola o souborech rozhodovacích stromů. Zabývá se základními způsoby jejich kombinací (bagging a arcing) . Detailněji je popsán obecný algoritmus náhodných lesů a RandomForest TM jako příklad jeho praktické realizace. Na základě srovnání algoritmů a provedených experimentů v literatuře jsou k implementaci vybrány náhodné lesy. Implementovaný algoritmus je detailněji popsán - k dělení uzlů používá Gini entropie a průměrnou kvadratickou chybu, ignoruje chybějící hodnoty a pro kombinaci výstupů jednotlivých stromů používá většinové hlasování / průměr. Jako formát vstupních a výstupních dat je zvolena podmnožina ARFF formátu. Architektura implementace je ilustrována UML diagramy s popisujícím komentářem. Jednotlivé aspekty implementace jsou stručně popsány - implementačním jazykem je C++11, je využívána knihovna Boost (zejména chytré ukazatele, serializace, nastavení parametrů a konfigurační soubory, ...) společně s dalšími volně dostupnými knihovnami (google-glog pro logování, googletest pro jednotkové testování, ...). Grafického výstupu je dosaženo tiskem modelu náhodného lesu do XML souboru a jeho transformací skriptem do jazyka DOT. Pro oveření validity a vlastností implementace a jejího srovnání s jinými implementacemi náhodných stromů (Waffles, RF-ACE a R - balíček randomForest) jsou navrženy, popsány a provedeny exprimenty: klasifikace astronomických těles na základě barevných indexů, regrese rudého posuvu na základě barevných indexů, osm klasifikačních a pět regresních experimentů na datech z UCI repository. Průběh experimentů je plně automatizován skripty (Bash, Python a R) a je měřena doba učení modelů. Z výsledků experimentů vyplývá, že autorova implementace si vedla výborně při klasifikaci a průměrně při regresi; z časového hlediska měla problémy při datech s mnoha instancemi. Výsledkem práce je zdokumentovaná, snadno rozšiřitelná implementace náhodných lesů v jazyce C++ s grafickým znázorněním modelu, mnoha možnostmi nastavení a experimentálně ověřenou funkčností. Diskuze o dalším možném pokračování projektu se zabývá zejména odstraněním problemů s časovou náročností a přídáním nových funkcionalit.
Machine-Learning Methods in Natural Language Processing
Vodička, Jan ; Otrusina, Lubomír (referee) ; Smrž, Pavel (advisor)
Bachelor's thesis deals with sentiment analysis using machine learning methods, mainly naive bayes classifier. Input text can be classified as positive or negative message. There are used several data sources for create of automatic annotated corpus - social network Twitter, price comparator Heureka, movie database ČSFD and restaurant portal Scuk. These sources are compared in terms of performance in assessing the sentiment. Consequently, the final training dataset is created and used at almost real-time Twitter sentiment analysis.
OCR on iOS Platform
Hakulin, Lukáš ; Žák, Pavel (referee) ; Angelov, Michael (advisor)
This thesis is dedicated to text recognition in image on iOS mobile platform. It describes principles and methods for text location, feature extraction and classification. Portion of this work is devoted to design and implementation of simple application. With this application is possible to recognize information about location of furniture in IKEA's storeroom.
Machine Learning - The Application for Demonstration of Main Approaches
Kefurt, Pavel ; Král, Jiří (referee) ; Zbořil, František (advisor)
This work mainly deals with the basic machine learning algorithms. In the first part, the selected algorithms are described. The remaining part is then devoted to the implementation of these algorithms and a demonstration of tasks for each of them.
Machine Learning in Image Classification
Král, Jiří ; Španěl, Michal (referee) ; Hradiš, Michal (advisor)
This project deals vith analysis and testing of algorithms and statistical models, that could potentionaly improve resuts of FIT BUT in ImageNet Large Scale Visual Recognition Challenge and TRECVID. Multinomial model was tested. Phonotactic Intersession Variation Compensation (PIVCO) model was used for reducing random e ffects in image representation and for dimensionality reduction. PIVCO - dimensionality reduction achieved the best mean average precision while reducing to one-twenyth of original dimension. KPCA model was tested to approximate Kernel SVM. All statistical models were tested on Pascal VOC 2007 dataset.

National Repository of Grey Literature : 900 records found   beginprevious836 - 845nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.