Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 74 záznamů.  začátekpředchozí65 - 74  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Sémiotická a antropologická analýza pražského metra
Brabcová, Adéla ; Marcelli, Miroslav (vedoucí práce) ; Šafaříková, Radana (oponent)
Diplomová práce "Sémiotická a antropologická analýza pražského metra" nabízí sémiotický pohled na prostory pražského metra. Ústřední roli v celé diplomové práci hraje uživatel metra. Nejenže se práce věnuje zmiňovaným prostorám, ale také zohledňuje odkaz pevné struktury metra k městu. V prostoru metra se věnuje analýze znaků, se kterými se zde uživatel může setkat, a pomocí kterých, se zde může orientovat. V teoretické části je představena sémiotika jako věda a její přístupy. Dále se práce dotýká tématu města z pohledu antropologického zkoumání. Věnuje se například problematice místa a ne-místa, obrazu města, či mapě a itinerářům. Aplikovaná část představuje uplatnění teorie na pražské metro. Věnuje se orientačním, navigačním znakovým systémům a komunikačním systémům. Dalším tématem, které práce zohledňuje je zkoumání role pražského metra a jeho městského okolí v mentálním mapování města uživatelem. Dále prostor metra a jeho okolí ukazuje jako prostory každodenního života. Klíčová slova: Sémiotika, znak, komunikace, binární opozice, konotace, denotace, text, město, mentální mapa, místa a ne-místa, místo a prostor, mapa, itinerář, každodennost, piktogram, Pražské metro
Vyprávění v obrazech
Husák, Jiří ; Dvořák, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kornatovský, Jiří (oponent)
Práce pojednává o historii, metodách a postupech narace ve výtvarném umění od počátků dějin k dnešku. Problematiku příběhu v obraze dělí do dvou kategorií, roviny vnitřního a roviny vnějšího příběhu. Každá z těchto narativních rovin pracuje s jinými postupy, mezi něž patří kompozice, dynamika, rytmus, užití symbolů, indexů a ikonů, ale také míra stylizace a naturalismu. Vedle historických metod sekvenčního obrazového vyprávění se předmětem analýzy stává soudobá progresivní výtvarná forma, komiks. Práce si všímá způsobu komponování, práce s časem a využití tzv. škarpy, nedílné součásti juxtaponované sekvence. Poznatky z analýzy shrnuje vlastní autorská tvorba a didaktické zhodnocení některých narativních principů.
Kříž v proměnách věků a jeho význam v lidské společnosti
Roule, Radek ; Lášek, Jan Blahoslav (vedoucí práce) ; Weis, Martin (oponent) ; Royt, Jan (oponent)
Kříž jako nejrozšířenější znak se objevuje po celém světě již od prehistorické doby. Ačkoli se jedná o jednoduché protnutí dvou linií, význam vzniklého tvaru je veliký. Disertace se zabývá křížem především jako symbolem chápaným jako odkaz k něčemu přesahujícímu a zaměřuje se na jeho vizuální podobu. V disertaci jsou sledovány možné vlivy na utváření symbolu kříže během starověku. Kříž spojovaný obvykle s Ukřižováním Krista má velmi komplexní historii, která začíná již v předkřesťanské době. Biblické texty o kříži hovoří spíše v náznacích. V typologickém pojetí lze však kříž chápat jako určitý most mezi Starým a Novým zákonem. Při rozboru spisů raného křesťanství bylo nalezeno několik výrazů užívaných pro kříž, z nichž jsou nejvýznamnější - σταυρός s latinským ekvivalentem crux a ξύλου (dřevo) s latinským ekvivalentem lignum. Později se objevuje více obecné σημεῖον (znamení) a nakonec symbolické "σύμβολον σωτηρίας" (znamení-symbol záchrany). Tvar kříže je ranými autory popisován většinou přirovnáním z okolního světa. Církevní otcové využívají pro symbol kříže některá stará pohanská schémata, kterým dávají nový smysl. V jejich spisech nalézáme také doklady o tom, že kříž byl mezi lidmi užíván a rozšiřován. Význam takového kříže byl vždy vnímán jako symbol záchrany, jistoty a života. Označování se znamením...
Sémantický web v konfrontaci s Peircovým pojetím sémiotiky
Řeháčková, Dana ; Pudlák, Štěpán (vedoucí práce) ; Švantner, Martin (oponent)
Sémantický web byl vytvořen za účelem konceptualizace dat dostupných na internetu, a to prostřednictvím formalizovaných reprezentací, které jsou určeny ke sdílení a znovupoužití. Vizí sémantického webu je vysoká přesnost a relevance odpovědi na vyhledávací dotaz. Kontroverznost a víceznačnost pojmu "sémantický web" vede k otázce, do jaké míry v sobě sémantický web skutečně zahrnuje sémantické prvky odehrávající se přímo ve webovém prostředí? Nejedná se pouze o souhrn označení specifické množiny standardů pojící se s datovými jednotkami? Cílem této práce je komparovat používání pojmů v prostředí sémantického webu v metadiskursu sémantiky s tradičními akademickými sémiotickými přístupy vycházejících z pragmatiky Ch. S. Peirce, Ch. W. Morrise a H. P. Grice. Práce by měla přispět ke zmapování dané problematiky a ukázat možnosti fungování sémantického webu založeného na sémiotických koncepcích.
Recepce díla Ferdinanda de Saussura v literárněvědném myšlení Pražského lingvistického kroužku.
PROCHÁZKOVÁ, Iveta
Tato bakalářská práce s názvem Recepce díla Ferdinanda de Saussura v literárněvědném myšlení Pražského lingvistického kroužku se zabývá základními lingvistickými tezemi F. de Saussura a jejich přijetím v rámci Pražského lingvistického kroužku. Tato práce je rozdělena do dvou částí: v první části jsou vysvětleny nejdůležitější pojmy F. de Saussura, druhá část je zaměřena na vyhledávání těchto pojmů v textech Romana Jakobsona a Jana Mukařovského. Cílem této bakalářské práce je analýza přístupu R. Jakobsona a J. Mukařovského k de Saussurovu dílu Kurs obecné lingvistiky, zejména v souvislosti s aplikací některých tezí na umělecké dílo.
Odraz znamení zvěrokruhu v tvaru - konvolut keramických nádob
RAABOVÁ, Eliška
Tato diplomová práce obsahuje v teoretické části seznámení s astrologií a zvířetníkem. Představuje zvířetník v průběhu dějin umění a zabývá se jeho symbolickým významem jako celku i jeho jednotlivých znamení. Dále se dotýká problematiky řeči výtvarných forem v psychologii umění. Praktická část je zaměřena na realizaci objektů, které vznikají na základě spojení tvarových prvků a významu astrologických znamení. Výstupem této části práce je konvolut 12 keramických objektů.
Nestabilní obrazy
Pražan, Jan ; Typlt, Lubomír (oponent) ; Rathouský, Luděk (vedoucí práce)
Ve své diplomové práci se zabývám tradiční formou závěsného obrazu. Téma "Nestabilních obrazů" jsem se snažil naplnit ve třech cyklech, dosud neuzavřených, Špalky, Kaktusy a Čaje. Doplnil jsem je dvěma narativními obrazy Kardinálů a jedním sólo kusem Acaccia hand. Snažím se o nalezení takového tvaru zobrazovaného předmětu, který by naplnil obraz významem takového charakteru, až se zobrazovaný objekt stává zaměnitelným.
Využití emotikonů a emojis v internetové praxi
Davidová, Jitka ; Vondra, Zdeněk (vedoucí práce) ; Horný, Stanislav (oponent)
Bakalářská práce Využití emotikonů a emojis v internetové praxi si klade za cíl objasnit rozmach, který je v současné době kolem těchto neverbálních výrazových prostředků elektronické komunikace. Prostřednictvím mediálního pohledu se snaží odkrýt příčiny novodobého trendu a také upřesnit možnosti jeho využití. Emotikon zde není představen jen jako znak, ale také jako funkční prostředek intermediality. Předmět zkoumání je zasazen nejprve do širšího teoretického rámce, kde se čtenář dozvídá o základních pojmech a přístupech neverbální komunikace. Následně je zde detailně popsán historický vývoj unicodu, který ovlivnil samotnou podobu emotikonu. V praktické části se uplatňují získané poznatky při výzkumu interpretace znaků. Šetření je podrobněji rozebráno a doplněno o aktuální názory expertů, jež dokládají intermedialitu emotikonu. Znak je představen obecněji z hlediska forem využití a následně i konkrétněji z pohledu komunikačního prostředku v kontextu sociálních médií. Hlavním přínosem této práce je osvětlení historického vývoje současných emotikonů a poukázání na širokou škálu jejich interpretace.
Problém znaku v surrealistické fotografii
LAIPOLDOVÁ, Hana
Práce se bude zabývat fotografií v surrealismu z hlediska znaku. Bude zde nastíněn historický vývoj, zásady a estetické principy surrealismu a to ve vztahu k fotografii. Dále bude práce vysvětlovat fotografické techniky, které surrealismus vynalezl. Díky těmto technikám dochází k ?rozmezeření? a tím k specifické možnosti pohlížení na realitu skrze znakovost fotografie. Tímto bude poukázáno na jedinečnost surrealistické fotografie nejen v rámci celé surrealistické tvorby, ale i fotografických obrazů obecně.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 74 záznamů.   začátekpředchozí65 - 74  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.