Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 64 záznamů.  začátekpředchozí55 - 64  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Jeruzalémské kapitoly v románu M. A. Bulgakova Mistr a Markétka
Jurečková, Jolana ; Hlaváček, Antonín (vedoucí práce) ; Hříbková, Radka (oponent)
Charakteristika části románu Mistr a Markétka M. A. Bulgakova. Historický a biblický kontext Jeruzalémských kapitol. Postava Piláta Pontského a Ješuy Ha-Nocri a jejich místo v románu. Charakteristika románových postav, projekce v Moskevské části, srovnání Piláta, Wolanda a Stalina. Ješua Ha-Nocri a původ jeho jména. Porovnání s biblickou předlohou. Porovnání Mistra, Ješuovy projekce v románové Moskvě 30. let a Bulgakovovu realitu. Problematika tvůrčí svobody v totalitních režimech. Charakteristika dalších postav Jeruzalémských kapitol a zhodnocení jejich místa v totalitních režimech.
Satira v klasické arabské poezii
Pletichová, Anna ; Ondráš, František (vedoucí práce) ; Oliverius, Jaroslav (oponent)
Resumé Satirická poezie zastává v klasické arabské literatuře velice významné místo. Poezie byla v předislámské a raně islámské společnosti velice ceněna a brána de facto jako jediný projev krásné literatury. Na rozdíl od prózy, která se omezovala spíše na folklorní a naučnou oblast, jí tak Arabové považovali za pravý umělecký výraz a jejímu autorovi, básníku, přikládali tradičně významnou společenskou funkci. Satira se v arabském prostředí vyvinula nejpravděpodobněji z kleteb a nadávek tradičních šamanů, kāhinů, a protože víra v sílu slova byla ve zdejší společnosti hluboce zakořeněná, těšila se tradičně hluboké vážnosti. Spolu s vývojem společnosti po vzniku islámu se změnila i úloha satirické poezie. Ze své původní funkce zastrašování a hrozeb nepříteli se z ní stal prostředek obživy básníků, politické propagandy a zábavy společnosti. Satirická poezie se stala svébytným uměleckým žánrem. Tato diplomová práce pojednává o vzniku a vývoji satirické poezie od doby předislámské až do jejího vrcholu za vlády umajjovské dynastie a zaměřuje se na její literární i společenskou funkci. Zvýšená pozornost je zde věnována nejvýznamnějším umajjovským satirickým básníkům - al- Achtalovi, al-Farazdaqovi a Džarīrovi. Výklad o jejich životě a tvorbě ilustrují překlady básnických ukázek, které vždy doprovází interpretace a...
Gerald MacNamara and the Northern Revival
Diaz, Michael ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Wallace, Clare (oponent)
Czech Abstract Nacionalistická hnutí často využívají aspekty mytologie a historie ve svých pokusech o vytvoření nacionalistické ideologie. Prostřednictvím selekce důležitých detailů a úzkého výkladu historických událostí, se nacionalistické skupiny snaží vytvořit národní mytologii. V tomto ohledu nejsou nacionalistická hnutí z přelomu století v Irsku jiná. Tato diplomová práce se pokouší ukázat, jak dílo Geralda MacNamara, irského vlastence píšícího z unionistického Belfastu během období obrození a vzniku svobodného irského státu, bylo schopno využít dramatické formy parodie a satiry a ve svém celky zhodnotit nacionalistické a unionistické ideologie a nacionalistická hnutí obecně.
Pozdější a zahraniční tvorba Josefa Macha
Havlátová, Bára ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Merhaut, Luboš (oponent)
Diplomová práce monografické povahy se v prvé řadě zabývá poetickým a prozaickým dílem Josefa Macha, českého spisovatele, novináře a úředníka. Sleduje literární vývoj jeho poetiky na pozadí dobového kontextu, vlivy míst, historických a společenských událostí a inspirace jiných umělců, jež ho obklopovali. Texty a verše zkoumá diachronně i synchronně. Na oddíl o původní literatuře navazuje kapitola o překladech několika románů, neboť i na tomto literárním poli Mach působil. Následuje všeobecný přehled recepce Machovy osobnosti a díla od doby jeho života až po dnešek. Celá práce je uvedena Machovým životopisem, ke kterému se v mnoha tématech vrací, jelikož jeho tvorba má empirický charakter a je s životem úzce spjata. Cílem diplomové práce je ucelit informace o všech těchto tématech a předat je jako základ pro další odborná zkoumání.
Modifikace, nebo polemika? Parnasistní satira Svatopluka Čecha.
ŽAK, Pavel
Cílem práce je analýza a interpretace české satirické tvorby v druhé polovině 19. století ve vztahu k tzv. parnasismu. V první části bude v návaznosti na bakalářskou práci Modely obrozenské satiry (ŽAK 2012) představen žánr satiry, jeho geneze a utváření v dějinách literatury, poté bude rozpracován koncept parnasismu a dosavadní stav bádání o něm. V druhé části výchozí premisy o parnasismu a satiře zkonfrontujeme s výsledky analýz konkrétních děl, v kterých se daná poetika i literární žánr realizovaly. Pozornost bude věnována dílu S. Čecha: veršovaným skladbám Evropa, Hanuman a Šotek a třem prozaickým textům, jejichž hlavním hrdinou je Matěj Brouček - Pravý výlet pana Broučka do Měsíce, Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století a Matěj Brouček na výstavě.
Pohádky - nepohádky (Ironie a satira v díle I. Daňkové a O. Friedrichové)
VEJŠICKÁ, Martina
Předmětem této bakalářské práce s názvem Pohádky - nepohádky (Ironie a satira v dílech I. Daňkové a O. Friedrichové) je odhalení pohádkových motivů využitých v knihách určených dospělým. Hlavním úkolem bylo rozebrat dvě díla těchto autorek a porovnat je. V teoretické části bakalářské práce jsem se zabývala žánrem pohádka obecně, její historií, dělením na lidovou a autorskou pohádku včetně podtypů těchto dvou základních druhů. Další kapitoly jsou věnovány právě Jihočeskému kraji, ze kterého obě spisovatelky pocházejí a čerpaly z něho svou inspiraci. V neposlední řadě se zabývám pohádkovou tvorbou určenou dospělým čtenářům, poté definicí ironie a satiry, a v úplném závěru teoretické části se věnuji životu a tvorbě těchto dvou autorek. Praktická část je postavena na rozboru dvou zvolených knih, tedy Máchorek od Ilony Daňkové a Večerníčků s hvězdičkou od Olgy Friedrichové. Mým úkolem bylo přiblížit v krátkosti děj všech povídek, dále charakterizovat hlavní postavy, nalézt pohádkové motivy a nakonec vyzdvihnout prvky ironické a satirické. Na úplný závěr shrnu obě díla, porovnám je po stránce jazykové a zhodnotím, která z dvou autorek se svého úkolu zhostila lépe.
Modely satiry v obrozenské literatuře
ŽAK, Pavel
Cílem této bakalářské práce je analýza a interpretace satirické tvorby v první polovině 19. století. Satira jako jeden z nejstarších literárních principů představovala produktivní a preferovaný model, který byl v konkrétních obrozenských dílech různě uplatňován. Jednotlivé koncepty satiry se od sebe lišily zvoleným žánrem, rozdílným způsobem komunikace se čtenářem i různým vztahem k aktuálně působícím literárním stylům (romantismus, biedermeier, realismus). Práce se bude konkrétně zabývat vybranými dramaty V. K. Klicpery, polemickým textem F. L. Čelakovského Literatura krkonošská, Dnem v Kocourkově J. J. Langera, Doslovím K. H. Máchy ke Křivokladu a nakonec epigramy K. Havlíčka.
Humor v univerzitních románech Davida Lodge
VOLDŘICHOVÁ, Magda
Předmětem práce je analýza a interpretace univerzitních románů Davida Lodge. Práce se konkrétně zaměřuje na zdroje a prvky komična, zejména humor, satiru a parodii, v Lodgeově volné trilogii Hostující profesoři, Svět je malý a Pěkná práce. Východiskem diplomové práce je charakteristika univerzitního románu, včetně společenské situace v období vzniku tohoto žánru, a stručný přehled jeho představitelů, s důrazem na román Kingsleyho Amise Šťastný Jim. Práce se dále zabývá způsoby realizace komiky v textu a z této základny pak čerpá praktická část. Hlavním cílem je poukázat na způsoby využívání komiky v univerzitních románech Davida Lodge a tohoto záměru je dosaženo v rozboru jednotlivých textů.
Humor v britských zvukových komediích v porovnání s českými filmovými příklady
MÁDLO, Gabriela
Práce se zabývá průřezem filmové komediální tvorby ve Velké Británii v rozmezí poloviny 30. až do poloviny 70. let 20. století. Popsaná je zde tvorba jednotlivých významných studií jakými byly v historii Gainsborough Pictures a Gaumont-British, Ealing Studios a Rankova studia. Největším hvězdám jednotlivých studií věnuji větší pozornost a zkoumám jejich filmy. Další částí je popis jednotlivých stylů filmové komedie jakými jsou fraška, groteska, bláznivá komedie a romantická komedie, dále satira a parodie s náležitými příklady z české, ale hlavně z anglické tvorby. Také hledám české herce a filmaře, kteří se nějaký způsobem zapsali do historie britské kinematografie. Mezi významná jména patří například Anny Ondráková, Herbert Lom či Karel Reisz.
Padesátá léta 20. stol. v zrcadle české satiry.
VESELÁ, Alena
Předkládaná bakalářská práce se zabývá satirou v Československu v první polovině 50. let 20. stol., konkrétně v letech 1954 a 1955. V této době začal být rozvoj satiry podporován Komunistickou stranou Československa a dostal se i do středu zájmů Svazu československých spisovatelů. Díky požadavkům na novou, budovatelskou, satiru vybraným z konferencí, které se jí v roce 1954 věnovaly, práce ukazuje, jak se pohled na toto literární dílo změnil. Požadavky jsou pak porovnávány s dvěma ročníky časopisu Dikobraz a práce posuzuje, jak veliký vliv na něj měly. Práce je rozdělena do tří částí. První stručně seznamuje s vývojem satirických děl v Československu a ve světě a s významem nejdůležitějších pojmů, které se satiry týkají. Druhá kapitola seznamuje čtenáře s dějinami Svazu československých spisovatelů a průběhem a výsledky konferencí, které v roce 1954 uspořádal. V třetí kapitole je věnována pozornost satirickému časopisu Dikobraz a společenským problémům, které kritizoval.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 64 záznamů.   začátekpředchozí55 - 64  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.