Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 79 záznamů.  začátekpředchozí48 - 57dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Attachment a copingové strategie u klinické populace
SLABÁ, Andrea
Bakalářská práce si klade za cíl popsat druhy attachmentu u klinické, následně i neklinické, populace a porovnat je s používanými copingovými strategiemi. Výzkumný vzorek tvořilo celkem 111 respondentů ve věku 20-64 let. Tento vzorek je rozdělen na klinickou (lidé se závislostí) a neklinickou skupinu. Typ attachmentu byl zjišťován pomocí dotazníku ECR-CZ. Dotazník SVF 78 byl využit pro zjištění používaných copingových strategií ve stresových situacích. Výsledky výzkumu ukázaly, že existují rozdíly mezi uvedenými skupinami v typech vyskytujícího se attachmentu. Dalším zjištěním bylo, že bojácný vyhýbavý typ attachmentu se nejvíce odlišuje od ostatních typů ve využívání strategií zvládání zátěže. Více se pojí s používáním negativních copingových strategií a méně s pozitivními. Neexistuje signifikantně významný rozdíl mezi skupinami v druhu využívaných copingových strategií.
Strategie zvládání bipolární afektivní poruchy
ŠMÍDOVÁ, Barbora
Bakalářská práce se snaží o podrobnější a hlubší prozkoumání copingu u bipolární afektivní poruchy prvního typu (BAP I). Teoretická část se věnuje dosavadním poznatkům v oblasti bipolární afektivní poruchy, copingu obecně a následně i specifik copingu u bipolární afektivní poruchy. Praktická část se pak prostřednictvím kvalitativního výzkumu snaží zachytit zdroje stresu a konkrétní copingové strategie užívané jedinci s BAP I v manické a depresivní fázi. Výzkumný soubor je tvořen čtyřmi jedinci, kteří trpí bipolární afektivní poruchou prvního typ (BAP I). Tito jedinci u sebe vnímají proměnlivost intenzity stresu v závislosti na střídání depresivní a manické fáze. Dále se u nich během jednotlivých symptomatických fází daného onemocnění vyskytují maladaptivní copingové strategie oproti adaptivním. Práce také předkládá přístup jedinců s bipolární afektivní poruchou k léčbě daného onemocnění a proces vyrovnávání se s danou diagnózou.
Adaptace dětí na nové prostředí jako stresový faktor v práci učitelek v mateřské škole
Vondrová, Terezie ; Čihánková, Ivana (vedoucí práce) ; Kaplánek, Michal (oponent)
Tématem této bakalářské práce je adaptace dětí na nové prostředí jako potenciální stresový faktor v práci učitelek mateřských škol. Práce zkoumá pět oblastí, které mohou způsobovat stres učitelkám při práci s novými dětmi během adaptačního období, a popisuje copingové strategie, které učitelky používají, aby se s tímto stresem vyrovnaly. Očekávanými stresovými faktory jsou: problematické projevy dětí, zažívaný tlak vedení, kolegyň a rodičů na rychlejší či hladší průběh procesu adaptace a nedostatek času a prostoru na vhodnou péči o nové děti a na komunikaci s jejich rodiči. Šetření v praktické části práce využívá polostrukturovaného rozhovoru s učitelkami z mateřských škol. Analýza dat se snaží nalézt tematické vzorce objevující se ve výpovědích respondentek. Klíčová slova Adaptace, stres, stresor, učitelka, mateřská škola, děti, copingové strategie, rodiče, vedení mateřské školy, kolegyně, problémové projevy.
Typologie chyb v tlumočení z češtiny do českého znakového jazyka
Hynková Dingová, Naďa ; Macurová, Alena (vedoucí práce) ; Čeňková, Ivana (oponent) ; Kučera, Pavel (oponent)
Disertační práce je zaměřena na analýzu simultánního tlumočení z češtiny do českého znakového jazyka a chyb, které v tomto procesu vznikají. Při jejich popisu autorka primárně vychází z taxonomie D. Cokelyho (1985). Cokelyho pět typů chyb v tlumočení do znakového jazyka (omise, adice, substituce, interference a anomálie) bylo identifikováno i v analyzovaných textech, a to včetně jejich podtypů. Práce je založena na analýze chyb tlumočeného textu, jež potvrdila hypotézu práce, a sice že tlumočníci českého znakového jazyka využívají jen velmi okrajově volné tlumočení. Adekvátním způsobem tlumočníci nezohledňovali ani pragmatickou stránku dialogu a nevyužívali specifické jazykové prostředky znakového jazyka. Tlumočníci také ve velké míře spoléhali na znalost většinového jazyka na straně neslyšících recipientů. V dalších částech práce se autorka zaměřuje na další specifika chyb vzniklých při tlumočení do znakového jazyka. Jsou jimi např. deformace znaku, pohyb úst při produkci znaku, použití znaku v kontextu ad. Věnuje se také nežádoucímu "přízvuku", v jehož rámci hraje roli umístění znaku, volba znaku, rytmus, zbytečné opakování znaku ad. Poznatky této práce mohou být významné pro oblast vzdělávání a odborné přípravy tlumočníků především v tom, že potřebám a nárokům neslyšících klientů by měla být...
Copingové strategie u pastoračních pracovníků
Minksová, Petra ; Čihánková, Ivana (vedoucí práce) ; Martinek, Michael (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou copingových strategií u pastoračních pracovníků. Cílem této práce je zjistit a popsat specifické stresory, se kterými se setkávají pastorační pracovníci v rámci svého povolání, a zjistit a popsat jejich specifické copingové strategie. Práce je rozdělena na teoretickou část, která je zaměřena na popsání tématu z hlediska odborné literatury a na základě dvou vybraných výzkumů, a empirickou část, jejímž obsahem je vlastní šetření. Teoretická část práce se zabývá uvedením do problematiky stresu, definicí a pojetím stresu, definicí stresorů, jejich příznaky a dopady na člověka. Dále se věnuje zvládání stresu, definici copingu, zdrojů a způsobů zvládání. Následně teoretická část definuje pojmy pastorační práce a pastorační pracovník a dále se věnuje specifickým stresorům a specifickým způsobům zvládání souvisejícím s pastorační profesí. Empirická část práce je založena na kvalitativním šetření v podobě polostrukturovaných rozhovorů, v nichž jsou zjišťovány specifické stresory a způsoby zvládání u skupiny pastoračních pracovníků z vybraného církevního společenství. Klíčová slova Coping, copingové strategie, pastorační práce, pastorační pracovník, stres.
Syndrom vyhoření u učitelů: Copingové strategie učitelů
Kulhánková, Petra ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Učitelství řadíme mezi pomáhající profese charakteristické vysokou mírou stresu. Při jeho dlouhodobém působení se u vyučujících může rozvinout syndrom vyhoření. Ve své práci jsem se zaměřila na stresové faktory, prožívání a zvládání stresu u učitelů a učit školy. Provedla jsem celkem deset rozhovorů, které jsem doplnila osobnostními dotazníky na syndrom vyhoření a copingové strategie, jež jsem dále analyzovala. Zjistila jsem, že mezi nejvýznamnější zdroje stresu patří stres spojený s žáky a jejich rodiči, učitelskou rolí, systémem školství i profesní přípravou vyučujících. Mezi významné prožitky spojené se stresem můžeme zařadit fyzické příznaky vyhoření, negativní emoce, prací či rozpor mezi očekáváním a real patří nejčastěji sociální opora, volnočasové aktivity, další vzdělávání, racionalizace, supervize či sebezkušenost. LÍČOVÁ SLOVA učitelé základní školy, stres, stresory, syndrom vyhoření, copingové strategie
Učitelské vyhoření a copingové strategie
Hozáková, Veronika ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Pavlas Martanová, Veronika (oponent)
Diplomová práce má za cíl zmapovat, zda existují rozdíly mezi vyučujícími na různých stupních a typech škol v míře ohrožení syndromem vyhoření. Dalším cílem práce je zjistit, zda jsou nějaké rozdíly ve zvládání syndromu vyhoření a stresu mezi muži a ženami a zda se liší jejich copingové strategie, a to ve vazbě na vznik syndromu vyhoření. Teoretická část diplomové práce se zabývá představením syndromu vyhoření, jeho příznaků a dopadů. Součástí teoretické práce je také rozbor copingových strategií. Empirická práce vychází z realizovaného výzkumu. Výzkum byl dvoufázový a využíval smíšený (kvantitativně-kvalitativní) design. V první fázi vyučující vyplnili dotazník týkající se syndromu vyhoření. V druhé fázi výzkumu byly realizovány rozhovory s ženami a muži vybranými podle výsledků v první fázi. Respondenty ve výzkumu jsou vyučující ze základních škol, středních odborných škol, gymnázií a učilišť. Rozhovory byly realizovány s šesti respondenty. Data získaná z dotazníků i z rozhovorů byla srovnávána v rámci stupňů a typů škol a v rámci pohlaví/genderu. Stěžejní výsledky mnou realizovaného výzkumu jsou následující. Pohlaví se neliší v projevech vyhoření, projevy nejsou závislé na genderu. Četnost projevů syndromu vyhoření se liší v závislosti na stupni a typu školy. Výsledky ukazují, že rozdíl mezi...
Copingové strategie sociálních pracovníků
KRÁLOVÁ, Martina
Bakalářská práce se zabývá copingovými strategiemi sociálních pracovníků. Práce je rozdělena na tři hlavní kapitoly, kde se zabývám problematikou psychické a pracovní zátěže, dále popisuji stres, jeho příčiny, příznaky a dopady na profesi sociálního pracovníka. V návaznosti na definování těchto stěžejních pojmů se orientuji na metody a techniky zvládání zátěže, kterými lze předejít pracovnímu vyčerpání. Důraz je kladen na efektivní copingové strategie, které lze využít v praxi sociálních pracovníků.
Srovnání stresorů studentů střední školy v České republice a ve Vietnamu
Pham, Thanh Lam ; Lorencová, Hana (vedoucí práce) ; Hubinková, Zuzana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou stresu studentů na středních školách, konkrétně v České republice a ve Vietnamu. Cílem této práce je zjistit faktory, které studenti považují za stresové ve dvou odlišných kulturách. Práce se skládá ze tří hlavních částí. Teoretická část se nejprve zaměřuje na stres z obecného hlediska, je tedy definován stres, stresory, příznaky stresu a dopad stresu na lidský organismus. Poté se věnuje tomu, jak různými způsoby předcházet stresu. Dále bude ve stručnosti zmiňována kulturní dimenze podle Geerta Hofstedeho. V metodologické části je představován cíl práce, charakterizován vzorek respondentů a jsou popsány metody sběru dat. Na základě dotazníkového šetření bude v praktické části srovnán výsledek z obou zemí včetně vysvětlení rozdílů pomocí interkulturních faktorů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 79 záznamů.   začátekpředchozí48 - 57dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.