| |
| |
| |
| |
|
Günter Grass - politika literatury
Králová, Marie ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Resumé Tato bakalářská práce se zabývá prózou Při loupání cibule od německého autora Güntra Grasse a jejím ohlasem. Vzpomínková kniha prozrazuje šokující momenty z Grassova života, které doposud nebyly nikomu známy. Po celém světě vyvolalo dílo velmi rozporné reakce. Předmětem práce bylo sledovat dílo v širším společenském kontextu a skrz reakce veřejnosti odhalit jeho kontroverze. Dále je pozornost věnována literární analýze vzpomínkové knihy. Cílem bakalářské práce bylo podat co nekomplexnější pohled na toto dílo politického autora Güntra Grasse.
|
|
Karbusického sémiotika hudby
Pohludka, Radek ; Dykast, Roman (vedoucí práce) ; Stejskal, Jakub (oponent)
Tato práce zpřítomňuje pojetí hudební sémantiky v díle Vladimíra Karbusického. Je rozdělena do tří částí. První část je zaměřena na Karbusického rané práce Beethovenův list "An die unsterbliche Geliebte" a jeho hudební dílo z roku 1969 a Podstata umění z téhož roku. Podává charakteristiku čtyř složek umění situovaných do čtyřpolárního ontologického modelu umění. Model byl motivován strukturalismem Jana Mukařovského a asémantickou povahou hudebních tvarů. Póly modelu zastupují subjekt, objekt, materiál a společnost a vytvářejí mezi sebou síť vztahů. Vzniká tak interakční pole, v němž panují dynamické a energetické síly. Jednotlivé složky vyvstávají ze vztahu subjektu k ostatním pólům a jsou rozděleny na sémantické a asémantické. Mezi sémantické složky patří obraz, výraz a symbol a složku asémantickou definuje hra a konstrukce. Vystavěná síť vztahů demonstruje obecné principy umění. Druhá část je věnována Karbusického kritickým stanoviskům vůči teorii odrazu, aplikaci jednostranné sémiotiky na hudbu a ztotožňování hudby s řečí. Teorie odrazu se vyznačuje deduktivní výstavbou a redukcí umění na složku obrazu. Proti tomu Karbusický postavil empirii a komplexní strukturalistické pojetí umění. Angloamerická linie sémiotiky první poloviny 20. stol. vytváří zúžené koncepce znaku, které vycházejí většinou z...
|
|
Kulturní dějiny vybraných segmentů každodennosti. Kult Absintu: Absint v kultuře
Frič, Jan ; Půtová, Barbora (vedoucí práce) ; Soukup, Václav (oponent)
V úvodu práce autor obeznamuje čtenáře se stručnými fakty týkajícími se absintové historie, toho co absint je a co dnes pro mnohé představuje. Dotýká se několika mýtů, se kterými polemizuje a zmiňuje pravděpodobnost, že i ty přispěly k dnešní oblíbenosti absintu. V části Historie pak čtenáři dává možnost zjistit, odkud absint pochází, a jak probíhalo geografické šíření tohoto nápoje stejně jako jeho následný pád zakončený celoevropským zákazem. Na konci pasáže zmiňuje nejnovější vývoj v oblasti absintu a jeho opětovné šíření v důsledku uvolnění zákazu v téměř všech zemích, kterých se týkal. Další část je věnována skutečné podobě absintu. Autor uvádí, jaké náležitosti by měla výroba absintu mít a jak se dnes z archivních lahví, pamatujících ještě dobu před zákazem, rodí absinty nové. Konzument tak má možnost ochutnat přesně takové nápoje, které byly v 19. století vyráběny. Následuje pasáž o skutečných a domnělých účincích absintu, stejně jako obeznámení s nejdiskutovanější látkou v absintu obsaženou, thujonem. Absintový rituál je popsán v následující kapitole včetně několika obměn, kterým autor vytýká neautenticitu originálního rituálu z 19. století a u některých zmiňuje také jejich zdravotní rizika. Dále se autor věnuje jednotlivým proprietám užívaným k pití absintu, u nichž popisuje způsob jejich...
|
|
Vnímání umění v české kultuře na přelomu 19. a 20. století
Pogranová, Anna ; Půtová, Barbora (vedoucí práce) ; Hoftichová, Petra (oponent)
Bakalářská práce se zabývá výtvarným uměním a jeho reflexí v české kultuře na přelomu 19. a 20. století. Popisuje vznik moderního umění a to, jak na něj reagovala veřejnost i kritika. Situace v Českých zemích je komparována s vnímáním umění ve Francii, Spojených státech amerických a v Japonsku. Jako případové studie byly použity biografie českých umělců, kteří v té době žili - Maxe Švabinského a Alfonse Muchy. Nakonec se práce zajímá o vnímání umění z pohledu teorie. Práce usiluje přispět k fenoménu vnímání uměleckého díla v české kultuře a ve společnosti v konkrétním sociokulturním kontextu.
|
|
Veřejný prostor, jeho sociální parametry a nejen obrazové dimenze
Krobová, Karolína ; Šmíd, Jan (vedoucí práce) ; Sedlák, Michal (oponent)
KROBOVÁ, K. (2012). Veřejný prostor, jeho sociální parametry a nejen obrazové dimenze Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy, 122 stran. (Přílohy mimo knižní část diplomové práce: soubor fotografií a objekt-totem) Diplomová práce se zabývá tématem veřejného prostoru v jeho dimenzích vizuálních, architektonických, obrazových, sociálních i psychologických. Jak na nás tento prostor působí a jak jeho podobu ovlivňujeme. Tyto pohledy jsou vztaženy k věkové skupině dospívajících. Navazuji na svoji bakalářskou práci, která se zabývala touto kategorií v oblasti subkultury graffiti a streetartu, kterou zde používám v příkladech a možných vlivech na grafický design a ilustraci. Na teoretickou část navazuji doplňujícím dotazníkem a didaktickým projektem, částečně zrealizovaným v praxi. Práci doplňuji o dokumentaci obrazů ve veřejném prostoru, objekt a rituál v něm. Klíčová slova: VEŘEJNÝ PROSTOR, KOMUNIKACE, TVŮRCE, SUBKULTURY, VIZUALITA, KONTEXT, REKLAMA, GRAFFITI, STREET ART, UMĚNÍ, KULTURA, VÝTVARNÁ VÝCHOVA
|
|
Posvátný prostor v čase gotického myšlení, umění a architektury.
Sobek, Jiří ; Veverková, Kamila (vedoucí práce) ; Royt, Jan (oponent)
Anotace: Diplomová práce s názvem "Posvátný prostor - v čase gotického myšlení, umění a architektury" se dílčím způsobem zaobírá určitou specifikací posvátného prostoru, funkcí a smyslu středověkého kostela, následně svědectvím a událostmi přítomných i podmiňujících počátky vývoje gotického umění, jež vnutilo svá pravidla povšechné středověké tvorbě, a jehož vliv se paprskovitě rozbíhá, počínaje XII. a XV. stoletím konče. Podstatná část textu je pak věnována uplatnění daných pravidel v posvátných prostorách hradu Karlštejna.
|