Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4,119 záznamů.  začátekpředchozí4110 - 4119  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.15 vteřin. 

Pařížské iluminované rukopisy druhé poloviny patnáctého století v pražských sbírkách
Průšová, Kateřina ; Royt, Jan (oponent) ; Hlaváčková, Jana Hana (vedoucí práce)
Ve sbírkách pražské Národní knihovny se nachází nejméně dvanáct frankoflámských knih hodinek vzniklých během druhé poloviny 15. století. Tři z nich byly vytvořeny iluminátorskými dílnami v Paříži, které na sebe časově i stylově navazují. Produkce knih hodinek se v uvedeném období soustředila především v Paříži, potažmo v Ile-de-France a v oblasti tehdejšího Burgundska. Odsud byl tento žádaný artikl exportován do ostatních evropských oblastí. Na přelomu 19. a 20. století shromáždil Paul Durrieu poměrně rozsáhlou skupinu rukopisů, které připsal Jacques de Besançon podle kolofony v pařížském misálu (Bibliothque Mazarine, Ms. 461). Když později Thuasne publikoval Gauguinův dopis adresovaný Charles de Gaucourt, v němž se hovoří o vynikajícím malíři Františkovi "egregius pictor Franciscus", byl domnělý původce této rozsáhlé skupiny rukopisů překřtěn na Maître François. Ve 30. letech 20. století se skupinou rukopisů začala zabývat Eleanor P. Spencer a odlišila tři návazné dílny profesionálních iluminátorů činné v Paříži 2. poloviny 15. století, které vyrůstají z podhoubí tradiční iluminace Bedfordova Mistra, do níž vnesl Maître de Dunois flámské vlivy. Východisky i stylem jsou si velmi blízké. Postupně tak byli rozlišeni Mistr Jeana Rolina II., Maître François a konečně jeho Hlavní spolupracovník neboli Maître de...

Neznámý harfový manuskript od Elias Pari sh Alvarse v archivu Českého muzea hudby v Praze
Carrara, Simona ; BOUŠKOVÁ, Jana (vedoucí práce) ; RAK, Štěpán (oponent)
V souhrnném seznamu děl harfisty a skladatele E.P. Alvarse nebyla dodnes ani zmínka o skladbě pro sólovou harfu s názvem " Grande Fantasie sur des Airs Nationaux Anglais" ( Velká fantazie na anglické národní písně). Skladbu jsem objevila v archivech Českého muzea hudby v Praze, jedná se o Alvaresem signovaný manuskript z roku 1843,který nebyl publikován. Ústřední část práce se věnuje manuskriptu samotnému zkoumanému z formálního, harmonického, stylistického i historického hlediska. Po krátkém úvodu do hudebního žánru fantazie je každá z písní popsána podrobněji, včetně historického pozadí. Nejdůležitější částí práce je kritické vydání manuskriptu, v němž velmi pozorně sleduji všechny poznámky samotného Alvarse. Po části, jež se věnuje životním osudům postavy skladatele, jeho dílu a jeho době, se krátce zabývám i dvouzářezovou harfou, která měla od roku svého patentování (1810) hlavní slovo ve světě harfové hudby. Alvarsova jedinečná Velká fantazie se na světlo dostává po sto šedesáti devíti letech od svého složení. Jsem velmi ráda, že ji ve své práci mohu prezentovat.

Corona et sedes ad maiorem splendorem et gloriam B. V. M.
Vrabelová, Dana ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Pučalík, Marek (oponent)
Resumé Corona et sedes ad maiorem splendorem et gloriam B.V.M. Dana Vrabelová Královské insignie, koruna a trůn, darované mariánskému milostnému obrazu k větší cti a slávě, symbolizují pozemský vrchol mariánské úcty a zbožnosti. Bakalářská práce pojednává o korunování zázračných mariánských obrazů v Čechách a na Moravě v 18. století. Na základě studia starých latinských rukopisů, tisků a mědirytů uložených zejména v Národním archivu v Praze, Moravském zemském archivu v Brně a v knihovně Královské kanonie premonstrátů na Strahově, rovněž i studia současné literatury, se věnuji vzniku a historii papežských korunovací, rozboru jejich příprav a následnému korunovačnímu aktu . Soustředím se na korunovační insignie - korunky a trůn (oltář), o jejichž původní nebo nedochované podobě se dnes dovídáme pouze z dobových příležitostných tisků, mědirytů a drobné devoční grafiky, a to zejména z pohledu uměleckých řemesel. Takto získaný popis původního vzhledu insignií je následně konfrontován s jejich současným stavem. Hlavním přínosem je objevení doposud nepublikované rytiny "Korunování Panny Marie Svatohorské" ve sbírkách devoční grafiky Strahovského kláštera. Jedná se o leptaný mědiryt A. Birckharta z roku 1732, jehož detailní ikonografický rozbor je součástí této práce.

Biskupovo obrázkové universum. Pontifikál Renauda de Bar - pražská i cambridgská část
Faktorová, Liza ; Hlaváčková, Jana Hana (vedoucí práce) ; Royt, Jan (oponent)
Předkládaná diplomová práce pojednává o dvou částech Pontifikálu Renauda de Bar (ms. XXIII C 120 - Národní knihovna v Praze a ms. 298 - Fitzwilliam Museum v Cambridge), výjimečné liturgické knihy vytvořené mezi lety 1302-1316 pro métského biskupa pocházejícího ze zámožného šlechtického rodu Barů z Lotrinska. Oba rukopisy byly až do nedávné doby vnímány odděleně, ovšem z podrobného srovnání obsahu i výzdoby, která se svým bohatstvím vymyká běžné dobové produkci, jasně vyplývá, že se jedná o dvě části téhož pontifikálu. Výzdoba Pontifikálu Renauda de Bar je jedinečná zejména s ohledem na nepřeberné množství výjevů ilustrujících středověkou liturgii a na velké bohatství droleriových scén. Tato práce se pokouší otevřít k dalšímu bádání rozličná témata, která vyplynula z detailního popisu výzdoby obou částí rukopisu. Zvláštní pozornost je věnována netradičně pojaté obrazové příloze.

Analýza informační potřeby jako součást procesního modelování
Dressler, Adam ; Svatá, Vlasta (vedoucí práce) ; Říhová, Zora (oponent)
Cílem této bakalářské práce je aplikovat relevantní znalosti na modelování procesů v prostředí středně velké organizace, která se věnuje zejména poskytování logistických služeb, a identifikovat oblasti, kde lze dosáhnout quick wins s vynaložením minimálních prostředků na straně organizace. K modelování procesů byl využit software ARIS Business Architect. Relevantní definice a teorie z odborné literatury slouží k zasazení tohoto přístupu do kontextu rozsáhlé teorie procesního řízení. Rozdíl mezi optimálním a skutečným zapojením zaměstnanců organizace při vytváření modelů byl řešen úrovní detailu při popisu procesů. Na zvolené úrovni je možné jednotlivé kroky dokumentovat snímky obrazovek ERP (v tomto případě se jednalo o ERP SAP) jednotlivých stavů materiálu a informací v celém průběhu hlavního procesu, tak jak je definován nejdůležitějším zákazníkem. Tento přístup s sebou nese riziko sice detailních a relevantních, ale nekonzistentních modelů. Riziko se omezuje dvěma způsoby: striktní využívání kontrolních mechanismů umožňující kontrolu knihovny objektů (zamezení výskytu synonymie a homonymie, i v případě, že je proces popisován z různých úhlů a v různých časech) a vnoření detailního popisu subprocesů (vstupy a výstupy detailních subprocesů) do vyšších úrovní popisu. Zdá se, že dodržování těchto principů poskytuje velmi brzký výsledek a v praxi využitelný výstup popisu procesů. Některé způsoby bezprostředního využití výstupů k podpoře zájmů organizace jsou naznačeny: řízení změn, FMEA, zajišťování shody s legislativními normami a smluvními kontrakty. Část práce je věnována hodnocení zralosti procesů. Na příkladu procesu zkoumané organizace se ukazuje možnost hodnotit zralost procesu z hlediska jeho schopnosti naplňovat informační potřeby způsobem obdobným metodice COBIT. Zkoumaná organizace je částí dodavatelského řetězce automobilového průmyslu, která dodržuje principy lean. Existují zajímavé souvislosti mezi principem pull, sledovaným v případech toku materiálu, a předávání informací. Příklady ukazují situace, kdy absence principu pull vytváří specifické problémy. Práce navrhuje některé principy při praktickém modelování procesů, jimiž je možno těmto problémům předejít.

Václav (Remedius) Prutký OFM: Itinerarium missionum apostolicarum (úvodní studie, edice a překlad s komentářem části I. dílu)
Förster, Josef ; Svatoš, Martin (vedoucí práce) ; Hojda, Zdeněk (oponent) ; Navrátilová, Hana (oponent)
Disertační práce přináší především samotný text části Itineraria (31 úvodních kapitol) v podobě jeho kritické edice. Velmi se tak usnadní všem budoucím badatelům studium díla v latinském originále. Edice byla pořízena na základě rukopisného autografu, majetku Provincie bratří františkánů v Praze, uloženého v Národní knihovně ČR. Itinerarium patří mezi nejvýznamnější díla ze souboru rukopisných pramenů, jejichž autory jsou členové svatováclavské provincie řádu menších bratří sv. Františka, kteří působili v průběhu 18. stol. na misiích v Egyptě nebo Etiopii a dosáhli významného postavení v misijní hierarchii (Jakub Římař, Remedius Prutký, Kristián Schneider). Jejich díla různorodého charakteru (itineraria, deníky, sbírky lékařských receptů, jazykové slovníky, liturgické příručky aj.) mohou být cennými prameny pro odborníky řady nejrůznějších oborů: orientalistiky, egyptologie, geografie, historie, lingvistiky, literární historie aj. Vzhledem k tomu, že Prutkého literární dílo je českému čtenáři neznámé a bylo představeno jen díky překladu dvou kapitol, který pořídil ve 40. letech minulého století Z. Kalista, ukázalo se jako velmi žádoucí připojit ke kritické edici také komentovaný český překlad, na jehož potřebnost i úskalí Kalista upozornil. K překladu je připojen místní a jmenný rejstřík. Edici a překlad...

Biskupovo obrázkové universum. Pontifikál Renauda de Bar - pražská i cambridgská část
Faktorová, Liza ; Royt, Jan (oponent) ; Hlaváčková, Jana Hana (vedoucí práce)
Předkládaná diplomová práce pojednává o dvou částech Pontifikálu Renauda de Bar (ms. XXIII C 120 - Národní knihovna v Praze a ms. 298 - Fitzwilliam Museum v Cambridge), výjimečné liturgické knihy vytvořené mezi lety 1302-1316 pro métského biskupa pocházejícího ze zámožného šlechtického rodu Barů z Lotrinska. Oba rukopisy byly až do nedávné doby vnímány odděleně, ovšem z podrobného srovnání obsahu i výzdoby, která se svým bohatstvím vymyká běžné dobové produkci, jasně vyplývá, že se jedná o dvě části téhož pontifikálu. Výzdoba Pontifikálu Renauda de Bar je jedinečná zejména s ohledem na nepřeberné množství výjevů ilustrujících středověkou liturgii a na velké bohatství droleriových scén. Tato práce se pokouší otevřít k dalšímu bádání rozličná témata, která vyplynula z detailního popisu výzdoby obou částí rukopisu. Zvláštní pozornost je věnována netradičně pojaté obrazové příloze.

Teorie a praxe informačního chování lékařských profesionálů
Jarolímková, Adéla ; Papík, Richard (vedoucí práce) ; Vlasák, Rudolf (oponent) ; Špála, Milan (oponent)
V šíření a využívání odborných informací v medicíně došlo v posledních letech k velkým změnám, zejména vlivem rozvoje informačních a komunikačních technologií a také změn v přístupu k medicíně samotné. Popsaný výzkum se zabývá tím, zda dochází také k adekvátním změnám v informačním chování lékařů a jiných zdravotnických pracovníků v zahraničí i v ČR. Zahraniční výzkum byl shrnut formou review. Pro výzkum v ČR byla použita dotazníková metoda, dotazník byl šířen prostřednictvím knihoven a informačních pracovišť sdružených v síti VISZ v papírové i online podobě. Celkem bylo shromážděno 228 validních odpovědí. Z předpokládaných faktorů ovlivňujících informační chování (věk, pohlaví, pracoviště, povolání, pracovní náplň) se prokázal pouze vliv pracoviště a povolání. Projevily se zejména rozdíly mezi lékaři a sestrami a mezi pracovníky vědeckovýzkumných institucí a nemocnic. Celkově lze konstatovat, že informační chování zdravotnických pracovníků je ovlivněno charakterem jejich povolání, které s sebou nese zodpovědnost za lidské životy, a které vyžaduje vysokou míru informací a neustálé udržování kvalifikace. Na druhou stranu však s ním spojené pracovní nasazení neposkytuje velký časový prostor na uspokojování informačních potřeb. Velký důraz je kladen na důvěryhodnost zdroje, avšak při výběru zdroje často...

Visual editor for creating of Swing components
Tauš, Jan ; Pavlica, Dušan (vedoucí práce) ; Tůma, Petr (oponent)
Současná implementace knihovny Swing - standardního uživatelského grafického rozhraní Javy - umožňuje jen omezené možnosti modifikace vzhledu ovládacích prvků. V této práci hledám mechanizmus jak rozšířit tyto možnosti s využitím zásuvných témat Look and Feel. Také analyzuji různé programy umožňující kompletně změnit vzhled jednoduchým způsobem zvaným skinování. Snažím se aplikovat vzory nalezené u skinovatelných programů na nově vytvořené Look and Feel téma. Na závěr popisuji nový modul do editor NetBeans, který umožňuje editovat navržené téma.

John Wyclif, Jan Hus a Martin Luther jako apokalyptičtí proroci
Šárovcová, Martina
Iluminované hudební rukopisy, které vznikaly v Čechách a na Moravě v 16. století pro utrakvistická literátská bratrstva, představují početný soubor dochovaných předbělohorských artefaktů. K pravidelně iluminovaným incipitům těchto rukopisů patřil i introitus ke svátku českých mučedníků Jana Husa a Jeronýma Pražského. Několik iluminací ze třetí čtvrtiny 16. století reprezentuje unikátně doloženou ikonografii Jana Husa. Uspořádáním a výběrem námětů se k těmto rukopisům řadí i první díl Malostranského graduálu z let 1569 až 1572 (Praha, Národní knihovna, sign. XVII A 3), kde byly v borduře kompozičně propojeny postavy Jana Viklefa křesajícího jiskru, Jana Husa zapalujícího snítkou svíčku a Martina Luthera s pozvednutou planoucí pochodní. S ohledem na jiné méně známé literární a vizuální varianty motivu rozžíhání světla je námět interpretován ve shodě s výkladem biblických veršů 11. kapitoly novozákonní Apokalypsy o povolání dvou svědků a proroků na počátku konce světa (Zj 11, 3–4). Postavy Jana Viklefa, Jana Husa a Martina Luthera lze interpretovat v eschatologických souvislostech očekávání druhého příchodu Krista jako apokalyptické proroky povolané Bohem a svědky (evangelické) pravdy, kteří přinášejí světlo do temnoty posledního času.