Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 50 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
German writing author from Bohemia Hanna Demetz (interpretation ot the autobiographical novel "Ein Haus in Böhmen")
Králíková, Petra ; Glosíková, Viera (vedoucí práce) ; Markvartová, Eva (oponent)
Název práce: Německy píšící autorka z Čech Hanna Demetz (interpretace autobiografického románu "Ein Haus in Böhmen") Katedra: Katedra germanistiky Autor: Petra Králíková Vedoucí práce: PhDr. Viera Glosíková, CSc. Počet stran: 56 Jazyk práce: němčina Klíčová slova: 2. světová válka, Protektorát Čechy a Morava, německy psaná literatura, Židé, sudetští Němci, antisemitismus, autobiografie, interpretace Abstrakt: Bakalářská práce obsahuje interpretaci autobiografického románu Ein Haus in Böhmen(1970) německy píšící autorky pocházející z Ústí nad Labem Hanny Demetz. Analýzy byly zaměřeny na motivy "soužití" tří národnostních skupin (Čechů, Židů a Němců) v době Protektorátu Čechy a Morava.
Autobiografičnost v díle režisérek českého animovaného filmu
Děcká, Eliška ; Hanáková, Petra (vedoucí práce) ; Laučíková, Ivana (oponent)
Tato diplomová práce analyzuje nakládání s autobiografickými elementy v díle režisérek českého animovaného filmu. Pomocí rozboru výpovědí osmi aktivních režisérek, získaných na základě metodologie orální historie, a dále textové analýzy jimi natočených animovaných filmů (stejně tak jako aplikací základních principů animačních studií) odpovídá na otázku, zda z perspektivy genderu existují v díle režisérek českého animovaného filmu inklinace k využívání autobiografických motivů. Mimo to se tato diplomová práce zamýšlí rovněž nad potenciálem animačních studií obecně a ukazuje jejich efektivní využití ve spojení s příbuznými vědními disciplínami. Díky tomu poznatky získané v rámci této diplomové práce přesahují hranice animované tvorby a zasahují i do širších společensko-historických souvislostí, jako je například politicko-ekonomická transformace po roce 1989 v Československu/České republice. Klíčová slova: animovaný film, autobiografičnost, animační studia, gender, politicko-ekonomická transformace po roce 1989.
Deníková a autobiografická tvorba Juliena Greena
Suchá, Radka ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Julien Green (1900-1998) byl významný romanopisec 20. století. Ve svých románech se zabýval duchovními a mravními dilematy, což je mj. dáno jeho životními zkušenostmi s různými vyznáními. Byl rovněž autorem rozsáhlé deníkové a autobiografické tvorby. Deník si vedl od mladých let a zabírá tak téměř celé 20. století. Nesoustřeďoval se pouze na zaznamenávání událostí, ale nechával prostor svým myšlenkám, postřehům a dilematům. Diplomová práce si klade za cíl prozkoumat tuto stránku Greenovy tvorby a odhalit její charakter. Tematicky zkoumá specifická centra zájmu, která procházejí deníkovou a autobiografickou tvorbou. Zaměřuje se také na vztah, který existuje mezi deníky a prózou přímo autobiografickou, ať už jde o shody či rozdíly v obsahu, ale i ve formě děl. Konečným cílem je postihnout specifickou podobu výpovědi o sobě, kterou Julien Green vytvořil. Klíčová slova autobiografie, introspekce, křesťanství, historie, důvěrný život
(Re)Konstrukce subjektivity a času v žánru autobiografie
Soukupová, Klára ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent)
Práce se zabývá novější teorií autobiografie. Jejím metodologickým východiskem je literární naratologie, ale interdisciplinárně využívá i poznatků z filozofie, psychologie či kognitivních věd. Dokládá, že autobiografie autorovu identitu nezrcadlí, ale že identita je v ní narativně konstruována. V oblasti pravdivosti autobiografie zohledňuje problematiku autobiografické paměti a její spolehlivosti, v souvislosti s žánrovými normami se zabývá pamětí kolektivní. S využitím teorie pozicionality předkládá pojetí autobiografie jako formálně a narativně ukončeného díla, které však odráží současnou situaci a pozici píšícího autora. Prezentované teze diplomová práce ilustruje na autobiografických textech české i světové literatury. Klíčová slova autobiografie, paměť, narativní identita, referencialita, teorie pozicionality
Užití autobiografických motivů v dílech Edgara Dutky, Elišky Vlasákové a Antonína Bajaji
Pokorná, Jitka ; Janoušek, Pavel (vedoucí práce) ; Hrabáková, Jaroslava (oponent)
Resumé Tato práce je komparací prozaických děl, v nichž se značnou měrou vyskytují autobiografické motivy. Jedná se konkrétně o díla Edgara Dutky, Elišky Vlasákové a Antonína Bajaji. Tito tři čeští autoři nebyli vybráni náhodně, spojuje je hned několik společných rysů. Jsou stejné generace, všichni narození počátkem 40. let 20. století, tudíž podstatnou část svého života - dětství, dospívání i velkou část produktivních let, prožili ve druhé polovině dvacátého století, což byla doba pestrá a plná zvratů, zejména co se politických a společenských událostí týče. Jejich společným tématem je dětství prožité právě v tomto pohnutém období. Své vzpomínky literárně zpracovávají, každý do trochu jiného tvaru, každý s různou dávkou intenzity a různou mírou přesnosti. Společné je jim to, že je jim inspirací jejich vlastní život, jejich konkrétní prožitky. Další vzájemné propojení těchto tří autorů spočívá v tom, že díla, o kterých je pojednáváno, vydali až po roce 2000, přestože samotné texty, popřípadě jejich části, vznikaly často už mnohem dříve - za totality. Psali do šuplíku. V neposlední řadě tyto autory spojuje i určitá prestiž, všichni tři získali za své dílo minimálně nominaci na významné ocenění v oblasti literární prózy. V beletristických pracích Edgara Dutky lze sledovat prolínání fikčních světů a zároveň...
Srovnání rané a pozdní tvorby Akutagawy Rjúnosukeho
Bedáňová, Veronika ; Tirala, Martin (vedoucí práce) ; Weber, Michael (oponent)
Anotace: Práce se zabývá srovnáním děl rané a pozdní tvorby Akutagawy Rjúnosukeho. Reprezentativním dílem raného období je povídka Džigokuhen (Obraz pekla) a zástupcem období pozdního je dílo Haguruma (Ozubená kola). Práce má za cíl sledovat a analyzovat proměnu rané tvorby, kdy autor nepoužíval pro svá díla autobiografické prvky, v tvorbu autobiografickou v pozdním období. Pro srovnání vycházím i z biografických knih o autorovi a literárních studií zahrnujících kapitoly o tvorbě Akutagawy. Práce se dále zabývá údělem umělce v pojetí Akutagawy Rjúnosukeho a mírou ovlivnění západními autory v jeho dílech
Otázka svobody a poslušnosti v díle svatého Ignáce z Loyoly
Antošíková, Dagmar ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Název: Otázka svobody a poslušnosti v díle svatého Ignáce z Loyoly Abstrakt: Práce se zabývá otázkou svobody a poslušnosti v díle svatého Ignáce z Loyoly a podává základní přehled o literárním odkazu tohoto španělského mystika. Metodou analýzy bylo čerpáno z jeho tří knih (Duchovní cvičení, Konstituce, Vlastní životopis) a ze dvou dopisů o poslušnosti. Závěrem je, že poslušnost a svoboda jsou v pojetí Ignáce z Loyoly v podstatě slučitelnými pojmy ve smyslu vnitřní svobody podle křesťanské tradice. Ignácovým přínosem pro mystickou literaturu bylo to, že kladl důraz na vlastní zkušenosti jedince a na jeho individualitu. Nepopisoval dopodrobna své extatické zážitky, ale spíše mystiku všedního dne a usilovné hledání Boží vůle. Klíčová slova: Ignác z Loyoly, poslušnost, svoboda, Duchovní cvičení, Vlastní životopis, Konstituce, mystická literatura.
Adalbert Stifter and his relation to the Czech Bohemian forest
PAREISOVÁ, Karolína
Díla Adalberta Stiftera jsou spojena s jeho domovem a původem. Jihočeská krajina a Šumava jsou místní, ale i historické prvky jeho textů. Jeho realismus jen nepopisuje, ale kriticky zobrazuje život lidí v této přírodě. Na základě tří povídek Hvozd, Popsaná Jedlička a Lesní Poutník bude provedena analýza literárního zpracování tématu Šumavy jako dějové kulisy, ale i životního prostoru. První část této práce se koncentruje na vybraná díla a jejich souvislost s životem autora. Shrnuje tak jeho život především od jeho mládí do rané dospělosti. Druhá část se zabývá vírou v boha jakožto důležitou složkou děl Adalberta Stiftera. Třetí část se koncentruje na kritiku lidí a jejich chování k přírodě. Práce bude vypracována v německém jazyce.
Ödön von Horváth's Youth Without God - an autobiographical novel?
HAZUCHOVÁ, Šárka
Tato bakalářská práce se zabývá románem Mládí bez Boha spisovatele Ödöna von Horvátha a jeho možnými autobiografickými prvky. Zkoumá tedy souvislosti mezi autorovým životem a tímto literárním dílem. První část této práce se koncentruje na pozadí vzniku románu. Shrnuje tak autorův život v souvislosti s historickými událostmi v letech 1933-1937. Zabývá se také vlastní historií vzniku tohoto díla. V neposlední řadě jsou zde uvedeny i dokumenty související s mladými lidmi v Třetí říši. Druhá část se už zcela koncentruje na analýzu otázky autobiografie. Počáteční kapitola pojednává o literárním žánru autobiografie a její románové formě. Nedílnou součást této práce tvoří také stručný obsah románu, který vedle životopisu autora tvoří základ pro následnou analýzu tématu této práce. Práce je zakončena obecnou literární analýzou.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 50 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.