Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 39,766 záznamů.  začátekpředchozí39737 - 39746dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.06 vteřin. 

Komentovaný překlad: Geografie und Klima in Dänemark. HTTP: www.daenemark-reiseguide.de. 2010 (cit.2010-04-29). Dänemark Urlaub
Šarounová, Anna ; Svoboda, Tomáš (vedoucí práce) ; Kloudová, Věra (oponent)
Cílem bakalářské práce je vypracovat překlad německého textu do češtiny a doplnit ho odborným komentářem. Překládaný text obsahuje vybrané kapitoly z internetových stránek www.daenemark-reiseguide.de, na kterých najdeme turistické informace o Dánsku. V rámci odborného komentáře je nejdříve provedena překladatelská analýza, která se podrobně zabývá vlastnostmi výchozího textu. Na základě analýzy je poté vyvozena metoda překladu, jež ovlivní další překladatelské postupy a způsob řešení konkrétních překladatelských problémů. Velká část komentáře je věnována problémům na lexikální rovině, především překladu dánských reálií. Komentář je uzavřen kapitolou o tematických posunech.

Multi-Agent systems and organizations
Kúdela, Lukáš ; Štěpánek, Petr (vedoucí práce) ; Neruda, Roman (oponent)
Multiagentové systémy (MAS) sa ukazujú ak sľubná paradigma pre konceptualizáciu, návrh a implementáciu rozsiahlych heterogénnych softvérových systémov. Hlavná výhoda nazerania na komponenty v takých systémoch ako na autonómne agenty spočíva v tom, že ako agenty sú schopné flexibilnej samoorganizácie, namiesto toho, aby boli rigidne zorganizované systémovým architektom. Avšak, samoorganizácia je ako evolúcia-vyžaduje veľa času a výsledky nie sú zaručené. Systémový architekt má často predstavu o tom, ako by sa mali agenti organizovať-aké typy organizácií by mali vytvárať. V našej práci sme sa pokúsili vyriešiť problém modelovania organizácií a ich rolí v MAS, nezávisle na konkrétnej agentovej platforme, na ktorej MAS napokon pobeží. V prvom rade sme navrhli metamodel na popis platformovo nezávislých organizačných modelov. Ďalej sme navrhnutý model implementovali pre agentovú platformu Jade ako modul rozširujúci tento framework. Napokon sme predviedli použitie nášho modulu namodelovaním troch konkrétnych organizácií: vzdialené volanie funkcie, vyhodnotenie aritemetického výrazu a aukcia obálkovou metódou. Naša práca ukazuje ako oddeliť rolou nadobudnuté chovanie od chovania, ktoré je neoddeliteľnou súčasťou agenta. Táto separácia umožňuje, aby boli organizácie vyvýjané nezávisle od agentov, ktoré v nich budú...

Je syntéza cukerných alkoholů obecným mechanismem stresové odpovědi rostlin?
Peldřimovská, Jitka ; Lipavská, Helena (vedoucí práce) ; Zelenková, Sylva (oponent)
Rostliny se s nepříznivými podmínkami prostředí vyrovnávají různými obrannými mechanismy. Jedním z nich je akumulace kompatibilních solutů, mezi něž patří i sacharidy včetně cukerných alkoholů. Kompatibilní soluty se zapojují do osmotického přizpůsobení buněk, zhašení volných radikálů a mohou chránit makromolekuly a buněčné membrány díky simulaci vodního obalu. Cukerné alkoholy se vyskytují v řadě rostlin, kde slouží jako primární produkty fotosyntézy a transportovatelné nebo skladovatelné formy uhlíku. Homology enzymů zapojených do metabolizmu polyolů byly ovšem v poslední době nalezeny i druhů, které cukerné alkoholy pro uvedené základní funkce sacharidového metabolizmu nevyužívají, a kde je tedy jejich role nejasná. Je známo, že některé rostliny jsou schopny přepínat mezi různými sacharidy (včetně cukerných alkoholů) při odpovědi na rozdílné stresy a některé produkují polyoly pouze v určité fázi vývoje. Je proto otázkou dalšího studia, zda neobjevíme polyoly při stresové odpovědi i u dalších rostlin pokud je vystavíme určitému typu stresu v určitém vývojovém stádiu. Cílem této práce je shrnout poznatky o úloze manitolu a především sorbitolu a jejich zapojení při odpovědi rostliny na stres.


Ropné havárie a jejich vliv na kvalitu vody
Lebdušková, Helena ; Benešová, Libuše (vedoucí práce) ; Tonika, Jaroslav (oponent)
V předkládané bakalářské práci se především se věnuji ropným haváriím, které se staly běžnou součástí našich životů. Součástí práce je i charakteristika ropy, jako výchozí suroviny na výrobu benzínu, nafty a dalších ropných produktů. Současný způsob užívání ropy a ropných produktů se bez rizika havárií bohužel neobejde. Mezi největší problémy patří přeprava ropy tankery. Další problémy přináší zpracování ropy a odpady vznikající při jejím zpracování. Cílem práce je zejména vyhodnocení ropných havárií, jejich vliv na kvalitu vody a současně tak i na celý ekosystém. Klíčová slova Ropa, ropné havárie, znečistění vody

Marine magafauna of coastal waters in southern Ireland
Svobodová, Hana ; Petrusek, Adam (vedoucí práce) ; Reif, Jiří (oponent)
Pozorování výskytu mořské megafauny v pobřežních vodách může přispět k lepšímu pochopení chování velkých mořských tvorů a jejich reakcí na klimatické změny. Já jsem sledovala kytovce, žraloka velikého, kožatky velké a měsíčníky na ostrově Cape Clear na jihozápadě Irska. Výzkum byl prováděn od června do srpna 2008, protože právě z letního období pochází nejvíce historických záznamů o pozorování želv, měsíčníků i ostatních velkých obratlovců ve sledované oblasti. Kromě výskytu druhů byly každý den zaznamenávány údaje o počasí (velikost vln, viditelnost, plocha moře ozářená sluncem a plocha oblohy pokrytá mraky). Během výzkumu (51 dní) nebyla bohužel pozorována ani jedna kožatka velká, pravděpodobně to bylo kvůli chladnému počasí ve sledovaném období. Přesto byly ale 124x pozorovány jiné druhy megafauny - převážně kytovci (pět druhů). Byl viděn i žralok veliký a několik měsíčníků. Během sledovaného období došlo k signifikantnímu nárůstu počtu pozorování i počtu sledovaných druhů, zejména pak v druhé polovině léta, kde byla vyšší teplota mořské vody. Statistická analýza však přímý signifikantní vliv teploty povrchové vody na počet pozorování nebo druhovou diverzitu neprokázala. Ani žádná z doplňkových proměnných (údaje o počasí) ale neměla vliv ani na počet druhů, ani na celkový počet pozorování. Kromě...

Výpočet determinantu rozměrné matice Sylvesterova typu
Kujan, Petr ; Hromčík, M. ; Šebek, Michael
Tato práce je věnována různým metodám výpočtu determinantu velké n-D polynomiální matice se speciální strukturou. Aplikace řešení této úlohy se vyskytují v teorii n-D systémů (např. test soudělnosti dvou n-D polynomů) nebo v teorii algebraických rovnic. Konkrétně se řešení této úlohy věnuje profesor Chiasson v praktické úloze výpočtu optimálních spínacích úhlů vícehladinového konvertoru. Zde se pomocí výpočtu determinantů speciálních matic řeší soustava polynomiálních rovnic.

Kvalita doplňků stravy s obsahem šišáku bajkalského
Dvořáková, Lenka ; Martin, Jan (vedoucí práce) ; Tůmová, Lenka (oponent)
Název práce: Kvalita doplňků stravy s obsahem šišáku bajkalského Autor: Lenka Dvořáková Práce byla zaměřena na stanovení hlavních flavonoidů ze Scutellaria baicalensis a nejčastěji se vyskytujících flavonoidech v dalších drogách, jež byly součástí polykomponentních doplňků stravy analyzovaných v této práci. Ze zkoumaných preparátů byly vždy připraveny tři extrakty, které se lišily koncentrací použitého methanolu a teplotou při přípravě. Z výsledků vyplývá, že vyšší obsah sledovaných látek byl ve většině případů u extraktů připravených pomocí ultrazvuku za nižší teploty. Tyto extrakty byly připraveny z tvrdých tobolek - capsulae durae. Naopak u extraktu získaného z měkkých tobolek - capsulae moles, byly naměřené hodnoty vyšší u extraktu připraveného za pomoci lázně. Mezi firmami byly značné rozdíly v naměřených hodnotách a také informace uváděné na etiketě byly rozdílně obsáhlé.

Vliv kvality hnízda na reprodukční úspěšnost u rákosníka velkého
Jelínek, Václav ; Procházka, Petr (vedoucí práce) ; Fuchs, Roman (oponent)
Ptačí hnízda představují pro rozmnožování drtivé většiny druhů ptáků klíčové struktury a měla by proto podléhat přírodnímu výběr. Selekční tlaky, které na velikost hnízda působí, popisuje šest hypotéz, jejichž platnost u rákosníka velkého (Acrocephalus arundinaceus) jsem ve své diplomové práci testoval. První dvě hypotézy - predační a parazitační - by měly vést ke zmenšování hnízda. Jejich vliv na rozměry hnízda se mi ovšem prokázat nepodařilo, ačkoliv v jednom ze studovaných let existuje mírná kontraintuitivní negativní závislost mezi měkkou výškou hnízda a pravděpodobností predace. Žádná podobná závislost nebyla nalezena u vlivu hnízdního parazitizmu. Jeho pravděpodobnost je ovlivněna pouze dvěma charakteristikami hnízdního místa a to viditelností hnízda z nejbližšího potenciálního pozorovacího bodu pro kukačku a vzdáleností od volné vody, kdy hnízda nacházející se hlouběji v rákosovém porostu trpí nižší mírou parazitace. Zbylé čtyři hypotézy popisují selekční tlaky na větší hnízda nebo některé z jejich funkčních částí. Platnost termoregulační hypotézy ani hypotézy stability hnízda se prokázat nepodařilo. Obdobně nebylo zjištěno, že by hnízdo fungovalo jako postkopulační signál kvality samice. Jedinou z těchto hypotéz, jejíž platnost se prokázat podařilo, je hypotéza ideální velikosti snůšky, kdy...

Skupinové vyučování v tématickém celku biologie člověka.
Grzybková, Helena ; Rajsiglová, Ina (vedoucí práce) ; Janštová, Vanda (oponent)
Skupinové vyučování je organizační forma výuky. Žáci jsou rozděleni do několika skupin, ve kterých spolupracují na řešení určitého úkolu. Velkou výhodou je vzájemná pomoc Žáků a uplatnění i méně výkonných a nesmělých Žáků. Tato forma výuky má však také své nevýhody a pojí se s ní několik problémů. Učitel by si měl vše pečlivě naplánovat a připravit. Jeho role je jiná, než při klasickém frontálním vyučování. Při plánování skupinové výuky by si měl pedagog uvědomit, čeho chce docílit, jak velké skupiny budou vhodné, jak žáky do skupin rozdělí apod. Také klasické uspořádání tříd není vhodné pro skupinové vyučování. Při této formě výuky by na sebe měli žáci vidět. Všechny skupiny mohou plnit stejný úkol nebo pracovat každá na něčem jiném. Problémovou záležitostí je také hodnocení žáků při tomto způsobu výuky. Někteří učitelé si s tím nevědí rady. Skupinové vyučování nemusí být vždy kooperativní. Klíčová slova: aktivizační forma výuky, skupinové vyučování, kooperativní vyučování, párová výuka, heterogenní skupina, homogenní skupina, skupinová role, kooperativní dovednosti