Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 39,592 záznamů.  začátekpředchozí39553 - 39562dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.94 vteřin. 

Srovnání osobní asistence a pečovatelské služby v péči o seniory
Sluková, Aneta ; Leontovyčová, Jana (vedoucí práce) ; Chittussiová, Lenka (oponent)
Ve své práci jsem se zabývala srovnáním osobní asistence a pečovatelské služby v péči o seniory. Nejprve jsem stručně nastínila postavení seniorů v ČR, současné možnosti terénních sociálních služeb v péči o seniory, a dále jsem se zabývala významem osobní asistence a pečovatelské služby, změnou kvality života seniora využívající tyto dva typy terénních sociálních služeb. Dále jsem shrnula konkrétní rozdíly a společné prvky pečovatelské služby a osobní asistence a to jak z teoretického, tak i z praktického hlediska. Ve druhé části práce jsem se pokusila přiblížit odlišnosti a také společné prvky těchto dvou služeb a důvody jejich souběžného užívání pomocí řízených rozhovorů. Má hlavní hypotéza se zakládala na předpokladu, že senioři začali nejprve využívat pečovatelskou slutbu a až poté vyhledali osobní asistenci a to hlavně z důvodu časového omezení pečovatelské služby. Dále předpokládám, že většině seniorů nebude jejich finanční příjem stačit na úhradu terénních sociálních služeb v takovém rozsahu, jak by potřebovali, popř. jak by jejich stav vyžadoval. Jako výzkumnou metodu jsem použila řízený rozhovor. Vyhodnocení řízených rozhovorů částečně potvrdilo mé hypotézy.

Functional analysis of invertebrate (Branchiostoma floridae) promoters in heterologous systems
Gurská, Daniela ; Kozmik, Zbyněk (vedoucí práce) ; Krylov, Vladimír (oponent)
Porozumenie mechanizmov transkripčnej regulácie a obmedzeniu, ktoré sa vyskytuje v sekvencii promotoru génu, je kľúčovým krokom k porozumeniu evolučnej konzervácie transkripčnej regulácie. Regulačné oblasti s rovnakým expresným výstupom nemusia vykazovať sekvenčnú podobnosť. Najdôležitejším prvkom v regulačnej oblasti sú totiž väzbové miesta pre transkripčné faktory, ktorých premiestnenie nemá obvykle vplyv na expresný výstup. Najjednoduchšia transkripčná regulácia je charakteristická pre prevádzkové (tzv. housekeeping) gény. Pre svoju expresiu vyžadujú len základné väzbové miesta v promotore (niekedy je postačujúca len prítomnosť CpG ostrovov) a všeobecné transkripčné faktory, a preto môžu byť prepisované jednoducho a okamžite vždy keď je potreba. V tejto práci sme sa zamerali na transkripčnú reguláciu prevádzkových génov bezstavovca kopijovca (Branchiostoma floridae) v stavovcoch. Pripravili sme sadu vektorov s regulačnými oblasťami kopijovca na testovanie ich aktivity v rôznych bunkových líniách cicavcov a sadu vektorov s rovnakými regulačnými oblasťami pre pozorovanie priestorového rozpoznania vo vyvíjajúcom sa embryu ryby medaky. Polovica z testovaných regulačných oblastí kopijovca bola rozpoznaná transkripčnou mašinériou bunky stavovca, no miera ich aktivity bola závislá na bunkovom type....

Manifestation of free will in short stories of Miguel Torga
Kočanová, Júlia ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Grauová, Šárka (oponent)
Kľúčové slová: slobodné rozhodovanie postáv, slobodná vôľa, motivácia, vzťah k autoritám Diplomová práca sa venuje dielu Miguela Torgu, autora, ktorý počas skoro celého 20. storočia vytvoril rozsiahly korpus básnických i prozaických diel. Keďže sa jedná o prvú literárnu štúdiu jeho diela, v úvodnej časti práce sa venujem autorovmu životu a snažím sa o zasadenie jeho diela do dobového literárneho a historického kontexu. Druhá časť práce je zameraná na literárnu analýzu dvoch súborov poviedok Miguela Torgu, v ktorých sa vracia do rurálneho prostredia svojho detstva. Do tohto prostredia s archaickými a pohanskými črtami vnáša silné a jedinečné postavy, ktoré často stavia do kritických situácií, aby v takýchto momentoch čitateľovi odhalil ich charaktery, motiváciu ich činov a ich vzťah k iným jednotlivcom, prítomnej komunite či iným autoritám. Rozbor týchto základných prvkov umožňuje následné skúmanie existencie slobodnej vôle vytváraných postáv a prejavov tejto slobodnej vôle v porovnaní s vybranými prvkami v tej dobe sa objavujúcej filozofie existencializmu.

Regulace alternativniho sestřihu
Dušková, Eva ; Staněk, David (vedoucí práce) ; Trejbalová, Kateřina (oponent)
Alternativní sestřih pre-mRNA je důležitým buněčným mechanismem, který umožňuje produkci velkého množství proteinových isoforem z omezeného množství genů. Na regulaci sestřihu alternativních exonů se podílí cis-elementy na pre-mRNA a trans-vazebné faktory (SR a hnRNP proteiny). Vzhledem k tomu, že sestřih probíhá během transkripce, začíná se uvažovat o možné roli struktury chromatinu v regulaci alternativního sestřihu. V této diplomové práci jsme studovali vliv histonové acetylace na alternativní sestřih. Na bázi alternativního exonu EDB, který se nachází ve fibronektinovém genu, jsme vytvořili sestřihový reportér. Ukázali jsme, že inhibice histonových deacetyláz ovlivňuje alternativní sestřih EDB exonu z reportéru stejně jako sestřih endogenního exonu. Dále jsme ukázali, že struktura promotoru má vliv na sestřih alternativního EDB exonu z sestřihového reportéru. Zároveň jsme zjistili, že struktura promotoru ovlivňuje míru acetylace histonu H4 na reportérech. Vkládání EDB exonu do mRNA bylo nepřímo úměrné histonové acetylaci reportéru. Tyto výsledky by mohly vysvětlit proč odlišné promotory mají různé sestřihové poměry alternativních exonů.

Sociální adaptace pracovníků v organizacích
Pudilová, Veronika ; Reichel, Jiří (oponent) ; Kocianová, Renata (vedoucí práce)
Bakalářská práce shrnuje poznatky o procesu sociální adaptace, který probíhá v rámci procesu adaptace po nástupu nových pracovníků do organizace. Popisuje faktory, které ovlivňují průběh adaptace jedinců na organizační prostředí, pracovní skupinu a firemní kulturu. Dále se zabývá pojmem adaptace a sociální adaptace, jejich přesným vymezením a dělením. Následně popisuje konkrétní průběh procesu adaptace a sociální adaptace a jejich přípravu, uvádí poznatky týkající se kontroly a vyhodnocování procesů adaptace. Nakonec pojednává o důsledcích sociální adaptace. Výsledkem práce je identifikace těch složek adaptačního procesu, které patří do oblasti sociální adaptace a popis možností jejich realizace v praxi. Sociální adaptace zahrnuje zaškolení pracovníků v oblasti firemní kultury, přidělení vyškoleného mentora, který se o pracovníka stará během pracovní adaptace a kvalifikovaně prováděná hodnocení procesu adaptace. Sociální adaptaci tvoří i celková organizační a odborná kvalita procesu adaptace. Její velká část probíhá v neformální rovině, v každodenním kontaktu se spolupracovníky.

Syntéza 3-fenyl-5-hydroxy-2H-1,3-benzoxazin-2,4(3H)-dionů a jejich sirných analogů
Růžková, Barbora ; Macháček, Miloš (vedoucí práce) ; Palát, Karel (oponent)
Syntéza 3-fenyl-5-hydroxy-2H-1,3-benzoxazin-2,4(3H)-dionů a jejich sirných analogů Barbora Růžková V této diplomové práci jsem se zabývala přípravou 3-fenyl-5-hydroxy-2H-1,3-benzoxazin- 2,4(3H)-dionů, 3-fenyl-5-hydroxy-4-thioxo-2H-1,3-benzoxazin-2-onů a 3-fenyl-5-hydroxy-2H- 1,3-benzoxazin-2,4(3H)-dithionů jako cyklických analogů 2,6-dihydroxybenzanilidů. Výchozí 2,6-dihydroxybenzanilidy jsem syntetizovala reakcí 2,6-dihydroxybenzoové kyseliny a anilinu (nesubstituovaného, nebo substituovaného v poloze 4 chlorem, methylem, butylem a methoxyskupinou) v přítomnosti chloridu fosforitého prováděnou v mikrovlnném rektoru. Působením methyl-chlorformiátu jsem je převedla na 3-fenyl-5-hydroxy-2H-1,3- benzoxazin-2,4(3H)-diony ve výtěžku 77 - 94 %. 3-Fenyl-5-hydroxy-4-thioxo-2H-1,3- benzoxazin-2-ony a 3-fenyl-5-hydroxy-2H-1,3-benzoxazin-2,4(3H)-dithiony jsem získala thionací Lawessonovým činidlem ve výtěžku 31 - 42 % v případě monosirných a 24 - 33 % v případě disirných analogů. Struktura připravených látek byla potvrzena IČ a NMR spektry. Žádná z látek nevykazovala antimykotickou aktivitu (při testování proti Candida albicans, C. tropicalis, C. krusei, C. glabrata, Trichosporon asahii, Trichophyton mentagrophytes, Aspergillus fumigates a Absidia corymbifera) ani antimykobakteriální aktivitu (proti M....

Význam zavádění systémového přístupu k řízení kvality v oblasti školství
Havlíčková, Kamila ; Ortová, Hana (vedoucí práce) ; Trojan, Václav (oponent)
Autorka práce se věnuje problematice systémového přístupu k řízení kvality v oblasti vzdělávání. Škola je v současném tržním prostředí organizací, která by měla trvale usilovat o zkvalitňování svých služeb. Jednou z možností je nastolení procesu trvalého zlepšování prostřednictvím aplikace některého ze standardizovaných modelů řízení a hodnocení kvality. Práce je zaměřena na posouzení přínosu aplikace modelu CAF pro sebehodnocení a trvalé zlepšování školy. Součástí práce je vyhodnocení dotazníkového šetření a následná analýza získaných dat - do jaké míry ředitelé škol standardizované modely (CAF, EFQM, ISO) znají, příp. zda některý z uvedených uplatňují v praxi. Využitelnost závěrečné bakalářské práce ve školské praxi: ověření nastavení vize a poslání školy, zvýšení výkonnosti a kvality práce, zpracování akčního plánu zlepšování, sebehodnocení školy, benchmarking.

Rozvoj kloubní pohyblivosti brankářek v házené se zřetelem k vybraným prvkům techniky chytání
Balážová, Lucie ; Tůma, Martin (vedoucí práce) ; Táborský, František (oponent)
Název práce : Rozvoj kloubní pohyblivosti brankářek v házené se zřetelem k vybraným prvkům techniky chytání Cíl : Cílem práce je vytvořit a ověřit model rozvoje pohyblivosti v oblasti kyčelního kloubu aplikovaný souběžně s nácvikem a zdokonalováním vybraných brankářských dovedností. Metody : K vlastnímu zjišťování a záznamu činností brankářů jsem využila metodu pozorování. V mém případě se jednalo o přímé pozorování během zápasů, doplněno také nepřímýrn pozorováním s pomocí videozáznamů. Ve své diplomové práci jsem potřebovala změřit kloubní pohyblivost v kyčelních kloubech a ohebnost páteře - použila jsem jak měření distancí, tak i měření úhlů (goniometrie). U brankářek došlo také ke kvantitativnímu a kvalitativnímu hodnocení pohybových dovedností. Výsledky : Na základě získaných výsledků vidíme, že u brankářek došlo ke zlepšení pohyblivosti vybraných kloubů a ohebnosti páteře. Došlo také k výraznému zlepšení procenta úspěšnosti chytání střel během utkání, a to v průměru o 13%. Ukázalo se také určité zlepšení techniky chytání brankářek, ale rozdíl v technice chytání jsem očekávala o něco vyšší. KLÍČOVÁ SLOVA: Házená, brankář, kloubní pohyblivost, kvantitativní a kvalitativní hodnocení / pohybových dovednostl

Vliv počasí na dopravní nehody na silnicích ČR
Slezák, Jan ; Sládek, Ivan (vedoucí práce) ; Sulan, Jan (oponent)
5 Abstrakt Diplomová práce se zabývá vlivem počasí na dopravní nehody na silnicích České republiky v období let 2007-2009. Po úvodu je čtenář obeznámen s původem získaných dat a metodou jejich zpracování. Nedílnou součástí rešeršní části je přehledný vývoj nehodovosti na pozemních komunikacích v ČR od roku 1993 do současnosti. Následující kapitola se věnuje tématu vlivu počasí na bezpečnost silničního provozu, zpracovaného převážně z odborných zahraničních studií. Seznamuje čtenáře s meteorologickými faktory, mírou vlivu počasí a opatřeními zvyšujícími bezpečnost na pozemních komunikacích. Hlavní část práce pojednává o vlivu počasí na dopravní nehody na silnicích ČR. Část kapitoly se zabývá vyjádřením poměru počtu dopravních nehod k intenzitě dopravy v měsíčním a denním chodu. Druhá část je hloubkovou analýzou se zaměřením na dny se 4 a více smrtelnými dopravními nehodami, které se staly důležitým předmětem zájmu pro následující podkapitoly. Podkapitoly se zabývají vyhodnocením stavu povrchu vozovky a povětrnostních podmínek podle dat Policie ČR a vztahem mezi meteorologickými prvky (zdrojem dat ČHMÚ) a četností dopravních nehod. Poslední částí je zavedení nového termínu "nehodový den" a podrobná analýza jeho výskytu. Závěrečná kapitola se zabývá návrhem opatření ke snížení nehodovosti ovlivněné počasím,...

Práce školských pracovníků s hyperaktivními dětmi
Matulová, Veronika ; Kovaříková, Miroslava (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
Cílem diplomové práce je přiblížit problematiku dětí se syndromem poruch pozornosti učitelům, vychovatelům případně rodičům a usnadnit jim tak nelehkou práci prostřednictvím příručky, která shrnuje všechny zásady komunikace, metody práce, možnosti školy v tomto ohledu. Z praxe vím, že učitelé mají s těmito žáky problémy a neumí s nimi pracovat tak, aby výuka byla efektivní. Učitelé jisté povědomí z vysokých škol o tomto problému mají, ale stále se potýkají s řešením různých situací na které nejsou připraveni. Teoretická část je věnována vysvětlením pojmů, souvislostí a veškerých informací, které souvisí s ADD/ADHD a které objasňují celou problematiku. Samozřejmě není možné uvést úplně vše, ale snažila jsem se, aby zde byly informace, které pomohou učitelům, vychovatelům či rodičům orientovat se v problému. Výzkumná část, která je výzkumem kvalitativním obsahuje kazuistiky chlapců s diagnózou ADHD které naznačují, že práce učitelů není optimální. Výstupem celé diplomové práce je příručka, která vychází z poznatků, které jsem nabyla během práce na kazuistikách a obsahuje praktická doporučení, nápady a náměty pro práci s dětmi s ADD/ADHD.