Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 57 záznamů.  začátekpředchozí38 - 47další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Význam malby a závěsného obrazu v současném výtvarném provozu
Konvalinková, Olga ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Kornatovský, Jiří (oponent)
Diplomová práce se ve všech třech částech zabývá zpracováním barevné hmoty, jejími možnostmi uplatnění v tvorbě a specificky se zaměřuje na gestickou a procesuální tvorbu. Nejdříve tuto problematiku nahlíží z teoretického hlediska, kde se věnuje přehledu vybraných výtvarných autorů a v jejich díle uvádí příklady různých netradičních způsobů práce s barvou. Následně se tímto získané poznatky uplatňují ve výchovně vzdělávacím procesu, kde bylo toto téma propojeno s definovanými záměry a cíly v rámci realizace výtvarných úkolů. Ty proběhly v rámci oborové praxe na základní škole, gymnáziu a soukromé základní škole. Výsledky a data z této praxe byly použity do výzkumné sondy, která pracuje s analýzou, otevřeným kódováním a pojmovými mapami. Na závěr jsou její zjištění shrnuta v interpretační zprávě. Součástí práce je i vlastní autorská tvorba, která plní ilustrativní funkci a je osobním vyjádřením se k tématu. Jsou v ní zahrnuty jak teoretické aspekty, tak i určité poznatky z didaktiky. Zároveň je výtvarná práce pojata jako vlastní ověření netradičních technik a vlastní výpovědí o světě.
Tělesnost v rámci nabývání dovedností
Adámková, Anna ; Ivan, Michal (vedoucí práce) ; Charvát, Martin (oponent)
Tématem diplomové práce je proces učení, nabývání a osvojování dovedností. Nabývání dovedností a učení se je nedílnou součástí lidského života. Problematika tohoto významného procesu je nahlížena z pohledu pravidel a jejich fungování. Jde především o rozbor několika rozdílných přístupů k tématu pravidel a jejich významu v lidském životě. Úvod do tématu je doplněn tvrzením S. Blackmoreové o roli a fungování memů v rámci lidského života. Po výkladu díla J. Peregrina a myšlenek obsažených v jeho knize Člověk a pravidla následuje další kapitola, ve které je rozebráno dílo M. Merleau-Pontyho Fenomenologie vnímání. Autor vyzdvihuje význam těla a tělesnosti - podstaty lidského bytí ve světě. Studie S. Curtiss a A. S. Benzaquen se staly zdrojem pro konkrétní příklady, jež navazují na souvislosti z předcházejících kapitol a zároveň uzavírají diplomovou práci.
Od lingvistických anomálií k subverzi moci: Narušování jazyka moci a vyjádření vykořeněnosti skrze střídání a míšení jazyků v literatuře
Zelenková, Alena ; Jirsa, Tomáš (vedoucí práce) ; Pokorný, Martin (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá střídání kódů, tedy užití více jazyků v rámci jedné promluvy, jako stěžejní strukturní prvek polyfonie ve vybraných literárních dílech, mezi která patří za prvé Borderlands: The New Mestiza = La Frontera (1987) chicanské autorky Glorie Anzaldúy, která prostřednictvím několika jazyků zakládá literární tradici tak, aby byla schopna reflektovat život v pohraničí. Za druhé román Vystěhovalci (1992) německého spisovatele Winfrieda Georga Sebalda, který skrze fotografie a vícejazyčné promluvy jednotlivých protagonistů vyvolává dojem autentického vyprávění. Třetí okruh tvoří povídky Franze Kafky. Předmětem zájmu příslušné kapitoly jsou gesta, která prakticky tvoří jednotlivé povídky-fragmenty. Konečně se práce zastaví u prolínání různých jazykových struktur intimních sfér prvkem jazyka moci, diskurzu socialistického realismu, v Zahradní slavnosti (1963) Václava Havla skrze repetice a variace.
Komentovaný překlad: Décoder le langage du corps (Isabelle Duvernois, Larousse, Paris 2013, str. 10-45)
Jirkovská, Markéta ; Belisová, Šárka (vedoucí práce) ; Duběda, Tomáš (oponent)
Tato bakalářská práce se skládá ze dvou hlavních částí. První část tvoří český překlad úvodu a první kapitoly francouzské publikace s názvem Décoder le langage du corps od Isabelle Duvernoisové. Druhá část obsahuje překladatelskou analýzu originálu, zabývá se jednotlivými překladatelskými problémy a popisuje jejich konkrétní řešení.
Vnímání a vyjadřování neverbální formy vulgarity v kontextu genderu
Šorfová, Eva ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Novotná, Hana (oponent)
Fenomén vulgarity je téma velmi diskutované a zajímavé, avšak poměrně málo vědecky prozkoumané. V této práci bych se chtěla věnovat mapování vulgárních gest mezi dospívajícími- pubescenty a adolescenty v ČR. Cílem je posoudit odlišnosti ve vnímání a vyjadřování vulgarity neverbálně prostřednictvím gest mezi 1)chlapci a dívkami 2) pubescenty a adolescenty. Skupiny budou porovnávány na základě četnosti, formy a významu používání vulgárních gest. K tomu byl sestaven dotazník obsahující uzavřené-polouzavřené a otevřené otázky, doprovázené obrazovým materiálem. Vzorek respondentů je složen ze dvou skupin dospívajících ve věku 1) 13 - 15 let a 2) 16 - 17 let, kteří byli ochotni spolupracovat. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Tanec jako náboženský projev, jeho historie a uplatnění v křesťanské liturgii
Zídková, Veronika ; Kotas, Jan (vedoucí práce) ; Bravená, Noemi (oponent)
Diplomová práce "Tanec jako náboženský projev, jeho historie a uplatnění v křesťanské liturgii" představuje pojednání o tanci v rámci křesťanské kultury. Nastiňuje vývoj náboženského tance v dějinách lidstva, jeho formy a způsoby vnímání v různých kulturách a náboženstvích. Práce se zabývá také tancem jakožto projevem víry v židovské kultuře, ze které křesťanský liturgický tanec často čerpal a navazoval tak na své původní kořeny. Snaží se prozkoumat pozitivní přístupy věřících k tanci, ale také nedůvěru, která jej provázela po celou historii křesťanství. Nakonec práce mapuje situaci tance v rámci současné křesťanské kultury na různých kontinentech (Evropa, Amerika, Afrika), a poté se obrací k tanci jako náboženskému projevu v České republice. Na základě shromážděného materiálu se práce snaží postihnout hluboký potenciál tance, který prostřednictvím gest a pohybů dokáže vyjádřit úctu věřících k Bohu, jejich radost i úzkost, žal i naději a jako takový je, po boku hudby a zpěvu, pro liturgii cennou hodnotou. Klíčová slova Tanec, gesto, liturgie, modlitba, vyjádření.
Fyzická akce malíře
Vejnarová, Pavlína ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Kornatovský, Jiří (oponent)
Vejnarová, P.: Fyzická akce malíře [Diplomová práce] Praha 2013 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, (Příloha: DVD - záznam realizace praktické části). Abstrakt Tématem diplomové práce "Fyzická akce malíře" je analýza gesta, těla, pohybu, smyslového vnímání, tance ve vztahu k výtvarnému umění. V teoretické části se pojednává zejména o těch umělcích akčního umění, pro něž je gesto, tanec, pohyb při tvorbě zásadní a dominantní. Didaktická část je tvořena výtvarným projektem, jehož jednotlivé výtvarné řady ("Gesto", "Pohyb", "Tělo", "Smyslové vnímání") a jejich výtvarné náměty spolu úzce souvisejí a vzájemně se prolínají. Ve výtvarném projektu jsou uvedené pojmy didakticky transformovány a většina výtvarných námětů je ověřena v pedagogické praxi. Téma je doplněno vlastní tvorbou v podobě akční malby - spojení výtvarného umění s tancem a hudbou. V práci jsou využity odborné publikace o daném tématu.
Gesto a fyzično
Pecová, Kateřina ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Velíšek, Martin (oponent)
Název: Gesto a fyzično Abstrakt: "Vše souvisí se vším" na základě této věty v diplomové práci hledám spojitost lidského gesta s okolním světem. Diplomová práce v první části poukazuje na důležitost smyslového vnímání, jakožto na jeden z hlavních citlivých senzorů, jenž využívá naše okolí, potažmo náš svět ke komunikaci s námi. Dále poukazuji k myšlenkové transformaci těchto smyslových vjemů, jakožto k druhé fázi lidského vnímání. Myšlenkovou transformací myslím utvoření si obrazu o subjektivně viděné skutečnosti a následné zvolení si vhodného média ke sdílení s ostatními lidmi. K práci a volbě médií nám slouží gesto, ať se jedná o gesto v postoji, čase, prostoru či hmotě. Pedagogická spolu s výtvarnou částí vycházejí z této koncepce. Klíčová slova: Svět, duše, myšlení, kultura, gesto, obraz.
Malba jako fyzická, gestická akce. Gesto a prostorově hmotné prožívání reality v krajinomalbě
Lešková, Kristýna ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Velíšek, Martin (oponent)
Lešková, K.: Malba jako fyzická, gestická akce - Gesto a prostorově hmotné prožívání reality v krajinomalbě. [Diplomová práce] Praha 2012 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 84 stran. Práce má za úkol přiblížit vybrané momenty v historii malby, které spojuje gestický prvek a fyzická a gestická akce. Toto zadání je převážně ohraničeno tématem krajinomalby. Součástí je filozofická úvaha o podstatě obrazu jakožto fyzickém objektu. Na základě nových zjištění propojených s reflexí vlastní tvorby, vznikl soubor výtvarných prací s důrazem kladeným na gestické vyjádření. Propojení získaných vědomostí a vlastní výtvarně-tvůrčí zkušenosti vedlo k vytvoření didaktické výtvarné řady úkolů vhodných pro výuku žáků základních škol, ze kterého je patrná snaha o rozvoj tvořivého myšlení a vedení ke gestu a akci při tvorbě. Velký důraz je kladen na motivační proces. Část úkolů je ověřena praxí na základní škole. Celá práce je průběžně doplněna obrazovou dokumentací.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 57 záznamů.   začátekpředchozí38 - 47další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.