Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 37,341 záznamů.  začátekpředchozí37322 - 37331další  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.13 vteřin. 

Srovnání současného terorismu s terorismem 70. a 80. let minulého století
Knytlová, Petra ; Mlejnek, Josef (vedoucí práce) ; Charvát, Jan (oponent)
Resumé Diplomová práce je věnována problematice terorismu a vývoji tohoto fenoménu od 70. let po současnost. Terorismus se pod vlivem měnící se mezinárodní situace a dostupnosti nových technologií v posledních desetiletích radikalizoval a globalizoval. Národní terorismus byl vystřídán terorismem globálním a revoluční ideologie, kterými byly inspirovány skupiny 70. a 80. let, nahradily radikální podoby náboženství, zejména tedy islamismus, který má kořeny ve stále vzrůstající nespokojenosti panující v muslimském světě. Ačkoli mezi tzv. "starým" a "novým" terorismem neexistuje jasná hranice, liší se od sebe tyto jevy v několika ohledech. Druhé polovině 20. století dominovaly levicově orientované teroristické skupiny, jejichž cílem se stala změna režimu a boj proti kapitalismu a imperialismu. Jejich struktura byla hierarchicky uspořádaná a skupina operovala s nízkým počtem členů. Naopak na přelomu 20. a 21. století přichází na scénu islamistické skupiny, kterým vévodí celosvětová teroristická síť al-Káida. Organizace funguje bez přímého vedení a je schopna udeřit kdekoli na světě, což dokazují útoky na Světové obchodní centrum v New Yorku z 11. září 2001. Specifickou metodou boje se pro islamistické skupiny po celém světě staly sebevražedné atentáty, jejichž využívání je výrazně odlišuje od revolučních skupin...

Trestný čin vraždy podle § 140 TZ, trestněprávní a kriminologické aspekty
Vlasáková, Barbora ; Jelínek, Jiří (vedoucí práce) ; Vanduchová, Marie (oponent)
Při zpracování této diplomové práce jsem si dala za cíl zejména co nejpřehledněji a v co nejširším pojetí zpracovat téma trestného činu vraždy. Těžko říci, čím si mě toto téma získalo, a proč jsem si ho vybrala jako problematiku, kterou se bude zabývat má práce. Zcela zjevně se o něm nedá hovořit ani jako o námětu mi něčím blízkým, protože bych se jen nerada s trestným činem vraždy setkala v nějakých osobních souvislostech. Na každý pád je trestní právo obecně oblast práva v mých očích velice atraktivní, která mě v průběhu studia ohromně bavila a kterou bych se ráda zabývala i do budoucna. Otázka trestného činu vraždy je tématikou velice rozsáhlou a obtížnou, kterou lze uchopit různými způsoby a já se rozhodla nezabývat se příliš dopodrobna nějakou dílčí problematikou, nýbrž se zaměřit a vystihnout co nejlépe nejdůležitější aspekty, které s trestným činem vraždy souvisejí. Svoji práci jsem (nepočítám-li úvod a závěr) rozdělila do sedmi kapitol, které se pak dále dělí na jednotlivé podkapitoly, případně ještě na další části. V úvodu jsem se rozhodla ohlédnout zpátky do historie trestného činu vraždy. Vedlo mě k tomu přesvědčení, že minulost měla významný vliv na vývoj trestního práva i skutkových podstat jednotlivých trestných činů a trestný čin, kterým se tato práce zabývá, zajisté nebude žádnou výjimkou....

Taneční a pohybová výchova dětí ve věku od 3 do 5 let
Kvasnovská, Tereza ; Fričová, Marie (vedoucí práce) ; Holá, Iveta (oponent)
Název: Taneční a pohybová výchova dětí ve věku od 3 do 5 let Cílem práce je na základě literární rešerše vytvořit metodickou řadu cvičení pro taneční výchovu dětí ve věku od 3 do 5 let. Práce je určena pro všechny začínající taneční pedagogy, kterým pomůže správně utřídit a metodicky uspořádat jednotlivé taneční prvky a pohyby. Další snahou je prakticky ověřit vytvořenou metodickou řadu cvičení s dětmi výše uvedeného věku. Ke zpracování bakalářské práce použiji metodu zúčastněného pozorování a v průběhu dvou měsíců vytvořenou metodickou řadu cvičení aplikuji na předškolní děti z Taneční školy Stardance Chomutov, s kterými pracuji od září 2011. Na základě pozorování a reakcí dětí na každé cvičení vytvořím selekci, kterou následně zpracuji v podobě reflexe pro každé jednotlivé cvičení. Klíčová slova: tanec, pohyb, motorický a psychologický vývoj, předškolní věk

Změna nároků na školní zralost z hlediska pedagogicko-psychologického poradenství v Plzeňském kraji za posledních 10 let
KOVÁŘOVÁ, Vladimíra
Problematika odkladu školní docházky je nyní aktuální otázkou, neboť se chystají změny školského zákona. Od ledna 2005, kdy začal platit nový školský zákon č. 561/2004 Sb. platí, že dítě, které dosáhne v příslušném školním roce šesti let, musí nastoupit povinnou školní docházku, pokud mu není povolen odklad. Dítě které dosáhne šestého roku věku od počátku školního roku do konce roku kalendářního, může být za určitých podmínek přijato k plnění školní docházky již v tomto školním roce. Existují různé tlaky společnosti, odborníků i politiků. O možnost přijetí dítěte do první třídy dříve nebo naopak umožnit dítěti s mentálním postižením pozdější nástup do školy. Od devadesátých let minulého století se výrazně zvýšil počet odkladů školní docházky, v praxi rodiče oproti minulosti žádají o odklad školní docházky častěji, až jedné pětině dětí příslušného ročníku bývá navrhován a také uskutečněn odklad školní docházky. Tyto tendence svědčí jednak o stoupajících nárocích, kterým je dítě na začátku školní docházky vystaveno, jednak o tom, že rodiče jsou si stále více vědomi své odpovědnosti za všestranný prospěch dítěte, a začátek školní docházky je velmi důležitým momentem v životě dítěte, proto není vhodné jej uspěchat. V rámci práce jsem se snažila zmapovat diagnostiku týkající se školní zralosti, používanou v české republice, především v pedagogicko psychologických poradnách a možnosti rozvoje nezralých funkcí, jak příručky a rady pro rodiče, tak i programy používané v poradenských zařízeních. V práci jsem se dále zabývala obecně problematikou vývoje dítěte předškolního věku a posouzení školní zralosti, jak už laického tak odborného v pedagogicko psychologické poradně, především jsem shrnula z každé oblasti základní schopnosti, které by dítě před nástupem do školy mělo ovládat a čeho by si rodiče měli všímat, ale i testové metody a materiály používané při vyšetření v pedagogicko psychologické poradně. Ve výzkumné části jsem se zaměřila na rodiny předškolních dětí, které žádají o odklad školní docházky.

Vizualizace slova - verbalizace obrazu v ruské druhé avantgardě (Vsevolod Někrasov a Erik Bulatov)
Machoninová, Alena ; Langerová, Marie (vedoucí práce) ; Svatoň, Vladimír (oponent) ; Glanc, Tomáš (oponent)
Tato práce je věnována analýze těsných souvislostí mezi poezií Vsevoloda Někrasova (1934-2009) a obrazy Erika Bulatova (1933) v kontextu ruských avantgardních hnutí 20. století. Vzájemné vztahy mezi literaturou a výtvarným uměním mají své kořeny již v antice. Na počátku 20. století, v tvorbě první avantgardy, však dochází k jejich přehodnocení a k pokusům o převrácení hierarchické opozice, v níž primát nad malířstvím a psaným slovem tradičně patřil literatuře a slovu znějícímu. Tendence k vysvobození obrazu z područí slova, k přiznání nezávislosti písemně zaznamenaného slova na slovu nahlas pronášeném se zde demonstruje na příkladu kubofuturistických (převážně rukopisných) knih. Psané slovo se v nich odpoutává od své zvukové podoby, splývá s obrazy nonverbální povahy, svou vizualitu zdůrazňuje aktivním pronikáním do rozlehlého prostoru stránky, kterým ruší zkostnatělou linearitu čtenÍ. Vyhlášení této autonomie se ukazuje jako nezbytná podmínka pro utopickou expanzi první avantgardy za hranice jednotlivých umění i umění jako takového. Kubofuturistická "antikniha" představuje vrchol tohoto útoku na hranice.

Nejvýznamější toradžské rituály a jejich dnešní podoba
Budimanová, Michaela ; Oberfalzerová, Alena (vedoucí práce) ; Dubovská, Zorica (oponent) ; Remešová, Blanka Michaela (oponent)
Předkládaná práce s názvem Nejvýznamnější toradžské rituály a jejich dnešní podoba pojednává o etniku Toradžů, jež obývá provincii Tana Toraja v jižní části indonéského ostrova Sulawesi. Práce se zabývá toradžskou kulturou a soustředí se na dva soudobé nejvýznamnější rituály - pohřby a svatby. Jejím cílem je nastínit podobu těchto obřadů v jejich původní formě a zachytit zásadní sociální a náboženské změny, ke kterým dochází v toradžské společnosti od počátku 20. století, kdy na území dnešní Tana Toraja vstoupili první nizozemští misionáři. Toradžům, do té doby vyznávajícím autochtonní náboženství Aluk Todolo, představili křesťanství, a ti k němu postupně téměř všichni konvertovali, aniž by však zcela opustili své původní zvyky. V práci poukazuji na to, jak nově přijaté křesťanství ovlivnilo podobu rituálů, soustřeďuji se zejména na jejich formální a principiální významové posuny. Práce je založena především na terénním výzkumu, při kterém jsem uskutečnila a nahrála četné rozhovory, dále jsem také aplikovala metodu zúčastněného pozorování. Po návratu z terénu jsem shromážděný textový, hlasový i filmový materiál analyzovala. Na základě jeho rozboru a studia odborné literatury jsem dospěla k několika závěrům. Křesťanství bylo představeno nejprve ve školách, takže mezi první konvertity se řadily především...

Taneční divadlo Piny Bausch
Faustová, Markéta ; Augustová, Zuzana (oponent) ; Christov, Petr (vedoucí práce)
Pina Bausch a soubor Tanztheater Wuppertal k sobě neodmyslitelně patří. Choreografka se stala vedoucím tohoto německého tanečního souboru v roce 1973 a od té doby ho vede dodnes. Nikdy nevytvořila choreografii pro jiný soubor či jiného tanečníka. Během tohoto pětatřicetiletého spojení se soubor dostal mezi taneční špičku a stále sklízí úspěchy po celém světě. Byl a stále je inspirací pro mnoho mladých tvůrců. Je zároveň historií, ale i současností. Hned zpočátku své kariéry dala Pina Bausch jasně znát, že její tvorba bude výjimečná. Žádné bariéry, ať již ve vyjádření témat, tak v použití výrazových prostředků, pro ní neexistovaly. Ve svých dílech organicky propojovala tanec a divadlo a vytvořila tak nový umělecký žánr nazývaný teoretiky- taneční divadlo. Dokázala stmelit mohonárodnostní soubor o šestadvaceti členech, s kterým pracovala velmi úzce na přípravě jednotlivých kusů. Zejména z počátku byli její tanečníci nuceni do každé choreografie zapojit kus svého já. Příprava inscenace totiž spočívala v tzv. otázkovém principu. Pina Bausch pokládala při zkouškách tanečníkům otázky, na které museli improvizovanými pohybovými či divadelními scénkami odpovídat. Z této banky materiálu pak vybírala základ pro nový kus. Její první díla byla tedy zejména o lidech. Diváci viděli na scéně realitu, reálné osoby, které...

Sociální a psychologická situace v rodině s kombinovaně postiženým dítětem
MAŠKOVÁ, Hana
Práce se zabývá sociální a psychologickou situací v rodině s kombinovaně postiženým dítětem, narozením dítěte a reakcí rodičů, rodiny a okolí na vzniklou problematiku. Dále se zabývá problémy v rozhodování se v dalších možných krocích v péči o dítě, řešením vzniklých problémů a postavením se k dané problematice. Cílem je poukázat na rodiče, kterým se dítě s postižením narodilo a přiblížit jejich situaci od počátku až k jejímu vyrovnání se. Praktická část obsahuje průzkum, který byl zpracován z dotazníků vyplněných rodiči s dítětem s postižením. Zabývá se především rodiči, jejich situací a změnou života po narození dítěte, partnerským vztahem, okolím, pomocí a dalšími organizacemi, které navštěvují rodiče či jejich děti.

Pamětní funkce Jindřichovské knihy
Petrášek, Jiří ; Pátková, Hana (oponent) ; Bláhová, Marie (vedoucí práce)
Předkládaná diplomová práce se věnovala Jindřichovské knize jakožto produktu cisterciáckého písemnictví ve Slezsku druhé poloviny 13. a počátku 14. století. Pracoval jsem na základě edice zhotovené Romanem Grodeckim a vydané roku 1991. Na začátku jsem se věnoval edicím a literatuře týkajících se tohoto pramene. Stranou jsem ponechal práce, které JK zmiňují, ale více s ní nepracují. V literatuře jsem se především vypořádal s tématy, kterým jsem se více nevěnoval, zejména děl týkajících se střetu polského, německého a římsko-kanonického práva a také studiím o nejstarší polsky psané větě. Literaturu se kterou jsem ve své práci pracoval jsem již tak dopodrobna nerozváděl. V první části jsem nastínil politicko kulturní prostředí Slezska od druhé poloviny 12. do počátku 14. století a příchod šedých mnichů do této oblasti. Následně jsem shrnul písemné památky cisterciácké komunity té doby, z nichž jsou to zejména písemnosti vytvořené mnichy z Lubiaže, Třebnice, Jindřichova a l(amence. Jednalo se především o nekrologia, anály, kroniky, seznamy biskupů, legendy a JK. Poté jsem analyzoval na základě staršího bádání a faksimilie rukopisu písmo, autory, skladbu rukopisu JK, příčiny a důvody vzniku tohoto pramene. Dále jsem ukázal jak byly zapsány jednotlivé zápisy na příkladu vesnice Bobolice s obecnými tendencemi autorů.

Velké povodně na Ostravsku – zapomenutý přírodní fenomén
Munzar, Jan ; Ondráček, Stanislav
Velké povodně, ke kterým dochází průměrně jednou za sto i více let, byly pro Ostravsko, ale samozřejmě i pro celé Česko, až do roku 1997 zapomenutý přírodní fenomén. Je to logické, neboť na Ostravsku se vyskytly podobné povodně naposledy na počátku 20. století (v letech 1902 a 1903) a předtím v roce 1880. V souvislosti s povodněmi zde, ale i v celém Česku, došlo ke ztrátě historické paměti.