|
Koncepty literárního prostoru v slovenské próze 70. let 20. století
Pátková, Jana ; Chmel, Rudolf (vedoucí práce) ; Sabolová, Olga (oponent) ; Machala, Lubomír (oponent)
Při zpětném sledování odborných diskusí na téma literárního prostoru nám nemůže v současnosti ujít jejich jistá terminologická nekompaktnost a z toho vyplývající i závislost na interdisciplinárních zdrojích. S tímto fenoménem se setkáme rovněž v uvažování o prostoru a krajině v celé řadě dalších vědních oborů, např. v historii, archeologii nebo etnologii. V souvislosti s hledáním funkce a sémantiky prostoru, krajiny a jednotlivých míst napomáhají tyto odkazy za hranice ryze literárního prostředí zpřesnit interpretační výraz a odkrýt důležité souvislosti textu s mimoliterární skutečností. Soubor pěti interpretačních studií se bude zabývat rozličnými koncepty domova a jeho odlišnými prostorovými konkretizacemi v oficiálně vydávané , proze sedmdesátých let minulého století na Slovensku. V souvislosti s konkrétními analýzami je třeba věnovat pozornost i samotnému jazyku interpretace, proto je nevyhnutné v úvodu specifikovat a hierarchizovat použitý terminologický aparát.
|
|
James Hillman a post-jungiánské školy
Šparlinek, Hanuš ; Borecký, Vladimír (vedoucí práce) ; Matějů, Martin (oponent)
Tato studie amplifIkuje předchozí diplomovou práci o zcela samostatnou kapitolu, ve které interpretuje celkový kontext post - jungiánských škol. Snaží se nejenom o zprostředkovaní základní teze tohoto paradigmatu, ale také poukazuje na rozdíly jednotlivých škol na vybraných stěžejních bodech Jungovy psychologie. Předpokládám, že poskytnutí obecného exkurzu do post - jungiánského myšlení napomůže více přiblížit složitější psychologii Jamese Hillmana, která je poněkud extremní ve svých aplikacích imaginace, a které jsou rozebírány v hlavní části této práce. Proto je nová kapitola řazena před původní text. Ve shodě s minulým textem si tato práce detailněji všímá Hillmanovy psychologie, ale více v kontextu současného psychologického dění. Zmiňuje tedy nejenom kulturologický přesah myšlenek Jamese Hillmana, které jsou komparativně analyzované v jednotlivých tématech, ale i celkových souvislostí post-jungiánského hnutí. Výchozím materiálem této práce se stala kniha známého odborníka na jungiánskou psychologii Andrew Samuelse - Jung and the Post - Jungians, dále i doposud nepřeložená studie od Jamese Hillmana - Revisioning Psychology.
|
|
Společná italská a rumunská slova zděděná z latiny
Rys, Michal ; Hamplová, Sylva (vedoucí práce) ; Štichauer, Pavel (oponent)
Závěrem bych rád zdůraznil skutečnost, že předchozí text je pouhým pokusem o konfrontaci italštiny a rumunštiny z hlediska jejich společné slovní zásoby zděděné z latiny. Poměrně pracně získaný korpus spolehlivě poskytne zkušenému filologovi mnohem víc informací, než se podařilo zahrnout do této práce. Nabízí totiž řadu zajímavých otázek spadajících do různých oblastí jazykovědy. Pokud jde o fonetiku, by bylo zajímavé podrobněji sledovat vývoj hláskových zrněn či zrněny v místě přízvuku. Z hlediska mluvnického je možné se zaměřit např. na zastoupení latinských deklinací a konjugací u slov zahrnutých v korpusu a jejich osud v italštině a rumunštině, zrněny v mluvnické kategorii čísla nebo rodu atd. Nejbohatšírn zdrojem informací by se však korpus stal pravděpodobně pro lexikologii a sémantiku, které by zde našly podklady pro studium slovotvorby, významových zrněn, sémantických polí apod. Velkým přínosem by bylo obohacení práce o poznatky dialektologického zkoumání obou oblastí, bez nichž je studium každého jazyka neúplné. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Fonetická gramotnost českých žáků středních škol v ruském jazyce
Konečný, Jakub
Disertační práce se zabývá výslovností českých žáků v ruském jazyce. V práci je formulována definice fonetické gramotnosti, pozornost je zaměřena na proces jejího utváření. Text je rozdělen do tří základních částí - první je věnována teoretickým základům, ovlivňujícím osvojování zvukové stránky cizího jazyka žáky (z hlediska lingvistického, psychologického a lingvodidaktického), druhá část shrnuje výsledky výzkumu vztahu vyučujících ruského jazyka ke zkoumané problematice a výsledky analýzy dostupných učebních souborů a popisuje realizované fonetické testování žáků středních škol včetně interpretace jeho výsledků. Ve třetí části práce je provedena syntéza poznatků z obou předcházejících kapitol, na kterou navazuje diskuse. Při zpracování disertační práce byly použity kvantitativní i kvalitativní metody pedagogického výzkumu: dotazníkové šetření, obsahová analýza učebních souborů, fonetické testování a analýza nahrávek autentického projevu žáků. Práce poskytuje ucelený pohled na zkoumanou problematiku v kontextu aktuální situace, kdy je ruský jazyk na českých školách vyučován jako další cizí jazyk. Ukazuje se, že vyučující ruského jazyka kladou důraz na správnost výslovnosti žáků pouze v případě, že jsou k tomu vybízeni zadáním cvičení v učebnici, nicméně učební soubory obsahují relativně nízký počet úkolů,...
|
| |
| |
|
Generování významu populárního textu na příkladu českého televizního seriálu Místo nahoře
Fričová, Michaela ; Reifová, Irena (vedoucí práce) ; Bednařík, Petr (oponent)
Televizní seriály jsou produktem populární kultury, která podle předních teoretiků kulturálních studií slouží zájmům dominantní ideologie ve společnosti. Jednou z hlavních otázek a cílů práce bude postihnout, jak populární text vytváří významy, které slouží dominantní ideologii ve společnosti a jak jsou předávány sociálním skupinám, které tvoří publikum. Teoretickou základnu a inspirací budou rozsáhlé práce zahraničních autorů, jejichž poznatky budou aplikovány na český televizní seriál Místo nahoře. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
| |
|
Připravenost učitelů ZŠ pro výuku environmentální výchovy
ŠIMEK, Matouš
Práce zkoumá připravenost učitelů základních škol v Jihočeském kraji pro výuku environmentální výchovy. Touto připraveností se myslí především kompetence pro efektivní podávání a koordinování environmentální výchovy, nikoliv penzum učitelových znalostí. Teoretická část popisuje vývoj, výzvy a rozmanitost metod environmentální výchovy v České republice. Praktická část se zaměřuje na analýzu Školních vzdělávacích plánů (ŠVP) a především kvalitativní analýzu odpovědí učitelů získaných pomocí dotazníku, který obsahoval 6, většinou otevřených otázek. Na základě zhodnocení těchto odpovědí byly determinovány a charakterizovány tři skupiny učitelů lišících se kompetencemi a tedy i připraveností pro oblast environmentální výchovy. Dále byla ověřena převažující spokojenost učitelů s nabídkou a úrovní výukových programů, školení a seminářů, zajišťovaných v kraji především neziskovými organizacemi a několika státními institucemi.
|
|
Problematika literatury pro dívky v literární výchově na 2. stupni ZŠ
SLABOŇOVÁ, Denisa
Diplomová práce se zabývá problematikou literatury pro dívky v literární výchově na druhém stupni základní školy. Teoretická část pojednává o dívčí četbě, jejím vývoji, literární výchově a současném čtenářství pubescentních žáků. Na základě teoretických poznatků z české i světové literatury pro dívky a následné analýzy vybraných čítanek určených pro druhý stupeň základních škol je v praktické části navrhnut reprezentativní výběr dívčí četby a možnosti, jakými lze s danými texty v hodinách literární výchovy na druhém stupni základní školy pracovat.
|