Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 33,473 záznamů.  začátekpředchozí33464 - 33473  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.78 vteřin. 

Reakce společnosti na kriminální činnost mladistvých
TESAŘOVÁ, Martina
Kriminální chování je mezi mládeží rozšířené do té míry, že prakticky každý mladistvý je již alespoň jednou deliktu dopustil. Vrchol kriminálních aktivit mladistvých pachatelů byl v polovině devadesátých let. Od té doby počty mladistvých pachatelů trestné činnosti klesají. Byly však zaznamenány nové trendy ve vývoji kriminality mladistvých. Snižuje průměrný věk pachatelů, roste brutalita trestních činů, objevují se nové druhy kriminality (dětská prostituce,drogová kriminality). V poslední době se stále častěji diskutuje o snížení věkové hranice trestní odpovědnosti na čtrnáct let, nový trestní zákoník by mohl být schválen na přelomu letošního a příštího roku. Cílem práce je zmapovat postoje společnosti ke kriminální činnosti mladistvých ve vybraných regionech Jihočeského kraje. Dílčí cíle této práce jsou zaměřeny na postoje k věkové hranici trestní odpovědnosti, ke stávající právní úpravu v trestních věcech mládeže, k rizikovým faktorům ovlivňující vznik delikventního chování. Předvýzkumem s odborníky vzešla hypotéza III., která předpokládá kladný postoj odborníků ke snížení věkové hranice trestní odpovědnosti. První hypotéza byla postavena na myšlence, že rizikový faktor ovlivňující vznik delikventního chování mladistvých preferuje laická veřejnost nedůslednost rodičovské výchovy před školním prostředím. Hypotéza I. byla potvrzena. Dílčí stanovená hypotéza zněla, že laická veřejnost není stoupencem rozmisťování kamer ve školách. Tato hypotéza byla vyvrácena. Hypotéza II. přepokládala kladné postoje laické veřejnosti jsou ke snížení hranice trestní odpovědnosti. Hypotéza byla potvrzena. Byl proveden předvýzkum s odborníky, kteří pracují v trestních věcech mládeže. S odborníky byl proveden polostandardizovaný rozhovor. V druhé části byl proveden kvantitativní výzkumu, byl realizován na výběrovém souboru o velikosti 210 respondentů. Výzkumu se zúčastnili obyvatelé českobudějovického a českokrumlovského regionu ve věku od 18{--}100 let. Nástrojem sběru dat byl sémantický diferenciál. Tato práce by měla sloužit k šíření povědomí a znalostí u laické veřejnosti o problematice kriminality mladistvých. Další využití této práce by mohlo být u odborníků, kteří mají zájem o zjištěné postoje veřejnosti k dané problematice.

Kůň v kultuře lidstva
Reinbergerová, Anna ; Opletalová, Lenka (oponent) ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce)
Kůň se v životě rodu Homo sapiens vyskytoval od okamžiku svého příchodu do Evropy až do dnešní doby, i když se vztah mezi nimi během tisíciletí měnil. Kůň změnil život člověku, když mu ušetřil práci na poli a urychlil cestování. Člověk změnil život koni, když jej připravil o status divokého zvířete a udělal z něj zvíře domestikované. V různých kulturách a historických epochách se vyskytovaly rozličné druhy koní a i jejich použití bylo rozdílné. Ale od dob domestikace patřil kůň k faktorům, které vypovídaly o kultuře v daném čase a prostoru. Z tohoto důvodu spadá toto téma do rozsáhlého záběru kulturologie. V této kulturně historické práci jsem si dala za úkol postihnout vztah koně a kultury v lineárním průřezu dějinami. Pokusím se propojit praktické vědomosti získané během dlouholetého pobytu mezi koňmi a studia většiny dostupných knih o tomto druhu s historickými fakty a dochovanými památkami z dob minulých. Ve většině historických prací jsou sice zmínky o koních, ale mnohdy jsou jejich interpretace nepřesné a občas i zcela mylné. Historici zpravidla nemají potřebné znalosti z hipologie, zoologie a etologie. Dost časté jsou omyly v interpretaci různých vyobrazení koní. V hipologické literatuře je naopak kladen důraz spíše na zoologická fakta než na ta historická. V češtině neexistuje kniha, která by se...

Dva autoři - Dvě díla - Dvojí obraz světa (Vladimír Neff - Jaroslaw Iwaszkiewicz)
Sikora, Dorota ; Stejskalová, Anna (vedoucí práce) ; Hrabáková, Jaroslava (oponent)
Resumé v českém jazyce Diplomová práce je snahou o představení dvou autorů, a především dvou jejich významných počinů, vytvořených ve dvou různých kulturách, jež je dovršena komparací obou těchto stěžejních děl. Vladimír Neff svým pětidílným románovým cyklem Sňatky z rozumu (a další), obšírně pojednávajícím o životech členů rodiny Bornů a Nedobylů, osvědčil své vynikající vypravěčské umění, které spolu s notnou dávkou ironie a dokonalou znalostí historických reálií činí z této pentalogie Neffovo životní dílo, které se významným způsobem zapsalo rovněž do dějin české literatury. Autor velmi věrně vykresluje v průběhu sta let se měnící obraz Prahy, který přibližuje atmosféru doby vyznačující se úsilím o hospodářský a technický pokrok. Díky z psychologického hlediska důkladně a přesně vykresleným klíčovým postavám zakladatelů zmíněných rodin, z nichž některým Neff přiřkl typicky měšťácké rysy, se čtenáři stávají blízkými svědky jejich vzestupu i pádu. Jarosław Iwaszkiewicz ve svém poměrně rozsáhlém díle Čest a sláva na dopodrobna vykresleném historickém a společenském pozadí představuje život dvou generací. Zachycuje kvapné a někdy krkolomné změny v rámci novodobých dějin i úděl polského národa v pro něj osudových momentech první a druhé světové války. Snahou obou autorů nepochybně bylo vytvořit dílo, které by...

Vliv Federica Zuccariho na výchovu umělce v Itálii na konci 16. a v 17. století
Vítová, Kateřina ; Konečný, Lubomír (oponent) ; Zlatohlávek, Martin (vedoucí práce)
Federico Zuccari byl velkou postavou italské historie umění v období přelomu 16. a 17. století, tedy v době, kdy vrcholily snahy o dokázání vyšší, než řemeslné podstaty umění. Jedním z prostředků této snahy bylo zakládání nových uměleckých institucí, akademií umění. Postava Federica Zuccariho je s počátkem jejich fungování velmi úzce spjata. To, co je dnes základním cílem akademií výtvarných umění, tedy výuka mladých umělců, bylo v období jejich formování pouze vedlejší funkcí. Vytvořit z akademií v první řadě vzdělávací ústavy bylo velkým cílem Federica Zuccariho. Valná část jeho teoretické a literární produkce se zaměřuje právě na vhodnou formu výuky a nutnou úroveň znalostí, jak praktických, tak teoretických, studentů výtvarných umění. Právě přednášky o teorii umění, zejména ty, které odhalují jeho nejhlubší podstatu, Disegno, jsou podle Zuccariho nutné pro uvědomění si svého postavení umělcem nové doby. Zuccari se ve svých myšlenkách představuje také jako velký systematik a didaktik používající nové metody. Bohužel, většina umělecké společnosti nebyla ještě na jeho teorie připravená, ani zralá. Tak zůstalo množství jeho pokrokových myšlenek pouze v počátcích své realizece, nebo dokonce v praxi vůbec neuskutečněných.

Vzdělávání dospělých v učící se organizaci
Němec, Zbyněk ; Sycha, Martin (oponent) ; Beneš, Milan (vedoucí práce)
Žijeme ve společnosti, která je označována za společnost znalostí, nebo společnost vědění. Tlak, který na nás vyvíjí turbulentní prostředí této doby, nás nutí neustále se vzdělávat a rozvíjet se. O tom, že i stát považuje vzdělávání dospělých za stále důležitější, svědčí vzrůstající zájem o vzdělávací politiku a rovněž angažovanost státu na vzdělávacích programech zaštítěných mezinárodními organizacemi. Vzdělávání dospělých se začíná chápat jako součást celoživotního vzdělání a učení se. Potřeba lidí dále se vzdělávat a rozvíjet roste, čímž vytváří prostor k rozvinutí dalšího subsystému naší vzdělávací soustavy - vzdělávání dospělých. Pro většinu z nás, se další vzdělání po ukončení školního docházky, odehrává na úrovni podnikového vzdělávání. Organizace si uvědomují, že jen správnou investicí do lidského kapitálu mohou své společnosti udržet náskok před konkurencí. Učící se organizace je pak označována za současný ideál ve vzdělávání v organizaci. Jedná se o ekonomický a hlavně efektivní model vzdělávání. Koncept učící se organizace klade důraz na proces tvůrčího a aktivního osvojování si nových poznatků tj. "učení se" ("learning"), než na dříve primární, ale podstatně pasivnější proces "výuky či učení" někoho ("teaching").

Výchova k finanční a ekonomické gramotnosti ve škole a rodině
Kramplová, Eva ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Tvrzová, Ivana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá otázkou výchovy dětí k finanční a ekonomické gramotnosti ve škole a v rodině. Finanční a ekonomická gramotnost je jedním z důležitých témat současné doby. Teoretická část práce předkládá různé pohledy na tuto problematiku. Výchova k finanční gramotnosti je stejně tak otázkou získávání odborných znalostí, jako věcí postojů, charakteru a hodnot člověka. Práce se zabývá legislativními východisky a podrobně analyzuje Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání v oblasti finanční a ekonomické gramotnosti. Předkládá konkrétní návrhy struktury vyučovací hodiny pro žáky 1. a 2. stupně základní školy. Další část práce se zaměřuje na možnosti výchovy v rodině, která má v procesu výchovy k finanční a ekonomické gramotnosti nezastupitelnou roli. Empirická část práce představuje výsledky dvou samostatných výzkumů. První se zabýval otázkou, jak současní učitelé realizují v praxi základní školy výuku finanční gramotnosti. Druhý výzkum se zaměřuje na mladé dospělé ve věku 18 - 26 let a jejich znalost základních ekonomických pojmů na pozadí subjektivního hodnocení jejich rodiny a školy.

Selfmanagement ředitelky mateřské školy
NOVOTNÁ, Miroslava
Na ředitelky mateřských škol je v dnešní rychlé době kladena spousta požadavků. Jistě jsou to věci, bez kterých není možné úspěšně školskou organizaci řídit. Ředitelka mateřské školy se musí umět orientovat v mnoha oblastech a to nejen v oblasti odborné {--} pedagogické. Ředitelka mateřské školy - jako zaměstnavatel - musí mít povědomí a znalosti především ve směru ekonomickém, mzdovém, v mnohých případech právních. Musí se umět orientovat v základních právních normách z pracovně právní oblasti, mít znalost a um orientovat se v různých dalších platných zákonech, vyhláškách, musí umět řešit záležitosti provozní, personální, není možné ani opomíjet umění efektivní komunikace,{\dots} a mnohé další. Je to v každém případě práce náročná a přiznejme, že právě velkým nedostatkem se stává to, že ve většině případů ředitelky mateřských škol neumí řídit právě samy sebe. Selfmanagement - sebeřízení je oblast, která je pro ně podružnou záležitostí. Mají neustále na paměti, že jsou zodpovědné především za organizaci. Sebeřízení je složeno z více částí, především ze znalosti zásad, které se zabývají řízením svého pracovního i osobního času - timemanagement, sebepoznáním {--} sebereflexí, seberozvojem a sebehodnocením. Toto je také jedna z kapitol, která je zpracována v teoretické části bakalářské práce. Dále se práce zabývá obecným pojmem managementu, neopomíjí právě výše zmiňovaný timemanagement a také to, co je pro nás fenoménem dnešní doby a tím je stres, především v učitelském povolání. V praktické části tato bakalářská práce mapuje situaci současných ředitelek hlavně v oblasti relaxace. Její významnou částí je návrh relaxačního programu, který by mohl být pro mnohé kolegyně návodem, jak relaxační techniky užívat. Při tvorbě tohoto relaxačního programu bylo vycházeno především z vlastních zkušeností.

Politický okres Most v roce 1938
Mocová, Jitka ; Gebhart, Jan (oponent) ; Kuklík, Jan (vedoucí práce)
Jako téma své diplomové práce jsem si zvolila "Politický okres Most v roce 1938". Cílem bylo postihnout vzájemný vztah českého a německého živlu v průběhu necelých 70. let, a to se zaměřením na rok 1938, jako na přelomový okamžik tohoto vztahu. Okres Most byl svým charakterem, v rámci pohraničních oblastí, zcela specifický. Jednalo se o oblast, kde se německé obyvatelstvo muselo vyrovnávat se silnou českou menšinou. Sleduji politický okres od doby, kdy se začala jeho národnostní struktura měnit v souvislosti s těžbou uhlí, tedy do 70. let 19. století. Z tohoto důvodu je práce rozdělena do tří částí: I. část Habsburská monarchie (od 70. let 19. století do r. 1918), II. část Československá republika (1918-1935) a m. část: Rok 1938. Jednotlivé části jsou dále děleny na kapitoly. V první části se snažím zachytit změnu národnostního složení obyvatelstva politického okresu v závislosti na rozvoji těžby hnědého uhlí. Opírám se především o práce Jana Měchýře l popisující jednak proces zakládání dolů, ale i život a smýšlení tehdejších horníků. Práce jsou staršího data a částečně ovlivněny dobovou ideologií, ale přesto, pokud se týče faktografických údajů a znalostí problematiky, jedná se o díla vysoké hodnoty. V kapitole, zabývající se národnostními poměry, využívám údajů Z. Šubrta a L. Fediuka2 , kteří prováděli v...

Kůň a jezdecké umění v kultuře lidstva
Reinbergerová, Anna ; Opletalová, Lenka (oponent) ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce)
Kůň se v životě rodu Homo sapiens vyskytoval od okamžiku svého příchodu do Evropy až do dnešní doby, i když se vztah mezi nimi během tisíciletí měnil. Kůň změnil život člověku, když mu ušetřil práci na poli a urychlil cestování. Člověk změnil život koni, když jej připravil o status divokého zvířete a udělal z něj zvíře domestikované. V různých kulturách a historických epochách se vyskytovaly rozličné druhy koní a i jejich použití bylo rozdílné. Ale od dob domestikace patřil kůň k faktorům, které vypovídaly o kultuře v daném čase a prostoru. Z tohoto důvodu spadá toto téma do rozsáhlého záběru kulturologie. V této kulturně historické práci jsem si dala za úkol postihnout vztah koně a kultury v lineárním průřezu dějinami. Pokusím se propojit praktické vědomosti získané během dlouholetého pobytu mezi koňmi a studia většiny dostupných knih o tomto druhu s historickými fakty a dochovanými památkami z dob minulých. Ve většině historických prací jsou sice zmínky o koních, ale mnohdy jsou jejich interpretace nepřesné a občas i zcela mylné. Historici zpravidla nemají potřebné znalosti z hipologie, zoologie a etologie. Dost časté jsou omyly v interpretaci různých vyobrazení koní. V hipologické literatuře je naopak kladen důraz spíše na zoologická fakta než na ta historická. V češtině neexistuje kniha, která by se...

Tomáš Garrigue Masaryk a jeho přínos k pořádání informací a znalostí
Elnerová, Martina ; Pálka, Peter (vedoucí práce) ; Kovaříková, Klára (oponent)
T. G. Masaryk byl osobností všestrannou. Počet titulů publikací o Masarykovi je značně rozsáhlý a zejména jeho činnost politická byla velmi podrobně zmapována. Za Masarykova života a pochopitelně i po jeho smrti se rozvinula pestrá škála přístupů k jeho dílu. První práce měly povahu především biografickou, objevily se také výsledky systematického bádání, následně byly jeho nejdůležitější díla znovu vydávána a v poslední řadě byly vypracovány speciální studie. Jednotlivý odborníci se zaměřili na rozmanité stránky života a díla této osobnosti. Podle mého názoru však ještě nebyl podrobně zpracován jeho příspěvek k pořádání a třídění znalostí. Masarykův dlouhý a aktivní život se velmi úzce prolíná s významnými fázemi tehdejší doby. T. G. Masaryk byl ovlivněn a také zpětně ovlivňoval nejen život kulturní, ale také státní a společenský. Není pochyb, že jeho činnost politická v pozdějších letech převážila nad činností vědeckou. Ač se Masaryk snažil o neustálý návrat k vědeckému bádání a psaní vědeckých spisů, velmi mnoho času a sil mu odjímaly politické povinnosti. Hlavním cílem práce bylo zpracovat příspěvek T. G. Masaryka k dějinám pořádání informací a znalostí a podat základní informace o tématu. Samotným jádrem bakalářské práce je rozbor Masarykova stěžejního díla Základové konkrétné logiky. Na Masarykovu...