Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 41 záznamů.  začátekpředchozí32 - 41  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.03 vteřin. 
Metody molekulární a buněčné biologie ve výuce na středních školách
Blaha, Milan ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Výuka buněčné a molekulární biologie je omezována finančními a materiálními limity i nedostatkem odborného vzdělání. Tyto problémy mohou být překonány spolupráci školy s vědeckou institucí nebo univerzitou. Vědci vyučují ve vybraných kurzech pořádaných pod záštitou střední školy, případně umožňují žákům vyššího sekundárního vzdělávání stáže na svých pracovištích. Prvním cílem této práce je popsat vlastnosti letní školy, které její účastnici považují za klíčové. Druhým cílem je provést čtyři laboratorní cvičení zaměřená na molekulární biologii v rámci zájmového kroužku vzniklého při gymnáziu. Výsledky kvalitativního šetření provedeného mezi účastníky letní školy ukázaly na význam lidí stejného zájmu. Žákovské hodnocení laboratorních úloh uskutečněných v zájmovém kroužku ukázalo, že tyto úlohy jsou proveditelné a žáky pozitivně přijímány. Práce rovněž poukazuje na význam spolupráce mezi školou a akademickou sférou. Klíčová slova: molekulární biologie, DNA, střední školy, nadaní žáci
Lekce informační výchovy aplikované do výuky dějepisu na Dvořákově gymnáziu v Kralupech nad Vltavou
Řihák, Jakub ; Římanová, Radka (vedoucí práce) ; Vášová, Lidmila (oponent)
Bakalářská práce se zabývá koncepcí lekcí informační výchovy aplikovaných do projektové výuky dějepisu na Dvořákově gymnáziu v Kralupech nad Vltavou. V práci jsou uvedeny a dále rozpracovány požadavky na informační gramotnost středoškolských studentů, uvedených v "Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia" (27). Tyto požadavky jsou na základě standardů informační gramotnosti publikovaných v USA a Velké Británi dále rozpracovány. Na tomto základě je v práci formulován návrh koncepce výuky informační výchovy. Dále je uveden konkrétní návrh lekcí informační výchovy a jejich zařazení do výuky dějepisu v rámci "Dějepisného semináře" na Dvořákově gymnáziu v Kralupech nad Vltavou metodou takzvané projektové výuky. Celá koncepce je ověřena v praxi. Mimo tento aplikovaný způsob je také navržena možnost širší výuky informační výchovy v rámci samostatného semináře, s propojením do jiných předmětů. Tato metoda se zdá být vhodnější, protože umožňuje zařazení širšího okruhu probírané látky.
Motivace ke studiu ekonomických předmětů na středních a vysokých školách
Herlíková, Eliška ; Krejčová, Kristýna (vedoucí práce) ; Fišerová, Marie (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou motivace ke studiu ekonomických předmětů na středních a vysokých školách, konkrétně její úrovní a strukturou včetně školní výkonové motivace. V první části práce naleznete teoretický pohled na motivaci obecně, dále specificky na motivaci k učení, na význam období adolescence a mladé dospělosti v motivaci člověka a na konec je zde zhodnocen vliv učitele na motivaci studentů. V druhé části práce je proveden výzkum motivace žáků středních škol a studentů vysokých škol s ekonomickým zaměřením a to prostřednictvím dotazníkového šetření. Rozdíly v motivaci dvou věkových kategorií jsou následně mezi sebou konfrontovány a jejich existence je diskutována v souvislosti s teoretickým podkladem.
Průzkum zájmu o neživou přírodu u studentů ZŠ a SŠ na Chrudimsku
PEŠKOVÁ, Šárka
Hlavním cílem předkládané bakalářské práce je průzkum zájmu o neživou přírodu u respondentů z 5 základních škol a 3 víceletých gymnázií na Chrudimsku. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část, kde část teoretická je věnována metodologii výzkumu, motivaci a zájmové činnosti a popisu základních faktorů ovlivňující zájem žáků o neživou přírodu. Praktická část je věnována popisu vlastního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření mezi žáky a strukturovaných rozhovorů s učiteli a jeho vyhodnocení. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 134 respondentů. Řízený strukturovaný rozhovor byl veden se čtyřmi vyučujícími. Výsledky výzkumu ukazují, že geologická témata, resp. neživá příroda, nepatří mezi oblíbené učivo u žáků základních škol a víceletých gymnázií. Rozdíly ve výsledcích mezi děvčaty a chlapci jsou nepatrné, stejně jako rozdíly mezi žáky základních škol a víceletých gymnázií. Neoblíbenost geologických věd je způsobena především nedostatečnou pouze jednohodinovou týdenní dotací předmětu, při které je nutné probrat a vysvětlit velké množství nového učiva a nových pojmů a následně nezbývá čas na žáky oblíbené praktické ukázky ve výuce nebo exkurze do terénu.
Monitoring stavu výuky ekologie na základních školách ČR
JELÍNKOVÁ, Lucie
Cílem bakalářské práce bylo zmapovat situaci výuky ekologie na základních školách ČR a srovnat je s moderními poznatky a celkovou koncepcí ekologie jakožto vědního oboru. Biologické ekologii se věnuje pouze 77 % základních škol, pričemž velká část vyučujících tomuto tématu věnuje méně než 10 hodin během celé školní docházky. Přibližně polovina vyučujících používá při výuce učebnice, nejčastěji učebnicovou řadu Ekologický přírodopis od D. Kvasničkové a kol. Méně než polovina vyučujících výuku doplňuje užíváním populárně-naučných časopisů a internetových serverů. Používané učebnice se částečně shodují se současnou koncepcí biologické ekologie, většinou v nich však chybí témata evoluční ekologie, vznik a vývoj společenstev, úloha disturbancí na formování společenstev, faktory ovlivňující biodiverzitu a ekologická metodologie.
Výuka algoritmizace na základní škole - aktuální stav
BROMOVÁ, Jana
Cílem této diplomové práce je zmapovat současný stav výuky algoritmizace na základních školách. V teoretické části jsou uvedeny základní informace přibližující danou problematiku - souvislosti výuky algoritmizace a RVP ZV a také základní předpoklady výuky algoritmizace, jako je historické hledisko, cíle, metody a možnosti výuky algoritmizace. Nedílnou součástí je i podpora výuky algoritmizace, do níž jsou zařazeny učebnice věnující se algoritmizaci a programování, programová podpora, projekty a soutěže. Praktickou část tvoří pedagogický výzkum. Tento výzkum se skládá z pěti dílčích výzkumů: A. Kvantitativní výzkum výuky algoritmizace na ZŠ v ČB. B. Přehled mimoškolní výuky algoritmizace v ČB. C. Zmapování celorepublikové výuky algoritmizace na ZŠ. D. Celorepublikový výzkum úspěšnosti v soutěži ?Bobřík informatiky?. E. Zkušenosti učitele s učebnicí.
Analýza středního školství v Libereckém kraji s důrazem na demografický vývoj a požadavky trhu práce
Jirouš, Vlastimil ; Říhová, Gabriela (vedoucí práce) ; Kouřilová, Jana (oponent)
Cílem mé bakalářské práce je analyzovat střední školství v Libereckém kraji. Důraz je kladen především na to, zda je střední školství v Libereckém kraji schopno reagovat na demografický vývoj a zda odpovídá požadavkům trhu práce. První kapitola je věnována definici vzdělávání a základnímu přehledu legislativní úpravy a dokumentů vzdělávací politiky České republiky. Obsahem druhé kapitoly je popis současné situace středního školství, jeho vývoje od roku 1989 a současných trendů. Ve třetí kapitole je analyzováno střední školství Libereckého kraje ve vztahu k demografickému vývoji a požadavkům trhu práce. V závěrečné kapitole odpovídám na položené otázky. V práci jsou využita data Českého statistického úřadu, Ministerstva práce a sociálních věcí, Národního ústavu odborného vzdělávání a Ústavu pro informace ve vzdělávání.
Latentní znalosti z fyziologie člověka u studentů středních škol
JELÍNKOVÁ, Martina
Cílem tohoto průzkumu bylo zjistit, zda se projeví rozdíly ve znalostech z učiva fyziologie člověka u studentů gymnázií a středních zdravotních škol. V rámci zkoumání znalostí u studentů SŠ se ukázalo, že časový odstup od probraného učiva nemá velký vliv na množství znalostí studentů. Součástí práce bylo sestavení a ověření didaktického testu zjišťujícího znalosti z fyziologie člověka, jeho zadání ve vybraných školách a zhodnocení výsledků. Test byl předložen 156 studentům 3. ročníků, 87 studentům navštěvujících 4. ročník gymnázií a 56 studentům Střední zdravotnické školy. U studentů 3. ročníků byl test zadáván po probrání učiva z fyziologie člověka. Studenti 4. ročníků vyplňovali test 6 měsíců po probrání učiva z fyziologie. Testem tak mohlo být zjištěno, zda má časový odstup jednoho pololetí vliv na uchované vědomosti a zda si je studenti dokáží vybavit i po určité době od probrání učiva. Posouzení výsledků jednotlivých ročníků bylo podrobně vyhodnoceno a pro přehlednost zpracováno do tabulek.
Arteterapie ve školní praxi
ČINČEROVÁ, Helena
Práce analyzuje možnosti využití arteterapeutických metod v praxi výuky výtvarné výchovy v nižších ročnících víceletého gymnázia. V první části stručně charakterizuje principy arteterapie a nejčastější poruchy chování, učení a sebepojetí žáků. Ve druhé části přibližuje autorčinu práci s vybranými studenty. Je zde zachycen posun ve výtvarném projevu žáků v důsledku dlouhodobého metodického působení autorky v hodinách výtvarné výchovy. V závěru shrnuje získané poznatky z praxe a upozorňuje na omezení arteterapeutického působení učitele vyplývající z podmínek školní výuky.
Projekt informačního vzdělávání pedagogů na střední technické škole
Dvořáková, Drahomíra ; Chára, Luboš
Příspěvek popisuje průběh školení informační gramotnosti zaměřené cíleně na pedagogy střední technické školy. Toto pilotní školení probíhalo od února do srpna 2010 a bylo součástí projektu na vytvoření „Studijního a informačního centra ve Střední škole technické a obchodní Dačice“. Cílem samotného školení bylo zkvalitnit vzdělávací proces na škole a inspirativně nasměrovat pedagogy do dalšího vzdělávání v oblasti orientace v elektronických zdrojích (digitální knihovny, open access zdroje a institucionální repozitáře), vyhledávání informací, citování aj. V závěru příspěvku je shrnuta a vyhodnocena anketa, která proběhla mezi pedagogy. Výsledky této ankety ovlivní další projekty konané v Národní technické knihovně a spojené s informační gramotností pedagogů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 41 záznamů.   začátekpředchozí32 - 41  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.