Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 322 záznamů.  začátekpředchozí313 - 322  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Cizinci na českém trhu práce (na příkladu Ukrajinské cirkulární migrace)
Popovová, Marie ; Lupták, Milan (vedoucí práce) ; Němec, Otakar (oponent)
Cirkulární migrace představuje nový celosvětový fenomén, který rozvíjí princip dvojí výhry ? tedy zisk pro zdrojovou i hostitelskou zemi pracovní migrace. Pracovní migrace je dnes častým projevem na českém trhu práce, který se v budoucnu z ekonomických ale zejména z demografických důvodů neobejde bez cizinců. Výraznou úlohu zde přitom hrají pracovní migranti z Ukrajiny, jejichž vliv na českou ekonomickou, sociální i kulturní sféru je předmětem zkoumání. Tato diplomová práce se zabývá vývojem, ekonomickými, sociálními a právními aspekty a negativními i pozitivními dopady cirkulární migrace na Českou republiku.
Financování vysokých škol v České republice
Holcová, Ivana ; Ševčík, Miroslav (vedoucí práce) ; Chalupníček, Pavel (oponent)
Práce podává komplexní obraz financování terciárního vzdělávání v České republice. Vysoké školy trpí nedostatkem financí, které se odráží na kvalitě výuky. Navýšení prostředků ze státního rozpočtu je neufinancovatelné a řešení je nutné hledat v zapojení soukromého sektoru. Za nejpřijatelnější východisko je považováno zavedení finanční spoluúčasti studentů. Aby však došlo k potřebnému zlepšení je nutná reforma celého systému financování.
Školné na vysokých školách v podmínkách České republiky - ano či ne?
Mahdík, Miloslav ; Štěpánek, Pavel (vedoucí práce) ; Minárik, Pavol (oponent)
Prioritně se tato práce (za pomoci především zahraniční literatury) pokuší analyzovat a zhodnotit ekonomickou podstatu statků ?vzdělávání? a ?vysokoškolské vzdělávání? včetně deskripce a zhodnocení školného z hlediska přístupu obecné ekonomické teorie. Následně je pojednáno o konkrétní situaci na trhu s vysokoškolským vzděláváním v České republice a zhodnoceny dopady neschválení školného (jsou-li jaké) na jeho aktuální stav.
Zavedení školného a podpora studentů vysokých škol v České republice
Havelková, Tereza ; Urbánek, Václav (vedoucí práce) ; Lodr, Jakub (oponent)
Předmětem zájmu předkládané diplomové práce je problematika zavedení školného a podpora studentů vysokých škol v České republice. V analýze ekonomických východisek problematiky v úvodní části práce je pohlíženo na vysokoškolské vzdělání jako na ekonomický statek a z toho je odvozeno jeho financování. Dále se práce zabývá vysokoškolským vzděláním jako investicí do lidského kapitálu a její návratností pro jednotlivce, stát a společnost. Analýzou právních úprav a současného stavu financování vysokoškolského vzdělání je upozorňováno na problémy, se kterými se veřejné vysoké školy potýkají. Práce se zaměřuje také na školné a podporu studentů v zemích Evropské unie. Diskuse zavedení školného a podpory studentů vysokých škol v České republice je založena na výše uvedených analýzách a zjištěních, že vysokoškolské vzdělání je smíšený statek s vysokou individuální, ale i společenskou návratností. Opomenuty nejsou ani trendy, zkušenosti a doporučení z vybraných států Evropské unie. V závěru práce na modelech finanční spoluúčasti studentů, které připadají v úvahu, jsou předloženy argumenty pro a proti zavedení školného s cílem podat ucelený pohled na tuto problematiku. Práce se nevyhýbá ani sociálním aspektům zavedení školného, protože tento pohled je neméně důležitý při posouzení reálných možností zavedení školného a objevuje se zejména v rámci podpor a finanční pomoci studentům.
Ekonomické aspekty zdravotnictví v moderní společnosti
Mertl, Jan ; Krebs, Vojtěch (vedoucí práce) ; Slaný, Antonín (oponent)
Předmětem zkoumání jsou specifika zdravotní péče jako ekonomické kategorie, zdraví a jeho determinanty, význam a postavení zdravotnictví v moderní společnosti, ekonomické a institucionální charakteristiky tří odlišných zdravotnických systémů (Německo, Spojené státy americké, Velká Británie) a zejména vývoj a perspektivy českého zdravotnictví. Cílem práce je analyzovat ekonomické aspekty zdravotnictví v moderní společnosti v kontextu historie a současnosti zdravotnických systémů a zhodnotit relevantní implikace pro české zdravotnictví. Práce vychází z vlastností zdravotní péče jako ekonomického statku, konceptu investic do zdraví a významu zdraví pro lidský kapitál. Diskutuje rizika a příležitosti rostoucí potřeby a spotřeby zdravotní péče vyplývající z ekonomického rozvoje, stavu determinantů zdraví a změn v chování lidí, které sebou přináší rychlý vývoj současného světa. Přibližuje měnící se roli státu ve zdravotnictví a zkoumá otázky obecné dostupnosti zdravotní péče v moderní společnosti. Zabývá se vymezením vazeb ekonomických aspektů zdravotnictví ve vztahu k souvisejícím medicínským, etickým, sociálním a institucionálním aspektům, jež zpětně determinují prostředí a podmínky pro racionální rozhodování a jednání aktérů zdravotnického systému. Identifikuje a srovnává významné ekonomické a institucionální charakteristiky zdravotnických systémů v rámci zvolené typologie, včetně zhodnocení problematiky jejich konvergence. Ukazuje logiku jejich vnitřního fungování a příčiny jejich typických problémů (čekací seznamy, deficity, nerealizovaná péče). Zjištěné poznatky jsou využity v diskusi o perspektivách českého zdravotnictví a vyúsťují v analýzu možností využití ekonomických nástrojů se zaměřením na implementaci spoluúčasti pacientů a na další rozvoj pluralitního prostředí zdravotních pojišťoven (variabilní sazba zdravotního pojištění a stropy pro spoluúčast).
Prognóza vzdělanosti a lidský kapitál
Konrádová, Soňa ; Marek, Luboš (vedoucí práce) ; Hlavínová, Hana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá vzděláváním obyvatelstva a jeho vlivem na lidský kapitál. Nejprve je popsána historie a současná situace v českém školství. Nechybí ani pokus o mezinárodní srovnání. V další části se věnuji lidskému kapitálu. Je zde uvedena definice lidského kapitálu, způsoby jeho měření a výnosy, které můžou přinést investice do vzdělání. Lidský kapitál je totiž ve velké míře právě dosaženým vzděláním ovlivněn. V poslední části se pokouším o prognózu vzdělanosti, kterou jsem provedla pomocí metod vícestavové demografie, a posléze pak o interpretaci výsledků.
Podora investic do lidského kapitálu jako nedílná součást rozvoje znalostní společnosti
Kasalová, Hana ; Stočková, Olga (vedoucí práce) ; Vychová, Helena (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi podpory investic do lidského kapitálu v rámci celoživotního učení, jenž je charakteristickým znakem společnosti založené na znalostech a jejich rozvoji. Po přestavení některých teoretických pohledů na lidský kapitál je poukázáno na jeho význam ve znalostní společnosti. Zároveň je vysvětlena příčina potřeby změnit přístup lidí ke vzdělávání jako k jednorázovému systému posazeného do školních lavic. Dále práce přináší informace o postoji a podpoře investic do lidského kapitálu na úrovni členských zemí OECD a EU. Jsou představeny základní oblasti podpory, dlouhodobé strategie a zásadní dokumenty. Současně jsou zmíněny již zrealizované projekty podporující rozvoj celoživotního učení. Kapitola věnující se České republice představuje vládní dokumenty a mnohé konkrétní operační programy a projekty podporované příslušnými ministerstvy i účast na projektech v rámci Evropské unie. Zahrnuty jsou i mnohé možnosti dalšího vzdělávání, které lze u nás využít. Stručný statistický přehled z oblasti výdajů do vzdělávání anebo participace na jednotlivých formách učení je součástí závěrečné kapitoly.
Lidský kapitál a hospodářský růst
Műllerová, Gabriela ; Urbánek, Václav (vedoucí práce) ; Wawrosz, Petr (oponent)
Přehled problematiky lidského kapitálu a jeho vliv na hospodářský růst.Odhalení důležité souvislosti mezi systémem finančních toků, v rámci nichž dochází k nabývání lidského kapitálu (konkrétně pak souvislost zejména s problematikou financování terciárního vzdělání), a tím, jak se role lidského kapitálu projevuje i jak ji lze identifikovat či kvantifikovat.
Vzdělání a lidský kapitál
Skubkova, Anna ; Urbánek, Václav (vedoucí práce) ; Slintáková, Barbora (oponent)
Práce se zaobírá základy teorie lidského kapitálu a jeho propojením s institutem formálního vzdělání. Stěžejní část je věnována ohodnocení zásoby lidského kapitálu v České republice na základě analýzy vzdělanostní struktury obyvatelstva, ekonomickým vazbám mezi vzděláním a trhem práce, a dále pak propočtu fiskální míry návratnosti investic do vzdělání v ČR.
Konkurenceschopnost lidského kapitálu České republiky na trhu práce Evropské unie
Jebavá, Alžběta ; Tomková, Magdalena (vedoucí práce) ; Kučerová, Jaroslava (oponent)
Lidský kapitál je ve dnešní době jedním z hlavních determinantů hospodářského vývoje a celkové konkurenceschopnosti ekonomiky. Proto se tato diplomová práce zabývá konkurenceschopností českého lidského kapitálu na trhu práce EU a analyzuje kvalifikační intenzitu nabídky a poptávky na trhu práce ČR a zemí EU-15, které jsou pro naši ekonomiku srovnávací skupinou. Zdůrazňuje především nezbytnost terciárního vzdělání a celoživotního vzdělávání jako klíče k zajištění flexibility lidského kapitálu a naplnění potřeb trhu práce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 322 záznamů.   začátekpředchozí313 - 322  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.