Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 85 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Diferenciace výuky na 1. stupni základní školy - případová studie školy
Betkowská, Nicole ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Práce pojednává o diferenciaci, která je v současné době v souvislosti s inkluzivním vzděláváním velmi aktuálním tématem. Na učitele je kladen nárok přizpůsobovat výuku individuálním potřebám žáků v heterogenních třídách. Cílem této práce je tedy popsat různé diferenciační strategie a metody, které učitelé mohou používat, a zjistit, zda a jakým způsobem jsou v praxi na 1. stupni soukromé základní školy realizovány. V teoretické části práce jsou definovány pojmy diferenciace a individualizace a zmapovány vzdělávací strategie a výukové metody podporující diferenciaci se zohledněním individuálních specifik osobnosti žáků. Empirický výzkum je zaměřen na zkoumání používání diferenciačních strategií u učitelů ve třídách 1. stupně soukromé základní školy. Kvalitativními výzkumnými metodami jsou hloubkové rozhovory s učiteli a pozorování výuky. Z diferenciačních strategií a metod, které jsou shrnuty v teoretické části, v pozorovaných vyučovacích hodinách převládala skupinová práce a metody programu čtením a psaním ke kritickému myšlení. V praxi tedy byla nejvíce uplatňována diferenciace vnitřní s převažující prací v heterogenních skupinách. Klíčová slova: diferenciace, individualizace, strategie, učitel 1. stupně základní školy, výukové metody, kvalitativní výzkum, případová studie
Motivace mladých lidí ke vstupu do manželství
Chytrá, Valérie ; Hasmanová Marhánková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Mazáková Šetinová, Markéta (oponent)
V posledních třiceti letech jsou v České republice pozorovatelné významné změny v demografickém chování. Tato práce se zaměřuje na současnou podobu rodinného chování, konkrétně vstupu do manželství, a to u mladých lidí, kteří uzavřeli manželství v relativně nižším věku, než je v současné době běžné. Povaha manželského vztahu je nahlížena a kriticky reflektována optikou individualizace v díle A. Giddense a U. Becka. Kromě samotného manželství se práce věnuje jeho postavení mezi ostatními tranzicemi mladé dospělosti, a tedy podobě životní dráhy mladých lidí. Výzkum této práce byl proveden kvalitativní metodou a technikou polostrukturovaných rozhovorů. Dochází k závěru, že manželství má především symbolický význam, ale důležité jsou i jeho praktické důsledky. Hlavním významem manželství je pak formální stvrzení závazku partnerů vůči sobě navzájem. Manželský závazek slouží jako prostředek komunikace mezi samotnými manžely, i mezi nimi a jejich sociálním okolím. Specifická věková situace daná relativně nižším věkem vstupu do manželství se odráží především v pociťování existence určitých věkových norem, které však nejsou nadále závazné, a pokud nesouzní s hodnotovou orientací nebo ekonomickými možnostmi partnerů, lze tomu jejich životní dráhu bez sankcí přizpůsobit.
Pokusnictví v Československu na příkladě škol v Michli, Nuslích a Hostivaři
Svobodová, Veronika
Práce se zabývá pokusnými školami v Praze Michli, Nuslích a Hostivaři. Snaží se objasnit okolnosti vzniku a zániku těchto škol a postihnout jejich základní znaky. Akcent je kladen na sociální rozměr pokusnictví a jeho ukotvenost v prostředí první československé republiky. Opominuta nezůstává jejich inspirace moderními pedagogickými teoriemi. Sledovány jsou osudy některých učitelů. Opírá se nejen o archivní materiál, ale i o sérii rozhovorů s absolventy těchto škol. Na základě komparace písemných a ústních pramenů se snaží vytvořit komplexní obraz pokusného školství v Československu a v době protektorátu. V neposlední řadě se snaží zodpovědět otázku, zda mohou být pokusné školy přínosem i pro současné školství.
Náplň práce školního speciálního pedagoga
Hanslová, Kateřina ; Bartoňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá činnostmi školního speciálního pedagoga na běžné základní škole. Zajímá se o jeho pozici a roli ve škole, kompetence či náplň práce, i o to jak se k jeho působení na škole staví ostatní pedagogičtí pracovníci. V teoretické části práce je vymezeno legislativní ukotvení profese "speciální pedagog" a celého systému vzdělávání, dále práce charakterizuje žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a přibližuje jejich podpůrná opatření, která jsou těmto žákům oporou v současném společném vzdělávání. Vymezuje metody a formy práce, které jsou při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nejvhodnější. Práce také poskytuje vhled do poradenského systému a jeho specifik s důrazem na fungování školského poradenského pracoviště. Empirická část práce je složena ze smíšeného výzkumu. Je postavena na vyhodnocení dotazníkového šetření, které zkoumá názory pedagogů na práci školského poradenského pracoviště a především názory na pozici speciálního pedagoga ve škole. Dotazníky byly rozdány pedagogům a asistentům pedagoga a ptaly se jich, jaké přínosy a nedostatky vidí v práci školního speciálního pedagoga, jak podle jejich názoru pracuje s žáky, jejich rodiči a ostatními pedagogy. Dotazníkové šetření doplňuje rozhovor se speciální pedagožkou, který nabízí na sledovanou...
Dilemata začínajících učitelů spojená s inkluzí
Gruberová, Lucie ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Horská, Petra (oponent)
Diplomová práce se zabývá připraveností začínajících učitelů na inkluzivní vzdělávání. Cílem práce je zjistit obavy začínajících učitelů, které se týkají inkluzivního vzdělávání a mohly by v jejich praxi nastat. V teoretické části diplomové práce jsou objasněny pojmy jako jsou začínající učitel, inkluzivní vzdělávání, integrované vzdělávání a také žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále jsou zde popsány kompetence začínajícího učitele a požadavky, které jsou na něj po nástupu do praxe vyžadovány. V teoretické části se dále píše o připravenosti školy na inkluzivní vzdělávání a také jaký je v České republice systém podpůrných opatření. Okrajově jsou v práci zmíněné důležité mezníky v české legislativě, které ovlivňují inkluzivní vzdělávání. V rámci empirické části diplomové práce bylo provedeno výzkumné šetření formou kvalitativních rozhovorů. Cílem otázek, a následných odpovědí, bylo zjistit, jaké mají začínající učitelé obavy z inkluzivního vzdělávání, případně, co by jim pomohlo, aby se cítili připravenější. Tyto rozhovory byly provedeny v různých časových rozestupech, se čtyřmi stejnými začínajícími učiteli. Výsledky výzkumu jsou zpracovány formou odpovědí na výzkumné otázky, jsou porovnány mezi sebou a s odbornou literaturou. Výzkum ukázal, že většinu obav, které měli respondenti, má...
Vliv agonistické a antagonistické dvojsérie na submaximální výkon v bench presu
Zeman, Ondřej ; Šťastný, Petr (vedoucí práce) ; Petr, Miroslav (oponent)
1 Abstrakt Název: Vliv agonistické a antagonistické dvojsérie na submaximální výkon v bench presu Cíle: Hlavním cílem této práce je zjistit vliv pořadí cviků a typu série na submaximální výkon v BP, při velikosti odporu 4RM a době odpočinku 4 min. Metody: V této práci byla použita metoda experimentu a metoda analýzy. Při hodnocení rozdílů mezi jednotlivými metodami byla použita metoda randomizovaného experimentu a to v předem stanovených podmínkách. Pro vyhodnocení získaných dat byla použita metoda MBD analýzy. Výsledky: Výsledkem této práce byly signifikantní rozdíly v počtu zvládnutých sérií BP ve schématech KON, ANT a AGO. Pomocí experimentu a následné analýzy dat bylo zjištěno, AGO má negativní vliv na submaximální výkon (-38 % oproti KON) se 100% pravděpodobností, naopak ANT má na submaximální výkon vliv pozitivní (+19,7% oproti KON) s 95% pravděpodobností. Využití AGO se tak jeví jako vhodná metoda pro navýšení submaximálního výkonu v BP. Klíčová slova: agonisté, antagonisté, objem, hypertrofie, individualizace, pohybová intervence
Strategie a prostředky pomoci asistenta žákovi při učení
Žánová, Tereza ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent)
Tato práce se zabývá strategiemi a prostředky pomoci asistenta pedagoga žákovi při učení. Teoretická část pojednává o tématech inkluze, pozici asistenta pedagoga i o žácích se speciálními vzdělávacími potřebami. Praktická část práce řeší problémy dvou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na prvním stupni základní školy. Jejím cílem je hledání a reflektování účinných cest pomoci asistenta pedagoga u dvou konkrétních žáků trpících poruchou ADHD. Praktická část je založena jako akční výzkum. Ten je rozdělen na dvě části. Každá část se věnuje jednomu žákovi. V první části akčního výzkumu věnované žákovi J. je řešen problém se záchvatovými stavy žáka a jeho navrácení zpět do učebního procesu. Během výzkumu bylo vypozorováno, že žáka zpět do učebního procesu vrací efektivně klidné jednání asistenta pedagoga spojené s navázáním očního kontaktu mezi žákem a asistentem. V druhé části akčního výzkumu věnované žákovi P. je řešen problém s nízkou sebedůvěrou žáka a časté vzdávání práce před jejím dokončením. Zde se ukázala jako efektivní pomůcka vyrobená za spolupráce asistentky pedagoga a třídní učitelky. Tato pomůcka pomáhá žákovi zaznamenat dílčí úkoly práce a žák si je tak ve své práci jistější. Klíčová slova Strategie, prostředky, asistent, spolupráce asistenta a učitele, žák se speciálními...
Využití portfolia pro sebehodnocení žáků ve 3. ročníku ZŠ
Veverková, Andrea ; Starý, Karel (vedoucí práce) ; Poche Kargerová, Jana (oponent)
Diplomová práce pojednává o využití portfolia pro sebehodnocení žáků ve třetím ročníku, které by mělo plnohodnotně sloužit k běžné diagnostice ze strany učitele a dále by mělo plnit funkci zpětné vazby pro žáka a rodiče při sledování jeho výsledků a pokroků. Teoretická část práce se zabývá vymezením pojmu sebehodnocení a práce s ním v jeho širším kontextu, zejména ve vazbě na hodnocení žáků a diagnostickou činnost učitele. Cílem diplomové práce je na základě teoretických poznatků a výzkumných dat navrhnout a zavést taková opatření, která by posunula stav již existujícího portfolia a sebehodnocení na kvalitativně vyšší úroveň jak po stránce obsahové, tak i v samotném po stránce obsahové i v samotném způsobu práce s ním. Pro dosažení stanoveného cíle byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu, která je vymezena a interpretována ve výzkumné části práce. Klíčová slova: sebehodnocení, žák, hodnocení, individualizace, kritéria, motivace, portfolio žáka, zpětná vazba, zapojení rodičů Abstract This dissertation work deals with the use of a third-grade self-assessment portfolio for students, which should be used for normal diagnostics by the teacher and should serve as a feedback for students and also for parents in monitoring their results and progress. The theoretical part deals with the definition of the...
Etnografická studie stravy a stravování v Domově pro seniory
Žůrková, Jaroslava ; Novotná, Hedvika (vedoucí práce) ; Růžička, Michal (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou stravování v domově pro seniory v Praze, na kterou nahlíží ze sociokulturního hlediska. Hlavním cílem je proniknout do světa stravy a stravování seniorů žijících v totální instituci, která se vyznačuje specifickými rysy zasahujícími do práv a osobních svobod jejích klientů. Domov pro seniory je zavázán k dodržování legislativních nařízení zákona o sociálních službách a interních směrnic domova pro seniory, přičemž soulad legislativních nařízení a aspektů stravování, mezi které patří způsob stolování, konzumace pokrmů, prostředí, ve kterém konzumace pokrmů probíhá, ale i aktéři participující na přípravě a podávání pokrmů, je vyjednáván v rámci setkání stravovací komise. Vztahy mezi výše uvedenými vrstvami zachycuje etnografická studie, která podává celkový obraz stravovacího procesu se svými specifiky. Provedeným výzkumem bylo zjištěno, že se stravovací proces stává individualizovanou činností na mnoha úrovních, díky čemuž klienti mohou autonomně rozhodovat o jeho průběhu. Přesto jsou personálu i klientům známy limity, které naopak individualizaci brání. Klíčová slova: strava - pokrm - stravování - senior - totální instituce - etnografická studie - individualizace
Diferenciace a individualizace výuky nadaných žáků s ADHD na 1. stupni ZŠ
Horová, Edita ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Poche Kargerová, Jana (oponent)
Diplomová práce si klade za cíl předložit a popsat efektivní strategie a výukové metody využívané učiteli nadaných žáků s ADHD, během kterých dochází k zohledňování rozdílných vzdělávacích potřeb těchto žáků. Tato práce také uvádí, jak fakultní učitelé 1. stupně uplatňují tyto strategie a výukové metody v rámci integrované i segregované formy vzdělávání nadaných žáků s ADHD. Teoretická část práce shrnuje poznatky o problematice diferenciace, individualizace, nadání a strategiích výuky nadaných žáků. Zabývá se také specifickou skupinou nadaných žáků s ADHD, kteří jsou zařazování mezi žáky dvakrát výjimečné. Jsou zde tedy popsány i doporučované strategie pro vzdělávání žáků s ADHD. Na základě prostudování české i zahraniční literatury jsou zde vymezeny strategie a metody výuky vhodné pro nadané žáky s ADHD. Praktická část práce představuje kvalitativní výzkum provedený analýzou pozorovaných vyučovacích hodin ve třídách s nadanými žáky s ADHD a následnými hloubkovými rozhovory s učiteli těchto žáků, kteří vyučují v integrované i segregované formě. Práce se snaží zjistit, jaké strategie a výukové metody tito učitelé volí při práci s nadanými žáky s ADHD a do jaké míry jsou tyto strategie v souladu s nastudovanou literaturou v teoretické části práce. Výzkum prokázal, že tito pozorovaní učitelé často...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 85 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.