Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 90 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Obraz druhého - Češi v německých karikaturách
Raková, Pavlína ; Emler, David (vedoucí práce) ; Filipová, Lucie (oponent)
Práce se zabývá obrazem Čechů v německých karikaturách. Obraz o Češích je sledován v dobových karikaturách v historické linii relevantních událostí, které byly přelomové pro česko-německé vztahy. Vybrány byly čtyři tematické celky, ve kterých je zkoumán obraz o Češích. Prvním tematickým celkem je česko-německé napětí po Badeniho jazykových nařízeních do Anenských patentů. Dále je zkoumán obraz o Češích v meziválečném období v letech 1914-1918, přičemž je kladen důraz na vznik Československa. A to z důvodu, že práci protíná hypotéza, že se vznikem ČSR dochází k přiostření obrazu o Češích. Dalším tematickým celkem je rok 1933, kdy dochází k převzetí moci nacisty. Posledním zkoumaným obdobím jsou roky 1937-1939. V tomto tematickém celku je kladen důraz na smrt T. G. Masaryka. Práci doplňují rakouské karikatury, které mají za úkol rozšířit obraz o Češích z rakouské perspektivy. Zároveň je rakouský obraz o Češích srovnán s německým obrazem o Češích. Analyzovány jsou formou obrazové analýzy německé a rakouské dobové karikatury. Výzkum je proveden na 35 dobových karikaturách a opírá se o sekundární literaturu. Karikatury byly vybrány z předních německých a rakouských satiricko-humoristických periodik. Jedná se o časopisy Simplicissimus, Kladderadatsch, Fliegende Blätter, Kikeriki a Figaro.
Legalita realizace práva na sebeurčení národa formou unilaterální secese
Fejfar, Jakub ; Tymofeyeva, Alla (vedoucí práce) ; Honusková, Věra (oponent)
Legalita realizace práva na sebeurčení národa formou unilaterální secese Abstrakt Tato rigorózní práce se zabývá problematikou státnosti, národů, právem národů na sebeurčení a jeho realizací v podobě unilaterální secese. Klíčovým tématem je pak vzájemný vztah práva na sebeurčení národů a právem na územní celistvost státu. V práci jsou řešeny dvě výzkumné otázky, a to jestli je unilaterální secesi možné označit za legální možnost vzniku státu. A dále, která zásada má v současném mezinárodním právu větší váhu při posuzování unilaterální secese: zásada sebeurčení národů či celistvosti státu. V první kapitole je nejprve pozornost věnována pojmům stát a národ a rozebrány jsou i dvě základní zásady mezinárodního práva, a to zásada sebeurčení národů a zásada teritoriální integrity státního území. V druhé kapitole jsou představeny nejdůležitější teoretické přístupy k problematice secese jako například J. R. Wooda, M. Hechtera, D. L. Horowitze a zejména remediální přístup A. Buchanana. Dále je v této kapitole věnována bližší pozornost současné úpravě secese v mezinárodním právu a dále možným změnám mezinárodního práva v oblasti secese včetně analýzy role Mezinárodního soudního dvora při řešení otázek secese. Ve třetí kapitole jsou získané poznatky aplikovány na příkladech Bangladéše, rozpadu Jugoslávie, Kosova,...
Vnímání pojmu občanství budoucími učiteli oboru Výchova k občanství
STRNAD, Ladislav
Práce je zaměřena na vnímání pojmu občanství budoucími učiteli oboru Výchova k občanství. Skládá se ze dvou částí, teoretické a výzkumné. Teoretická se zabývá vývojem státního občanství na území České republiky, a to v návaznosti na historický vývoj naší republiky od roku 1918 do současnosti. Zamýšlí se i nad otázkami, kdy a jak vznikl nacionalismus, jaké jsou jeho proudy a jak se projevoval v minulosti našeho státu. Výzkumná část, vycházející z kvantitativního šetření, mapuje povědomí studentů o institutu občanství, jejich orientaci v historii našeho občanství, názory na příčiny, negativa a pozitiva nacionalismu a poukazuje na jejich postoje k národnostem, které žily na našem území.
Multikulturalismus ve školní praxi
Hvězdová, Aneta ; Lánský, Ondřej (vedoucí práce) ; Hlaváčková Fleischerová, Andrea (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o realizaci multikulturní výchovy na státních základních školách a na nižších stupních osmiletých gymnázií v České republice. V teoretické části se zabývám vymezením základních pojmů, multikulturalismem a multikulturní výchovou v kurikulárních dokumentech. Těžištěm práce je výzkumné šetření, které jsem provedla v průběhu školního roku 2017/2018 ve Středočeském kraji a v Praze. Zde jsem stručně zmapovala situaci ve škole a způsob zpracování jejich Školního vzdělávacího programu. Dále popisuji průběh pozorovaných hodin a výsledky výzkumu. Následně jsem provedla rozhovor s učiteli. Otázky se týkaly kromě výukového obsahu i osobnosti učitele, jejich názorů na současný stav legislativy a RVP a také na jejich názor na výuku multikulturní výchovy. Klíčová slova: multikulturalismus, multikulturní výchova, národ, kultura, etnikum, menšiny, vzdělávací program
Podmínky a možnosti rozvoje organizací občanské společnosti v oblasti zachování a podpory svébytné národní kultury v Burjatsku
Borisova, Varvara ; Pajas, Petr (vedoucí práce) ; Benyovszky, Selma (oponent)
Práce se zaměřuje na popis reálných podmínek a možností rozvoje organizací občanské společnosti v oblasti obrození svébytné kultury na území republiky Burjatsko, která je subjektem Ruské federace. Teoretická část zahrnuje základní přístupy k pojetí občanské společnosti, vymezení pojmu kultura, krátký exkurz do dějin občanského aktivismu v Rusku a přehled právních předpisů, které upravují činnost ruských neziskových organizací v současné době. V aplikované části se autorka prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů a analýzy dokumentů snaží vytvořit detailní pohled na to, v jakých souvislostech dnes existuje organizovaná občanská společnost v Burjatsku a jakou roli hraje v procesu znovuobjevení a podpory národní kultury Burjatů, která byla během sovětského období státem potlačována. Závěry práce poukazují na celkové zlepšení prostředí pro rozvoj občanské společnosti na burjatském území za posledních 27 let, ale zároveň obsahují doporučení, která by měla přispět k překonání existujících problémů. Klíčová slova: občanská společnost, nezisková organizace, kultura, národ, národní obrození, Burjatsko, postsovětská doba, demokracie.
Hokej jako symbol národní identity aneb česká společnost 20 let od zlatého Nagana
Burdová, Karolína ; Numerato, Dino (vedoucí práce) ; Wladyniak, Ludmila Maria (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá procesem budování národní identity skrze sport, konkrétně lední hokej. Zaměřuje se především na aspekty přispívající k reprodukci české národní identity, za takové jsou označovány především symboly, které svou všudypřítomností připomínají příslušnost jedince k danému národu, stejně tak ale i média, která se výrazně podílí na mytizaci sportovních událostí. Jednou z událostí, jež sehrála důležitou roli při tvorbě české národní identity, jsou Olympijské hry v Naganu v roce 1998. Úspěch českých hokejistů na tomto turnaji se již před dvaceti lety jistým způsobem zapsal do dějin, důkazem je několik odkazů, které po sobě tento triumf zanechal. Práce vznikla na základě výzkumu, jež kombinoval vícero metod. Zúčastnila jsem se participativního pozorování přenosů hokejových zápasů národního týmu, provedla analýzu dokumentů, které odkazují na to, jakou stopu ve společnosti vítězství hokejistů zanechalo, a také jsem uskutečnila polo-strukturované rozhovory s fanoušky ledního hokeje. Rozhovory napovídají, že vítězství hokejistů v Naganu za pomoci médií a banálního nacionalismu podlehlo mytizačnímu procesu, a tak sehrálo významnou roli při utváření české národní identity.
HSLS-SSNJ Ideology
Novotná, Lucia ; Kubátová, Hana (vedoucí práce) ; Franěk, Jakub (oponent)
Cílem této práce je zaplnit prázdné místo v oblasti vědního výzkumu na téma ideologie Hlinkovy slovenské lidové strany. Práce nabízí detailní pohled na ideologii této strany, k čemuž je potřeba nejprve objasnění skutečností, za kterých vznikl Slovenský stát a přiblížení strany a její vnitřní štěpení na konzervativní a radikální křídlo. V důsledku ideologického zabarvení primárního zdroje této práce, přistupuji k literatuře kriticky.V úvodu práce je kladen důraz na objasnění rozporuplné povahy období 1939-1945, které ohraničovalo existenci Slovenského státu. Tímto bude podpořeno zdůvodnění výběru tématu této práce. Jádro práce tvoří teoretické definování pojmu ideologie podle různých politologů a následný rozbor ideových principů Slovenské republiky z pohledu ideologa Štefana Polakoviče. Práce je doplněna o myšlenky vycházející z tiskového orgánu strany, Slováka. Nabízí nový pohled na to, zda strana tyto ideové principy reálně ve státě uplatňovala a zda jim přizpůsobila svou jak vnitřní, tak i zahraniční politiku. V neposlední řadě se tato práce věnuje odůvodnění aktuálnosti tématu, vzhledem k současné politické situaci na Slovensku. V tomto ohledu je popis věnován parlamentní straně Kotleba - Lidová strana Naše Slovensko, která se hlásí k odkazu Hlinkovy slovenské lidové strany.
Analýza problematiky odsunu Němců v dobovém tisku v letech 1945 - 1946.
Gročková, Marie ; Štemberk, Jan (vedoucí práce) ; Cviklová, Lucie (oponent)
Pro svou diplomovou práci jsem si zvolila téma: Analýza problematiky odsunu Němců v dobovém tisku v letech 1945-1946. V úvodní části práce se zaměřím na metodologii a zvolený typ analýzy. Poté v teoretickém podložení práce budu interpretovat vývoj vztahu mezi Čechy a Němci, pokusím se zevrubně popsat, kdy začaly první konflikty mezi oběma národy. Dále se budu zabývat odsunem Němců jako takovým, fázemi odsunu s přihlédnutím ke vzniku soustavy internačních táborů, dekrety prezidenta republiky i pohledy obou národů na danou problematiku. V poslední kapitole se budu věnovat analýze tisku z let 1945-1946. Mým cílem bude poté popsat diskurs poválečného Československa co se odsunu Němců, postoje mocností, ale i vize budoucí republiky Československé, jak ji ustavila tehdejší politická reprezentace.
The Influence of Nationalistic Ideology on Education System in Early 20th Century Japan: Ethics Textbooks
Valková, Henrieta ; Labus, David (vedoucí práce) ; Weber, Michael (oponent)
Už od konca Druhej svetovej vojny sa intelektuáli nielen na Západe, ale aj v samotnom Japonsku, venujú hľadaniu odpovede na otázku, aké podmienky a ideologické mechanizmy primäli bežných Japoncov k podpore militaristickej vlády a k ochote položiť svôj život za štát počas vojny. Toto vyvrcholenie ultranacionalizmu v 30. a 40. rokoch 20. storočia je zaujímavé aj tým, že len necelých sto rokov pred skončením tragédie vojny v Pacifiku sa v japonskom prostredí o pocite národnej príslušnosti, a o nacionalizme už vôbec, nedá hovoriť. Preto je v tejto diplomovej práci najprv popísaný historický vznik a vývoj národného povedomia od konca obdobia Tokugawa a z neho vychádzajúce postupné formovanie rôznych smerov nacionalizmu v období Meidži. V rámci tejto tematiky predstavím hlavné elementy tzv. ideológie rodinného štátu, ktorá bola centrálnou ideou japonského nacionalizmu a ktorá sa snažila prepojiť srdcia všetkých občanov so záujmami štátu prostredníctvom využívania modelu tradičných konfuciánskych rodinných vzťahov. Hlavným cieľom tejto diplomovej práce je analýza toho, akým spôsobom bola táto ideológia šírená a ako jej intenzita stúpala v oblasti vzdelania, ktoré bolo jedným z inštitucionálnych prostriedkov štátu využívaných na indoktrináciu občanov. Analýza sa konkrétne zaoberá učebnicami etiky pre...
Česká a ruská přísloví v porovnání
Kopečková, Michaela ; Rozboudová, Lenka (vedoucí práce) ; Konečný, Jakub (oponent)
ANOTACE: Práce je zaměřena na srovnání českých a ruských přísloví. Hlavním cílem práce je nalézt shodné a odlišné rysy, které vyplývají z kultury obou jazykových společenství. Teoretická část vysvětluje přísloví jako součást lidové slovesnosti. Je zde vysvětlena jejich obsahová a formální stránka, zasazení do kulturně-společenského kontextu daného národa. Praktická část práce srovnává vybraná česká a ruská přísloví, kde hlavním cílem je nalézt jejich shodné a odlišné motivy. KLÍČOVÁ SLOVA: lidová slovesnost, česká přísloví, ruská přísloví, frazeologie, kultura, národ

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 90 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.