Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 30,017 záznamů.  začátekpředchozí30008 - 30017  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.63 vteřin. 

Autismus našima očima
Čaníková, Petra ; Vodochodský, Ivan (vedoucí práce) ; Hájek, Martin (oponent)
Práce "Autismus našima očima" je závěrečnou zprávou z kvalitativního sociologického výzkumu. Zabývá se hledáním odpovědí na otázky: Jak autisté vnímají své postavení ve světě kolem sebe? Jak popisují svou zkušenost s autismem? Jaký je autismus z jejich pohledu? V textu je srovnáváno několik pohledů - autismus z pohledu "odborníků" v lékařství a pedagogice, pohledy rodičů autistů a pohledy samotných autistů. Hlavní část analýzy se soustředí na celistvý životní příběh autistky Donny Williamsové v autobiografickém vyprávění v knize "Nikdo nikde" [1995]. Analýza je věnována především hledání a popisování vlastní identity a prostředkům jejího ujasňování. K centrální kategorii "osobní identita" je vztaženo dalších pět kategorií. Ty vytváří souvislý celek, díky kterému je čtenář uveden do světa autismu tak, jak je prožíván samotnými autisty. Autorka prostřednictvím této práce hledá také svůj vlastní pohled a ujasňuje si své vlastní stanovisko k autismu a k jednotlivým zdrojům informací a výzkumných dat. Práce taktéž upozorňuje na nutnost reflektovat to, čím je náš vlastní pohled na danou problematiku ovlivňován a jaké důsledky to přináší.

Školství pro žáky s mentálním postižením v Německé spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko
Michvotová, Andrea ; Černá, Marie (vedoucí práce) ; Strnadová, Iva (oponent)
Diplomová práce je rozčleněna do šesti kapitol. V prvních čtyřech kapitolách jsem se pokusila o teoretický vhled do problematiky školství pro mentálně postižené v Severním Porýní-Vestfálsku. V páté kapitole jsem popsala konkrétní příklad fungování školství pro mentálně postižené v Severním Porýní-Vestfálsku, konkrétně v Dortmundu ve výše zmíněné škole. Šestou poslední kapitolu doplňuje závěr, ve kterém jsem zmínila nejdůležitější poznatky, které jsem díky této práci získala a které by mohly být zamyšlením pro naši speciální pedagogiku. První kapitola vytváří přehled základních pojmů, týkajících se školství v Německu a pojmosloví ze speciální pedagogiky. Pomáhá tak v lepší orientaci v dalším textu. Druhá kapitola přináší krátkou informaci o spolkové zemi Severní Porýní- Vestfálsko a stejně i o jejím systému školství. Nechybí pohled na možnosti vzdělávání pro žáky s postižením. Poslední její část se pak zabývá pohledem na definici a klasifikaci mentální retardace z německého pohledu. Třetí poněkud obsáhlejší kapitola pak seznamuje s legislativním rámcem školství pro žáky s mentálním postižením. Podává pohled na doporučení konference ministerstev školství, ze kterých se vychází při vytváření rámcových směrových linií pro těžiště podpory - mentální postižení. Podrobněji je rozebrán i předpis o zjištění...

Způsob argumentace školy "ru" ve starověké Číně (Lunyu, Mengzi, Xunzi)
Lexa, Filip ; Sehnal, David (oponent) ; Lomová, Olga (vedoucí práce)
V průběhu této práce byly ukázány základní rozdíly mezi texty knih Lunyu, Mengzi a Xunzi co do jejich způsobu argumentace a použitých výrazových prostředků. Viděli jsme, že Lunyu je sbírka krátkých výroků, jednoduchých dialogů a odpovědí na otázky; že Mengzi je souborem kratších i delších dialogů, anekdot a mistrových hovorů o různých tématech, ze kterých je jasně vidět mistrův pohled na svět; a že Xunzi je knihou obsahující věcná pojednání, která dohromady tvoří ucelený filosofický systém. Viděli jsme také, že v Lunyu nejsou myšlenky vesměs nijak dokázány, jedná se pouze o intuitivně vyřčené výroky; že ~\"-'' Mencius dokládá své názory barvitými příměry a příklady, ale že jeho argumenty nejsou vždy logicky přesvědčivé; a že Xunzi své myšlenky obrací ze všech stran a tříbí do dokonalosti tak, aby byly opevněné proti jakémukoliv útoku filosofických rivalů. Jak si však můžeme zdůvodnit tyto rozdíly mezi texty? Úvod k této práci nám přiblížil okolnosti utváření jednotlivých textů. Tyto texty nejsou dílem pouze jednoho člověka, v průběhu času byly předávány, upravovány, mnohdy poškozeny a jejich dnešní podoba vznikla pod rukami editorů dynastie Han. Jsou tedy rozdíly mezi nimi vysvětlitelné tím, jak byly přechovávány, jestli byly myšlenky v nich obsažené sepsány samotným mistrem, jeho žáky nebo žáky jeho žáků a...

Dichotomický pohled na chronické stadium afázie
Vondrášková, Dana ; Voldřichová, Michaela (oponent) ; Housarová, Blanka (vedoucí práce)
Tématem této práce je problematika člověka s afázií, především ve fázi chronicity. Úvod teoretické části je věnován vymezení pojmů zdraví a nemoc, s důrazem na pojetí z hlediska medicíny, psychologie a sociologie. Východiskem k teoretickému zpracování tématu je širší pojetí chronického onemocnění. Na základě prostudovaných teoretických textů se práce dále zaměřuje i na kvalitu života člověka s afázií v chronické fázi onemocnění, která se promítá do mnoha oblastí každodenního života. Důraz je kladen především na rodinné prostředí a funkci rodiny, na okruh přátel. V praktické části práce jsou prezentovány výsledky průzkumu zaměřeného na pohled dvou stran na jeden problém, tj. jak danou problematiku vnímá člověk v chronickém stadiu afázie, a jak jeho životní partner. Výsledkem práce je vyhodnocení dat v jednotlivých oblastech zkoumání, zjištěných převážně metodou rozhovorů, které byly zachyceny na videozáznam. Informace by měly přispět k zamyšlení se nad problematikou života osob v chronickém stadiu afázie a na dopad, jaký má toto onemocnění v různých oblastech života na jejich partnery.

Teorie jazykového relativizmu, možnosti a meze překladu
Koudelková, Simona ; Listíková, Renáta (vedoucí práce) ; Müllerová, Eva (oponent)
Zastánci Teorie jazykového relativismu (Humboldt, Sapir, Whorf atd.) tvrdí, že v každém jazyce je obsažena specifická vize světa. Pouze prostřednictvím mateřského jazyka chápeme okolní svět, jeho objekty, vlastnosti a vztahy mezi nimi. Jazyk odráží objektivní realitu a ovlivňuje naše chápání světa. A protože se jazyky od sebe liší, je relativní i naše chápání světa. Kolik existuje jazyků, tolik je i různých světů. Problém jazykové relativity se týká nejen lingvistiky, ale zasahuje i do několika dalších vědních oborů. Pro formulování hypotézy o jazykovém relativismu byly proto podstatné také poznatky z etnografie a etnologie, sociologie, psychologie a filozofie. Jedná se tedy o téma multidisciplinární. Studium několika cizích jazyků podněcuje jejich vzájemné srovnávání. Také pokusy o převod sdělení z jednoho jazyka do druhého překladatele a lingvisty přivádějí k úvahám o možnostech a mezích translace. Domníváme se, že v současné době, kdy se angličtina stává univerzálním dorozumívacím jazykem planety, vzrůstá potřeba kvalitního překladu textů. I na první pohled nepatrná nepřesnost významu může mít dalekosáhlé negativní důsledky. Převod sdělení z jednoho jazyka do druhého je tedy téma na nejvyšší míru aktuální.

"...dette er ikke vitenskap, det er kunst". Hanne Ørstavik's realism. A phenomenological perspective
Kuzmová, Ľubomíra ; Humpál, Martin (oponent) ; Březinová, Helena (vedoucí práce)
Diplomova praca analyzuje poetiku a estetiku romanov sueasnej n6rskej spisovatel'ky Hanne 0rstavikovej a oznaeuje ju za realistickU z fenomenologickeho pohl'adu. Fenomenol6gia tvori nielen ideove a tematicke vYchodisko romanov, ale podmienuje i autorkin vYber literarnych prostriedkov a postupov (rovina textova). Zaroven sa fenomenol6gia uplatnuje ako metodologicky pristup k textu (rovina recepena). Prva east' diplomovej prace, "Realizmus, realita, reMno", sa snaZi o prehodnotenie realizmu ako estetickeho pojmu, a to v navznosti na aktuaIne badanie. Sueasny realizmus spoeiva v ueinku umeleckeho diela na Citatel'a, obzvlast' na jeho zmysly a telo, a do vel'kej miery vzi v zmyslovom a citovom stotozneni sa Citatel'a so zobrazovanyrn svetom. Realisticky efekt sa dosahuje tak obsahom (ktory nezriedka podava traumaticke zazitky postav), ako i formou (ktorn tvoria i umelecke postupy tradiene oznaeovane za modernisticke ei avantgardne). 0rstavikovej realizmus sa chape v tomto kontexte. Druha east' prace, "FenomenoI6gia", doklada na konkretnych textovych ukazkach, ze Merleau-Pontyho fenomenol6gia tela tvori ideovY a tematicky zaklad 0rstavikovej romanov, predovsetky-m v zmysle fenomenologiskej epistemol6gie: Prostrednictvom bezprostrednej telesnej skUsenosti prichadzame k pravdivejsiemu poznaniu sveta, druhych l'udi...

Charakteristika produktů pro Data Capture
Zimák, Radek ; Lukašovská, Renáta (vedoucí práce) ; Raška, Ondřej (oponent)
Existuje alternativa ručního přepisování dat z listinných dokumentů do informačních systémů? Tato práce přináší pohled do problematiky automatického vytěžování dat z dokumentů pomocí skenerů a speciálních aplikací umožňujících rozpoznávání textu, čísel, zaškrtávacích polí a čárových kódů v naskenovaném obrazu dokumentu ? aplikací Data Capture. Práce zahrnuje přehled současné nabídky těchto aplikací na českém trhu, prostřednictvím praktických zkušeností s vybranými aplikacemi odhaluje samotný proces automatického vytěžování dat z listinných dokumentů a vyjadřuje odlišnosti ve způsobu vytěžování dat z rozdílných typů dokumentů (strukturovaných, polostrukturovaných a nestrukturovaných) s kterými se organizace při každodenní činnosti musí umět vypořádávat.

Studies towards Parmenides
Drvota, Tomáš ; Kratochvíl, Zdeněk (vedoucí práce) ; Karfík, Filip (oponent) ; Betegh, Gábor (oponent)
Předkládané tři studie jsou pouze častí obsáhlejšího projektu výkladu Parmenidových fragmentů. Podcenění náročnosti závěrečné redakce textu vedlo bohužel k tomu, že se mi nezdařilo zcela dokončit další studie věnované ontologické části básně. Domnívám se však, že detailnější výklad v moderní literatuře často přehlíženého prooimia a rovněž i nejasné kosmologie má své opodstatnění pro pochopení celé básně. Situace v předsókratických bádáních je dnes jiná než před padesáti, či pouze třiceti lety a pro bohatsví rozličných interpretačních hledisek a detailních studií, které je často nezbytné pro výklad zohlednit, je velmi obtížné vytvořit ucelený pohled na Parmenidovo učení. Rovněž i doxografický materiál je dnešním filologickým a historickým bádáním posuzován s větší akribií. Tyto okolnosti nutí vykladače k detailnějšímu pohledu na existující materiál. Úvodní studie představuje zatím první celistvou kritiku hypotéz o kultovním původu Parmenidově, vytvořených na základě archeologických vykopávek ve staré Eleji. Nekritické přijetí těchto spekulativních výkladů vedlo v nové literatuře k vytvoření jistých závěrů pro výklad Parmenida, které pokládám za zkreslující a neopodstatněné. Tato práce mi přinejmenším ozřejmila, na jak nejistých hlediscích je často postaven náš pohled na předsókratovskou filosofl. Druhá část...

Paliativní péče o osoby v terminálním stadiu AIDS v ČR
Suda, Radek ; Vodáčková, Daniela (vedoucí práce) ; Staňková, M. (oponent)
Na úvod této práce považuji za účelné zmínit pohled, ze kterého při zpracování zvoleného tématu vycházím. Paliativní péče je péčí multidisciplinární, východiska ze kterých čerpám jsou různá, medicínská, psychologická i spirituální. Přestože je péče o AIDS nemocné v terminálním stádiu zejména na lékařích specialistech, vycházím při zpracování problematiky péče o umírající z úhlu pohledu sociálního pracovníka. Pokouším se v textu přednést různé názory a směry, kterými se paliativní péče ubírá a dále se je pokouším ze systémového pohledu sociální práce skloubit s péčí o umírající HIV pozitivní a AIDS nemocné. Zcela odlišný pohled na pojetí mohou mít zdravotníci, psychologové i pastorační pracovníci. Fakt, že téma je zpracováno na základě potřeb uceleného systémového přístupu sociální práce, by mohl vyvolat u zástupců profesí, jejichž východiska a péče o pacienty HIV/AIDS jsou determinována jiným úkolem, rozpory v pohledu na výsledky zpracovaného tématu. Pro zachování objektivity ve zpracování, jsem oslovil pro oponenta práce lékaře, přední odbornici v léčbě HIV/AIDS a pro vedoucího práce psychologa, specialistku na krizové stavy a krizovou intervenci.

Desintegrace flotačně zahuštěného kalu
Veverka, Jakub ; Jecha, David (oponent) ; Houdková, Lucie (vedoucí práce)
Ústředním tématem této diplomové práce je zkoumání vlivu desintegrace čistírenského kalu na produkci bioplynu při procesu anaerobní fermentace. V úvodní teoretické části seznamuje s problematikou a jednotlivými metodami pouţívanými při čištění odpadních vod, ukazuje zjednodušený popis čistíren odpadních vod i dílčích zařízení. Následuje výčet některých způsobů zpracování čistírenského kalu i moţnosti jeho vyuţití. V dalších kapitolách je uveden podrobný popis vlastního procesu anaerobní fermentace včetně důleţitých faktorů, které tento proces ovlivňují. V textu je ukázáno porovnání aerobní a anaerobní fermentace i ekologický pohled na problematiku. Důleţitou součástí je zpracovaná problematika desintegrace spolu s uvedením a popisem některých desintegračních metod a zařízení. Stěţejní část práce tvoří popis provedených experimentů, během nichţ byl sledován nárůst mnoţství bioplynu při anaerobní fermentaci v závislosti na desintegraci čistírenského kalu. Následovně je uvedeno vyhodnocení uvedených experimentů společně s výpočty ekonomické stránky procesu desintegrace provedeného v laboratorních podmínkách.