Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 28,208 záznamů.  začátekpředchozí28189 - 28198další  přejít na záznam: Hledání trvalo 2.04 vteřin. 

The picaresque in Angela Carter
Mečířová, Eliška ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Wallace, Clare (oponent)
v českém jazyce Předmětem této diplomové práce je analýza pikareskních prvků ve vybraných románech britské spisovatelky Angely Carterová. Zaměřuje se zejména na dvě díla, která tento žánr odrážejí nejvíce, její romány Noci v cirkuse (Nights at the Circus, 1984) a Ďábelské generátory touhy doktora Hoffmana (The Infernal Desire Machines of Doctor Hoffman, 1972). Nicméně i ranější romány Carterové ze šedesátých let dvacátého století, Magické hračkářství (The Magic Toyshop, 1967) a Padouši a hrdinové (Heroes and Villains, 1969), v sobě skrývají mnoho prvků tohoto žánru a proto jsem je ve své analýze nevynechala. V úvodu této práce je vysledována historie pikareskního románu od jeho počátků ve Španělsku šestnáctého století až po pozdější modernistický a postmodernistický vývoj. Zároveň je zdůrazněno, že v souvislosti s analýzou určitého žánru v díle Angely Carterové je podstatné přihlédnout k intertextualitě její tvorby. Její romány jsou mnohovrstevné mozaiky a skrývají v sobě mnoho různých žánrů a inspirací jako je např. bible, renesanční drama (Shakespeare), gotická a hororová literatura, pohádky, folklorní tradice, mytologie, detektivní příběhy i pornografie, balet, film a divadlo. Carterová těmto žánrům vzdává hold, ale stejně tak se jim i vysmívá a poukazuje na omezení, která v sobě nesou....

Systém výchovného poradenství na základních školách
Vondráčková, Denisa ; Vítečková, Michaela (vedoucí práce) ; Krykorková, Hana (oponent)
Cílem práce je teoretický rozbor systému výchovného poradenství na základních školách a analýza současného systému výchovného poradenství na základních školách v Ústí nad Labem. Teoretická část pojednává o systému školských poradenských služeb a z jeho struktury vyplývajícím systému výchovného poradenství na základních školách. Teoretické poznatky jsou následně převedeny na praktický rozbor nastavení systému výchovného poradenství v Ústí nad Labem, který je doplněn o šetření v participujících institucích a empirickou sondu, prováděnou s použitím dotazníků, mezi výchovnými poradci na základních školách ve městě.

Gender, identita, kultura
Poláková, Markéta ; Soukup, Václav (vedoucí práce) ; Ferrarová, Eva (oponent) ; Opletalová, Lenka (oponent)
Disertační práce Gender, identita, kultura představuje analýzu obrazu muže a ženy v současné české společnosti. Stěžejním výzkumným tématem je proměna genderové identity pod vlivem kulturních změn probíhajících od konce 19. století. V teoretické části práce je zmapován výzkum biologických i kulturních faktorů, které mají vliv na utváření naší genderové identity. Větší důraz je přikládán moderním technologiím a médiím, která mají v životě dnešních lidí čím dál tím větší význam. Genderová identita se promítá nejenom do toho, jak lidé vnímají sami sebe, ale také do vytváření mezipohlavních vztahů. Tomuto tématu byla věnována empirická část práce, zaměřená na analýzu genderové identity promítající se do seznamovacích inzerátů na internetu. Nástrojem empirického výzkumu byla obsahová analýza v kombinaci s hloubkovými rozhovory s lidmi, kteří tento způsob namlouvání partnera přímo podstoupili. Klíčová slova: gender, pohlaví, identita, genderová dekonstrukce, virtuální realita, antropologie

Osudy majetku Sternbergů ve 20. století
Kyselová, Petra ; Županič, Jan (vedoucí práce) ; Dvořáková, Michaela (oponent)
Diplomová práce Osudy majetku Sternbergů ve 20. století v obecné rovině shrnuje proměny českých hradů a zámků v uvedeném období, kdy došlo několikrát ke změně jejich vlastníka a vnitřní náplně, která předurčovala úpravy exteriéru a zejména interiéru. Práce se tak dotýká osudu šlechty a jejího majetku a ve 2. polovině 20. století zejména vývoje památkových institucí, které spravovaly objekty převedené do státního vlastnictví. Podrobněji se čtenářům představuje historie tří objektů, jež na počátku 20. století vlastnili Sternbergové. Do zámku Březina (okr. Rokycany), původně letního sídla rodiny, se po zestátnění nastěhovalo lesnické učiliště se svými žáky a učiteli. Hrad Český Šternberk (okr. Benešov), prastaré rodinné sídlo, přečkal druhou světovou válku pod nucenou správou a po zestátnění byl jako památka první kategorie určen ke zpřístupnění veřejnosti se svým původním mobiliářem. Z nedalekého zámku Jemniště rodina zařízení odvezla, poté co objekt bez jejich souhlasu nucený správce prodal. Novému majiteli, členu NSDAP, byl po válce majetek zkonfiskován na základě Benešových dekretů a na státním zámku Jemniště se během následujících pěti desítek let vystřídalo několik kulturních institucí se svými stálými či dočasnými výstavami.

Trvalá nebo dočasná změna? Uspořádání genderových rolí v rodinách s pečujícími otci
Maříková, Hana ; Buriánek, Jiří (vedoucí práce) ; Kozlová, Lucie (oponent) ; Kuchařová, Věra (oponent)
1 Abstrakt: Autorka se ve své disertační práci zaměřila na fenomén "pečujících otců", avšak nikoli primárně s cílem osvětlit proměnu podoby otcovství, nýbrž s cílem prozkoumat, zda přímá a celodenní péče o dítě ze strany otce vede k eliminaci genderových nerovností v rodině jak během období, kdy se otec zapojuje do péče o dítě jako primární pečovatel anebo jako spolupečovatel, tak i bezprostředně v období následujícím, kdy se navrací zpět na trh práce. Toto téma je tématem méně prozkoumaným v naší sociologii a vědách příbuzných než téma první. Participace otců na péči a výchově dítěte je přitom považována za jeden ze způsobů, jak narušit kulturní a sociální nerovnost mezi gendery. Autorka si v předkládané práci klade za cíl zodpovědět, zda v rodinách, kde se otcové zapojují do péče o děti v rané fázi jejich života, dochází k narušení genderových nerovností v rodině nebo zda se spíše jedná jen o modifikaci daného statusu quo. Klade si také otázku, kdy k nastolení genderové rovnosti v rodinách dochází (či může dojít) a jaký je vztah mezi genderovou rovností v rodině a genderovou nerovností v širší společnosti. Studie vychází ze speciálně realizovaného kvalitativního výzkumu uskutečněného v roce 2006 a v roce 2009 prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Cílem tohoto výzkumu bylo postihnout konstrukci...

Techn(olog)ická revoluce ve vzdělávání: zvyklosti a postoje žáků devátých tříd ZŠ ke studiu a samostudiu uvnitř reformujícího se školství
Růžička, Jakub ; Remr, Jiří (vedoucí práce) ; Buchtík, Martin (oponent)
Jakub Růžička Techn(olog)ická revoluce ve vzdělávání: zvyklosti a postoje žáků devátých tříd ZŠ ke studiu a samostudiu uvnitř reformujícího se školství Bakalářská práce Abstrakt Neuchopitelnost současného vědění samostatně operujícím jedincem, rozvoj a masové rozšíření moderních technologií, výpočetní techniky a Internetu vybízí k možnosti přehodnocení stávajících vzdělávacích praktik. Implementaci nových prostředků výuky, progresivním didaktickým metodám a stírání hranic mezi studiem a samostudiem však brání tradice konvenčního institucionálního školského vzdělávání a souvisejících metod. I to však, prostřednictvím reforem, reaguje na změnu situace na pracovním trhu, přestože nutně neklade důraz na technické prostředky, jež dosažení vytyčených cílů výrazně usnadňují. V duchu evropských reforem se nese i reforma vzdělávání v České republice. Práce je věnována popisu a charakteristice tohoto současného trendu, implementaci nových vzdělávacích metod a (přidruženým) postojům žáků devátých tříd ZŠ, jež jsou jednou z prvních generací v českém prostředí, která byla ovlivněna revolucí ve výpočetní technice a zmiňovanými reformami vzdělávací soustavy a procesu výuky po celou dobů svých studií na základní škole. Probíhající změny neovlivňují pouze oblast školního vyučování, ale zasahují i do problematik samostudia,...

Možnosti uplatnění dramatické výchovy ve Školním vzdělávacím programu základní školy
Holemá, Irena ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Marušák, Radek (oponent) ; Provazník, Jaroslav (oponent)
Možnosti uplatnění dramatické výchovy ve Školním vzdělávacím programu základní školy ABSTRAKT Klíčová slova: dramatická výchova, Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, zavádění nového předmětu do výuky, učitelsky akční výzkum, klíčové kompetence Dizertační práce se zabývá analýzou procesu zavádění nového předmětu zakotveného ve školním vzdělávacím programu dané základní školy do praktické výuky. Tímto předmětem je vzdělávací předmět dramatická výchova. V teoretické části práce jsou na základě odborné literatury zpracována nejzásadnější východiska a okolnosti, která velkou měrou ovlivnila rozvoj oboru dramatická výchova, a přispěla k jejímu vstupu do škol. Pozornost je věnována tématům principů transformace českého školství, principů humanizace škol, projektům školské reformy a problematice klíčových kompetencí. Představeny jsou studie mapující četnost a rozsah zavádění dramatické výchovy v českých školách v konkrétních regionech. Cílem výzkumné části práce je formou učitelského akčního výzkumu, který umožňuje osobní účast v procesu zavádění dramatické výchovy do výuky, analyzovat při realizaci praktické výuky a na základě systematického vytváření podrobných záznamů tento proces a vyhodnotit možnosti dramatické výchovy v rámci základního vzdělávání, především v oblasti rozvíjení klíčových kompetencí.

Inscenační možnosti Sofoklova chóru: případ Oidipa krále
Mrázek, Vít ; Sarkissian, Alena (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Diplomová práce se pokouší na základě detailní analýzy vybraných inscenací Sofoklovy tragédie Oidipús Tyrannos formulovat základní principy interpretačních možností antického chóru v kontextu vývoje českého divadla od konce 19. století do současnosti, které se podílely na jeho proměnách od původní podoby sboru starců, jež převažovala v první polovině 20. století, přes varianty antikizujícího lidu, nastupující od padesátých let minulého století, k metaforické transformaci chóru, kterou přinesly některé režijní koncepce z počátku 21. století.

Gender, identita, kultura
Poláková, Markéta ; Soukup, Václav (vedoucí práce) ; Ferrarová, Eva (oponent) ; Opletalová, Lenka (oponent)
Disertační práce Gender, identita, kultura představuje analýzu obrazu muže a ženy v současné české společnosti. Stěžejním výzkumným tématem je proměna genderové identity pod vlivem kulturních změn probíhajících od konce 19. století. V teoretické části práce je zmapován výzkum biologických i kulturních faktorů, které mají vliv na utváření naší genderové identity. Větší důraz je přikládán moderním technologiím a médiím, která mají v životě dnešních lidí čím dál tím větší význam. Genderová identita se promítá nejenom do toho, jak lidé vnímají sami sebe, ale také do vytváření mezipohlavních vztahů. Tomuto tématu byla věnována empirická část práce, zaměřená na analýzu genderové identity promítající se do seznamovacích inzerátů na internetu. Nástrojem empirického výzkumu byla obsahová analýza v kombinaci s hloubkovými rozhovory s lidmi, kteří tento způsob namlouvání partnera přímo podstoupili. Klíčová slova: gender, pohlaví, identita, genderová dekonstrukce, virtuální realita, antropologie

Grafické kódování třetí dimenze u čtyř až pětiletých dětí.
Škopková, Jana ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Bomerová, Eva (oponent)
RÉSUMÉ Diplomová práce se věnuje tématu kódování. Zaměřuje se na kód grafický, který se přirozeně objevuje u dítěte v souvislosti s vývojem dětské kresby. Diplomová práce je zaměřena na transformaci prostoru do roviny a naopak (3D ↔ 2D), kdy se u čtyř až pětiletých dětí sleduje způsob, jakým kódují trojrozměrnou stavbu z krychlových kostek do dvourozměrné čtvercové sítě a jak zápis kódů dekódují. Sledovaným dětem jsou nabídnuty aktivity, kde mají prokázat, že jsou schopny přijmout kód, zakódovat jím danou či vlastní stavbu a také na základě zakódované stavby stavbu postavit. Práce neprezentuje pouze výčet užívaných znaků a způsobů jejich záznamu, ale také přináší zajímavé výsledky v analýze i v porovnání výsledků práce jednotlivých dětí a mateřských škol.