Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 27,895 záznamů.  začátekpředchozí27886 - 27895  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.63 vteřin. 

The depiction of the changing consciousness of women in three novels of the turn of the century
Potočková, Kristýna ; Veselá, Pavla (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Přelom dvacátého století1 je doba velkých historických změn, které ovlivnily všechny oblasti lidského života - společenské, ekonomické a technologické. Tato diplomová práce se zaměřuje na tři romány, The Portrait of a Lady (Portrét dámy) od Henryho Jamese, The House of Mirth (Dům radovánek) od Edith Whartonové a The Awakening (Probuzení) od Kate Chopinové z tohoto období, které zachycují, jak se v návaznosti na probíhající celospolečenské změny mění povědomí ženy. Ve své práci jsem se soustředila na jedné straně na měnící se chápání instituce manželství a mateřství v souvislosti s třídním rozdělením společnosti, původem, rodinným zázemím hrdinek a na straně druhé jsem chtěla poukázat na obtížné postavení spisovatelky v mužském světě, jejíž ambice pod vlivem dynamické doby rostou. Na základě těchto dvou záměrů jsem konkrétně vybrala tři romány, které odrážejí celkový charakter společnosti, jež se snaží postavit novým způsobům v novém století na odpor. Na konkrétních osudech hlavních hrdinek, Lily Bartové, Isabel Archerové a Edny Pontellierové, které se snaží čelit svému osudu, jež je pro ně společností předurčený. Umění a sexualita jsou důležitými články v procesu měnícího se chápání manželského svazku, který představuje překážku ve vývoji ženy, neboť právě manželství do této doby znamenalo pro ženu splnění...

Řízení základní umělecké školy v průběhu kurikulární reformy
Mazánková, Jana ; Tvrzová, Ivana (vedoucí práce) ; Vališová, Alena (oponent)
Rigorózní práce má teoreticko-empirický charakter a je zaměřena na problematiku z oblasti školského managementu. Zabývá se řízením základní umělecké školy v období kurikulární reformy základního uměleckého vzdělávání. Teoretická část práce nastiňuje východiska pro zkoumání vybraných problémů souvisejících s řízením transformačních změn v základních uměleckých školách. Poskytuje přehled o moderních přístupech a paradigmatech managementu, jeho struktuře i obsahu a poukazuje na spektrum stylů vedení a motivace lidí. Zabývá se tvůrčím způsobem řízení, leadershipem, který porovnává s operativním řízením, a manažerskými problematikami: řízením změn, řízením znalostí a talent managementem. Mapuje rozsah povinností a odpovědnosti ředitele základní umělecké školy a dotýká se některých faktorů vážících se k jeho osobnosti, a sice autority, kompetencí, sebeřízení a sebemotivace. Podává informace o aktuálním stavu tvorby Rámcového vzdělávacího programu pro umělecké obory základního uměleckého vzdělávání (RVP ZUV) a poukazuje na význam a specifika uměleckého vzdělávání. Součástí rigorózní práce je empirické šetření, které je zaměřeno na zjištění a analýzu názorů a zkušeností ředitelů základních uměleckých škol podílejících se na pilotním ověřování první pracovní verze RVP ZUV na vybrané faktory související s řízením...

Proměny společné zahraniční a bezpečnostní politiky EU s přijetím Lisabonské smlouvy
Dadová, Monika ; Znoj, Milan (vedoucí práce) ; Jireš, Jan (oponent)
Společná zahraniční a bezpečnostní politika Evropské unie prošla od svého vzniku v roce 1993 řadou proměn, které měly za cíl její posílení a zefektivnění. Nejvýznamnější změny však přinesla až Lisabonská smlouva, která výrazně proměnila její institucionální charakter i praktické fungování. Tato diplomová práce si klade za cíl představit právě ony změny, které do oblasti společné zahraniční a bezpečnostní politiky Lisabonská smlouva přinesla. Cílem avšak není pouze popsat, co jednotlivá ustanovení Lisabonské smlouvy pro tuto oblast znamenají, ale především se zaměřit na jejich reálný dopad na skutečné fungování společné zahraniční a bezpečnostní politiky v praxi a jejím prostřednictvím i na sílu Evropské unie na mezinárodním poli. Práce se dále zaměřuje na hlavní nedostatky, kterým v minulosti společná zahraniční a bezpečnostní politika čelila. Následně se snaží nalézt odpověď na otázku, zda-li dokáže Lisabonská smlouva tyto nedostatky odstranit a fungování společné zahraniční a bezpečnostní politiky tak skutečně posílit a zefektivnit.

Buenos Aires v románu Sobre héroes y tumbas (Kniha o hrdinech a hrobech) Ernesta Sabata
Netíková, Kristina ; Vydrová, Hedvika (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Tato práce je pokusem o pohled na Sabatův román Sobre héroes y tumbas (Kniha o hrdinech a hrobech, 1961) z hlediska poetiky míst. Vychází ze spojení románu a města, jako jeho odvěké inspirace. Z prostoru města, který je sám o sobě mnohovrstevnatou sítí textů, stejně tak jako zneklidňujícím dějištěm literárních fikcí. Představuje svébytné Buenos Aires, v jeho jedinečnosti. Jako metropoli na jejímž závratném růstu se podílely milióny imigrantů, kteří následně výrazně ovlivnili její charakter. Jako město - přístav, s kosmopolitním duchem některých jeho čtvrtí, barů a kaváren, ale i s atmosférou stesku a zármutku, kterou je město prodchnuto a kterou tak dobře vyjadřuje tango. Sabatovo Buenos Aires je babylónským městem, ovládaným zlem. Jeho obyvatelé pod tíhou samoty a nemožnosti komunikace, hledají svoji identitu, svoji vlast, svoji víru. Hlavní mužští hrdinové románu Martín a Fernando bloudí prostorem města jako labyrintem. Buenos Aires se tak stává bludištěm v horizontální i vertikální perspektivě. Střed jejich labyrintů je shodně střežený "netvorem"- Alejandrou. Téma hledání matky, kořenů, potřeba schoulit se do bezpečí lůna, se prolíná s pátráním a objevováním historie a tradice Argentiny, s hledáním vlasti. Nejvýraznějším místem a epicentrem románu je dům rodiny Olmosů ve čtvrti Barracas. Je to místo...

Geometrické vlastnosti podprostorů spojitých funkcí
Petráček, Petr ; Lukeš, Jaroslav (vedoucí práce) ; Netuka, Ivan (oponent)
Tato práce se zabývá některými geometrickými vlastnostmi Münt- zových prostorů jakožto podprostorů spojitých funkcí. První kapitola je věno- vána výčtu několika nejdůležitějších vět Müntzova typu. Jmenovitě se věnuje klasické Müntzově větě a Úplné Müntzově větě na prostoru spojitých funkcí na intervalu [0, 1], je v ní zmíněno také rozšíření na obecný interval [a, b] a analogie Úplné Müntzovy věty pro prostory Lp ([0, 1]). Druhá kapitola je rozdělena do tří částí. V první části je nejprve uvedeno několik základních vět a pojmů teorie Choquetovy hranice, načež je s jejich využitím charakte- rizována Choquetova hranice Müntzových prostorů. Druhá část této kapitoly obsahuje výsledek o nereflexivitě Müntzových prostorů včetně jeho důsledku o nemožnosti zavedení ekvivalentní uniformně konvexní normy na těchto pro- storech. Třetí část je věnována otázce Radon-Nikodýmovy vlastnosti Münt- zových prostorů. Hlavním výsledkem této části je nalezení speciálního typu Müntzových prostorů, který nemá Radon-Nikodýmovu vlastnost. Závěrečná část obsahuje shrnutí některých dalších známých výsledků a otevřených pro- blémů týkajících se Müntzových prostorů. Klíčová slova:...

Proměny českého dramatu na přelomu devatenáctého a dvacátého století
Slavíková, Helena ; Hrabáková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Stejskalová, Anna (oponent)
Práce se zaměřila především na dobu vzniku modernistického pohádkového dramatu v Cechách, které bylo v české kultuře zastoupeno poměrně úzkou skupinou textu. Zánr pohádkového dramatu tu zastupují díla, která si získala velkou diváckou oblibu a nejvíce zasáhla do kulturního dění své doby. Text se obrací také k období starších kouzelných her, jejichž vliv na tvorbu pozdních dramatiků je zcela zřejmý. Práce se zabývá dramaty Strakonický dudák aneb Hody divých žen od autora Josefa Kajetána Tyla, Princezna Pampeliška Jaroslava Kvapila, Radúz a Mahulena Julia Zeyera a Lucerna od autora Aloise Jiráska. Na rozboru jednotlivých pohádkových her se práce pokusila doložit charakteristické rysy proměny žánru pohádkového dramatu, ukázat jeho různé podoby a modifikace, naznačit jeho vývoj. Porovnání těchto her pomohlo nalézt určité paralely a shodné či podobné momenty, které ukazují, jak se pohádkové hry vyvíjely.

Svět jako "první svátost". Pojetí světa v liturgické teologii Alexandra Schmemanna
Macháčková, Ivana ; Noble, Ivana (vedoucí práce) ; Hošek, Pavel (oponent)
Alexander Schmemann, jeden z nejvýznamnějších ortodoxních teologů dvacátého. století, pojímá svět ve své liturgické teologii jako dar Boží lásky člověku. Člověk byl stvořen jako kněz stvoření a má stvoření přijímat jako dar a s díkůvzdáním ho má přinášet zpět Bohu. Člověk se ale od Boha odvrátil, žije sebestředně a oddělil světské a posvátné. Spásu vidí Schmemann v Ježíši Kristu, který obnovil vztah člověka k Bohu, obnovil kontinuitu mezi světem a sebou. Ústřední místo v životě víry zaujímá ve Schmemannově teologii liturgie. Eucharistii popisuje Schmemann jako vstup církve do radosti jejího Pána. Má kosmický, všeobjímající charakter a vše proměňuje. Tato liturgie se koná odděleně od světa, za zavřenými dveřmi, ale za svět. V oběti přinášíme Bohu celý svět a ten se v eucharistii stává tím, čím vždy být měl a nebyl. Církev je darem smíření a odpuštění a zastupuje celé stvoření před Bohem. Schmemann klade velký důraz na společenství. Kritizuje však snahy o jednotu církve 'zdola' a. vymezuje se i proti aktivitám církve v oblasti sociální a politické. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Proměny tradiční ruské kuchyně v rámci ruské jídelní kultury (úvod do problematiky)
Pešek, Petr ; Chlupáčová, Kamila (oponent) ; Uličná, Olga (vedoucí práce)
Jídlo je primární a základní životní potřeba člověka. Biologicky zdědil člověk po svých vývojových předcích eurifagii (všežravost) - schopnost konzumovat prakticky všechny druhy potravy. Stravovací typ všech lidských kultur se vyvíjel (u některých etnik ještě vyvíjí) v závislosti na způsobu opatřování potravy - od prvotního nediferencovaného loveckosběračského přes intenzivně lovecký až k zemědělsko-pasteveckému. Právě zemědělská revoluce znamenala největší proměnu v lidském stravování. "U všech zemědělských národů (s částečnou výjimkou severských kočovných pastevců) se stal hlavním zdrojem kalorií rostlinný škrob - v Evropě a Západní Asii hlavně pšenice a ječmen. Kromě toho se v převážné části Eurasie stala pravidelnou konzumace mléka a mléčných výrobků ". 1 Tyto základní zdroje škrobů a bílkovin byly po tisíciletí doplňovány dalšími plodinami - luštěninami, zeleninami a ovocem, šířících se z center vzniku kulturních rostlin.2 Charakter stravování byl vždy jedním z nejdůležitějších projevů etnicity daného národa. Protože je přijímání potravy jedna ze základních podmínek přežití, systém stravování se vytvářel již od prvopočátků vzniku a formování každého etnika jako výslednice denní stravy každé rodiny a každého jednotlivého člověka. Východiskem stravovacího systému všech vyspělých kultur je zemědělská...

4. bienále architektury v Lublani
Šmídek, Petr
Třetí ročník svého doktorského studia trávím na Fakultě architektury Univerzity v Lublani, kde pracuji na programu FRVŠ 2008 s názvem »Analýza slovinské architektury«. Kromě dokumentování realizovaných staveb k mé práci rovněž patří sledování kulturního dění a účast na společenských událostech spojených s architekturou. Následující text se rodil v průběhu 4. architektonického bienále v Lublani. Byl psán pro internetový portál archiweb.cz, kam jsem každodenně přispíval svými postřehy o průběhu jedné z největších letošních architektonických událostí ve Slovinsku. První bienále pojmenované 'Bionic Territories' proběhlo na podzim roku 2000 pod záštitou lublaňské univerzity na půdě místní fakulty architektury. V rámci 'mezinárodního festivalu architektury a nových médií' vystoupil mezi jinými také Jan Kaplický. Větší pozornost však sklidily přednášky nastupující digitální generace mladých architektů a silně zastoupená filmová sekce. Druhé bienále s podtitulem 'Ultraskin' hostilo v roce 2002 lublaňské Muzeum moderního umění. Minulé bienále se neslo v duchu 'Euforie' a proběhlo na konci roku 2005 v Tobačne fabrice na západním okraji města. Vedle klasických přednášek, diskuzí a výstav proběhla také přehlídka lublaňských módních návrhářů. O posledním bienále již archiweb.cz informoval. Bohužel se tato událost do širšího povědomí českého publika příliš nezapsala. Postupem času se z názvu akce vytratila slova 'festival' a 'nová média' a stalo se z něj 'mezinárodní bienále architektury'. Probíhající čtvrtý ročník nesoucí podtitul 'Contemporary Ghetto' přesídlil do pěti honosných prostorů rozmístěných po celém městě a jeho program opět nabyl na zajímavosti.

Nástin hudebních aktivit v Českém Krumlově v období panování knížete Jana Kristiána z Eggenberku
Kvapil, Štěpán ; Stejskal, Aleš (oponent) ; Čechura, Jaroslav (vedoucí práce)
Účelem této bakalářské práce je provést nástin hudebních aktivit české aristokracie v období baroka se zaměřením na rezidenční kapelu českokrumlovského knížete Jana Kristiána z Eggenberku na pozadí celkového stavu české barokní hudby společně se znázorněním kulturního a společenského obrazu v tehdejším časovém a lokálním prostoru. Jedním z cílů je připomenutí vývoje reprezentativních a zájmových uměleckých znaků jedné z vrstev tehdejší hierarchizované společnosti. V této bakalářské práci je stručně charakterizován volný čas a distinktivní rysy jednoho z představitelů české aristokracie prostřednictvím odborného náhledu současného člověka, diváka a posluchače. V první části je zaznamenán politický vývoj v českých zemích v období pobělohorském a nastíněny důsledky z tohoto vývoje vzniklé. Druhá část je zaměřena na popis životních osudů jednotlivých členů jednoho šlechtického rodu a jeho vliv na vymezenou lokalitu. V třetí části je popisován architektonický a umělecký vývoj rezidenčního sídla vymezené lokality. Ve čtvrté a páté části jsme informováni o hudebním dění jedné epochy s porovnáním tohoto dění v určitých lokalitách. V následujících dvou částech jsou vymezeny hudební činnosti ve spojitosti s volným časem a sociálními znaky určité složky společnosti a určitého představitele této složky. Důležitým...