Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 26,988 záznamů.  začátekpředchozí26979 - 26988  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.90 vteřin. 

"The victim of one's victim" The process of victimization in William Faulkner's The sound and the fury
Novotná, Ema ; Nováková, Soňa (oponent) ; Ulmanová, Hana (vedoucí práce)
Williama Faulknera l nositele Nobelovy ceny za literaturu z roku 1949 1 povazuji literarni kritici za jednoho z nejvetsich autoru 20. stoleti. Jeho roman The Sound and the Fury (ve starsim prekladu Hluk a zuiivost, v modernejsim podani Lubya Rudolfa Pellarovych coby Hluk a viava (1997)) 1 se pak radi k spisovatelove vrcholne tvorbe. Celozivotni literarni dilo Williama Faulknera l jez je pevne zakoreneno v teritoriu americkeho Jihu a hlasi se k odkazum anglickeho gotickeho romanu (Gothic Novel) 1 literarni vedci podrobne zkoumali jiz z mnoha aspektu. Zabyvali se napriklad jeho technikou vypraveni, jedinecnym vyuzitim konceptu casu nebo podklady, diky nimz spisovatel na strankach svych povidek a romanu podrobne zachytil historicke udalosti, jichz ovsem sam nebyl svedkem. Hlavnim cilem teto diplomove prace proto bylo nalezt dosud nezkoumane hledisko jeho tvorby. William Faulkner ve svych dilech zamerne pouziva (a casta dokonce ironizuje) nabozenske l a zejmena pak biblicke motivYI ktere jiz ve svych studiich rozebirali kuprikladu John V. Hagopian (Biblical Background of Faulkner's Absalom, Absalomf) 1 nebo Jesse McGuire Coffee (Faulkner's Un-Christlike Christians: Biblical Allusions in the Novels). Opakovane vyuziti krestanskeho motivu obeti a obetovani (sacrifice) ve Faulknerovych novelach zaujalo moji...

Vztah básnické poetiky Jana Zábrany a jeho překlady Sylvie Plath
ČERVENÁ, Pavla
Překlady cizojazyčných děl tvoří významnou část každé národní literatury. Ve 20. století vytvořil teoretik Jiří Levý propracovanou a celistvou koncepci české translatologie, která stanovuje metodologii překladu, jeho zásady a možnosti. Cílem diplomové práce s názvem Vztah básnické poetiky Jana Zábrany a jeho překlady Sylvie Plath je zjistit, do jaké míry může překlad dílo změnit; a to dle konkrétního Zábranova překladu básnické sbírky Ariel do češtiny {--} tedy jakým způsobem (a zda vůbec) se poezie a poetika Sylvie Plath v překladech Jana Zábrany mění. Přihlédnuto bylo také k výběrovému překladu Mily Haugové do slovenštiny. Součástí této diplomové práce jsou také kapitoly se základními údaji o životě Jana Zábrany i Sylvie Plath a bibliografie obou autorů.

Dílo Otakara Ševčíka v kontextu moderní houslové pedagogiky
Vlk, Matěj ; Perglerová, Marka (oponent) ; Kubátová, Gabriela (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na pochopení osobnosti a díla houslového pedagoga Otakara Ševčíka. Historická část práce vystihuje Ševčíka jako člověka podle jeho životopisu i vzpomínek žáků. Následující kapitoly obsahují rozbor a komentář Ševčíkových nejvýznamnějších opusů v souvislosti s pohledem současné houslové pedagogiky. Jsou zde navrženy postupy jak tento notový materiál používat. Diplomová práce dále shrnuje dílo jako celek, popisuje základní charakteristiky Ševčíkovy metody a přináší komplexní pohled na osobnost tohoto pedagoga. V práci je shrnuto využití Ševčíková díla pro specifické součásti výuky a jeho vliv na pedagogiku houslové hry ve světě a zejména u nás.

Znázornění času v kartografických dílech na příkladu map historických bitev
Vít, Lukáš ; Bláha, Jan Daniel (vedoucí práce) ; Bayer, Tomáš (oponent)
Znázornění času v kartografických dílech na příkladu map historických bitev Abstrakt Práce do hloubky analyzuje možnosti grafické prezentace čtvrté kartografické dimenze (času) a aplikuje získané poznatky na ukázkových animovaných mapách historických bitev. První kapitoly uvažují kartografická díla obecně, dále se těžiště zájmu přesouvá do roviny dynamických (zejména animovaných) map. V první části se text věnuje vztahu kartografie a času, jsou popsány způsoby, které se ke znázornění času v praxi využívají. Dále je stanoven obecný postup, který lze doporučit při návrhu a tvorbě časových legend tak, aby vyjádření času vystihovalo charakter znázorňované tematiky. Tento obecný postup je následně aplikován na skupinu kartografických děl, která znázorňují (historické) bitvy. Hmatatelným výsledkem práce je dílo, které formou kartografické animace znázorňuje bitvu u Gettysburgu a události které ji předcházely. Klíčová slova: čas, kartografie, časová legenda, animovaná mapa, bitva

Srovnání rané a pozdní tvorby Akutagawy Rjúnosukeho
Bedáňová, Veronika ; Tirala, Martin (vedoucí práce) ; Weber, Michael (oponent)
Anotace: Práce se zabývá srovnáním děl rané a pozdní tvorby Akutagawy Rjúnosukeho. Reprezentativním dílem raného období je povídka Džigokuhen (Obraz pekla) a zástupcem období pozdního je dílo Haguruma (Ozubená kola). Práce má za cíl sledovat a analyzovat proměnu rané tvorby, kdy autor nepoužíval pro svá díla autobiografické prvky, v tvorbu autobiografickou v pozdním období. Pro srovnání vycházím i z biografických knih o autorovi a literárních studií zahrnujících kapitoly o tvorbě Akutagawy. Práce se dále zabývá údělem umělce v pojetí Akutagawy Rjúnosukeho a mírou ovlivnění západními autory v jeho dílech

Analýza a hodnocení rizik technologií výstavby stavebních konstrukcí v prostředí integrovaného systému řízení
Komárková, Jana ; Bednářová, Bronislava (oponent) ; Vymazal, Tomáš (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá analýzou a hodnocením kvalitativních, environmentálních a bezpečnostních rizik a aplikací vhodné metodiky na konkrétní stavební dílo. Pro aplikaci jsou zvoleny klíčové stavební technologie, jež jsou zařazeny podle třídníku stavebních konstrukcí a prací (TSKP) do kapitoly hlavní stavební výroba (HSV). Z ČSN EN 31010 Management rizik -Techniky posuzování rizik jsou pro práci vybrány nástroje - analýza příčin a důsledků, analýza způsobů a důsledků poruch (FMEA), Paretův diagram a analýza typu motýlek. Cílem diplomové práce je analyzovat a posoudit kvalitativní, environmentální a bezpečnostní rizika vybraných stavebních technologií a v podmínkách zavedeného integrovaného systému řízení zpracovat jednoduché nástroje pro jejich řízení a eliminaci.

Iva Procházková: literární dílo metodami dramatické výchovy
Vágnerová, Ivana ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Ferklová, Alžběta (oponent)
Diplomová práce se v teoretické části zabývá charakteristikou žáků mladšího školního věku z hlediska vývojové psychologie a vzájemného vztahu žáků této věkové kategorie a čtenářství. Významnou částí diplomové práce jsou kapitoly věnované výrazné osobnosti naší literatury Ivě Procházkové. Součástí je rozbor tvorby Ivy Procházkové. Teoretická část obsahuje podrobnější charakteristiku tří vybraných titulů - Pět minut před večeří, Středa nám chutná, Únos domů. Teoretická část se zabývá vzájemným vztahem dramatické výchovy a literatury. Cílem akčního výzkumu v praktické části je prokázat, že vybrané tituly spisovatelky Ivy Procházkové jsou vhodné pro práci v dramatické výchově. V praktické části jsou provedené analýzy uvedených literárních předloh z pohledu dramatické výchovy, dále jsou uvedené tituly rozpracované na návrhy výukových lekcí.

Autorskoprávní ochrana v hudebním průmyslu
Kammermayerová, Tereza ; Holcová, Irena (oponent) ; Křesťanová, Veronika (vedoucí práce)
Záv r V rámci mé práci jsem se pokusila provést právní rozbor hudebního díla podle sou asné právní úpravy, kterou je AZ, a to z celkového pohledu. V první ásti jsem podrobn rozebrala autorské dílo, jeho vznik, subjekty, osobnostní a majetková práva a to vše se zam ením na dílo hudební. T žišt práce pak vidím od kapitoly ochrana práv s právem autorským související a kapitoly následující jako je kolektivní správa, užití díla v rámci sít Internetu nebo problematika ve ejných produkcí v etn ob anskoprávních a trestn právních prost edk ochrany. Podrobn ji se zabývám i návrhem sm rnice, kterou se m ní dosavadní doba ochrany z 50 let na 70 let od vydaní takového záznamu a výkonu na n m zaznamenaného. Díky technologickému vývoji a tzv. digital age (digitálními v ku) se ochrana autorského práva stává stále pal iv jším problémem, nebo efektivní a zárove p im ené zabezpe ení ochrany je stále složit jší. Na jedné stran stojí auto i, výkonní um lci a nahrávací spole nosti, kte í investují svoje finan ní prost edky, as a talent a na stran druhé ti, co mají hudbu rádi. Jako v jiných profitujících odv tvích podnikání, je i zde problém s nelegálním obchodem, a to bu v podob tzv. pirátských kopií nebo neoprávn ného užití hudebních nahrávek na Internetu prost ednictvím peer to peer sítí. Uživatel i spot ebitel díky vysokým...

Dialektika divočiny a civilizace: způsoby konceptualizace a reprezentace indiánů v díle Alberta Vojtěcha Friče
Hodač, Tomáš ; Korecká, Zuzana (oponent) ; Šalanda, Bohuslav (vedoucí práce)
Práce pojednává o způsobech pojetí odlišnosti a jejích konceptech v díle českého cestovatele Alberta Vojtěcha Friče. Rozebírá komplexnost vztahu mezi evropskou civilizací a jejími protějšky, které jsou klasifikovány jako jiné a odlišné. Práce se soustředí na oblast amerického kontinentu jako exotické lokality, která přitahuje pozornost Evropanů, a na původní obyvatele Ameriky, kteří podněcují evropskou imaginaci. Úvodní kapitoly tematizují evropské diskurzy o divoších od doby prvních zaoceánských expedic až do konce 19. století za účelem popsání základních konceptuálních praktik při reprezentaci amerických indiánů. Nastiňuje též způsoby reprezentace indiánů v české beletristické a publicistické literatuře 19. století a soustředí se při tom na dílo Josefa Václava Sládka. Hlavní část práce se zaměřuje na metody popisu, zachycení a zastupování indiánů v textových výstupech A. V. Friče. Krátce shrnuje jeho kariéru cestovatele a botanika a stručně rekonstruuje jednotlivé expedice do Jižní Ameriky. Snaží se identifikovat termíny, prostřednictvím kterých Frič pojednává o druhých, a určit kategorie, které používá pro interpretaci odlišnosti. Zvláštní zřetel je přikládán termínům civilizace a divošství, které Fričovi slouží jako hlavní klasifikátory identity. Práce dává v závěru též prostor netextovým metodám...

Ivan Slavík - esejista a publicista
Bláhová, Jitka ; Kořená, Markéta (oponent) ; Wiendl, Jan (vedoucí práce)
Jméno Ivana Slavíka jev širším čtenářském okruhu téměř neznámé. Pokud tu existuje představa o jeho díle, týká se Slavíkovy katolicky orientované poezie. Pravděpodobně je to dáno tím, že ve středoškolských porevolučních učebnicích literatury se jeho jméno objevuje pouze zřídka (v období totality jeho dílo v učebnicích reflektováno nebylo). Jeho esejistická a publicistická činnost je takřka neznámá; domnívám se, že hlavním důvodem je charakter periodik a sborníků, do nichž Slavík přispíval: většinou se jednalo o okrajové a regionální noviny (spolupráce s významnějšími periodiky, stoj ícími v centru kulturního a společenského dění, mu byla totalitním režimem znemožněna) . Cílem mé diplomové práce je zmapování Slavíkova původního ne-básnického díla: chronologické uspořádání jeho předmluv, doslovů a publicistických statí nejrůznějších žánrů a zaměření. Dílčí kapitoly práce jsou sondami do jednotlivých desetiletí, v nichž Slavík svou ne -básnickou činnost rozvíj el, počínaj e 4 O . léty. Léta 60. a 70. jsou zaměřením Slavíkovy tvorby úzce propojena; z důvodu zachování maximální soudržnosti tématu tvoří společnou kapitolu. Zároveň jsem se ve své práci pokusila sledovat a zaznamenat tendence a tematické okruhy, kterými se autor zabývá a které jsou typické pro dané období jeho tvorby. Ze společenskopolitických...