Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 25,333 záznamů.  začátekpředchozí25324 - 25333  přejít na záznam: Hledání trvalo 2.27 vteřin. 

Alzheimerova nemoc u lidí s Downovým syndromem
Pivetzová, Anna ; Mužáková, Monika (oponent) ; Strnadová, Iva (vedoucí práce)
V této práci jsem se pokusila systematicky shrnout současný stav vědomostí o příčinách, průběhu, diagnostice a intervenci u osob s Downovým syndromem a Alzheimerovou nemocí. Tato problematika již svou podstatou vyžaduje interdisciplinární přístup - bylo nezbytné opírat se především o poznatky medicínských oborů, které se zabývají problematikou stárnutí - tedy neurologii, neuropsychologii, geriatrii a do určité míry i psychiatrii. Východiskem vždy byla hlouběji propracovaná teoretická základna vědění o Alzheimerově nemoci u intaktní populace, oproti které jsem vymezovala specifika demence u osob s Downovým syndromem. Na druhou stranu však, především v kapitole zabývající se péčí, jsem se úzce dotýkala zavedených postupů péče o osoby s mentálním postižením a toho, jak je nezbytné je specifickým způsobem upravit v případě, že se u dané osoby projeví kognitivní porucha. Nejedná se pouze o zesílení stávající podpory, i když ta je nezbytná, ale i o změnu struktury a formy péče. Jedná se o nové téma - v češtině zatím ani nevyšla jediná publikace zaměřená specificky na toto téma - a tato práce sama o sobě je pouze střípkem, který získá smysl vložením do většího obrazu, který je teprve třeba složit.

Sociálně pedagogické aspekty práce s oběťmi domácího násilí
Ondráková, Jana ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Poláčková, Věra (oponent)
Ve své diplomové práci se zabývám problematikou domácího násilí, kterou jsem se snažila zkoumat zejména z hlediska působení na děti. V teoretické části vysvětluji samotný pojem domácí násilí, následuje vymezení rozpoznávacích znaků domácího násilí, jeho formy a výskyt ve společnosti. Neméně prostoru je věnováno také mýtům o domácím násilí, které se mezi lidmi vyskytují a ovlivňují tak sociální i pedagogickou práci s oběťmi, pachatelem a dětmi. Zmiňuji osobnost oběti i pachatele a zaměřuji se na sociálně psychologickou rovinu vnímání domácího násilí. Další kapitolu věnuji pedagogickým aspektům této problematiky. Stručně jsem nastínila legislativu, která se týká domácího násilí, a také vymezila možnosti pomoci státních a nestátních institucí s důrazem na jejich specifika. V části praktické jsem ve třech rodinách, prostřednictvím případových studií, zjišťovala vývoj rodinných vztahů. Sledovala jsem souvislosti mezi intervencí zaměřenou na odbourání fenoménu domácího násilí a jejími výsledky. Cílem bylo zjistit, jak v jednotlivých rodinách výskyt násilí ovlivňoval život dětí a jaké z toho plynou optimální postupy práce, které by negativní dopady eliminovaly.

Význam a první bilance specializované linky telofonní krizové intervence pro osoby se zdravotním postižením
Kudová, Květa ; Havránková, Olga (vedoucí práce) ; Vodáčková, Daniela (oponent)
Zdravotní postižení je velikým zásahem do života člověka. Postižení významně ovlivňuje možnosti člověka začlenit se do společnosti a do zaměstnání. I přes pozitivní posun v péči o osoby s postižením, stále stojí problematika osob se zdravotním postižením mimo hlavní zájem společnosti. Přetrvává ambivalentní postoj k těmto osobám a stále převažuje tendence k jejich izolaci. Proto považuji za důležité se této problematice věnovat. Dojde-li k postižení během života, člověk se na tuto skutečnost musí adaptovat, musí změnit představy o budoucnosti a nalézt nový způsob života. Vznik postižení znamená také potřebu hledat nový smysl života, cíle směřování a změnu hierarchie hodnot. Pokud se narodí rodičům dítě s postižením, přináší to pocit viny, zklamání a zmařených představ o budoucím životě dítěte. Ve své práci se zaměřuji na zmapování obtíží života s postižením, na proces adaptace na postižení. Tyto informace mají sloužit jako zdroj informací pro pracovníky linky krizové a poradenské pomoci pro osoby s positižením. Práce s osobami se zdravotním postižením má svá specifika vzhledem k tomu, že postižení může ovlivňovat osobnost člověka, může ovlivňovat reakce osoby s postižením na živostní události.

Ošetřovatelská péče o pacienta po transplantaci Langerhansových ostrůvků
Bobek, Vít ; Heřmanová, Jana (vedoucí práce) ; Saudek, František (oponent)
Cílem mojí bakaláská práce je nastínit klinické a zejména ošetovatelské aspekty pée o pacienta podstupujícího zatím ponkud nezvyklý zpsob léby diabetu 1. typu - transplantaci Langerhansových ostrvk. Práce se zamuje na lébu diabetu 1. typu s labilním prbhem. Jako píklad sleduji pacienta, který v nedávné dob s úspchem podstoupil tento nový zpsob léby. V klinické ásti popisuji strun historii poznávání diabetu, endokrinní funkci pankreatu a pak etiopatogenezi, imunogenetiku, klinický obraz, diagnostiku, a terapii diabetu 1. typu a jeho komplikací. Dále popisuji specifika labilní formy tohoto onemocnní a možnosti léebné intervence. V ošetovatelské ásti analyzuji prostednictvím ošetovatelského modelu Marjory Gordonové poteby pacienta podstupujícího takový výkon. Vytváím plán pée a popisuji jeho realizaci v samotný den provedení transplantace Langerhansových ostrvk. Dále zde eším problematiku dlouhodobé pée, edukace a psychosociálního obrazu pacienta.

Profil adolescenta sebevraha
Žižková, Ivana ; Cimrmannová, Tereza (oponent) ; Krahulcová, Beáta (vedoucí práce)
Tato diplomová práce pojednává o vývojovém období adolescence a problematice sebevražednosti adolescentů. Její teoretická část se zaměřuje na uchopení adolescence jako důležitého a značně zátěžového vývojového období v oblastech biologického, psychického a sociálního vývoje. V další části předkládám charakteristiky sebevražedného jednání, jeho specifika, rizikové faktory v adolescenci a uzavírám léčbou, která je adolescentům, kteří svůj pokus o sebevraždu přežili, k dispozici. V závěru shrnuji pomocí několika doporučení zásady první psychické pomoci suicidnímu adolescentovi, znovu připomínám některé mýty o sebevraždách a také připojuji adresy zařízení, která se touto problematikou zabývají. Dotazníkový průzkum, který Je praktickou částí této práce, jsem zaměřila na otázky vnějších vlivů, vycházejících především ze sociálního zázemí suicidujícího adolescenta.

Základní charakteristika autismu s důrazem na vzdělávací intervence
Bittmann, Julius ; Nováková, Ivana (oponent) ; Cintlová, Jitka (vedoucí práce)
Diplomová práce s názvem "Základní charakteristika autismu s důrazem na vzdělávací intervence" se zabývá, jak již vyplývá ze samotného titulu, především aktuální vědeckou tematikou v oblasti autismu a jeho základní charakteristikou. Zároveň se snaží představit konkrétní vzdělávací a výchovný mechanismus, který je uplatňován ve dvou autistických třídách vybraného školského zařízení, a jeho efektivitu a specifika. Použité metody a formy přístupu, jejichž výsledky tvoří primární podklad tohoto pojednání, vyplývají z každodenního setkávání a práce s osobami s poruchou autistického spektra, jejich pozorování a uplatňování vybraných terapeutických intervencí.

Ošetřovatelský proces u novorozence s hyperbilirubinémií
SEKALOVÁ, Monika
Tématem bakalářské práce je Ošetřovatelský proces u novorozence s hyperbilirubinémií. Teoretická část je zaměřena na fyziologického a nedonošeného novorozence, anatomii a fyziologii krve, problematiku novorozenecké hyperbilirubinémie, ošetřovatelský proces a klasifikační systémy NANDA a NIC. V praktické části jsou uvedeny výsledky výzkumu práce. Výzkum byl prováděn kvalitativní metodou na Neonatologickém oddělení v Nemocnici České Budějovice, a.s. Prvním cílem bylo zjistit specifika ošetřovatelské péče u donošeného a nedonošeného novorozence s hyperbilirubinémií. Bylo zjištěno, že specifika se týkaly zejména v monitoraci fyziologických funkcí, frekvenci měření transkutánní bilirubinometrie, v polohování novorozence při fototerapii, v ordinované teplotě uvnitř inkubátoru a ve stravování dětí. Potřebné informace byly zjišťovány pomocí rozhovorů se sestrami, z obsahové analýzy dokumentace a pozorováním. Na základě zjištěných informací byly vypracovány kazuistiky. Výzkumný vzorek tvořili dva novorozenci s hyperbilirubinémií. Druhým cílem bakalářské práce bylo zjistit postoj sestry k používání klasifikačních systémů NANDA s dg. Novorozenecká žloutenka a NIC Fototerapie: novorozenec. Bylo zjištěno, že by sestry pozměnily některé určující znaky i související faktory u dg. Novorozenecká žloutenka (00194) a také intervence z NIC Fototerapie: novorozenec (6924). Většina z nich se shodla, že by tyto klasifikace v péči o novorozence používat nechtěly. Informace byly zjišťovány pomocí strukturovaných rozhovorů se třemi dětskými sestrami a dvěma porodními asistentkami. Výsledky práce by mohly být použity ke zlepšení ošetřovatelské péče u novorozenců s hyperbilirubinémií.

Praktická dramaturgie velkého činoherního domu
Rubenová, Sylvie ; SÍLOVÁ, Zuzana (vedoucí práce) ; KORČÁK, Jakub (oponent)
Cílem diplomové práce Praktická dramaturgie velkého činoherního domu (Je možné v Národním divadle vytvářet vědomou uměleckou koncepci?) je pokusit se reflektovat praktické zkušenosti získané během první sezóny na pozici dramaturga činohry Národního divadla moravskoslezského a na jejich základě pojmenovat specifika a problematiku dramaturgie velkého činoherního domu v regionálním městě. NDM je čtyřsouborové divadlo provozující dvě velké scény (Divadlo Jiřího Myrona a Divadlo Antonína Dvořáka) a malou scénu (zkušebna v Divadle Antonína Dvořáka), na nichž všech působí soubor činohry. Nejde tedy o klasický jednosouborový činoherní dům jako takový (jako např. Divadlo Na Vinohradech), ale podstatné je, že v ostravském divadelním kontextu plní právě tuto funkci. Velkou roli ve fungování činohry NDM samozřejmě hrají dva “systémy”, jichž je součástí: tzn. Národní divadlo moravskoslezské (tedy i ostatní soubory a jeho celková profilace) a ostravská divadelní scéna, proto považuji za nutné zpočátku nastínit širší kontext, jenž činohru NDM jako jeho podmnožinu z velké míry ovlivňuje. Součástí této práce je i snaha o pojmenování úlohy kmenového dramaturga v tomto typu divadla, jakými prostředky se může (a musí) podílet na směřování a formování souboru, s krátkodobým i dlouhodobým výhledem, vycházející samozřejmě z konkrétní zkušenosti v tomto konkrétním divadle. Cílem není věnovat se minulosti činohry NDM, tedy analýze historických tendencí tohoto souboru, ale její současné situaci, tzn. přítomnosti a možné budoucnosti. Na základě rozboru aktuálního repertoáru a nadcházejících dramaturgických plánů se budu věnovat možnostem a omezením nejen této činohry, ale velké činohry vůbec.

Francouzské drama v českém překladu po roce 1989
Šimpachová, Iveta ; Šotolová, Jovanka (vedoucí práce) ; Brunel, Aude (oponent)
Diplomová práce podává analytický přehled překladové produkce dramatických textů z francouzštiny do češtiny po roce 1989. Zaměřuje se na zastoupení současné dramatiky v překladu a na práci překladatelů. V první části práce stručně charakterizuje současnou francouzskou dramatickou tvorbu a upozorňuje na odlišná očekávání francouzských a českých diváků a čtenářů. Následně na základě existujících teorií objasňuje specifika překladu dramatu a postavení překladatele v procesu překladu. Stěžejní částí práce je analýza vytvořeného soupisu veřejně dostupných překladů dramatických textů z let 1990-2015. Knižní vydávání překladů se dle očekávání ukazuje jako okrajové a s klesající tendencí, vycházejí převážně klasici. Současná dramatika má převažující zastoupení mezi překlady deponovanými v divadelní agentuře, poměrově největší zastoupení mají komediální hry, ale díky individuálním snahám a projektům se v oblasti překladu daří rozšiřovat obraz současné francouzské dramatické tvorby. Analýzu doplňují postřehy z překladatelské praxe čerpané z osobních rozhovorů s překladateli a nakladateli. Klíčová slova: současné francouzské drama, překlad dramatu, dramatický text, postavení překladatele, sociologie překladu, překladová produkce, vydávání dramatu, agenturní překlady

Duševní hygiena a možnosti využití jejích forem u pracovníků linek důvěry
Fabíková, Lenka ; Loneková, Katarína (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá psychohygienou a možnostmi využití jejích forem u pracovníků linek důvěry. V teoretické části se práce zaměřuje na charakteristiku a specifika telefonické krizové intervence. Současně jsou v ní představeny metody psychohygieny vhodné pro pracovníky linek důvěry. Empirická část se zaměřila na mapování forem duševní hygieny, které poskytují svým pracovníkům linky důvěry v České republice. Zároveň byly zmapovány osobní formy psychohygieny pracovníků telefonické krizové pomoci. V empirické části byla také zjišťována míra vyhoření pracovníků linek důvěry, a to formou dotazníku CBI - Copenhagen Burnout Inventory. Zároveň bylo prokázáno, že větší míra dodržování vybraných zásad duševní hygieny má u pracovníků linek důvěry vztah s menším výskytem syndromu vyhoření. Hypotézy týkající se vztahu mezi sociodemografickými údaji (pohlaví, věk, nejvyšší dosažené vzdělání, délka praxe, typ pracovního úvazku na pracovišti a mimo ně) a mírou vyhoření nebyly potvrzeny. Cílem práce bylo vytvoření nabídky možných způsobů, jak zacházet u pracovníků linek důvěry se stresem a jak u nich optimálně využít metod duševní hygieny, které by v praxi preventivně působily proti syndromu vyhoření.