Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 26,122 záznamů.  začátekpředchozí26113 - 26122  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.82 vteřin. 

Christologie v díle Josepha Ratzingera
Frývaldský, Pavel ; Pospíšil, Ctirad Václav (vedoucí práce) ; Mohelník, Tomáš (oponent)
Resumé Christologie v díle Josepha Ratzingera Pavel Frývaldský Tato diplomová práce představuje analýzu významných christologických prací Josepha Ratzingera. Cílem práce je popsat a zhodnotit základní linie a vývoj Ratzingerovy christologické reflexe. Spisy jsou porovnávány především ve dvojím ohledu: dílo Ratzingera v době jeho akademického působení a práce Ratzingera jako kardinála v čele Kongregace pro nauku víry. Práce je uvedena stručným životopisem Josepha Ratzingera, poté následuje vlastní analýza jeho děl. Nejprve jsou posouzeny biblické prameny, citace otců, středověkých autorů a současných teologů. V další části jsou analyzovány hlavní oblasti našeho zájmu: užití christologických titulů, teologie vtělení, tajemství Ježíšova života, teologie kříže a výklad zmrtvýchvstání. Ratzinger svou christologii zakládá primárně na Božím slově a na víře církve, proto lze jeho přístup označit jako "shora". Ústředním pro celou jeho christologii je vyznání Ježíše jako vtěleného Božího Syna. Ratzinger proto považuje Ježíšův bytostný vztah k Otci za střed celého jeho tajemství. Ve starších spisech je pro autora důležité pojetí Božího Syna jako "posledního člověka", čímž zdůrazňuje autenticitu a normativu Ježíšova lidství. V novějších pracích je častěji užíván titul "nový Mojžíš". V popředí tak stojí otázka vztahu...

Provokace a boření stereotypů v tvorbě Jurije Vynnyčuka
Danylyuk, Myroslava ; Chlaňová, Tereza (vedoucí práce) ; Ulbrechtová, Helena (oponent)
Bakalářská práce je věnována osobnosti současného ukrajinského spisovatele Jurije Vynnyčuka. Zvláštní pozornost je soustředěna zejména na tu část jeho tvorby a mimoliterárního působení, pro něž jsou příznačné provokace, mystifikace a boření stereotypů. Cílem práce je na základě třech klíčových okruhů zmapovat všechna jeho díla, v nichž se objevují provokativní prvky, pokusit se o jejich typologizaci a u vybraných děl provést hlubší rozbor. Úvodní kapitola je věnována poměrně detailní analýze současného literárního procesu, zejména prvků, které jsou zaměřené na destrukci tradičního národnického kánonu. Na základě této analýzy je následně Vynnyčukova tvorba začleněna do kontextu současné literatury. Hlavní část je zaměřena na rozbor konkrétních děl a porovnání Vynnyčukova přístupu s jinými autory, zabývajícími se podobnou probmelatikou. V závěru je vyhodnocena jeho vyjímečnost a přínos pro současnou literaturu.

Smrt v literatuře pro děti a mládež . Problematika prostoru
Šiková, Marcela ; Provazník, Jaroslav (vedoucí práce) ; Brožová, Věra (oponent)
Diplomová práce Smrt v literatuře pro děti a mládež: problematika prostoru se zabývá srovnáním děl Astrid Lindgrenové a Ivy Procházkové. V teoretické části vysvětluje postavení obou autorek ve sféře dětské literatury a zabývá se reflexí recenzentských ohlasů na obě knihy. V další části se věnuje literární fantastice a zejména vlastní problematice prostoru. Zde naznačuje možná východiska bádání zmínkou o existujících teoretických statích. Teoretické poznatky jsou poté aplikovány v části zabývající se rozborem obou knih, v němž jde především o způsob zobrazení světa "reálného", fantastického a problematiku přechodu mezi nimi. Poslední část je srovnáním přístupů obou autorek k tematice smrti v dětské literatuře z hlediska prostoru a pokusem o vystižení příčin, způsobujících rozdíly.

Právní španělština
Pérezová, Dana ; Zavadil, Bohumil (oponent) ; Čermák, Petr (vedoucí práce)
Cílem této práce je popis základních aspektů právního jazyka, jednoho z významných směrů odborného stylu každého spisovného jazyka. Popis právní španělštiny je zde strukturován podle jednotlivých jazykových plánů, zpracovává tedy rysy lexikální, lexikálněstylistické a morfosyntaktické. Deskripce jednotlivých specifických rysů právní španělštiny je doložena příklady citací platných právních textů vzatých z Úředního věstníku státu (Boletín Oficial del Estado).

J.K.Toole, Kurt Vonnegut, Jr. and Ken Kesey: Authority and Grotesque in the U.S. Literature of The 1960s.
Kocmichová, Linda ; Ulmanová, Hana (vedoucí práce) ; Sukdolová, Alice (oponent) ; Olehla, Richard (oponent)
Práce se zaměřuje na roli groteskna a autority v dílech amerických autorů, která vznikla v USA v šedesátých letech. Teoretickými východisky, která byla použita k rozboru konkrétních děl vybraných autorů, je bachtinovské pojetí lidové karnevalové kultury, dále teorie Vizenora, opět vycházející z Bachtina a týkající se "šibalů" (tricksters). Dizertační práce používá teoretická východiska, která se týkají působení autority nad jednotlivcem dle Foucaulta, a dále vychází z Deleuzeovy repetice a schizoanalýzy. Hlavním úkolem této dizertační práce je poukázat na prvky, které mají analyzovaná díla společné a také na rozdíly, které se projevují rozlišným pojetím boje proto autoritě. Dalším jednotícím prvkem je pohled na šílenství, které je v těchto dílech osvobozující silou. Autoři byli vybráni pro svůj provokativní postoj k moci, která je uplatňována nad jednotlivcem. Groteska slouží jako prostředek zesměšnění a zdiskreditování autority, jejíž nehumánní projevy jsou zdůrazněny v dílech analyzovaných autorů. Analyzovanými autory jsou: John Kennedy Toole (Spolčení hlupců), Kurt Vonnegut Jr. (Jatka č.5) a Ken Kesey (Vyhoďme ho z kola ven).

Tragično ve vybraných dílech norské literatury posledních desetiletí
Mittnerová, Lucie ; Humpál, Martin (vedoucí práce) ; Hartlová, Dagmar (oponent)
Cílem práce je analyzovat pět vybraných děl současné norské literatury z hlediska teorie tragédie. V této souvislosti budeme vybraná díla zkoumat ze čtyř základních hledisek. Na prvním místě se pokusíme zachytit a definovat pojem tragično, a to prostřednictvím představení teorií tragédie, které: 1) jsou obecně považovány za významné 2) mají specifický význam ve vztahu k interpretaci děl vybraných v této práci. Na druhém místě se práce pokouší vytyčit hlavní témata, na jejichž základě je možné tragédii identifikovat a zkoumat. Tyto oblasti jsou pak rozebírány a popisovány v rámci vybraných románů. V tomto směru práce zahrnuje i vymezení dalších, v úvodu práce nepopsaných charakteristik tragédie. Kromě toho jsou zde interpretovány a aplikovány některé další významné teorie související s tragičnem. V rámci těchto rozborů také dochází k průběžnému konfrontování klasické tragédie a tragédie moderní. V závěru pak práce shrnuje nejvýznamnější a ve všech románech se objevující motivy, které jsou podle našeho názoru indikátorem tragična v daných literárních dílech (toho práce dosahuje mimo jiné porovnáním čtyř "tragických" románů s pátým z nich, který na základě našeho zkoumání tragický není), a na základě tohoto shrnutí postuluje, že klasická a moderní tragédie mají pozoruhodně často podobné rysy. Zkoumaná...

Dramatická tvorba Niny Sadur
Dvořáková, Iva ; Ulbrechtová, Helena (vedoucí práce) ; Ryčlová, Ivana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá dramatickou tvorbou ruské spisovatelky a autorky divadelních i rozhlasových her Niny Sadur, jejíž tvorba spadá do období od poloviny 80. let do současnosti. Práce si klade za cíl představit základní rysy její poetiky, a to především prostřednictvím interpretací dvou vybraných her - Morokob a Milenkij, ryženkij. První hru je možné nazvat metafyzickým dramatem, v analýze je věnována pozornost dvěma propojeným rovinám a . Hra Milenkij, ryženkij vznikla převedením již existujícího syžetu (Niny Sadur) z povídkové formy do formy rozhlasové hry. Práce si všímá významových změn, ke kterým transformací žánru dochází. Dále věnuje pozornost kritické diskuzi, která byla r. 2003 opublikována pod názvem Who Is the Cute Little Redhead a zabývá se možnými významovými rovinami povídky/rozhlasové hry. Kromě analýz dvou konkrétních her bakalářská práce shrnuje dostupnou sekundární literaturu a vymezuje těžiště zájmu badatelů. V práci jsou uvedeny základní životopisné údaje Niny Sadur, chronologický výčet jejích děl, je zde zmíněna problematika se zařazením autorky do některého z literárních proudů objevujících se v Rusku od konce 70. let.

Web 2.0
Vítek, Pavel ; Rydzi, Daniel (vedoucí práce) ; Šindelář, Martin (oponent)
Bakalářská práce se zabývá trendem Web 2.0. Definuje co tento trend znamená a předkládá charakteristické rysy, kterými se odlišuje : změna přístupu v komunikaci, otevřenost obsahu, web tvořený uživateli, reputační systémy, nástup webových aplikací. Přibližuje technologické zázemí služeb a jejich fungování, především tedy AJAX, Adobe Flex, Silverlight. Poukazuje na projekty, které stály na počátku vzniku Webu 2.0. Zkoumá principy fungování těchto projektů a na těchto principech dokazuje globální rysy celého trendu. Za názorné příklady byly zvoleny : komunitní servery MySpace a Facebook, vyhledávač Google s jeho dalšími službami, server pro sdílení videa Youtube, záložkovací server del.icio.us, agregační a linkovací server digg.com, otevřená internetová encyklopedie Wikipedie, internetové personalizované rádio s bohatou encyklopedií hudby last.fm. Závěr práce se zabývá možným vývojem do budoucna a situací v České republice. Následuje shrnutí a zodpovězení základních otázek položených v úvodu této práce a nastínění hlavních omezení dosavadního vývoje s jejich možným řešením.

Symbolika v díle Ibn Síny: Interpretace iniciačních příběhů
Vitásková, Magdaléna ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce) ; Ostřanský, Bronislav (oponent) ; Pirický, Gabriel (oponent)
Záměrem předkládané práce je interpretace příběhů Živý, syn Bdícího, Pták a Salamán a Absál, jejichž autorem je jeden z největších myslitelů středověkého islámského Východu Ibn Síná (980-1037). Na rozdíl od jeho filosofických a lékařských spisů se zmíněné příběhy vyznačují odlišným charakterem a vytvářejí uzavřený vyprávěcí cyklus. Vycházím z předpokladu, že díla svou tematikou, použitými narativními postupy a obsaženou symbolikou spadají do iniciačního žánru, přičemž hlavním cílem této práce je danou hypotézu potvrdit prostřednictvím hermeneutické interpretace. Ukázalo se, že příběhy jako celek vykazují charakteristické iniciační rysy: hrdinovo bloudění, jeho zoufalství nad vlastní existenciální situací a touhu po dosažení vyššího ontologického statusu, setkání se zasvětitelem, iniciační zkoušky, překročení hranice mezi nezasvěceným a zasvěceným prostorem, konečné zasvěcení prostřednictvím symbolické smrti. Interpretace jednotlivých děl zase odhalila vnitřní koherenci každého příběhu: Živý, syn Bdícího se zaměřuje na motiv průvodce-zasvětitele a popis jednotlivých stupňů na iniciační cestě směrem vzhůru, Pták emotivně vypráví o stavu předcházejícímu zasvěcení a poté se věnuje průniku do zasvěceného prostoru a konečně Salamán a Absál spěje svou zdánlivou tragičností ke kýženému zasvěcení ve formě...

Autorská realizace filmového dialogu
Kocábek, Daniel ; KAJÁNKOVÁ, Lucia (vedoucí práce) ; VAJCHR, Marek (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá autorskou realizací filmového dialogu od jeho podoby ve scénáři až po výsledné ztvárnění ve filmu. Analýzou čtyř filmů, Gauneři, Hledám Amy, Před soumrakem a Rushmore práce ukazuje, jak jejich autoři natáčí konverzační scény originálně. Nejprve je zde nastíněna americká nezávislá scéna devadesátých let, z níž analyzované filmy vycházejí, dále je připomenuta autorská teorie a vysvětlen výběr analyzovaných filmařů a jejich děl. Následně práce demonstruje, jak k dialogu přistupují filmové kuchařky a jak vypadá konvenční konverzační scéna, vůči kterým se následné analýzy vymezují.