Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24,351 záznamů.  začátekpředchozí24342 - 24351  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.77 vteřin. 

Nefropatie a nádorová onemocnění způsobené alkaloidy aristolochovými kyselinami
Bárta, František ; Šácha, Pavel (oponent) ; Stiborová, Marie (vedoucí práce)
Aristolochové kyseliny (AA) jsou látky obsažené v rostlinách čeledi podražcovitých (Aristolochiaceae). Tyto rostliny jsou již od starověku používány v tradiční lidové medicíně k léčení mnoha rozličných chorob. Jsou sice známy protizánětlivé účinky aristolochových kyselin, nicméně tyto alkaloidy jsou prokazatelnými mutageny a karcinogeny. Navzdory tomuto faktu jsou výtažky rostlin čeledi podražcovitých nadále užívány v léčitelství. Aristolochové kyseliny prokazatelně způsobují onemocnění nazývané nefropatie vyvolaná aristolochovými kyselinami (Aristolochic Acid Nephropathy, AAN), dříve známou jako nefropatie vyvovolaná čínskými bylinami (Chinese Herbs Nephropathy, CHN), která končí úplným selháním funkce ledvin. Pozdní komplikací tohoto onemocnění je také vývoj nádorů v urotheliální tkáni pacientů. AA totiž mohou vytvářet s DNA stabilní kovalentní adukty, které se vyznačují dlouhodobou persistencí. Tvorba těchto aduktů následně vede ke vzniku unikátní mutace v tumorovém supresorovém genu p53 (AT→TA transversní mutace) iniciující nádorové procesy. I další onemocnění, balkánská endemická nefropatie (BEN), je spojována s působením AA. V tomto případě ovšem je brán v potaz i vliv ostatních činitelů, např. mykotoxinů (ochratoxin A). Nicméně, s vysokou pravděpodobností se na vývoji tohoto onemocnění...

Rozvrat tradiční vesnice v období stalinismu
Fišer, František ; Rataj, Jan (vedoucí práce) ; Martínek, Miloslav (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na popis situace rolníků v období zakladatelské etapy komunistického režimu a také skutečností, které vedly ke kolektivizaci zemědělství. Hlavní cíle jsou definování pojmu "kulak" a jeho vývoj na konci čtyřicátých a na začátku padesátých let minulého století a najít odpověď na otázku zda hlavním důvodem pro persekuce zemědělců byla likvidace soukromého sektoru.

Analýza vybraných sektorů tzv. sdílené ekonomiky a její dopad na tradiční odvětví hospodářství v ČR v letech 2008-2014
Dvořáčková, Karolína ; Štípek, Vladimír (vedoucí práce) ; Klepek, Cyril (oponent)
Hlavním cílem této práce je provedení analýzy dopadů existence sdílené ekonomiky ve třech odvětvích české ekonomiky: osobní automobilové přepravě, cestovním ruchu a finančnictví. Dílčím cílem je odhalení nových trendů na trhu práce, dopady na HDP a na potenciální daňové výnosy pro státní rozpočet po nástupu sdílené ekonomiky. V teoretické části je spolu s definicí sdílené ekonomiky podrobně rozvedený globální socio-ekonomický kontext, který umožnil její růst. Na konci teoretické části jsou popsány základní principy, které jsou pro sdílenou ekonomiku a její budoucí rozvoj klíčové. Praktická část se zabývá existencí sdílené ekonomiky na území ČR. Tato část je rozdělena dle zkoumaných odvětví, ve kterých jsou představeny nejvýznamnější aktéři v rámci sdílení. Dále dílčí analýzy, které přibližují vznikající disrupci tradičních odvětví a odhalují závěry v rámci dopadů na makroekonomické indikátory. Na závěr jsou zde uvedena doporučení, jak zajistit efektivní růst tohoto modelu dobudoucna. Z analýz vyplývá, že i přesto, že sdílená ekonomika je v ČR zastoupena, její dopad na tradiční poskytovatele a na národní hospodářství je v dnešní době nepatrný. Zároveň je zde naznačeno, že když se tento nový ekonomický model efektivně podchytí z hlediska nastavení optimálního legislativního, ekonomického, ale i sociálního prostředí v ČR, mohl by v budoucnosti představovat výzamný podíl na budoucím hospodářském růstu.

Tvorba marketingové strategie internetového obchodu OriginálníBrýle.cz
Šuška, Filip ; Sedláček, Jiří (vedoucí práce) ; Malačka, Lena (oponent)
Cíl práce je seznámit čtenáře s aktuálními trendy marketingu na internetu a jejich využití pro tvorbu marketingové strategie začínajícího internetového obchodu OriginálníBrýle.cz. V první části se zabývám srovnáním e-komerce v České republice s ostatními státy Evropské unie. V této části také uvedu základní marketingové pojmy upravené pro prostředí internetu. V druhé části práce zmapuji samotný trh, na kterém se internetový obchod snaží prosadit. Pokusím se dotazníkovým šetřením získat informace o zákazníkovi. V této části práce budu sestavovat marketingovou strategii. Na konci uvedu, která doporučení zkoumaný obchod provedl a vyhodnotím jejich výstup.

Autorské právo v architektuře
Žižková, Šárka ; Křesťanová, Veronika (vedoucí práce) ; Holcová, Irena (oponent)
92 Abstrakt Hlavní záměr, jež sleduji mou prací, je poskytnout komplexní přehled o problematice autorského práva v architektuře. Jde o tématiku velmi složitou a orientace v ní přináším mnohé obtíže nejen laické veřejnosti. Jak vyplynulo z mé práce, soudních sporů týkajících se této problematiky je jen velmi málo, což však neznamená, že neexistují. Architekti či architektonické ateliéry však nemají zájem pouštět se do dlouhotrvajících prostředků a tak velká většina těchto sporů končí mimosoudním urovnáním. Tento způsob je pochopitelný, jelikož tvorba architektonických děl je architektovou obživou a raději poleví ze svého stanoviska, nežli by podstupoval ekonomicky i časově nevýhodný souboj s investorem. Má diplomová práce se skládá z šesti kapitol, z nichž každá rozebírá architektonické dílo z různého pohledu. Účelem úvodní kapitoly je poskytnout objasnění mimoprávního pojmu architektury a lidové architektury, jíž se autorský zákon dotýká jen velmi letmo. Stěžejními prvky druhé kapitoly jsou charakteristiky architektonického díla, včetně díla urbanistického a pojmové znaky, které musí dílo naplnit, aby mu byla poskytnuta ochrana dle autorského práva. Mimo tyto pojmy jsem se zaměřila i na autorství, spoluautorství či problematiku zaměstnaneckého díla. Ve třetí kapitole rozebírám možné střety zájmů mezi...

Zdobení těla - tetování a piercing ve svém funkčním a symbolickém významu
Kroupová, Eva ; Balon, Jan (vedoucí práce) ; Šanderová, Jadwiga (oponent)
Diplomová práce "Zdobení těla - tetování a piercing ve svém funkčním a symbolickém významu" se zabývá tělesnými modifikacemi sloužícími ke zdobení lidského těla jako kulturně společenským fenoménem, který je v dnešní společnosti módní záležitostí. První část práce představuje základní teoretický rámec a zasazuje téma do kontextu, ve kterém na něj autorka nahlíží takovým způsobem, aby i pro skutečného laika mohla práce být přínosná. Teoretická část definuje pojmy a představuje první archeologické nálezy vážící se k tomuto kulturnímu fenoménu. Dále práce představuje příklady zdobení lidského těla ve vybraných tradičních kulturách a popisuje cestu, kterou se tento jev dostal až do současné západní společnosti. Na konci teoretické části je představeno osm kategorií funkčních a symbolických významů, kterých může zdobení lidského těla nabývat. Druhá část práce spočívá v kvalitativním výzkumu, který je zaměřen na funkční a symbolické významy, kterých může zdobení lidského těla nabývat v současné moderní společnosti. Naleznete zde výpovědi dvaceti dvou ozdobených jedinců, kteří otevřeně hovoří o svých ozdobách. V závěru práce se dočtete, které funkční a symbolické významy zdobení lidského těla jsou i v dnešní společnosti stejné jako u primitivních společností, v čem se liší nebo případně, které funkční a symbolické...

Život a dílo pražského tesaře Michaela Ranka
Bláha, Jiří
Úsporné krovy navržené na konci 20. let 19. století pražským tesařem uherského původu Michaelem Rankem (1770-1842) tvoří jakýsi spojovací můstek mezi tradičními hambalkovými krovy a novodobými vaznicovými konstrukcemi. Rychlému osvojení Rankových krovů mezi tesaři napomohla příbuznost s krovy tradiční hambalkové soustavy, snadnější manipulace s trámy menších profilů a v neposlední řadě i jednoduchost při výrobě a vztyčování. V průběhu druhé poloviny 19. století byly Rankovy krovy spolu s tradičními krovy hambalkovými vytlačeny novými progresivními konstrukčními soustavami, zejména všeobecně rozšířenými krovy vaznicovými.

Pedagogical diagnosis of a child's school preparedness before entering the primary school
Matějková, Ladislava ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Diplomová práce se zabývá analýzou faktorů ovlivňujících školní připravenost dítěte pro zahájení školní docházky z hlediska očekávaných kompetencí na konci předškolního období. Teoretická část zpracovává obecné informace o přínosu pedagogické diagnostiky pro rozvoj specifických dovedností potřebných v 1. třídě ZŠ. Cílem průzkumu diplomové práce bylo zjistit úroveň školní připravenosti dětí za pomoci testu Rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky (Švancarová,D., Kucharská,A., 2001) a testu Předcházíme poruchám učení (Sindelarová, B, 1996); zjištěné údaje vzájemně porovnat, srovnat vliv Programu pro rozvoj fonematického uvědomování s tradičními výchovně vzdělávacími přístupy na školní připravenost dětí, zjistit, jakým způsobem pracují učitelky v mateřských školách s dětmi před vstupem do základní školy; zda učitelky mateřských škol využívají diagnostické nástroje k aktivnímu rozvoji a učení dětí před vstupem do základní školy.

Úloha informačních a komunikačních technologií v prostorové orientaci jedinců se zrakovým postižením
ŠTÁDLEROVÁ, Daniela
Bakalářská práce se zabývá kompenzačními pomůckami pro prostorovou orientaci a samostatný pohyb jedinců se zrakovým postižením. V důsledku limitované zrakové percepce mají tyto osoby značně ztíženou samostatnou mobilitu, což negativně ovlivňuje jejich samostatnost a následně i kvalitu života. Vzniklé bariéry překonávají osoby s narušeným zrakovým vnímáním za pomoci bílé hole a podobných tradičních kompenzačních pomůcek, ovšem pomoci jim mohou i informační a komunikační technologie, jejichž vývoj za posledních dvacet let zasáhl i do této oblasti. Cílem práce je vytvořit ucelené uspořádání teoretických poznatků o problematice prostorové orientace a samostatného pohybu s účastí informačních a komunikačních technologií. Dílčími cíli je analyzovat služby související se samostatnou mobilitou, které poskytuje Navigační centrum SONS ČR a zmapovat posun v oblasti samostatného pohybu s účastí IT technologií z pohledu osob se zrakovým postižením. Práce se skládá z teoretické, praktické a přílohové části. Teoretická část je sestavena ze tří kapitol. První z nich věnuje pozornost obecně zrakovému postižení, jeho vymezení, členění zrakových vad podle typu, stupně, doby a příčiny vzniku. Na konci první kapitoly popisuji také kompenzaci zrakového vnímání, které kompenzují ostatní smysly, především hmat a sluch. V druhé kapitole jsou charakterizovány specifika prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením, její metodika, tedy prvky prostorové orientace a samostatného pohybu, technika dlouhé hole a orientační analyticko syntetická činnost, v závěru je popsaná také výchova a rozvoj samostatné mobility. Poslední kapitola teoretického oddílu se zaměřuje na kompenzační pomůcky pro samostatnou mobilitu s důrazem na informační a komunikační technologie. Praktická část je realizována prostřednictvím kvalitativní strategie výzkumu a člení se do dvou oddílů. Prvním z nich je analýza služeb poskytovaných Navigačním centrem Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých ČR, do nichž patří telefonická linka, plánování cest, online navigace a pomoc v nouzi. Doplňkovou technikou sběru dat je polostrukturovaný rozhovor s osobami se zrakovým postižením s cílem analýzy používaných kompenzačních pomůcek, informačních a komunikačních technologií pro účely samostatného pohybu a zmapování vývoje těchto pomůcek z pohledu uživatelů. Výzkumný soubor pro rozhovory tvoří tři nevidomí jedinci, kteří se při samostatné mobilitě nemohou spoléhat na zrakovou kontrolu a jsou tak odkázáni na užívání kompenzačních pomůcek. Ze závěru zkoumání vyplývá, že nejvýznamnější pomůckou při samostatném pohybu zůstává tradičně bílá hůl, vedle ní ovšem zastávají velký význam i informační a komunikační technologie a to především VPN vysílačka, kterou se ovládají informativní majáčky a zjišťují se různé informace např. na zastávce či prostředcích městské hromadné dopravy apod. Stále větší význam zastávají mobilní telefony s hlasovým výstupem, které se pořád rozvíjí. Díky přístupu na internet zde může jedinec najít dopravní spojení nebo se za pomoci GPS navigace vydat do zcela neznámého prostředí. Podle názorů respondentů jsou pomůcky velmi dobře dostupné a stále se rozvíjejí. Varují ovšem před dotykovými displeji telefonů, s nimiž může být manipulace pro některé uživatele velmi náročná až nemožná. Služby Navigačního centra SONS ČR se dle respondentů v důsledku zpoplatnění nevyplatí. Práce může poskytnout zpětnou vazbu pro organizace a firmy zprostředkovávající služby a pomůcky týkající se prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. V upravené formě může sloužit také jako informační materiál o dostupných pomůckách a službách pro vymezené cílové skupiny.

Hyundai Motor Manufacturing Czech a evropský trh
Vítková, Barbora ; Müllerová, Františka (vedoucí práce) ; Vaněk, Petr (oponent)
Cílem diplomové práce bylo popsat a zdůvodnit vstup firmy Hyundai Motor Company na evropský trh, popsat a přiblížit fungování prodejních a obchodních sítí firmy Hyundai Motor Manufacturing Czech a také ověřit úspěšnost marketingové strategie HMMC na evropských (českých) zákaznicích. Firma Hyundai Motor Company postavila výrobní závod v Nošovicích zejména z důvodu stále se zvyšující poptávky po autech Hyundai. O realizaci stavby Nošovického závodu se rozhodlo v roce 2005 a na konci roku 2008 byl zahájen výrobní proces. Firma HMMC se nepodílí na tvorbě distribuční politiky firmy Hyundai Motor Company, ale je její nedílnou součástí. Distribuční politika vzniká v mateřské společnosti v Soulu a postupně je delegována na regionální kanceláře, distributory a dealery. V neposlední řadě úspěšnost marketingové strategie firmy HMMC byla ověřována prostřednictvím dotazníkového šetření mezi dealery vozů Hyundai v Moravskoslezském kraji. Bylo zjištěno, že čeští zákazníci více nakupují vozy Hyundai, protože marketingová strategie podporuje českost ve svých reklamách. Ovšem už nebylo zjištěno, zda zákazníci reagují pozitivně nebo negativně na prvky české státnosti v reklamách firmy Hyundai.