Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24,250 záznamů.  začátekpředchozí24241 - 24250  přejít na záznam: Hledání trvalo 2.28 vteřin. 

Hodnocení badatelsky orientované výuky biologie
ROKOS, Lukáš
Cílem dizertační práce je zhodnotit efektivitu badatelsky orientovaného vyučování přírodopisu a biologie (IBSE, z angl. inquiry-based science education) a její srovnání s efektivitou vyučování, jež využívá tradičních vyučovacích metod, při výuce vybraných témat fyziologie člověka na různých vzdělávacích stupních v České republice. Za účelem sledování efektivity obou vyučovacích přístupů byly sestaveny pretesty a posttesty, s jejichž pomocí byla měřena úroveň znalostí obsahu a dovedností zapojených žáků a studentů před aplikací badatelských úloh do laboratorních cvičení a následně po jejich ukončení. Pro účely výzkumu byla vytvořena škála badatelských úloh, které naplňovaly principy IBSE, zaměřovaly se na vybrané oblasti fyziologie člověka a odpovídaly věku a znalostem cílových skupin. Výzkum byl realizován u žáků základní školy a gymnázia a u studentů vysoké školy. Celkem bylo do výzkumu zapojeno 145 žáků ze základních škol a gymnázií a 168 vysokoškolských studentů. Žáci a studenti byli rozděleni do experimentálních skupin, ve kterých řešili úlohy s prvky IBSE, a skupin s tradiční výukou. Závěry studií založených na porovnání úspěšnosti žáků a studentů v pretestech a posttestech ukázaly, že IBSE vedlo k lepšímu osvojení znalostí, ale v porovnání s výsledky žáků a studentů ze skupin s tradiční výukou nebylo toto zlepšení statisticky významné. Bylo zjištěno, že IBSE vede k signifikantně efektivnějšímu osvojení vědeckých dovedností (např. vyhodnocení a navržení přírodovědného výzkumu, navržení vědeckovýzkumných otázek, interpretování dat a stanovení odpovídající závěrů). Efektivita IBSE byla ovlivněna vzdělávacím stupněm (tzn. věkem zapojených žáků a studentů a typem školy), nejúčinnější byl tento přístup na gymnáziu. Předložený výzkum prokazuje, že aplikace IBSE do výuky fyziologie člověka představuje vhodnou inovaci přírodovědného vzdělávání, jelikož vede ke shodnému či lepšímu osvojení znalostí a velmi významně rozvíjí vědecké dovednosti žáků a studentů.

Problematika zveřejňování různorodých vědeckých výstupů v repozitářích šedé literatury z pohledu biomedicínského inženýrství
Francová, Pavla ; Krueger, Stephanie
Bez ohledu na zaměření či oblast výzkumu, každý vědec v průběhu své kariéry produkuje velké množství různorodých výstupů – laboratorní deníky, grantové zprávy, obrazové výstupy apod. Přestože jejich zpřístupnění by přineslo značné výhody celé vědecké obci, nejsou tyto materiály běžně dostupné. Z jakého důvodu se proto vědci stále zdráhají aktivně využívat repozitářů šedé literatury pro sdílení odborných materiálů? Autorky budou diskutovat možnosti povzbuzení vědecké komunity ke sdílení různorodých výstupů v repozitářích a konkrétními ukázkami vědeckého využití šedé literatury na vlastním výzkumném projektu.
Plný text: idr-940_3 - Stáhnout plný textPDF
Prezentace: idr-940_1 - Stáhnout plný textPDF; idr-940_2 - Stáhnout plný textPDF
Videozáznam: idr-940_4 - Stáhnout plný textMP4

Poruchy vývoje a diferenciace gonád u člověka
Kohoutová, Martina ; Semecký, Vladimír (vedoucí práce) ; Herink, Josef (oponent)
Tato diplomová práce byla zaměřena na porovnání odchylek somatosexuálního vývoje od normální diferenciace u člověka. Popsány byly etapy normální diferenciace zevního i vnitřního genitálu včetně vývodných cest, osud prvopohlavních buněk a dále byly popsány nejčastěji se vyskytující poruchy v diferenciaci: Klinefelterův syndrom, pravý hermafroditismus, mužský pseudohermafroditismus a poruchy sestupu varlat (kryptorchismus). Tyto poruchy dodnes představují velmi složitý diagnostický problém, jelikož genetika neodpovídá fenotypu, a dále mohou být přítomny i mozaiky. Bioptický materiál, který byl využit k diagnostice a řešení těchto poruch, jsme zpracovávali z archivního materiálu Laboratoře poruch rané ontogeneze Ústavu pro péči o matku a dítě v Praze - Podolí a z Dětské kliniky FN v Hradci Králové. Využívali jsme světelnou mikroskopickou techniku z parafinových řezů a elektronovou mikroskopickou techniku z epoxidových řezů. Nálezy jsme konfrontovali s recentním písemnictvím týkající se této problematiky.

Využití Ramanovy spektrometrie v oblasti umění
Minaříková, Laura ; Jehlička, Jan (vedoucí práce) ; Osterrothová, Kateřina (oponent)
Bakalářská práce se zabývá využitím Ramanovy spektrometrie v oblasti umění, konkrétně v oblasti identifikace drahých kamenů a polodrahokamů na různých uměleckých předmětech. Popisuje základy této metody, možnosti a praktické využití na základě vybraných vědeckých publikací. Z dosavadních výsledků výzkumů za posledních několik let vyplývá, že je tato spektroskopická analytická metoda na vzestupu. Je to díky mnoha výhodám, které tato metoda odborníkům v oboru nabízí. Mezi hlavní výhody Ramanovy spektrometrie patří rychlost a cenová dostupnost analýzy, minimální nebo žádná příprava vzorku a co je nejdůležitější - nedestruktivnost vůči vzorku a možnost vzorek zkoumat přímo na místě, bez nutnosti jeho mnohdy velmi obtížného převozu do laboratoře. Klíčová slova Ramanova spektrometrie, umění, charakterizace artefaktů

Sledování živých buněk v časových sekvencích
Zámečník, Tomáš ; Šorel, Michal (vedoucí práce) ; Křivánek, Jaroslav (oponent)
Název práce: Sledování živých buněk v časových sekvencích Autor: Tomáš Zámečník Katedra: Kabinet software a výuky informatiky Vedoucí diplomové práce: RNDr. Michal Šorel Ph.D., Oddělení zpracování obrazu ÚTIA AV ČR Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá zkoumáním metod automatického sle- dování částic v sekvencích obrazových snímků. Jejím cílem je návrh a implemen- tace uceleného systému pro sledování živých buněk, jejich pohybu či dělení. Práce využívá závěrů publikovaných vědeckých článků s příbuznou tématikou, zabývá se jejich aplikací a zkoumá možnosti jejich modifikace a zlepšní. Výsledkem jsou dvě aplikace. První z nich je ukázkový program, který je přílohou této práce. Druhá implementace je modulem komerčního softwaru NIS-Elements společnosti Laboratory Imaging, který je využíván vědeckými i soukromými pra- covištěmi po celém světě. Klíčová slova: tracking buněk, tracking částic, buněčné dělení 1

Světelný kolektor pro vzdušnou fluorescenci a také pro rozptyl záření na nečistotách křemíkových desek
Palatka, Miroslav ; Schovánek, Petr ; Hrabovský, Miroslav ; Nožka, Libor ; Řídký, Jan ; Boháčová, Martina
Vzdušná fluorescence je definována počtem fotonů produkovaných nabitými částicemi vzduchu. Je zde prezentován jednoduchý světelný kolektor pro laboratorní analýzu tohoto fluorescenčního signálu. Na příkladu systému Surfscan 4500 (KLA-Tencor) je ukázána podobnost mezi jeho kolektivním systémem a kolektivním systémem pro fluorescenci.

Etnografie objektu poznání ve výzkumných praktikách: konfigurace materiality, diskursivity a agentnosti
Górska, Magdalena ; Kiczková, Zuzana (vedoucí práce) ; Ezzeddine, Petra (oponent)
Tato práce je věnována procesům performativní materializace objektu poznání v rámci každodenních výzkumných praktik jedné přírodovědné laboratoře zkoumající biosyntézu feromonu určitých druhů čmeláků. Skrze diskusi simultánní kontinuity a transformací, kterými se materializační procesy objektu poznání vyznačují, usiluje o problematizaci antropocentrického pojetí poznávacích praktik vědy a věnuje pozornost nejen lidským, ale i ne-lidským aktérům, jež se výzkumných praktik agentně účastní. Tímto zároveň usiluje také o problematizaci pasivního a esenciálního pojetí materie založeného na pozitivistickém a reprezentacionalistickém pojetí vědy a poznání a snaží se ukázat vztahy materiality a diskursivity jako vzájemně onto-epistemologicky konstitutivní. Okrajově se tato práce věnuje také vědním politikám a systému organizování a vykazování vědy jako normativním aktérům proměňujícím způsoby pojímaní vědy a agentně se účastnících každodenních procesů utváření samotného objektu poznání. V těchto diskusích vychází z přístupu, jenž nazývá posthumanistickým materialismem, který staví na literatuře z oblasti studií vědy a technologií (zejména na teorií sítí aktérů - ANT) a na feministickém materialismu Karen Barad a Judith Butler.

Projekt financování technického zázemí odborné laboratoře na Vysoké škole ekonomické
Seko, Martin ; Krsek, Libor (vedoucí práce) ; Sušánková, Martina (oponent)
Cílem této bakalářské práce je analyzovat možnosti a následně vytvořit projekt financování HW a SW vybavení odborné laboratoře pro výuku multimédií na Vysoké škole ekonomické. Výstup bude koncipován tak, aby přehledně zmapoval relevantní zdroje financování v České republice a mohl posloužit jako návod pro ty, kteří budou při své práci s touto problematikou konfrontováni. Pořízení technického vybavení laboratoří a odborných pracovišť obecně je často záležitostí finančně velmi náročnou. Nejjednodušší je využít vlastních zdrojů univerzit, finanční situace subjektů na akademické úrovni je však složitá. Subjekty nerozhodují o výši vlastních rozpočtů a vedlejší zisková činnost je značně komplikovaná. O finanční podporu své činnosti tedy musí zpravidla žádat. Nabízí se řada možností - od vědeckých grantů příslušných organizací, přes zdroje ministerstva školství až po účelové dotace EU. Přidělování peněžních prostředků podléhá striktním pravidlům a závisí zejména na činnosti subjektu, na kterou budou finance vynaloženy.

Praktická a experimentální výuka v kontextu současného chemického vzdělávání
Mokrejšová, Olga ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Vašutová, Jaroslava (oponent) ; Pečivová, Markéta (oponent)
Shrnutí azávěr Praktické aktivity, vlrodné pro efektivní v1iuku chemie, uvedené v tétopráci j sou: - ýuka vědecké metody práce - způsoby analýzy odborného dokumentu - vyuŽltí grafických organizérťr . twy úloh k rozvoji kritického myšlení - demonstračnía žákovsképokusy - praktické problémovéúlohy a projekty - qýuka skupinové práce a rnýuka týmových dovedností Týo aktivity jsou zpracovány na základě teoretického studia a praktickýclr zkušeností, získaných během dlouholetéiro pťlsoberríve školsťví.Všechny byly postupně připraverry, použiťyve qÍuce a dále upraveny tak, aby co nejvíce přispěly k dosaženízanrýšiených cílů. V práci jsou zptacovány metody tvorby a vyLrŽití jednotlivých aktivit a doloželry příloharni. Dále jsou zpracovány metody praktické a laboratorní výuky a do1oženy přiloŽenou publikací. V publikaci Praktická a laboratorní qiuka clremie jsou uvedeny přehledné návody pro motivační,demonstraění i Žákovské pokusy a je navíc doplněna i návody a postupy pro práci s dokr-rmentem, která u nás zatím není (alespoň v nehumanitních předrněteclr) přílišběžná. Uvedené praktické postupy a metody práce, jsou-li vhodně použity, vedou k zachlvání rovnováhy mezi teoretickýnr a praktichým poznánínr. Ze všech těchto důvodůse domnívánr , žepráce splnila svťrj stanovený cíl.

Freshwater wetlands as a biogeochemical archive: Temporal changes in climate and environmental records
Zemanová, Leona ; Novák, Martin (vedoucí práce) ; Mihaljevič, Martin (oponent) ; Hojdová, Marie (oponent)
Rašeliniště pokrývají na zemském povrchu plochu o velikosti 4.106 km2 . Akumulace organické hmoty v rašeliništích během posledních 11 000 let je způsobena převahou rostlinné produkce nad rozkladem organické hmoty. Rašeliniště tvoří rezervoár organického uhlíku a zároveň jsou užitečným vědeckým nástrojem pro rekonstrukci historického znečištění atmosféry. První část disertace se zaměřuje na rašeliniště jako dynamický rezervoár uhlíku při předpovídané klimatické změně, která může ovlivnit uhlíkový cyklus a emise skleníkových plynů do atmosféry. Ke studiu byly použity tři různé metodické postupy - laboratorní inkubace rašelinných monolitů, transplantační experiment a měření toků plynu in situ. Pomocí laboratorních inkubací jsme studovali vliv zvýšené teploty, poklesu hladiny a kombinaci těchto parametrů na produkci skleníkových plynů z rašelinných vzorků mírného (Velké Dářko, VD, ČR) a boreálního (Stor Åmyran, SA, Švédsko) klimatického pásu. V současné době je potenciální produkce metanu z rašeliniště mírného pásu cca 14krát větší než z rašeliniště boreálního pásu (28 mg m-2 h-1 na VD a 2 mg m-2 h-1 na SA). Rašelinné vzorky z obou lokalit reagovaly různě na zvýšení teploty. Produkce metanu se díky změně teploty změnily devítinásobně. Postupný pokles vodní hladiny z 2 na 14 cm pod povrchem měl mnohem...