Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23,528 záznamů.  začátekpředchozí23519 - 23528  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.58 vteřin. 

Srovnání podnikatelského prostředí malých a středních firem v ČR a VB
Schirová, Věra ; Svobodová, Ivana (vedoucí práce) ; Kešner, Martin (oponent)
Charakteristika podnikatelského prostředí. Právní prostředí, státní správa, financování, daně. Definice, funkce a specifika malých a středních podniků. Podnikatelské prostředí ČR a VB - srovnání. Podnikatelské prostředí ČR - dotazníkové šetření.

Přímé volby, pravomoci a odpovědnost prezidenta: Srovnávací studie č. 1.150
Kolář, Petr ; Pecháček, Štěpán ; Syllová, Jindřiška
Postavení hlavy státu je jednou z klíčových otázek fungování ústavního systému ve všech státech bez ohledu na to, zda se jedná o monarchie, či republiky. Ve státech s republikánským zřízením pak s touto otázkou souvisí i další – vymezení způsobu volby hlavy státu, tedy prezidenta. Odpověď na zmíněné otázky pak patří k těm, na jejichž základě je možné provést klasifikaci dnes existujících forem vlády vycházejících z demokratického modelu fungování vlády v širším slova smyslu. Klasické schematické členění na systém parlamentní a prezidentský není dostatečné, neboť pomíjí řadu relevantních faktorů výkonu moci. Většina autorů se dnes spíše přiklání ke klasifikaci obsahující pět základních modelů: parlamentní; poloprezidentský, premiérsko-prezidentský; prezidentský; prezidentsko-parlamentní. Práce zkoumá fungování Francie, Irska, Finska, Polska, Portugalska, Rakouska a Slovenska z hlediska postavení prezidenta v systému nejvyšších státních orgánů, a to v poválečném období. Komparace vývoje funkce prezidenta v těchto zemích prokazuje skutečnost, že samotná existence přímé volby prezidenta není dostatečným důvodem pro konstatování výrazné odlišnosti takovéhoto ústavního systému od systému s nepřímou volbou hlavy státu. Dokonce je možné konstatovat, že země, v nichž je přímá volba prezidenta zavedena, netvoří specifickou kategorii zemí, jejichž ústavní a politické systémy by vykazovaly výrazné shody. Závěry této práce lze shrnout do následujících bodů: a) neexistuje přímá souvislost mezi existencí přímé volby prezidenta a významem jeho postavení v ústavním systému daného státu; b) je zapotřebí rozlišovat mezi hodnocením významu funkce prezidenta v ústavním systému, jak to vyplývá z formální ústavní úpravy, a tím, jak je funkce skutečně vykonávána, především s ohledem na postavení prezidenta ve stranicko-politickém systému. Zatímco z formálně-ústavního hlediska bychom mohli za státy s nejsilnějším prezidentem považovat Finsko a Portugalsko, z hlediska reálného uplatnění prezidentského vlivu bychom za zemi s nejsilnějším prezidentem označili jednoznačně Francii. Nejslabší prezident, a to z obou hledisek, je pak v Irsku. c) velmi významnou skutečností, která ovlivňuje výkon prezidentské funkce v těchto zemích, je výrazná osobnost prvního prezidenta, který byl v přímých volbách zvolen. Typickým příkladem takové osobnosti, která vtiskla podobu výkonu prezidentské funkce i na další období, byl Antonio Salazar v Portugalsku nebo Lech Walesa v Polsku. d) Další skutečností, která ovlivňuje postavení prezidenta v rámci ústavního a politického systému, je míra jeho účasti v reálném stranicko-politickém životě. V některých zemích je prezident vnímán spíše jako nestranický a na politických stranách nezávislý arbitr (Irsko), v jiných zemích je naopak lídrem některé z hlavních politických stran bez ohledu na to, zda se jedná o stranu vládní nebo opoziční (Francie). Specifická je situace v Rakousku, kdy je přímo volený prezident aktivním členem politické strany, jejímž předsedou je ovšem spolkový kancléř. e) Svůj význam při vymezení ústavního postavení prezidenta má také definice jeho právní a politické odpovědnosti. Skutečnost přímé volby staví hlavu státu do pozice ústavního orgánu odvozujícího svoji legitimitu z jiného zdroje než z parlamentu, a tím samozřejmě vytváří podmínky pro konstatování politické neodpovědnosti prezidenta vůči zákonodárnému sboru. Většina ústav evropských států, a to bez ohledu na to, zda je zde zakotvena přímá volba prezidenta, vymezuje určitý stupeň trestní imunity při výkonu prezidentské funkce, a to zejména formou klasického institutu impeachmentu, kdy žalobu konstruuje parlament nebo některá z jeho komor a rozhoduje některá z nejvyšších soudních instancí nebo zvláštní soudní orgán. Vedle toho se v některých státech (Polsko, Portugalsko, Rakousko) setkáme také s koncepcí trestněprávní odpovědnosti prezidenta za činy spáchané v období výkonu funkce. Specifická je situace v Rakousku a na Slovensku, kde ústavy konstruují politickou odpovědnost prezidenta.
Plný text: Stáhnout plný textPDF

Kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu de lege ferenda
Jančík, Marek ; Boháč, Radim (vedoucí práce) ; Vondráčková, Pavlína (oponent)
Předkládaná rigorózní práce (práce) pojednává o právní úpravě nejvyšší auditní instituce na našem území. Úkolem Nejvyššího kontrolního úřadu je prověřovat orgány veřejné moci, zda nakládají s veřejnými zdroji (v souladu s právními předpisy) účelně, hospodárně a efektivně. Výsledkem činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu jsou tzv. kontrolní závěry. Vzhledem k tomu, že NKÚ není nadán exekutivními pravomocemi, nevedou výsledky jeho činnosti ke zjednání nápravy přímo. Nejvyšší kontrolní úřad poskytuje především zpětnou vazbu o hospodaření státních institucí Parlamentu České republiky, vládě, kontrolované osobě a s ohledem na skutečnost, že se kontrolní závěry zveřejňují tak i široké veřejnosti. Přispívá svou činností ke stabilitě a příznivému vývoji státu, proto je důležité, aby byl vytvořen kvalitní právní rámec poskytující nejvyšší auditní instituci dostatek kompetencí a pravomocí k řádnému naplňování svých cílů. Na začátku se zabývám zařazením Nejvyššího kontrolního úřadu do systému kontrol veřejné správy. Dalšími subjekty podílejícími se na kontrole veřejné moci jsou správní orgány, Parlament, soudy, veřejný ochránce práv (ombudsman) a okrajově také soukromé fyzické a právnické osoby, jež se na kontrole podílejí prostřednictvím individuálních a kolektivních podání. V další (druhé) části podrobně...

Šance otevřené ekonomickou transformací v Česku a Maďarsku
Sigmund, Lukáš ; Laláková, Eva (vedoucí práce) ; Chlumský, Jiří (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na výchozí politicko-ekonomické podmínky československé (později české) a maďarské ekonomiky, které hrály významnou úlohu v jedinečném a neopakovatelném procesu transformace. S pomocí známého popisu socialistického a kapitalistického hospodářství od Janose Kornaiho, jsou analyzovány jak podobné, tak rozdílné podmínky v obou zemích před rokem 1989. Součástí první kapitoly je poukázání na debaty, které se v obou zemích odehrávaly, zejména s ohledem na tzv. ?šokovou terapii? (uplatněnou spíše v ČR) a tzv. ?gradualismus? (který se uplatnil v Maďarsku), dále pak stručný nástin původní myšlenky liberalismu v pojetí Ludwiga von Misese. Kapitola druhá pojednává o konkrétní makroekonomické analýze raných fází transformace, transformačním poklesu (vysvětleném pomocí Schumpeterovy teorie špatných investic), transformačních ?polštářích?, dále pak o rozdílných metodách privatizace. Poněkud váhavá a nedostatečná mezinárodní finanční pomoc zemím SVE ze strany ES v raných dobách transformačního procesu je pojítkem druhé a třetí kapitoly, ve je také blíže popsána značná nepřipravenost ES na politický vývoj událostí v 90. letech v zemích SVE a zdlouhavá přístupová jednání kandidátských zemí rezultující v přijetí do EU roku 2004. Čtvrtá a poslední kapitola se pokouší prokázat, byť pomocí mnohdy kritizovaných a nedokonalých multikriteriálních hodnocení, že je možno pozorovat jistý pozitivní vývoj v kvalitě právního, institucionálního a ekonomického rámce v ČR a Maďarsku, coby důsledek nutné implementace evropských právních norem. S odkazem na Světovou ročenku konkurenceschopnosti a Zprávu o globální konkurenceschopnosti naznačuji hlavní výzvy, pokroky a nedostatky v ekonomikách ČR a Maďarska.

Mobilní CRM aplikace pro obchodní zástupce
Nevřela, Marek ; Hrubý, Martin (oponent) ; Kočí, Radek (vedoucí práce)
Bakalářská práce popisuje vývoj mobilní CRM aplikace pro obchodní zástupce. Cílem je vytvořit aplikaci, která umožňuje plánování událostí a online přístup k databázi, která obsahuje informace o zákaznících. Práce popisuje základní principy CRM, které byly použity při vývoji. Aplikace je vyvíjena pro mobilní telefony s operačním systémem Android, který je v této práci stručně představen. Součástí práce je analýza podobných, již existujících aplikací a analýza požadavků ze strany potenciálních uživatelů. V dalších částech je popsán návrh a postup implementace jednotlivých částí. V závěru je popsáno testování aplikace z několika různých hledisek a popsána zpětná vazba od uživatelů.

Evropská unie a izraelsko-palestinský konflikt
Srnka, Vojtěch ; Dubský, Zbyněk (vedoucí práce) ; Veselý, Zdeněk (oponent)
Izraelská okupace palestinských území příští rok oslaví své padesátileté výročí. Evropská unie, nejvýznamnější obchodní partner Izraele a zároveň největší dárce humanitární pomoci Palestině, dlouho víceméně nečinně přihlížela neustálému prohlubování okupace a oddalování jejího konce v podobě výstavby izraelských osad a postupnému rozdělení palestinského území na Pásmo Gazy ovládané radikálním Hamásem a Západní břeh. Až na podzim roku 2015 se odhodlala učinit první restriktivní krok vůči izraelskému postupu v podobě zavedení jasných pravidel označování zboží z těchto izraelských osad. Dostalo se jí však velmi tvrdé reakce jak ze strany izraelské vlády, tak především ze strany některých členských zemí EU. Tato práce se tedy soustředí na posouzení legitimity unijního kroku a zároveň toho, proč částečný neúspěch v podobě negativní reakce členských států přišel.

Marketing e-Governmentu v České republice
Nádvorníková, Markéta ; Lechner, Tomáš (vedoucí práce) ; Vláčil, Jan (oponent)
Tématem této práce jsou možnosti využití marketingových nástrojů ve veřejné správě, konkrétně na poli postupné elektronizace veřejné správy označované jako e-government. V první části jsou diskutovány vhodnosti používání manažerských metod ve veřejném sektoru a nastíněn vývoj těchto implementací. Důraz je pak dán na marketingové nástroje a na způsoby komunikace orgánů veřejné správy s obyvateli. Na problematiku komunikace navazuje dílčí průzkum, který sleduje otevřenost webových stránek vybraných celostátních orgánů. Hlavní analýzou této práce je pak zhodnocení povědomí veřejnosti o možnostech využití služeb e-governmentu u nás. Průzkum proběhl na základě dotazníkového šetření a vyvrátil počáteční hypotézu, že nižší využívanost některých nástrojů plyne z nedostatku poskytnutých informací občanům.

Post BEPSový svět převodních cen
Sadilová, Michaela ; Frýzek, Libor (vedoucí práce) ; Zídková, Hana (oponent)
Cílem diplomové práce je analyzovat dopady BEPS včetně Country-by-Country reportingu jak na prostředí podniků, tak na oblast daňové správy. V teoretické části je popsána důležitost iniciativy BEPS v oblasti převodních cen včetně jeho aktualizovaného balíčku, Akce 8-10. Druhá část se věnuje popisu a komparaci současného nastavení převodních cen v zemích Visegrádské 4 a Německu. Poslední kapitola se věnuje analýzám současného stavu převodních cen, kauzám nadnárodních korporací jako je Google a Starbucks, na kterou navazují kapitoly analyzující možné výhody a nevýhody, jež vyplynou z nového výkazu CBCR.

Parlamentní strany v České republice: funkce, nástroje, stabilita
Kuta, Martin ; Reschová, Jana (vedoucí práce) ; Němec, Jan (oponent) ; Kysela, Jan (oponent)
Dizertační práce se věnuje činnosti českých parlamentních stran na pozadí projednávání evropských záležitostí v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. Práce sleduje tři charakteristiky stran při parlamentním působení: stabilitu (rétorickou, hlasovací, programovou), použití nástrojů parlamentního dohledu a plnění systémových funkcí. Na strany je nahlíženo prostřednictvím behaviorálního přístupu. Oblast evropských záležitostí je nové téma se značně proměnlivou důležitostí pro národní strany. Stranická soutěž se o tato témata vede v mimoparlamentním prostředí. Konfliktní, avšak pro parlamentní soutěž nedůležitá témata jsou vládními stranami za účelem zachování vládní stability vytěsněna a nevede se o ně mezistranická soutěž. Strany se tak při projednávání evropských záležitostí v Poslanecké sněmovně nechovají podle svých programových postojů (nízká míra evropeizace stran); namísto toho svým hlasováním sledují logiku parlamentní soutěže a svou pozici v systému. Parlamentarizace evropského vládnutí (zapojování národních parlamentů do širšího institucionálního rámce EU) tak vede pouze k rozšíření stranické soutěže na národní úrovni do další oblasti politiky. Politické strany tak nástroje parlamentního dohledu používají především v omezené míře a podle své momentální pozice v systému. Práce rovněž sleduje stabilitu stranického personálního obsazování výboru s pravomocí dohledu nad evropskými záležitostmi. Práce je založena na analýze hlasovacího chování poslaneckých klubů politických stran, stenoprotokolech, usneseních parlamentních výborů a pléna Sněmovny a kvantitativní analýze členství v orgánech Sněmovny.

Připravenost učitelů ZŠ pro výuku environmentální výchovy
ŠIMEK, Matouš
Práce zkoumá připravenost učitelů základních škol v Jihočeském kraji pro výuku environmentální výchovy. Touto připraveností se myslí především kompetence pro efektivní podávání a koordinování environmentální výchovy, nikoliv penzum učitelových znalostí. Teoretická část popisuje vývoj, výzvy a rozmanitost metod environmentální výchovy v České republice. Praktická část se zaměřuje na analýzu Školních vzdělávacích plánů (ŠVP) a především kvalitativní analýzu odpovědí učitelů získaných pomocí dotazníku, který obsahoval 6, většinou otevřených otázek. Na základě zhodnocení těchto odpovědí byly determinovány a charakterizovány tři skupiny učitelů lišících se kompetencemi a tedy i připraveností pro oblast environmentální výchovy. Dále byla ověřena převažující spokojenost učitelů s nabídkou a úrovní výukových programů, školení a seminářů, zajišťovaných v kraji především neziskovými organizacemi a několika státními institucemi.