Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 22,983 záznamů.  začátekpředchozí22964 - 22973další  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.84 vteřin. 

Realizace edukačního programu u klienta s diagnózou infarkt myokardu
MATUCHOVÁ, Mária
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou realizace edukačního programu u klienta po infarktu myokardu. Přesto, že úmrtnost na nemoci oběhové soustavy pozvolna klesá, stále je znatelně vyšší oproti ostatním zemím EU. Zásluhou rozvíjejících se diagnostických a léčebných možností je dnes již možné úspěšně léčit a prodloužit život tisícům lidí. Zdravotníci, ale také mnozí pacienti, jistě chápou, že ani sebemenší léčba není příliš účinná bez aktivní spolupráce klienta a že léčba je příliš nákladná, jestliže se nezaměřuje na prevenci. Úkolem lékaře a nelékařského zdravotnického personálu je vedle provádění léčebné a ošetřovatelské péče také určitě edukace, výchova a informování klientů, aby tito mohli aktivně spolupracovat při realizaci, prevenci a léčbě. Již během hospitalizace klient dostane základní informace, na které je potřeba navázat v průběhu ošetřovatelské péče v kardiologických ambulancích. Ve většině zdravotnických zařízení však edukace probíhá neorganizovaně, tudíž kontinuita edukace není zdaleka tak dobrá jako kontinuita léčebné a ošetřovatelské péče. Cílem výzkumného šetření bylo proto zjistit, z jakých zdrojů klienti získávají informace o infarktu myokardu a do jaké míry realizují edukační program. Předpokládané hypotézy, které byly stanoveny, jsou následující. Klienti jsou nejvíce informováni od sester a nejvíce informací získávají z časopisů a brožur. Klienti realizují edukační program, z toho více ženy. Výzkumným šetřením vyplynuly tyto skutečnosti. První dvě hypotézy nebyly potvrzeny a zbývající dvě se potvrdily. Z výsledků vyplývá, že nejvíce informací klientům poskytl lékař. Nejvíce informací klienti získali slovně, což znamená, že upřednostňují osobní komunikaci. Pokud jde o poslední dvě hypotézy, z dalšího šetření vyplynulo, že většina klientů dodržuje edukační program, více se na jeho realizaci podílejí ženy. Tímto se tyto hypotézy potvrdily. Zjištění získaná touto bakalářskou prací jsou přínosná, neboť edukace kardiaků ve zdravotnických zařízeních nebo mimo ně je důležitým a nepostradatelným prvkem ke snížení počtu osob s infarktem myokardu.

Nové možnosti aplikace nittrilas v biokatalýze a bioremediaci
Veselá, Alicja Barbara ; Bezouška, Karel (vedoucí práce) ; Weignerová, Lenka (oponent)
Nitrilasy jsou enzymy, jež katalyzují hydrolýzu nitrilů na karboxylové kyseliny. Pro svou chemo- a enantioselektivitu mají tyto enzymy velký potenciál pro využití v biokatalýze, např. při syntéze kyseliny mandlové a mandelamidu, nebo bioremediaci míst kontaminovaných organickými nitrily. V této práci byla studována nitrilasová aktivita rekombinantních kmenů E. coli exprimujících hypotetické fungální nitrilasy z hub Giberella moniliformis a Nectria haematococca mpVI 77-13-4 a schopnost bakterií rodu Rhodococcus a Nocardia hydrolyzovat benzonitrilové herbicidy dichlobenil (2,6-dichlorbenzonitril), ioxynil (3,5-dijod- 4-hydroxybenzonitril) a bromoxynil (3,5-dibrom-4-hydroxybenzonitril). Hypotetické fungální nitrilasy byly exprimovány jako funkční enzymy. Nitrilasa z G. moniliformis vykazovala nejvyšší aktivitu k benzonitrilu (30,9 U/mg proteinu); při kultivaci byla získána aktivita 2560 U/l buněčné suspenze. Preferovaným substrátem enzymu z N. haematococca byl fenylacetonitril (12,3 U/mg prot.), celkem bylo získáno 28050 U/l buněčné suspenze. Nitrilasa z N. haematococca byla schopna hydrolyzovat mandelonitril (5,9 U/mg prot.). Půdní bakterie Rhodococcus rhodochrous PA-34, Nocardia globerula NHB-2 a Rhodococcus sp. NDB 1165 hydrolyzovaly herbicidy ioxynil, bromoxynil a chlorovaný analog 3,5-dichlor-4-...

Developing Social Competencies through Interaction in English Lessons
Wagnerová, Anna ; Dvořák, Bohuslav (vedoucí práce) ; Vít, Radek (oponent)
S nedávným zavedením Rámcového vzdelávacího programu do ceských škol je zároven venováno mnoho pozornosti novým konceptum: Prurezovým tématum a Klícovým kompetencím. Ty zahrnují mimo jiné i trénink osobnostních a sociálních dovedností, jenž má studentum pomoci rozvinout svou osobnost a naucit se spolupracovat s ostatními. Tato práce se zameruje na ctyri související oblasti Sociálních kompetencí, jmenovite poznávání lidí, budování pozitivních mezilidských vztahu, sociální komunikaci a spolupráci. Klade si za cíl poskytnout teoretické podklady, analyzovat možné zpusoby rozvíjení techto kompetencí pri hodinách anglického jazyka na druhém stupni základních škol a v odpovídajících rocnících víceletých gymnázií, a následne nabídnout modelové aktivity. Dotazníkové šetrení v praktické cásti zkoumá, jak vnímají Osobnostní a sociální kompetence v dosavadní výuce žáci, hledá jejich preference a srovnává jejich stanovisko s pohledem ucitelu.

Papežské odpustkové listiny ve střední Evropě za pontifikátu Bonifáce IX. (1389-1404). Komparativní studium
Hrdina, Jan ; Hledíková, Zdenka (vedoucí práce) ; Hlaváček, Ivan (oponent) ; Šmahel, František (oponent)
Cílem disertace je postižení vlivu římského papežství ve střední Evropě v době Velkého západního schismatu ( 13 78-1415117), zvláště za pontifikátu papeže Bonifáce IX. ( 13 89-1404 ). Ke sledování této problematiky byly zvoleny odpustkové listiny jako jedny z typických písemností papežské kanceláře, které Bonifác IX. na rozdíl od svých předchůdců i bezprostředních následovníků vydával pro duchovenské instituce v zemích římské obedience v masovém měřítku. Heuristika vycházela jak z opisů těchto listin v kancelářských registrech vatikánského archivu z řady Registra Lateranensia (cca 1660 listin), tak z originálních a opisových dochování v archivech příjemců (cca 260 jednotlivin). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Externí metrické hašovaní pomocí D-indexu
Jakl, Jiří ; Lokoč, Jakub (oponent) ; Skopal, Tomáš (vedoucí práce)
Cílem této práce bylo implementovat relativně novou datovou strukturu D-Index, prověřit chování této metrické přístupové metody a srovnat její efektivitu s jinými indexačními metodami. Jako referenční metody byly zvoleny M-Strom, PM-Strom a LAESA (aproximovaná pomocí PM-Stromu, který obsahuje pouze listové pivoty). Měření výkonu a porovnání bylo provedeno na různých typech dat s odlišnou distribucí vzdáleností. V této práci je struktura D-Indexu navržena pro podporu automatické výstavby indexu podle počátečního nastavení parametrů a dynamického vkládání. Mimo samotné implementace D-Indexu byly prověřeny i vlastnosti této indexační metody. Pro dosažení potřebné exibility a dostatečného výkonu řešení bylo v průběhu návrhu a implementace kladeno velké úsilí na optimalizaci a objektovou realizaci. To umožňuje zkoušení nových způsobů volby interních parametrů a naměření relevantních výsledků metody. Jako část popisu metrických přístupových metod byly uvedeny jejich společné principy založené na vlastnostech metrických prostorů. Práce pokryla vybrané metrické funkce, metody volby pivotů a některé problémy metrických přístupových metod.

Cesta za hodnotami aneb ochrana přírody víc než v popisu práce
Lochmanová, Barbora ; Rynda, Ivan (vedoucí práce) ; Novotná, Hedvika (oponent)
Diplomová práce s názvem Cesta za hodnotami aneb ochrana přírody víc než v popisu práce se věnuje kvalitativnímu výzkumu vybraných ochránců přírody, kteří se mimo své zaměstnání na správě chráněné krajinné oblasti (CHKO) věnují ochraně přírody ještě prací v nevládních neziskových organizacích. Cílem práce je zjistit, co je motivem této "dvojí" ochrany přírody a čím se ochrana přírody odlišuje od jiných povolání. Ve výzkumu uplatňuji metodu biografického výzkumu formou osobních rozhovorů. Získaná data analyzuji pomocí metody zakotvené teorie. Pro sběr dat používám metodu triangulace, kde kombinuji náhodný výběr s metodou sněhové koule. Motivace ochránců přírody k "dvojí" ochraně přírody vychází především z jejich celoživotního osobního kontaktu s přírodou a z jejich zájmu o ni. Ochrana přírody je jejich povoláním a zároveň koníčkem. Dalším důvodem, proč pracují pro přírodu také v neziskových organizacích, je postupné navyšování administrativních činností na správách CHKO, které snižuje počet hodin, jež mohou strávit v terénu. Od toho se odvíjí také charakter práce, kterou vykonávají v neziskových organizacích. Většinou se jedná o manuální práci v terénu. Povolání ochrany přírody se pak vyznačuje přítomností osobního nasazení, menším zájmem o výši finančního příjmu a dále je spoluurčováno povahou a předmětem...

Výtvarné techniky u osob s lehkým a středním stupněm mentálního postižení
Vitvarová, Petra ; Strnadová, Iva (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent)
Tato práce se zabývá výtvarnou výchovou, její metodikou a výtvarnými technikami u osob s lehkým a středním stupněm mentálního postižení. Snažím se zde vytvořit určitý návod pro osoby pracující s lidmi s mentálním postižením. Jak při výtvarné činnosti s klienty postupovat a pracovat, zejména u těch jedinců s mentálním postižením, kteří se s výtvarnou činností teprve seznamují. Definuji zde, kdo je to osoba s mentálním postižením, jaká je etiologie a klasifikace mentální retardace. Dále popisuji, kčemu výtvarná činnost u osob s mentálním postižením přispívá. Např. rozvíjí jejich myšlení, zlepšuje hrubou i jemnou motoriku, uvolňuje křeče ruky, posiluje multisenzorické vnímání jedince. Klient je schopen vyjádřit se, zvyšuje se jeho sebevědomí. Výtvarná činnost také pomáhá zaměstnat osoby s mentálním postižením. Učí je sebeovládání, upevňuje správné pracovní návyky, správný úchop tužky, křídy či štětce. Určité výtvarné techniky umožňují také procvičit dýchací ústrojí. Ve třech zařízeních pro osoby s mentálním postižením ověřuji, zda mnou vybrané výtvarné techniky jsou osoby s lehkým a středně těžkým mentálním postižením schopni zvládnout sami či za malé pomoci asistenta, vychovatele či učitele. Mimo různých výtvarných technik, uvádím i příklady mého vedení výtvarné činnosti a popis průběhu výtvarného tvoření od...

Národní soud nad Karlem Sabinou ve světle nezveřejněných archivních dokumentů
Kovařík, Petr ; Hrabáková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Brožová, Věra (oponent)
Následující práce je věnována archivním dokumentům, které dosud zůstávaly mimo pozornost badatelů. Jde o fond Zemského soudu trestního ve Státním oblastním archivu Praha, kde jsou dochovány protokoly ze soudního vyšetřování onoho "národního soudu" z 30. července 1872. Karel Sabina totiž tehdy požádal policii a soud o ochranu před' "terorismem" účastníků tohoto soudu. Protože průběh zmíněného národního soudu byl dosud znám pouze z podání Jakuba Arbesa napsaného zřejmě podle vzpomínek některých z jeho účastníků, stojí za to je konfrontovat se zjištěními soudu a autentickými výpověďmi účastníků, učiněnými krátce po oné události. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Systém hodnocení vzdělávacích projektů financovaných z fondů EU
Růžanská, Hana ; Štěch, Josef (oponent) ; Reichel, Jiří (vedoucí práce)
Ve své diplomové práci se zabývám problematikou hodnocení vzdělávacích projektů předkládaných pro získání finanční dotace z fondů Evropské unie a procesů, které s tím souvisejí, včetně celospolečenského významu podpory vzdělávání a nutnosti investic finančních prostředků do oblasti rozvoje lidských zdrojů. Mým záměrem je mimo jiné přiblížit práci a činnost odborníků a specialistů na rozvoj lidských zdrojů, kteří jsou významným článkem v celém procesu výběru projektů předkládaných pro podporu financování. Výsledky jejich činnosti se výraznou měrou podílejí na výběru projektů, které následně získávají šanci být realizovány. Tak tito odborníci ovlivňují rozvoj lidských zdrojů v naší republice, čímž přispívají k posunu kvalitativní úrovně lidského kapitálu, který je bezesporu největším naším bohatstvím a jehož rozvoj je pro vývoj a fungování naší společnosti (zejména pak s ohledem na naše členství v Evropské unii) klíčový. Téma práce jsem zvolila především s ohledem na aktuálnost zmíněné problematiky, jejíž význam spočívá zejména v podpoře rozvoje lidských zdrojů a je rozhodující pro rozvoj celé naší společnosti. Lidské zdroje ve společnosti mohou být úspěšnou realizací projektů výrazně kultivovány, a tím výrazně přispět k dosažení strategických cílů moderní společnosti.. Diplomová práce systematicky shrnuje...

Specifické poruchy učení u dětí staršího školního věku
Petelíková, Martina ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Budíková, Jaroslava (oponent)
Cílem této diplomové práce je zmapovat situaci v oblasti výchovy a vzdělávání žáků staršího školního věku se specifickými poruchami učení v jedné z pražských základních škol, stanovit konkrétní potřeby pedagogů a žáků této školy a vytvořit inventář možných metod a postupů, které mohou přispět k optimalizaci péče o žáky se specifickými poruchami učení v prostředí školy se zohledněním doby mimo vyučování. V teoretické části uvádím přehled dosavadních poznatků v oblasti specifických poruch učení a charakteristiku staršího školního věku se zaměřením na psychosociální postavení žáků se specifickými poruchami učení z prostudované literatury. V praktické části analyzuji a interpretuji data získaná dotazníkovým šetřením a doplňujícími rozhovory s vybranými pedagogickými pracovníky sledované základní školy. Na základě stanovení problematických oblastí péče o žáky II. stupně se specifickými poruchami učení sumarizuji možné přístupy k výchově a vzdělávám žáků s využitím osobních zkušeností a odborné literatury.