Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 52 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Hispanoamerická literární tradice v díle Jorgeho Luise Borgese
Krátká, Tereza ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Předkládaná práce si klade za cíl představit argentinskou literární tradici v esejistickém a poetickém díle Jorgeho Luise Borgese z počátku jeho tvůrčího období (dvacátých a třicátých let 20. století). Korpus zkoumaných děl tvoří tři básnické sbírky - Vroucnost Buenos Aires, Měsíci tváří v tvář, Sanmartínský sešit a tři knihy esejů - Evaristo Carriego, Rozměr mé naděje a Jazyk Argentinců. Text se nejprve zaměřuje na argentinský (respektive hispanoamerický) kulturní kontext přelomu 19. a 20. století. Následná textová analýza šesti vyjmenovaných knih reflektuje v další části práce pět stěžejních Borgesových argentinských motivů - pampu, gauča, compadrita, Buenos Aires a jeho předměstí a diktátora. Autorka si všímá Borgesových různých postojů vůči argentinskému tématu a dochází k závěru, že Argentina představuje pro Borgese velmi důležité téma, které do značné míry ovlivnili Borgesovi předchůdci (např. Sarmiento, Hernández nebo Lugones). Klíčová slova: Jorge Luis Borges, argentinská literární tradice, kulturní identita, textová analýza, Buenos Aires, předměstí, pampa, compadrito, diktátor.
Gaelská atletická asociace a Irská fotbalová asociace v kulturní paměti občanů Severního Irska
Razím, Tomáš ; Šlosarčík, Ivo (vedoucí práce) ; Kasáková, Zuzana (oponent)
Gaelská atletická asociace (GAA) a Irská fotbalová asociace (IFA) vznikly v 80. letech 19. století. Postupem času se staly více než pouze sportovními organizacemi, staly se významnými objekty v kulturních pamětech dvou antagonistických identit v Severním Irsku. K tomu přispělo především období násilného konfliktu mezi oběma komunitami, známé jako Troubles. To bylo ukončeno v roce 1998 podpisem Belfastské dohody, která měla obě komunity sblížit. Tato diplomová práce analyzuje vývoj obou asociací po roce 1998 v kontextu teorie kulturní paměti, jak ji vypracoval Jan Assmann. Shledává, že především IFA prošla mnoha významnými změnami a ztratila svou pozici v unionisticko-protestantské kulturní paměti. Místo toho však získala zcela nový status v rámci identity severoirské, která překlenuje dosud rozdělenou společnost a stále se vyvíjí, představuje nicméně nadějný potenciál do budoucna. GAA se oproti tomu rozhodla posílit svou pozici mezi katolíky a nacionalisty, a to navzdory několika gestům a aktivitám, které doprovázejí její protisektářský a protirasistický étos. Hlavním důvodem tohoto rozdílu je odlišná historie i struktura obou asociací, především pak obava GAA, že by mohla být marginalizována na úkor britských sportů, pokud by se vzdala své pevné pozice v kulturní paměti nacionalistů. Největší vliv...
Sámské výtvarné umění v kontextu vývoje sámské kultury
Květoňová, Markéta ; Rychlík, Martin (vedoucí práce) ; Boukal, Tomáš (oponent)
Cílem bakalářské práce je popsat vývoj sámského výtvarného umění v kontextu vývoje celé sámské kultury. Vývoj je sledován od konce doby kamenné až do současnosti. Důraz je kladen především na období před christianizací (tedy před koncem 17. století), v němž bylo umění hluboce propojeno s tehdejšími náboženskými a mytologickými představami, a dále na 20. a 21. století, kdy převládá snaha vypořádat se s tvrdou asimilační politikou majoritních národů a demonstrovat skrze umění svou vlastní identitu a etnickou svéráznost. Zároveň však nelze opomenout protichůdné vlivy, jimiž jsou globalizace a turismus. Klíčová slova: Sámové, výtvarné umění, kultury, mytologie, náboženství, globalizace, kulturní identita
Native Art as a Source of Cultural Memory. Case Study of Māori Toi moko
Vacková, Kateřina ; Rychlík, Martin (vedoucí práce) ; Soukup, Martin (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá navrácením Toi moko (tetovaných a mumifikovaných maorských hlav) ze zahraničních institucí zpět do země jejich původu, na Nový Zéland. Toi moko nepředstavují pouze lidské ostatky, ale také kulturní artefakty, díla nativního umění, jež jsou významná pro kulturní reprodukci. Význam Toi moko pro maorskou kulturu je vysvětlen na základě teorie kulturní paměti, kterou do sociálních věd uvedl německý kulturolog a egyptolog Jan Assmann. Cílem této práce je poskytnout obecný rámec pro pochopení hodnoty Toi moko v maorské společnosti, shrnout jeho historický vývoj a reflektovat snahy repatriačního programu Karanga Aotearoa Repatriation Programme, jenž je veden novozélandským národním muzeem Te Papa Tongarewa pod záštitou novozélandské vlády. Klíčová slova etika, kultura, kulturní paměť, kulturní identita, Karanga Aotearoa Repatriation Programme, Maorové, nativní umění, Nový Zéland, tetování, Toi moko
Téma domova, vlasti a kulturní identity v románech pro mládež a mladé dospělé. Na příkladech analýzy vybraných románů (Karin Bruder: Zusammen allein, Karin König; Hanne Straube; Kamil Taylan. Oya. Fremde Heimat Türkei, Karin Kusterer; Edita Dugalic: Heimat ist nicht nur ein Land, Karin Kusterer; Edita Dugalic: Kommst du mit nach Bosnien?)
Svítilová, Tereza ; Bučková, Tamara (vedoucí práce) ; Markvartová, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou interkulturní literatury pro děti a mládež na příkladech analýzy současných německy psaných děl. V práci je využito kombinace metod strukturní analýzy kompoziční, jazykové a tematické komponenty děl, obsahové interpretace a teorie čtenářské recepce. Na základě analýzy čtyř děl je vymezen žánr interkulturní literatury pro mládež ve vztahu k tématům domova, vlasti a kulturní identity. Domov je zde chápán nejen jako fyzický prostor sloužící k bydlení, ale také ve svém duchovním rozměru reprezentovaným rodinnými vztahy, které hrdinkám děl dodávají pocit jistoty a bezpečí. Vlast je chápána jako rozšířená paralela k domovu. Je to prostor, který je hrdinkám blízký a vzhledem k pocitu sounáležitosti s jeho dalšími obyvateli se v něm hrdinky dobře orientují. Domov i vlast se podílejí na utváření identity hrdinek, přičemž rozhodující roli hraje prostředí, v němž hrdinky žijí a kterému se snaží přizpůsobit se. Ocitají se v konfliktu mezi tím, jak na ně nazírá jejich okolí a jak definují ony samy sebe. Volí-li hrdinky mezi domovem a vlastí, rozhodnou se pro domov v duchovním smyslu, tedy svoji rodinu. Pakliže ale jejich rodina neplní svou funkci, upnou se k vlasti jako k instanci, která jim dodává útěchu.
Kulturní identita japonských přistěhovalců do USA
Novotná, Markéta ; Sýkora, Jan (vedoucí práce) ; Labus, David (oponent)
(česky): Cílem této bakalářské práce je určit, do jaké míry a v jaké podobě si japonští přistěhovalci a jejich potomci ve Spojených státech amerických uchovávají svoji původní kulturní identitu a jakým způsobem u nich dochází k postupné adaptaci na kulturu přijímající země. První, teoretická část uvádí obecné poznatky o kultuře, etnicitě a kulturní identitě v kontextu globalizace a migrace. V druhé části se zaměřuji již na japonské emigranty. Na úvod představující jejich etnicitu a identitu obecně navazuje chronologický popis vývoje japonské imigrace do Spojených států a rozdílností adaptace v závislosti na společenských, politických a ekonomických podmínkách. Zmiňuji také specifické japonské kulturní vzorce, které v adaptaci do většinové populace USA hrály největší roli - skupinovou orientaci a kulturní relativismus. Vzhledem k tomu, že japonská imigrace v USA není homogenní, rozhodla jsem se v poslední části přiblížit adaptační proces a změnu identity japonských Američanů v oblasti Malého Tokia v Los Angeles se zaměřením na kulturní festival Nisei Week. Klíčová slova (česky): Kulturní identita, migrace, japonská emigrace, japonští Američané, Malé Tokio
Mexickoamerická kulturní identita v literatuře
Mužíková Paclíková, Edita ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Rigorózní práce se zaměřuje na téma kulturní identity mexických Američanů v USA. V úvodu vychází ze vzájemně propojené minulosti Mexika a Spojených států amerických (otázka přistěhovalectví, chicanské hnutí, chicanská španělština). Pozornost je věnována koncepci mexickoamerické literatury a esejistické, básnické a především narativní tvorbě Tomáse Rivery, předního představitele literatury chicanského hnutí. Jádrem práce je analýza osobitých motivů v Riverově cyklu povídek ...a země jej nepohltila, které vytvářejí obraz života mexických Američanů (motiv náboženství, viny, zoufalství, cesty aj.). Pro pochopení mexickoamerické literatury v její celistvosti (tj. literatury chicanského hnutí a literatury mexickoamerických žen) je provedena komparace Riverova cyklu povídek s dílem spisovatelky Roberty Fernándezové Ženy hranice s důrazem na význam rituálů v životě mexickoamerických žen. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Kuna Yala v moderní době
Opatřilová, Lenka ; Křížová, Markéta (vedoucí práce) ; Opatrný, Josef (oponent)
Hlavním tématem předkládané diplomové práce je indiánské etnikum Kuna Yala, které v Panamě žije ve vlastní, geograficky oddělené, autonomní oblasti, na pobřeží Karibského moře. Diplomová práce zachycuje základní aspekty fungování jejich společnosti - tedy kulturu, právo a ekonomiku. Dále práce popisuje unikátnost kunského etnika v tom, jakým způsobem rozvíjí a chrání svou identitu ve vztahu k většinovému obyvatelstvu Panamy. Posledním tématem jsou nepříznivé vlivy, kterým v současné době jejich společnost čelí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 52 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.