|
Vzdělávací potřeby zrakově postižených pedagogů v rámci dalšího profesního vzdělávání
Vodová, Alena ; Šafránková, Jana Marie (vedoucí práce) ; Tureckiová, Michaela (oponent)
Závěrečná práce na téma Specifické vzdělávací potřeby zrakově postižených pedagogů v rámci dalšího profesního vzdělávání se zaměřuje na potřeby a možnosti, které se týkají celoživotního vzdělávání zrakově postižených pedagogů v České republice. Práce je členěna na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá osobami zdravotně handicapovanými - osoby zrakově postižené - podporou, rehabilitací a využitím kompenzačních pomůcek. Dále mapuje sociální systém služeb, které sdružují a věnují se osobám se zrakovým postižením. Klíčovým tématem je systém vzdělávání utvořený v České republice a ve Slovenské republice. Praktická část analyzuje, jaké jsou možnosti dalšího profesního vzdělávání zrakově postižených pedagogů, a usiluje o identifikaci potřeb a současné nabídky toto vzdělávání uskutečňovat. Prostřednictvím výzkumného pohovoru byly zjišťovány potřeby a možnosti trhu s dalším vzděláváním pro specifickou cílovou skupinu osob nevidomých. KLÍČOVÁ SLOVA Celoživotní vzdělávání, další profesní vzdělávání, kompenzační pomůcky, nevidomí, pedagog, profesní růst, škola, vidomí, vzdělávací potřeby, zrakově postižení.
|
|
Ucelená rehabilitace osob se zrakovým postižením
Hlaváčová, Barbora ; Ondrušová, Jiřina (vedoucí práce) ; Cimrmannová, Tereza (oponent)
Diplomová práce na téma Ucelená rehabilitace osob se zrakovým postižením podává celkový přehled o možnostech a významu Ucelené rehabilitace pro tuto cílovou skupinu. V úvodní části mé práce se budu věnovat definici zraku, zrakovému postižení, ucelené rehabilitaci pro osoby se zrakovým postižením a možnosti sociálních služeb. V závěrečné části jsou uvedeny rozhovory vedené s klienty a pracovníky zařízení zaměřeného na poskytování služeb sociální rehabilitace. Cílem mé práce je popsat psychosociální problematiku osob se zrakovým postižením a současně podat přehled o možnostech a významu ucelené rehabilitace pro tuto cílovou skupinu.
|
|
Informovanost veřejnosti v České republice o sluchovém postižení
Seydlová, Marie ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Tato bakalářská práce je zpracována speciálně pedagogicky. Bakalářská práce se zabývá informovaností veřejnosti České republiky o sluchovém postižení. Jejím hlavním cílem je zjistit více informací právě o této problematice. První část je teoretická a je zde popsána veškerá důležitá teorie, nutná pro lepší pochopení a orientaci v otázkách sluchových postižení. V praktické části se věnuje základům surdopedie, obsažena je i kapitola o postojích veřejnosti ke sluchovému postižení. V této části je pomocí anonymního dotazníkového šetření zkoumáno, zdali je veřejnost obeznámena se základními pojmy, jestli zná druhy sluchového znevýhodnění, nebo zda se již se sluchově postiženou osobou setkali a jak by v situaci, kdy by se na ně neslyšící osoba obrátila o pomoc, komunikovali. Dále dotazníkové šetření zkoumá, jaké postoje zaujímají respondenti ke sluchovému postižení a jestli se proti poškození sluchu chrání. Z výsledků šetření vyplynulo, že oslovení respondenti jsou poměrně informovaní o základech sluchového postižení, a osobám se sluchovým znevýhodněním by byli ochotni pomoci i přes občasný stud. Ale například, i přesto že vědí, jak si chránit svůj sluch, tak pravidla sluchové hygieny příliš nedodržují.
|
|
Posouzení míry efektivity kompenzačních pomůcek při kombinované vadě zraku a sluchu
Bertlová, Barbora ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent)
Cílem bakalářské práce je zhodnotit efektivitu vybraných kompenzačních pomůcek pro osoby s kombinovaným postižením zraku a sluchu. Spektrum kompenzačních pomůcek bylo pro účely této práce vybráno na základě rešerše literatury na téma kompenzačních pomůcek. Oblasti využití kompenzačních pomůcek byly zúženy na pomůcky pro přístup k informacím a pomůcky pro prostorovou orientaci a samostatný pohyb uživatelů. Jejich efektivita byla posuzována bodovým systémem hodnocení. Hodnocenými kategoriemi byly: druh výstupu pomůcky, možnosti užití venku či uvnitř, samostatnost pomůcky, velikost pomůcky, potřeba znalosti Braillova bodového písma, zdroj pomůcky a její úhrada. Výsledky výzkumného šetření byly konzultovány s třemi konzultanty, kteří mají osobní zkušenost s postižením a odpovídající vysokoškolské vzdělání. Výzkumné šetření této práce tvoří komentované hodnocení jednotlivých pomůcek podložené názory konzultantů. Součástí práce jsou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
|
|
Využití ICT technologií v realizaci prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením
PECHEROVÁ, Kateřina
Cílem bakalářské práce je představit aktuální stav využití ICT technologií v prostorové orientaci osob se zrakovým postižením v teoretické rovině a na této bázi provést kvalitativní šetření zaměřené na přínos využití aktuálních aplikací pro minimalizaci limitů v oblasti samostatného pohybu jedinců se zrakovým postižením. Dále se práce zaměřuje na aktuální nabídku kompenzačních pomůcek s ICT technologií v rámci zmenšování limitů samostatného pohybu osob se zrakovým postižením a na jejich přínos pro jejich kvalitu života. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části práce je představena aktuální nabídka kompenzačních pomůcek na bázi ICT v rámci prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. V praktické části je práce zaměřena na mobilní aplikace, které napomáhají jedincům se zrakovým postižením lépe se orientovat a pohybovat v prostoru. Výzkum byl prováděn technikou hloubkového, polořízeného rozhovoru. Komunikačními partnery byli dva muži, kteří sami mají zrakové postižení a k jejich prostorové orientaci a samostatnému pohybu napomáhají právě tyto aplikace. Kvalitativním šetřením bylo zjištěno, že mobilní aplikace pro zrakově postižené zaměřující se na orientaci a pohyb v prostoru jsou velmi užitečné a můžou jim velmi dobře napomoci ke zlepšení jejich kvality života.
|
|
Integrace a speciální vzdělávání zrakově postižených
Kaiserová, Anna ; Chittussiová, Lenka (vedoucí práce) ; Cintlová, Jitka (oponent)
Název: Integrace a speciální vzdělávání zrakově postižených Cíl: Hlavním cílem této práce je charakterizovat integraci a speciální vzdělávání zrakově postižených, detailně popsat případovou studii u vybraného respondenta, který prošel jak integrací, tak speciálním vzdělávání. Metodika: Výzkumu se zúčastnil dvaadvacetiletý muž, který ve svém vzdělávacím procesu prošel integrací i speciálním vzděláváním. Jednalo se o kvalitativní výzkum a otázky polostrukturovaného rozhovoru zodpovídal on a jeho blízcí rodinní příslušníci. Výsledky: V závěru výzkumu se práce pozastavuje nad různými otázkami, které nás během šetření zaujaly. Ty jsou v diskuzi komentovány autorkou. Klíčová slova: zrak, zrakové postižení, integrace, inkluze, speciální vzdělávání, kompenzační pomůcky, asistent pedagoga
|
|
Rodičovství osob s těžkým zrakovým postižením
Hrušková, Barbora ; Kodymová, Pavla (vedoucí práce) ; Vodáčková, Daniela (oponent)
Barbora Hrušková, Rodičovství osob s těžkým zrakovým postižením Abstrakt (česky) Diplomová práce zkoumá praktické aspekty rodičovské role u lidí s těžkým zrakovým postižením. Jejím cílem je popsat zkušenosti nevidomých rodičů s přípravou na příchod dítěte, s rodičovskou rolí a péčí o dítě/děti v předškolním věku. Současně si klade za cíl zmapovat sociální služby dostupné této cílové skupině a zjistit, do jaké míry nevidomí rodiče tyto služby reálně využívají, případně, jestli jim nějaké v nabídce chybí. Především z důvodu rozdílné dostupnosti služeb v Praze a menších městech je celá práce zacílena pouze na území hlavního města Prahy. Teoretická část práce charakterizuje osobu s těžkým zrakovým postižením, včetně jejích specifik v různých oblastech života. Dále se věnuje rodičovství a zaměřuje se na možné odlišné aspekty rodičovské role u lidí se zrakovým postižením. Přináší popis kompenzačních pomůcek a vysvětlení jejich nepostradatelné role v životě zrakově postižených lidí a seznamuje čtenáře s možnostmi finanční podpory nevidomých rodičů především ze strany státu. Závěr teoretické části je pak věnován výčtu a popisu pražských organizací, které rodičům s těžkým zrakovým postižením nabízejí sociální služby či jiné formy pomoci. Praktická část objasňuje zvolené metodologické postupy, prezentuje stanovené...
|
|
Manuál ADL u osob po cévní mozkové příhodě
Žďárská, Jana ; Čábelková, Alžběta (vedoucí práce) ; Svobodová, Tereza (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno: Jana Žďárská Vedoucí práce: Bc. Alžběta Čábelková Oponent práce: Název bakalářské práce: Manuál ADL u osob po cévní mozkové příhodě Abstrakt bakalářské práce: Tato bakalářská práce si klade za cíl vytvořit Manuál ADL (z anglického originálu Activity of Daily Living - dále jen ADL) u osob po cévní mozkové příhodě (dále jen CMP). Teoretická část bakalářské práce se zabývá CMP a především následky, které osobám po CMP přináší. Představuje obor ergoterapie a jeho nezastupitelnou roli v procesu návratu pacienta do aktivního života. Objasňuje proces rehabilitace a jeho široké možnosti. Popisuje zkušenosti osob po CMP s dostupností souhrnných materiálů, zabývajících se touto problematikou. Popisuje situaci na trhu, kde je celá řada materiálů, zabývajících se příčinami, etiologií a důsledky CMP, ale schází zde literatura, zabývající se možnostmi vyrovnání se s vzniklými trvalými následky. V praktické části bakalářské práce je představen vypracovaný Manuál soběstačnosti pro osoby po cévní mozkové příhodě. Manuál je koncipován tak, aby ergoterapeut mohl nabídnout osobě po CMP postupy provádění a návrhy kompenzačních pomůcek určených právě pro tu oblast ADL, ve které osoba pociťuje obtíže. Pro jednotlivé oblasti ADL jsou vytvořeny desky, ve kterých je vložen souhrnný list pro danou...
|
| |
|
Nácvik autokatetrizace u pacientů s míšní lézí z pohledu ergoterapeuta
Šestáková, Eva ; Kulhánková, Zuzana (vedoucí práce) ; Čábelková, Alžběta (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno: Eva Šestáková Vedoucí práce: Bc. Zuzana Kulhánková Oponent práce: Název bakalářské práce: Nácvik autokatetrizace u pacientů s míšní lézí z pohledu ergoterapeuta Abstrakt bakalářské práce: Bakalářská práce se zabývá nácvikem autokatetrizace u pacientů po spinální lézi v postakutním stádiu úrazu z pohledu ergoterapeuta. Cílem bakalářské práce je vytvořit příručku o autokatetrizaci pro pacienty po spinální lézi, která by byla přínosem nejen pro paraplegické, ale především tetraplegické pacienty. Příručka obsahuje informace o procesu autokatetrizace, nabízí návody, postupy a možnosti kompenzačních pomůcek a strategií pro osamostatnění se v položce ADL - vyprazdňování močového měchýře. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část popisuje podrobně problematiku tetraplegie, míru postižení a přibližuje vliv poranění míchy na funkce močového měchýře a jeho způsoby vyprazdňování Praktická část se zabývá přínosem příručky Nácvik autokatetrizace u tetraplegických pacientů po spinální lézi z pohledu ergoterapeuta, jenž byl zjišťován pomocí kvalitativního výzkumu. V rámci této výzkumné metody byly zhotoveny dvě kazuistiky. Obsahují podrobnou anamnézu, průběh terapií a jejich zhodnocení. V praktické části se též nachází samotná příručka Nácvik autokatetrizace u...
|