| |
|
Word-formation by ablaut vs. word-formation by suffixation in diachrony
Hejná, Michaela ; Klégr, Aleš (oponent) ; Čermák, Jan (vedoucí práce)
Tato bakalárská práce se zabývá slovotvorbou ablautem vs. slovotvorbou sufixací v diachronii, a to v období staroanglickém a stredoanglickém. Duvod výberu tohoto tématu spocíval v obecném opomíjení této tématiky v gramatikách, v nichž ctenár nalézá podrobné popisy gramatické funkce ablautu ve staré a v menší míre i ve strední anglictine. Cílem práce bylo popsat vývoj ablautových formací behem techto období v typologických souvislostech. Analýzy se zamerují na introflektivní rysy v korenech formací a ukazují, jak ruzné kombinace realizací techto korenu vykazující ablaut s flektivními (-a, -e, -o/-u; -) a ciste derivacními, aglutinacními sufixy (-lic; -full; -scipe; -had; -d, -t, -) postupne ubývají. Práce se dále zameruje na to, zda se ruzné realizace korenu váží k vybraným sufixum také sémanticky, tj. zda v onech kombinacích existují formální a/nebo sémantické pravidelnosti. Pred samotnými analýzami byly urceny morfologicky príbuzné rodiny na bázi Dictionary of Old English: A-F, nejnovejšího a nejpodrobnejšího slovníku staré anglictiny, který v dobe našeho pruzkumu pokrýval hesla spadající pod písmena A-F. Totéž bylo ucineno na bázi Middle English Compendium. Jak vyplývá z obecného typologického vývoje jazyka a jak analýzy materiálu prokazují prímo i neprímo, funkcní pruhlednost, tj. motivovanost,...
|
|
Words versus music: analysis of Samuel Beckett's "Words and Music", "Cascando" and "Rockbaby"
Fořtová, Linda ; Wallace, Clare (oponent) ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá analýzou dvou rozhlasových her Samuela Becketta a jedné hry divadelní. Tyto tři hry - Words and Music, Cascando a Rockaby - sdílejí jednu podstatnou vlastnost: obsahují hudební složku, ať už ve své struktuře, centrálním tématu nebo v jazyce samotném. Hudba je v těchto dramatech nezbytnou součástí, neboť zde poukazuje na neschopnost jazyka skutečně vyjádřit hluboké emoce, nevyslovitelné prožitky a jiné pocity, pro něž "slova nestačí." Cílem této práce je dokázat, že hudba je skutečně mocnějším vyjadřovacím prostředkem než jazyk, co se týče emočních stavů a pocitů, které jsou pro každého jedince individuální a nelze je paušalizovat či použít pro ně slova běžně užívaného jazyka. Nedostatečnost jazyka je typickým rysem Beckettovy tvorby; v těchto hrách je proti němu postavena hudba, která z tohoto "souboje" vychází jako vítěz.
|
| |
|
Řešení slovních úloh s využitím Vennových diagramů
Návarová, Daniela ; Jančařík, Antonín (oponent) ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce)
Bakalářská práce předkládá charakteristiku Vennových diagramů. Její jádro představuje zkoumání řešení různých úloh s využitím této metody. První část je věnována teoretickému popisu nej důležitějších faktů této tématiky, s kterými je dále pracováno v druhé, praktické, části. Cílem předložené práce je s využitím uvedených zdrojů podat ucelené informace o problematice Vennových diagramů, včetně autorčina vlastního systematického rozdělení zkoumaných úloh. Klíčová slova: slovní úloha, množina, Vennův diagram
|
| |
| |
| |
| |
|
Skladba slova a její využití v práci s jazykem - srovnání metody procvičování a objevování ve 4. ročníku ZŠ
Slunečková, Tereza ; Štech, Stanislav (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Cílem výzkumu bylo zjistit a popsat, jak žáci pracují se skladbou slova a jak tyto poznatky z hlediska jazykového využívají dále (v sémantické aplikaci). A to při srovnání výuky metodou procvičování a objevování ve 4. ročnících základní školy z rozhovorů provedených s žáky. Byly použity tyto metody: rozhovor, analýza produktů. Na základě analýzy výsledků žáků a následných rozhovorů nebyl zjištěn statisticky významný rozdíl mezi experimentálními skupinami. Přesto byly identifikovány možné rozdíly mezi skupinami, a z nich byly naznačeny výhody a nevýhody obou metod při práci se skladbou slova.
|