Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 20,132 záznamů.  začátekpředchozí20123 - 20132  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.83 vteřin. 

Objekt v interakci s divákem
Stránská, Marianna ; ŽIŽKA, Tomáš (vedoucí práce) ; TÄUBELOVÁ, Kristýna (oponent)
ANOTACE Tato diplomová práce není vědeckou prací čí historickou rešerší, je především reflexí mé vlastní praxe, tedy mé umělecké tvůrčí činnosti zaměřující se na diváka v interakci s objektem. Klíčová slova - divák, objekt, interakce, komunikace, zážitek, zkušenost, sen, imaginace, dětství, hra, kolaborace, happening, instalace, performance, site specific, "komunikační hra", Tato diplomová práce je rozdělena v zásadě na tři hlavní části: kontext, praxe a reflexe. První část reflexe / souvislosti přináší úvahu nad dnešní formou divadla jako svébytným a nenahraditelným médiem schopným uspět v dnešním zrychleném světě internetu a televize. Ptá se, jak by mělo dnešní divadlo vypadat. A v této souvislosti zkoumám vztah divadla a jiných druhů umění. Zároveň se zvoleným tématem Objekt v interakci s divákem přicházím s novým druhem terminologie a definuji umění, které se snaží zapojit do akce diváka. Snažím se téma zařadit do vědecko-historického kontextu a hledám podobnosti v tvorbě dalších umělců. Zkoumám možné druhy interakce a na konkrétních příkladech popisuji vztah mezi autorem, divákem a dílem. Druhá část práce předešlé myšlenky staví do konfrontace s vlastní praxí / zkušeností. Popisuje ideje, poznatky a postřehy. Dokumentuje vývoj projektu ?Odpočívárna smyslů? a dalších návazných projektů zaštítěných ?značkou? ORBIS PICTUS aneb... Z této zkušenosti formuluje záměr a smysl těchto projektů. Třetí část práce, reflexe / odraz, se zabývá možnostmi interakce v rámci jevištního díla. Vrací se k divadelní formě se zkušeností z interaktivních expozic. Zabývá se symboly, kterými lze diváka motivovat a vyprovokovat k participaci na procesu díla. Hledá možnosti jak upoutat divákovu pozornost. V neposlední řadě ukazuje vývoj tohoto smýšlení na praktických příkladech.

Když herec píše hru
Kubátová, Barbora ; TOŠOVSKÝ, Jan (vedoucí práce) ; HAVELKA, Jiří (oponent)
Tato práce s názvem Když herec píše hru se z velké části věnuje autorskému divadlu a autorskému herectví. V práci jsem se snažila popsat tvorbu absolventských inscenací i jiných autorských inscenací, se kterými jsem se doposud setkala. Také v práci popisuji vznik hry Siegfriedova idyla, kterou jsem napsala a posléze i zinscenovala. Text hry je též součástí mé diplomové práce. Touto prací jsem si zrekapitulovala můj dosavadní divadelní život a snad jsem se i poučila do toho budoucího.

Le théâtre du Grand-Guignol fenomén divadla a jeho dramaturgie
Kebrtová, Helena ; NEUMANN, Julius (vedoucí práce) ; JOBERTOVÁ, Daniela (oponent)
Bakalářská práce představuje francouzské populární divadlo Grand-Guignola přináší základní vhled do jeho dramaturgie. Soustředí se především na otázky aktuálního využití materiálu, který Grand-Guignol poskytuje. V první části se věnuje historickému úvodu a vymezení typických rysů grand-guignolovského žánru. Práce dále představuje padesát pět synopsí vybraných her z repertoáru théâtre du Grand-Guignol, pojednání o jejich tématech a komentáře k jednotlivým textům. Nabízí zamyšlení nad možnými způsoby oživení Grand Guignolu v dnešní době.Théâtre du Grand-Guignol založil v roce 1897 Oscar Méternier jakonaturalistické divadlo, které mělo hájit svobodu umění. V období do první světové války se Grand-Guignol vyvinul v hororové divadlo a toto dramaturgické zaměření mu zůstalo až do jeho zániku v roce 1962. Zlatý věk poznal Grand- Guignol ve dvacátých letech. Grand-Guignol je zároveň označení žánru a proto Grand-Guignolem můžeme nazývat i hry uvedené v jiných divadlech. Pro Grand-Guignol je typická kratší¨forma, zápletka se zločinem ? nejčastěji vraždou, násilí spojené s erotikou a realistické provedení, které vyžaduje dokonalé triky a efekty. Divák má vlivem sugestivnosti děje zaměňovat fikci s realitou. Náročnost hereckého projevu, odvážná současná tematika a vysoká kvalita inscenovaných textů staví Grand- Guignol nad úroveň průměrných populárních divadel. Mnohé hry uvedené v théâtre du Grand-Guignol mohou být sdělné i pro dnešního diváka. Jde navíc o žánr, který není na jevištích běžný, a přitom by mohl být divácky úspěšný. Autorka práce je přesvědčena, že stojí za to pokusit se odkaz Grand-Guignolu oživit, minimálně formou projektu, při kterém bude možné prozkoumat možné inscenační přístupy ke grand-guignolovskému žánru

Třístupňový model kurzu informační gramotnosti pro studenty Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze
Kropáčová, Lenka ; Landová, Hana (vedoucí práce) ; Musil, Vladimír (oponent)
Tématem práce je návrh tří úrovní kurzů informační gramotnosti, které by měly být postupně implementovány do informačního vzdělávání na FF UK. První úrovní je systém volně dostupných online tutoriálů, které formou návodu a ukázek práce s nejznámějšími systémy podpoří využívání dostupných elektronických zdrojů a nabídnou nápovědu či metodiku pro psaní odborných textů. Ve druhém stupni je navržen řádný výběrový kurz formou prezenční výuky v rozsahu jednoho semestru, který by měl již status standardního atestovaného předmětu s předem daným objemem znalostí využitelných pro odbornou práci. Posledním, třetím stupněm je e-learningový kurz zakončený testem a udělením atestace. Návrhu předchází analýza stavu výuky informační výchovy na FF UK a příklady řešení na jiných vysokých školách. Závěr práce je věnovaný dostupným softwarovým nástrojům využívaným v e-learningu.

Problematika trávení volného času u dětí na 2. stupni základní školy a kompenzace školní zátěže
LEŽÁKOVÁ, Petra
Ve své bakalářské práci se zabývám problematikou trávení volného času u dětí na 2. stupni ZŠ a kompenzací školní zátěže. V dnešní době mají děti nepřeberné množství aktivit, kterým se mohou ve svém volném čase věnovat. Tyto aktivity jim nabízejí střediska volnočasových aktivit, sdružení dětí a mládeže, ale i školní družiny a školní kluby a další zařízení, která se věnují dětem a jejich volnému času. Jedná se především o sportovní aktivity, různé zájmové kroužky, které poskytují dětem možnost výletů, poznávání přírody a řadu jiných činností. Svůj volný čas tráví děti i pasivním způsobem a to většinou u počítače nebo televize. To je důvod, proč bychom se měli touhle problematikou zabývat. Měli bychom dětem pomoci, aby svůj čas naplnily plnohodnotně a efektivně a dokázaly ho využít pro své zájmy a záliby. Je řada faktorů, které jejich volný čas může ovlivnit. Mezi hlavní patří rodina, vrstevníci a v neposlední řadě učitel a škola, kterou dítě navštěvuje a řada dalších, kteří mají na dítě při výběru jeho volnočasových aktivit vliv. Svou práci jsem rozdělila do dvou částí. První část je teoretická.Druhou část mé práce tvoří praktická část. Pro její zpracování jsem si zvolila kvantitativní výzkum. K tomuto výzkumu byla použita metoda dotazníků pro žáky 2. stupně základních škol. Výsledky těchto dotazníků jsou uveřejněny v mé práci. Cílem mé práce bylo provedení monitoringu trávení volného času dnešní mládeže. Pro naplnění daného cíle jsem si zvolila 4 hypotézy. Hypotéza 1: Současné děti dávají přednost spíše pasivnímu způsobu trávení volného času než aktivnímu. Hypotéza 2: U pasivního způsobu trávení volného času dávají přednost počítači před televizí. Hypotéza 3: Sportovním aktivitám se více věnují chlapci než dívky. Hypotéza 4: Žáci dávají přednost kolektivním sportům před sporty pro jednotlivce.

Problematika užívání návykových látek žáků základních škol (středních škol a SOU), současný stav, možnost řešení problematiky
CHOCHOLOVÁ, Barbora
Jak název práce napovídá, v mé bakalářské práci se zabývám problematikou návykových látek u žáků na základních školách, středních školách a středních odborných učelišť. První kapitola obsahuje vymezení základních pojmů, mezi které patří psychoaktivní látka, návyková látka, závislost, abstinence a prevence. Zabývám se dále vztahem mezi návykovou látkou a dítětem, problematikou jak lze předcházet situacím, aby dítě nebralo návykovou látku. Co je to závislost na návykové látce, jaké jsou nejčastější projevy závislosti. V další části své práce se zmiňuji o problematice kouření cigaret, kolik je kuřáků mezi dětmi a mladistvými. Zajímá mě kritický věk pro vznik závislosti na cigaretě. Popisuji zde škodlivé účinky kouření na zdraví, jednotlivé fáze jaké jsou u mladého kuřáka. Další kapitola je věnována alkoholu. Co je to alkohol, kolik a jak ovlivňuje konzumace alkoholu mladý organismus, co může pití nadměrného množství alkoholu způsobit. Proč je alkohol více rizikový u mladistvého než u dospělého člověka. Jedna kapitola mé práce je věnována drogám a drogové závislosti. Zabývám se vznikem drogové závislosti a jejími důsledky. Uvádím zde jednotlivé drogy, jejich účinky na člověka, význam rizik pro další vývoj jedince. Následně se zaměřuji na poruchy, které jsou vyvolané jednotlivými návykovými látkami, uvádím zde poruchy způsobené tabákem, alkoholem a drogami. V poslední kapitole teoretické části předkládám možnosti řešení této problematiky. Zmiňuji se zde zejména o prevenci, jejích jednotlivých typech z pohledu řešení zmíněné problematiky. Jako významný prvek v řešení daného problému upozorňuji na vliv rodiny. Klima v rodině, vzájemné vztahy mezi jejími členy. Situace v rodině a její chování tam, kde jednotlivec začne užívat návykovou látku. Na závěr zmiňuji i nemalou roli státu při řešení této problematiky. Jak by se měl stát chovat, jaké by měl používat prostředky v situacích zneužívání návykových látek. Tato práce je vhodná jako materiál pro školy a školská zařízení ke zlepšení znalostí v této problematice. Je důležité zvýšit povědomí o škodlivosti kouření, konzumace alkoholu a jiných návykových látek mezi mladistvými.

Jak učit etickou výchovu ve starším školním věku.
Pekárková, Anna ; Mazáčová, Nataša (oponent) ; Vágnerová, Marie (vedoucí práce)
Práce pojednává o etické výchově žáků staršího školního věku, která je v naší republice v současné době vyučována samostatně i v rámci jiných předmětů. Teoretická část obsahuje definici etické výchovy, základní charakteristiku staršího školního věku a vymezuje nosné body tohoto vývojového období pro etickou výchovu. Dále zahrnuje hlavní teoretická východiska etické výchovy, vysvětluje pojem reflexe. Upozorňuje na rámcové vzdělávací programy s důrazem na průřezové téma osobnostní a sociální výchova a jeho úzký vztah k etické výchově. Praktická část přináší informace o způsobu výuky etické výchovy ve vybraných českých školách. Uvádí základní zobecnitelné poznatky o výuce. Na srovnání čtyř konkrétních programů výuky se snaží hlouběji porozumět dané problematice. Výzkum se zaměřuje hlavně na oblast cílů a metod.

Současné ruské drama na pražských divadelních scénách
Erben, Michal ; Hlaváček, Antonín (vedoucí práce) ; Hříbková, Radka (oponent)
Spisovatelé vždy reflektovali a budou reflektovat svou dobu a řekl bych, že se to od nich do jisté míry očekává. Jsme spíše zvyklí na klasickou reflexi v podání Puškina, Lermontova, Tolstého, Dostojevského, Čechova, Gorkého a mnoha dalších, že zapomínáme, že doba se výrazně změnila - nejen u nás, ale i v celém světě. Zatím je bohužel smutným faktem, že současní ruští autoři na naše scény nepronikají v takové míře jako jejich známější kolegovéklasikové. Vždyť považme - hry Čechova, Dostojevského, Gorkého a jiných jsou dlouhá léta stálou součástí téměř všech divadelních souborů po celé České republice. A kde jsou Sigarev, Koljada, Presňakovové...? Existuje málo režisérů, kteří by se odhodlali inscenovat hru překypující vulgarismy, obscénnostmi a násilím. Přitom texty samotné - přes jejich tvrdý a krutý obraz společnosti - nejsou ve skrytu takové. Zdá se být jednoduché používat metodu verbatim, kvůli které je většina autorů zatracována, poněvadž prý nejsou schopni napsat hodnotné umělecké dílo, jehož kvalita navíc ještě mnohdy utrpí při překladu; na druhou stranu je ale potřeba říci, že všechna výše zmíněná díla mají velice silné příběhy podložené uměleckou stránkou a jsou čtivé. Pro dnešní generaci mladých jistě čtivější než , j istý pan Dostojevskij", o kterém se musí do detailů učit ve škole. Kdo nezná...

Léčba a prevence recidiv nosní polypózy
Porzerová, Miroslava ; Schalek, Petr (vedoucí práce)
Nosní polypóza, jakkoliv se jedná o benigní onemocnění, představuje významný medicínský problém, a to zejména nepříjemným subjektivním vnímáním onemocnění pacientem a také četností recidiv tohoto onemocnění, jejichž sledováním jsme se v předkládané práci zabývali. Existuje celá řada různých definic onemocnění, obecně uznávaný konsensus specialistů, zabývajících se nosní polypózou charakterizuje nosní polypy jako edematózní slizniční výchlipky, které se mohou vyskytovat v různém rozsahu od jednoho polypu až po difúzní polypózu, a které kromě dutiny nosní mohou postihovat také paranasální dutiny. Etiologie nosní polypózy je komplexní otázkou, obecně však lze říci, že nosní polypy jsou konečným stádiem zánětlivého procesu různého původu. Tento zánětlivý proces je často neomezen na nosní sliznici a sliznici paranasálních dutin - nosní polypóza je nezřídka součástí jiných onemocnění, jako jsou např. cystická fibróza. (tab.1) Jak bylo uvedeno výše, nosní polypóza je onemocnění s relativně vysokým počtem recidiv i po radikální - chirurgické - léčbě. I po úspěšném "vyléčení" nosní polypózy kombinací léčebných metod s předpokládaným aditivním efektem se nedaří zabránit recidivě u všech nemocných. V předkládané práci jsme se snažili v základech popsat epidemiologii nosní polypózy (rozdíl výskytu tohoto onemocnění v...

Studium aneuploidie v gametách a embryích
Diblík, Jan ; Macek, Milan (vedoucí práce) ; Forejt, Julius (oponent) ; Rubeš, Jiří (oponent)
Doktorská disertační práce se zabývá vypracováním a zavedením zdokonalených molekulárně cytogenetických vyšetření pro reprodukční genetiku. Zahrnuje metody klinické přímo užívané ke zlepšení diagnostiky a terapie pacientů z neplodných párů i metody experimentální, které pokud se jejich přínos prokáže, mohou být základem nových diagnostických postupů. Práce se soustřeďuje na studium aneuploidií, neboť představují závažnou komplikaci lidské reprodukce a jsou zásadním problémem léčby metodami asistované reprodukce. Cíle Z klinického hlediska bylo hlavním cílem práce bylo zavedení vyšetření chromosomů spermií, polárních tělísek a blastomer pomocí fluorescenční in situ hybridizace (FISH) pro prefertilizační a preimplantačního diagnostiku aneuploidií Hlavním výzkumným cílem bylo provedení studie lokalizace chromosomů v jádrech blastomer odebraných pro preimplantační vyšetření po mimotělním oplození. Záměrem bylo zjistit, zda pro polohu chromosomů z hlediska umístění ve středu nebo na periferii jádra platí u blastomer podobná pravidla jako u jiných buněčných typů v pozdějších stádiích vývoje a zda je poloha chromosomů ovlivněna aneuploidií. Dále jsme si dali za cíl pátrat pro periferní lokalizaci chromosomu X v buňkách s více kopiemi chromosomu X. Ta by mohla být projevem inaktivace chromosomu X, která dle...