Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19,452 záznamů.  začátekpředchozí19443 - 19452  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.78 vteřin. 

Přínos Oskara Heinrotha ke vzniku německé klasické etologie
Bradáč, Ondřej ; Hermann, Tomáš (oponent) ; Komárek, Stanislav (vedoucí práce)
Oskar Heinroth byl německý zoolog a je mnohdy považován za zakladatele etologie. Celoživotním pozorováním živočichů, zejména ptáků, došel k závěru, že pohyby, projevy chování a další do té doby opomíjené znaky jsou pro jejich správnou systematiku stejně podstatné jako znaky morfologické. Je objevitelem druhově typického pudového jednání a jako první pozoroval i několik dalších etologických fenoménů jako například vtištění, pokles prahové hodnoty intenzity signálu nebo reakce běžící naprázdno. Zasloužil se o věcnější pohled na psychický svět zvířat a položil základy etologické metodiky. Díky jeho pracím pronikl do psychologických věd darwinistický přístup. Zasloužil se i o využívání fotografie a záznamu zvuku v etologii. Na základě jeho poznatků ustavili Konrad Lorenz, Erich von Holst a Nicholas Tinbergen etologii jako komplexní vědu, které se později dostalo akademického uznání.

Somatomotorická a somatosenzorická modulace bolesti v obraze fMR a EEG
Vrána, Jiří ; Stančák, Andrej (vedoucí práce) ; Vymazal, Josef (oponent) ; Jech, Robert (oponent) ; Hájek, Milan (oponent)
Zpracování bolesti je na různých úrovních CNS modulováno současně probíhajícími ději. Ze studia nebolestivých somatosenzorických evokovaných potenciálů známe jev hradlování somatosenzorických podnětů pohybem. Klasicky uváděný mechanizmus hradlování v zadním rohu míšním založený na teorii Melzacka a Walla [Melzack R, Wall PD. Pain mechanisms: a new theory. Science 1965;150(699):971-979.] je podle dalších důkazů doplněn ještě nedostatečně prozkoumanými supraspinálními mechanizmy. Podobným nedostatkem porozumění na korové úrovni trpí i metody modulace bolesti interkurentní elektrickou nervovou stimulací. Předkládaná práce se zaměřuje na korové mechanizmy modulace bolesti ve speciálních případech (a) izometrické kontrakce svalů pravé nebo levé ruky při elektrické intraepidermální bolestivé stimulaci pravého ukazováku a (b) při pozorování akutních účinků souběžné nebolestivé vysokofrekvenční mediánové stimulace (PNS) na tonickou tepelnou bolestivou stimulaci thenaru.


Nástěnné malby v kostele sv. Petra a Pavla v Hosíně
Brixová, Michaela ; Royt, Jan (oponent) ; Hlaváčková, Jana Hana (vedoucí práce)
Nektera nova zjisteni teto prace se zdaji byt dulezita pro interpretaci i vnimani vyzdoby interieru puvodniho romanskeho prostoru. Zcela zasadni se zda byt ztotozneni postavy apsidy, puvodne povazovane za sv. PavIa, se sv. Katefinou. Vytlaceni titularnich svetcu z ikonografie vyzdoby, ve spojeni s dosud opomijenym, v Branisove pOplSU zaznamenanym, pruchodem spojujicim romanskou stavbu primo s lodi bYvaleho gotickeho kostela nasvedcuje tomu, ze v dobe vzniku malifske vyzdoby nebyl prostor zakristii, ale soukromou panskou kapli. Tim by byla ospravedlnena i pro zakristie netypicka bohatost VYzdoby. Provedeni maleb je v uzkem vztahu se sakralnim vyznamem daneho prostoru. Na nejcestnejsim miste, vapside, zapliiuji steny vazne, hieraticky pfisne figury, vznesenych gest i postoju. Archaismus pouzitYch pfedloh, zejmena napfiklad v tvafi Boha Otce konstruovane podle byzantskYch malifskYch pfirucek, je zcela zjevny. Zrovna tak uziti v te do be jiz u nas pfekonaneho typu vetvoveho kfize s korpusem Ukfizovaneho. V detailu, zejmena u postav andelu nesoucich draperii, lze vsak jiz tusit to, co je pIne rozvedeno v legendarnich cyklech. Ackoliv motivem stale saknilni, jsou zpracovany ryze svetskYm zpusobem, jehoz vyvrcholeni lze videt ve zcela profannim znazorneni vyjevu pisafe a jeho pomocnika. Soukromou donaci by i tento...

Bureaucracy as a phenomenon of public sector vs. private sphere
Hladký, Ľuboš ; Písař, Pavel (vedoucí práce) ; Šmíd, Jan (oponent)
Cieľom práce je poukázať na hlavné príčiny vzniku byrokracie v štátnom aparáte, definovať rozdiely medzi verejným a súkromným sektorom a dôvody dlhodobej existencie byrokracie v sektore verejnom. V úvode je vysvetlený pojem byrokracia, uvedené hlavné charakteristiky. Na praktických príkladoch je skúmaná prítomnosť byrokracie v živnostenskom podnikaní a stavebnom konaní a v každodenných situáciach, ako súčasť života. V Závere sú uvedené možné praktické riešenia na minimalizáciu či odstránenie vplyvu samotnej byrokracie.

Odpírání vojenské služby v Československu (1918-1938)
Hemza, Tomáš ; Čechurová, Jana (oponent) ; Rákosník, Jakub (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá odpíráním vojenské služby v Československu v období let 1918 - 1938. Předmětem zájmu jsou odpírači vojenské služby, kteří vojenskou službu odpírali z důvodu svého náboženského přesvědčení nebo svědomí. Práce popisuje náboženská sdruže-ní, hnutí a sekty, jejichž členové a příznivci odpírali vojenskou službu. Spolu s tím se práce věnuje následné reakci tehdejšího československého režimu na fenomén odpírání vojenské služby, zejména její represivní stránce.

Problematika kouření na druhém stupni základních škol na Kaplicku
SLÁDKOVÁ, Tereza
Tématem mé bakalářské práce je:Problematika kouření na druhém stupni základních škol na Kaplicku. Vzhledem k tomu, že v současné době se fenomén kouření čím dál více rozšiřuje a na veřejnosti je dost společensky tolerován, ráda bych, aby i této závislosti byla věnována větší pozornost. Zaměření práce na žáky druhého stupně mě velmi zaujalo, jelikož mám pocit, že skoro každý žák, který opouští dveře základní školy, ihned zapaluje cigaretu. Má práce je zaměřena na dva celky a to teoretickou a empirickou část. První část teoretické práce se zabývá problematikou tabáku, jeho složením, účinky, typologií kuřáků. Druhá část teoretické části se zabývá faktory, které ovlivňují mládež, prevencí, na níž nasedají preventivní programy ve školách a dále programy na podporu zdraví. V empirické části je mým cílem analyzovat problematiku kouření u dětí navštěvující druhý stupeň základní školy. Největší problém vidím v neinformovanosti žáků o rizicích kouření. Toto zjištění vede k zamyšlení nad zlepšením informovanosti žáků. Jako návrh řešení tohoto problému navrhuji větší informovat žáků, v preventivních programech na školách.

Odlišnosti v provedení Urbanova figurálního testu tvořivého myšlení dětí se specifickými poruchami učení
LAVÍROVÁ, Lucie
Hlavním cílem bakalářské práce je popsat prostřednictvím Urbanova figurálního testu tvořivého myšlení (TSD-Z) projevy figurální tvořivosti u skupiny dětí se specifickou poruchou učení. V teoretické části bude autorka charakterizovat fenomén tvořivosti, problematiku specifických poruch učení, vývojové období respondentů a teoretická východiska výzkumné metody. V praktické části autorka na základě kvantitativní analýzy kreseb dětí 3. a 4. tříd základních škol doloží odlišnosti, které lze pozorovat v kresbách dětí se specifickými poruchami učení a dětí bez této diagnózy. Pokud se na základě kvalitativní analýzy testu objeví shodné rysy v kresbách respondentů, autorka je vymezí.

Natáčení hraného filmu bez použití filmových svítidel
Milota, Lukáš ; ŠOFR, Jaromír (vedoucí práce) ; MACÁK, Jiří (oponent)
Práce popisuje problematiku natáčení hraného filmu bez použití filmových svítidel. První část popisuje téma v jeho obecnějších obrysech a definuje jednotlivé pojmy související s natáčením v přirozeném světle. Na konkrétních projektech dále zkoumá motivaci jiných tvůrců k výběru tohoto způsobu práce a jejich následné postupy při natáčení. Zmíněna jsou i některá filmová hnutí, která se k tématu vztahují. Druhá část práce je popisem přípravy, realizace a postprodukce mého absolventského filmu ?Příliš mladá noc?, při jehož natáčení jsem zvolil metodu bez použití filmových svítidel.

Hra jako pedagogický fenomén
PODRUHOVÁ, Petra
Práce se zabývá hrou z pedagogického pohledu a jejím využitím prostřednictvím aktivizačních výukových metod, didaktických a pedagogických her. V první kapitole teoretické části se seznamujeme s obecnou charakteristikou pedagogické hry a didaktické hry a vlivem hry na rozvoj jedince ve vztahu k cílům výchovy a vzdělávání. V další kapitole se zabýváme aktivizujícími výukovými metodami z hlediska jejich členění a kategorií, role učitele, metodologie výuky prostřednictvím aktivizačních výukových metod a z hlediska porovnání formy výuky prostřednictvím těchto metod s formou klasické frontální výuky. Praktická část obsahuje dotazníkové šetření týkající se využití hry (aktivizujících výukových metod, didaktické a pedagogické hry nebo prvků alternativních pedagogických směrů) ve výuce na všech ZŠ v Českém Krumlově.