Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 58 záznamů.  začátekpředchozí19 - 28dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Choice Architecture and the Pension System in the Czech Republic
Polenova, Daria ; Štěpánek, Martin (vedoucí práce) ; Janský, Petr (oponent)
Předmětem této práce je výzkum vlivů behaviorální ekonomie na důchodový systém. Analýza je provedena se záměrem porovnání českých a švédských penzijních plánů z pohledu behaviorální ekonomie. Aplikace průzkumové logistické regrese slouží ke zkoumání rozdílů a podobností v názorech českých a švédských občanů. Jako zdroj dát jsme využili Eurobarometr 76.2 (2011). Výsledky ukazují, že oba státy mají podobné názory na fundamentální otázky týkající se důchodu. Bez ohledu na fakt, že oba národy podporují myšlenku, že starší lidé by mněli odkládat odchod do důchodu na později, je počet zaměstnaných českých seniorů nižší v porovnáni se seniory ve Švédsku. Můžeme se tedy domnívat, že švédský důchodový plán, na nějž politici uplatnili některé zásadní principy behaviorální ekonomie, funguje při maximalizaci zaměstnanosti lépe, než český systém. Lepší funkčnost švédského systému možná očekávat i při plnění hlavního cílů penzijního systému, co následně slouží jako důkaz, že lidé mohou být ovlivněni různými faktory při odkladu odchodu do důchodu. Analýza dále poukazuje na tendenci lidí k nereálným očekáváním, které vedou k situacím kdy selhává lidská schopnost správně vyhodnotit dané okolnosti. Právě takové momenty vyžadují "šťouch", aby se zabránilo nežádoucímu dopadu na život jednotlivce a na ekonomiku celé země.
Využití efektu ukotvení v marketingové komunikaci
Režný, Michal ; Vranka, Marek (vedoucí práce) ; Báča, Ladislav (oponent)
Tato bakalářské práce se věnuje efektu ukotvení, jednomu z nejznámějších kognitivních zkreslení, a jeho potenciálnímu využití v marketingové komunikaci. V první části je nejprve poskytnut teoretický základ efektu ukotvení jako psychologického konceptu ve formě, ve které ho v 70. letech 20. století definovali Amos Tversky a Daniel Kahneman. Důraz je kladen na porozumění možným vysvětlením jevu a dále na příbuzná kognitivní zkreslení, která jsou s efektem ukotvení úzce spojena a jejichž znalost je nezbytná pro následnou orientaci v problematice v oblasti marketingové komunikace. Hlavní sekcí první části je poté teoretická rešerše odborné literatury a provedených studií/výzkumů zabývající se právě využitím efektu ukotvení v marketingové komunikaci. V této sekci je věnována speciální pozornost terminologickým neshodám a odlišnostem v pojetí efektu ukotvení v marketingové komunikaci. Významný prostor je věnován především druhům využití s příklady z praxe. Druhá, empirická, část je věnována výzkumu, v rámci kterého je proveden experiment, jehož cílem je prozkoumat účinky a celkovou využitelnost efektu ukotvení na příkladu fiktivních printových reklam na automobily. Výsledky nasvědčují, že ačkoliv je vliv kotev např. na odhadovanou cenu či na maximální cenu, kterou je zákazník ochotný zaplatit, patrný,...
The Truth Behind the Lies: The Experiment
Harutyunyan, Mikayel ; Chytilová, Julie (vedoucí práce) ; Matoušek, Jindřich (oponent)
Tato bakalářská práce představuje ekonomický experiment, který zkoumá vzorce nečestného chování studentů druhého stupně na základní a střední škole. Studenti vyplnili osobnostní inventáře týkající se Velké Pětky a Temné Triády, za což byli následně odměněni. Jako odměna fungovaly sladkosti a jejich počet byl určen hodem kostkou. Výsledky hodů byly známé jen jednotlivým účastníkům, mohli se tudíž rozhodnout, zda zalžou, nebo budou mluvit pravdu o tom, co jim padlo. Následná analýza odhalila, že určitá část účastníků podváděla, ale někteří si nenárokovali plnou výši odměny. Apel na poctivost jsme shledali neefektivním ve snižování počtu podvodů. Dále jsme objevili pozitivní korelaci mezi narcismem, extraverzí a podváděním. Na druhou stranu otevřenost vůči zkušenosti, neurotismus a morálnost, jeden z aspektů přívětivosti, s podváděním korelují negativně. Jednotlivci s horšími akademickými schopnostmi podvádějí méně, naopak ti, kteří dosahují lepších výsledků v testu kognitivní reflexe, podvádějí více. Mimoto indikátory "nestabilního" rodinného zázemí (rozvedení nebo nezaměstnaní rodiče) jsou spojeny s vyšší mírou podvádění, efekt stabilnějšího rodinného zázemí je nejasný. Konečně, zdá se, že ženy si raději odpustí možnost vybrat si plnou výši odměny a místo toho podvádí jen částečně. Celkové výsledky...
Analýza tržní nerovnováhy pohledem behaviorální ekonomie
Urbanová, Aneta ; Sieber, Martina (vedoucí práce) ; Vlček, Josef (oponent)
Práce se zabývá novodobým proudem behaviorální ekonomie v kontextu trhu práce v souvislosti s rozpory s neoklasickou ekonomickou teorií založenou na explicitním předpokladu racionality. V teoretické části jsou představeny dosavadní teoretické přístupy a příklady experimentů. Iracionální vlivy na trh práce budou definovány prostřednictvím výše mzdy, nezaměstnanosti, vzdělání, ale zároveň i motivace, averze ke ztrátě, předsudků a dalších kognitivních zkratek v lidském rozhodování. Praktická část práce bude založena na standardizovaném dotazníkovém šetření, ve kterém budou respondentům předkládány zjednodušené modely dilematických rozhodování týkajících se trhu práce. Cílem bude pozorovat sklon testovaných subjektů k volbě ne vždy nejefektivnější alternativy a potvrdit vliv iracionálních faktorů na rozhodování člověka v rámci dosavadních teoretických předpokladů. Klíčová slova: Behaviorální ekonomie, omezená racionalita, nerovnováha, trh práce, prospektová teorie, heuristiky, předsudky
Nudging v zdravotníctve - cesta k vyšším mieram očkovania?
Turányi, Samuel ; Chytilová, Helena (vedoucí práce) ; Fidler, Armin (oponent)
Diplomová práca skúma vplyv konceptu Nudging na vývoj miery očkovania proti osýpkam, s využitím poznatkov behaviorálnej ekonómie. V teoretickej časti je načrtnutý konceptuálny prehľad behaviorálnej ekonómie a jej príspevkov k ekonómii zdravotníctva. Rozvinuté sú tiež príklady priameho aplikovania Nudgingu a behaviorálnych prvkov na zdravotníctvo, s hlavným zameraním na problematiku očkovania. V analytickej časti sú porovnávané Rakúsko a Česká republika a tiež ich regióny Vorarlberg, Praha a Juhočeský kraj. Miery očkovania získané z údajov od súkromných inštitúcií ako aj verejne dostupných sekundárnych zdrojov boli porovnané pomocou dokumentačnej komparatívnej analýzy. Stanovené boli dve hypotézy: (1) Český systém povinného očkovania proti osýpkam bol historicky účinnejší než rakúsky opt-in systém a (2) Architektúra voľby mala významný vplyv na mieru očkovania. Žiadna z týchto hypotéz nebola vyvrátená. Výskum bol zúžený výhradne na osýpky z dôvodu dostupnosti údajov. V záverečnej časti boli vyhodnotené výsledky výskumu a následne boli navrhnuté odporúčania k očkovacej stratégii. Tie vychádzali z typu očkovacieho systému, stimulov, behaviorálnych ako aj historických faktorov, či aspektov konceptu Nudging ako tlaku okolia, efektu rámcovania, primingu, averzii voči strate či troch heuristík.
Evaluace behaviorálního přístupu k vybraným částem hospodářské politiky s aplikací na Českou republiku.
Makovec, Petr ; Cingl, Lubomír (vedoucí práce) ; Štěpánek, Pavel (oponent)
Implementace behaviorální ekonomie do tvorby vládních opatření a intervencí je odrazem současné a všudypřítomné snahy o zvyšování efektivity. Pro správce veřejných rozpočtů má tato efektivita v chování a rozhodování jednotlivců velký význam, ovlivňuje totiž stav veřejných financí. Teoretická část této práce obsahuje popis nejdůležitějších konceptů behaviorální ekonomie, které je možné aplikovat při tvorbě intervencí a opatření, a které narušují představu o tvorbě rozhodnutí u racionálního spotřebitele. Zároveň zde popisuji jednotlivé poradní týmy vlád, které na behaviorálních principech staví a které se aktivně věnují implementaci realističtějšího pohledu na chování jednotlivců. V praktické části se věnuji metodice evaluace a extrapolace výsledků získaných z experimentů, stejně jako rizikům s tím spojeným. Tyto experimenty většinou předcházejí většímu rozšíření upravených opatření a mají za cíl identifikaci funkčních prvků, na které má smysl se dále zaměřovat. Poté rozebírám několik konkrétních opatření z finančního hlediska a to na základě odhadovaných výnosů a nákladů při rozšíření uskutečněných experimentů na větší soubor jedinců. V poslední kapitole praktické části popisuji dva způsoby, jak za pomoci behaviorálních principů zlepšit stav i v České republice a dále nabízím zhodnocení potenciálu fungování českého poradního týmu. Z uvedených výpočtů vyplývá, že i malé změny prostředí, ve kterém se jednotlivci rozhodují, můžou významně ovlivnit výsledek a životaschopnost jednotlivých opatření. Za minimálních nákladů je možné dosáhnout mnohonásobné návratnosti projektů, je ale nutné podotknout, že ne každé opatření vede ke kýženému výsledku. Aplikace behaviorálního přístupu k opatřením má svůj potenciál i v nejrůznějších oblastech českého hospodářství, jak ukazuji na příkladech zdravotnictví a výběru daní.
Ekonomie Altruismu: Existuje čistě nezištný altruismus?
Tobiášová, Magdaléna ; Stroukal, Dominik (vedoucí práce) ; Chytilová, Helena (oponent)
Práce se zabývá altruismem a pátrá po existencí jeho čistě nezištné formy v ekonomické teorii za pomoci prozkoumání motivů altruismu a pracuje s hypotézou, že veškeré altruistické jednání je motivováno vlastním užitkem. Soustředí se především na ekonomickou teorii altruismu a prolínání neoklasické ekonomie, která se zabývá racionálním jednáním ekonomických subjektů s definicí altruismu jako iracionálního jednání. K rozvinutí fenoménu altruismus z pohledu ekonomické teorie se zabývá také altruismem v teorii her. Tento alternativní přístup popisuje altruismus jako reciproční jednání a přistupuje k němu pomocí relational goods.
Investor jako Homo Oeconomicus nebo Human; Jaké jsou zdroje odchylek od racionality na finančních trzích?
Vacha, Robert ; Chytilová, Helena (vedoucí práce) ; Prokop, Jaromír (oponent)
Tato práce se zabývá rozdíly mezi fenomény Homo Oeconomicus a Human a jejich přítomnost na finančních trzích. Dále se zaměřuje na odhalení rozdílů v chování v souladu s těmito fenomény mezi skupinami lidí zapojených do finančních trhů a těmi, kteří se do finančních trhů nezapojují. K tomu používáme experiment s hodnocením založeným na anchoring indexu. Pro účely výzkumu chování v souladu s prospektovou teorií, práce definuje nový index hodnocení lidského chování Human Index, na kterém vyvozuje závěry o těchto dvou skupinách. Výsledky neukazují na významný rozdíl ve sklonu k biasům a marginálnímu rozdílu v chování v souladu s prospektovou teorií, kde skupina, která se podílí na finančních trzích, odhaluje méně chování v souladu s touto teorií. Celkově nejsou zjištěny žádné pozoruhodné rozdíly v chování mezi oběma skupinami, tj. jak skupina lidí, kteří se podílejí na finančních trzích, tak i skupina, která se nepodílí, jsou na velmi podobných úrovních.
Predicting Field Experiment Results in a Lab
Chadimová, Kateřina ; Cingl, Lubomír (vedoucí práce) ; Krištoufek, Ladislav (oponent)
Tato práce se zaměřuje na předpovídání experimentálních výsledků v labo­ ratorním prostředí, čímž se zároveň věnuje často diskutované otázce externí validity laboratorních experimentů. Provedli jsme laboratorní experiment, ve kterém měli účastníci za úkol předpovídat výsledky určitého field experimentu. Sebraná data jsou analyzována pomocí několika různých nástrojů pro přesnost měření. Zjistili jsme, že předpovědi 94 účastníků experimentu poskytují do­ brou informaci o reálných výsledcích field experimentu, ačkoliv jejich přesnost se mění v závislosti na použitém nástroji pro přesnost měření a určitém treat­ mentu. Průměrné předpovědi jsou více přesné nebo alespoň srovnatelné s průměrnými individuálními předpovědmi, čímž je prokázána přítomnost efektu "moudrosti davu".
Aplikace behaviorální psychologie v marketingu se zaměřením na cenové stimuly
Ptáčková, Marta ; Hofmannová, Jitka (vedoucí práce) ; Vranka, Marek (oponent)
Cena je součástí marketingového mixu a hraje významnou roli v procesu rozhodování zákazníka. Hlavním cílem práce je prozkoumat, co stojí za nákupními rozhodnutími. Práce je rozdělena do dvou částí. První část shrnuje poznatky autorů o tom, jak dochází k nákupnímu rozhodnutí a jakou roli hrají emoce pro jeho správnost. Protože příběhy nejsou emočně neutrální, práce analyzuje dopady vyprávění na cenu, kterou jsou lidé ochotni zaplatit, a také to, zdali má tato cena dopad na vnímanou kvalitu produktu, který konzumujeme. Druhou část tvoří vlastní výzkum, během něhož bylo provedeno šest hloubkových rozhovorů. Cílem výzkumu bylo získat představu o kontextu, v jakém lidé činí svoje nákupní rozhodnutí, a získat nové podněty k tématu práce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 58 záznamů.   začátekpředchozí19 - 28dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.