Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 35 záznamů.  začátekpředchozí16 - 25další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vliv výchovného stylu v rodině na zdravý rozvoj sebepojetí dítěte
Machová, Irena ; Švandová, Martina (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent)
Tato bakalářská práce se týká vlivu výchovných stylů v rodině na zdravý rozvoj sebepojetí dítěte. Jejím cílem je popsat a prozkoumat fenomén sebepojetí jako jedné z klíčových kategorií osobnosti člověka ve vztahu k působení způsobu rodinné výchovy. V teoretické části poskytuje přehled podstatných fakt z oblasti psychologie jáství a psychologie rodiny, konkrétně se věnuje popisu sebepojetí se všemi jeho složkami a aspekty, zabývá se systémovým pohledem na rodinu a na výchovné styly v ní uplatňované. Empirická část práce přináší výsledky kvalitativního výzkumu, který se uskutečnil prostřednictvím narativních rozhovorů. Jejich kategoriální analýzou bylo zjištěno, že na zdravý rozvoj sebepojetí jedince působí krom výchovného stylu v rodině i další skutečnosti, které se ukázaly jako klíčové. Jedná se zejména o otázku resilience jedince, která může působit protektivně ve vztahu k potenciálnímu negativnímu vlivu rodinné výchovy. V empirické části práce jsou rovněž načrtnuty další možné perspektivy rozšíření stávajícího výzkumu.
Strategie harmonizace pracovního a rodinného života vysokoškolsky vzdělaných žen v počátcích jejich kariéry.
Dvořáček, Pavel ; Kiczková, Zuzana (vedoucí práce) ; Kobová, Ĺubica (oponent)
Téma své diplomové práce harmonizace pracovního a rodinného života vysokoškolsky vzdělaných žen v počátcích jejich kariéry a současně v době, kdy pečovaly o malé děti ve věku do pěti let, jsem si vybral pro jeho aktuálnost, ale i proto, že se mě bezprostředně týká. Analýzu svého kvalitativního feministického výzkumu jsem založil na teorii moci, tak jak o ní pojednává Foucault a Butler. Zajímaly mě původní rodiny mých komunikačních partnerek, s kterými jsem vedl rozhovory. Rodiny, v nichž ony vyrůstaly a v nichž získávaly své socializační návyky. V rámci tohoto socializačního procesu pak to, jakým působením moci byly v těchto rodinách vystaveny při uplatňování zažitých genderových stereotypů založených na patriarchálním uspořádání naší společnosti a zvýhodnění jednoho pohlaví nad druhým. Dále se pak předmětem mého zkoumání staly současné rodiny a mocenské vztahy, v rámci kterých se odehrává proces harmonizace pracovního a rodinného života mých komunikačních partnerek v soukromém a veřejném prostoru, a to, jak se v nich projevují socializační návyky získané v dětství. Důležité pro mé rozhovory a můj feministický výzkum bylo přistupovat ke komunikačním partnerkám jako k subjektům, a tak upřednostnit mezi mnou coby tazatelem a komunikační partnerkou subjekt-subjektový vztah před běžně aplikovaným...
Románová tvorba Boženy Vikové - Kunětické
Brzáková, Tereza ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Krejčová, Iva (oponent)
NÁZEV: Románová tvorba Boženy Vikové - Kunětické AUTOR: Bc. Tereza Brzáková KATEDRA: Katedra české literatury VEDOUCÍ PRÁCE: prof. PhDr. Dagmar Mocná, CSc. ABSTRAKT: Diplomová práce je zaměřena na interpretaci románové tvorby spisovatelky Boženy Vikové Kunětické. Důležitou roli v interpretaci děl hraje dobový kontext, na jehož aktuálnosti autorka svá díla vystavěla. Interpretace děl je podepřena dobovou problematikou ženské otázky a postavení žen ve veřejném i domácím prostoru. První část práce představuje dobovou atmosféru z hlediska ženského hnutí. Druhá část práce je věnována samotné interpretaci čtyř románů Boženy Vikové Kunětické. Hlavním tématem románové tvorby je žena v několika různých rolích a pohledech v manželství, mateřství nebo dospívání. Interpretaci románové tvorby Boženy Vikové Kunětické uzavírá její srovnání se spisovatelkou Růženou Svobodovou, která se věnovala ve své tvorbě obdobnému tématu. KLÍČOVÁ SLOVA: postavení žen, role žen, seberealizace, dospívání, manželství, mateřství
Psychologie prožívání v kontextu seberealizace
Balcarová, Martina ; Uhlář, Pavel (vedoucí práce) ; Heller, Daniel (oponent)
Práce zpracovává vývoj názorů na psychologii prožívání. Tyto jevy sleduje zejména v rámci rozvoje kognitivní a humanistické psychologie od jejího vzniku po současný stav včetně indikátorů trendu možného vývoje. Ve velké míře také těží z přínosů fenomenologie pro poznání prožívání. V práci jsou kombinovány poznatky z literatury s údaji z introspekce včetně introspekce vlastní. Prožitek a prožívání je nazíráno v kontextu životních událostí a vývoje osobnosti. Na tuto část navazuje pojetí seberealizace. Jako přechod mezi oběma částmi slouží nástin vývoje humanistické psychologie a seberealizace jako psychologického fenoménu. Pozornost je upřena především na myšlenky předních humanistických psychologů. Dále se práce zaměřuje na jednotlivé vývojové etapy jedince a jeho prožívání závislém na uspokojení potřeb v perspektivě vybraných psychologických teorií, věnuje se také fenoménům flow a sensation seeking. V navazující části práce je nastíněn návrh výzkumného projektu. Jde o kombinovaný výzkum skládající se ze dvou částí - kvalitativní a kvantitativní. Kvalitativní část má intenzivnější povahu, je tvořena zkoumáním nižšího počtu respondentů (6 - 9) a je zaměřena na hlubší prozkoumání konkrétních jedinců z hlediska jejich prožívání v souvislosti se seberealizací. Kvantitativní část je pak extenzivnější...
Role učitele v procesu utváření sebepojetí žáka
Volfová, Kamila ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Vítečková, Michaela (oponent)
Teoreticko empirická diplomová práce "Role učitele v procesu utváření sebepojetí žáka" má za cíl prozkoumat téma sebepojetí z perspektivy osob podílejících se na výchovně vzdělávacím procesu. Především z hlediska osobnostně sociálního rozvoje, jehož podstatnou složkou je vývoj sebepojetí žáka. Zkoumá možnosti a meze pedagogické praxe a snaží se nalézt určitá východiska a doporučení, která mohou učitelům pomoci lépe zvládnout nároky, které současná společnost na výchovu dětí klade. Zároveň se snaží dát učitelům k dispozici nástroj, kterým by jednoduše a efektivně zjistili úroveň své práce na rozvoji sebepojetí svých žáků.
Učitel a možnosti rozvoje žákovy seberealizace ve výchovně vzdělávacím procesu
Smetanová, Zuzana ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
Text diplomové práce je zaměřen na téma možností rozvoje žákovy seberealizace využíváním humanistických principů ve výchovně vzdělávacím procesu. Práce obsahuje teoretické poznatky z dané problematiky, psychodidakticky zpracovaný materiál, umožňující aplikaci humanistických zřetelů ve vyučování, a empirické šetření, ověřující praktickou účinnost teoretických poznatků a zpracovaného psychodidaktického materiálu. V úvodní teoretické části jsou vymezeny pojmy seberealizace a humanistické psychologie, souvislost mezi těmito pojmy a odůvodnění významnosti těchto pojmů ve výchovně vzdělávacím procesu pro podporu celostního rozvoje žáka a pro pomoc žákovi využít své možnosti a dispozice v dalším životě. Dále jsou v této části práce zmíněny z teoretického pohledu možnosti transformace prvků humanistické psychologie, podporujících rozvoj seberealizace, do vyučování. Jednotlivé kapitoly teoretické části se zabývají poznatky o vývoji osobnosti, filozofickým pojetím člověka v historii, vznikem humanistické psychologie na základě filozofických směrů, souvislostí humanistické psychologie a seberealizace a odůvodněním a možnostmi využití humanistických principů ve vyučování. Druhá, psychodidaktická část, obsahuje aplikaci humanistických zřetelů rozpracováním kognitivní a psychologické dimenze do modelové úkolové...
Problém smyslu v pedagogicko psychologických souvislostech
Čermáková, Markéta ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Krykorková, Hana (oponent)
Cílem této práce je popsat pedagogické a psychologické aspekty procesu hledání smyslu života a identifikovat možné příčiny životní krize či ztráty. Práce také podává nástin možností, jaké má pedagogika v oblasti hledání a upevňování životního smyslu. Analyzovaná témata jsou charakteristická přesahem do každodenního života, a proto je žádoucí, aby bylo téma zpracováváno nejen v rovině psychologické a filizofické, ale také v rovině pedagogické teorie i praxe. V jednotlivých kapitolách je téma práce nahlíženo v kontextu subtémat jako transformace rodinných struktur, mediální výchova, volný čas.
Život single - ano či ne?
JINDROVÁ, Kristýna
Cílem bakalářské práce s názvem "Život single - ano či ne?" je přinést souhrnné informace o novodobém fenoménu, který se v české společnosti objevuje na počátku 90. let minulého století. Teoretická část přináší nejdůležitější poznatky, které jsou spojeny s tímto životním stylem. Druhá část, praktická, je tvořena kvalitativním výzkumem, jehož cílem je analyzovat život singles a poskytnout tak čtenářům vhled do jejich života a zároveň jejich smýšlení o životě single. V rámci výzkumu jsou čtenářům předány prostřednictvím odpovědí samotných singles také rozdíly mezi single muži a single ženami a tím tak umožněn lepší pohled na tento zajímavý životní styl.
Seberealizace seniorů v domově s pečovatelskou službou
ŠIMEČKOVÁ, Irena
Problematika stáří a stárnutí je pro každého z nás čím dál aktuálnější téma. Mnoho seniorů ani nečekalo, že se tak vysokého věku dožije. Je pochopitelné, že starým lidem postupně ubývají síly a dojdou k závěru, že chtějí být umístěni do pobytového zařízení. Je třeba dodat, že rozhodnutí seniora musí být dobrovolné, určitě jej nelze vynutit. Jeho rodina a přátelé mu můžou být oporou. V situaci, kdy je senior vcelku samostatný, avšak jeho zdravotní stav se zhoršuje a dá se očekávat, že bude potřebovat pomoc při zvládání běžných úkonů, může si podat žádost o umístění do domova s pečovatelskou službou. Senioři pak s obcí, která vlastní domov s pečovatelskou službou uzavřou řádnou nájemní smlouvu a s pečovatelskou službou se domluví, jaké konkrétní úkony potřebují. Aby se senior lépe adaptoval v domově s pečovatelskou službou, může si vzít nábytek ze svého domova, obrázky či fotografie. Výhodou pro seniora může být, že v domově má známé a zná okolí. Mnohdy je v domově s pečovatelskou službou lepší dostupnost zdravotní péče, služeb a dopravy nežli v jeho předchozím bydlišti. Výhodou je i program, který domov s pečovatelskou službou pro seniory vytváří. Je samozřejmostí, že i senioři si mohou vytvořit svůj vlastní program. I senioři se mohou seberealizovat. Mohou navštěvovat kluby pro seniory, vzdělávat se na univerzitách třetího věku, chodit do divadla, navštěvovat zajímavá místa či chodit na procházky. Téma mé diplomové práce je Seberealizace seniorů v domově s pečovatelskou službou. Cílem práce je zmapovat faktory, které ovlivňují potřebu seberealizace seniorů v konkrétním domově s pečovatelskou službou. Byla stanovena hlavní výzkumná otázka: Jak senioři vnímají možnost seberealizace s podporou pečovatelské služby. Pro zodpovězení hlavní výzkumné otázky byly stanoveny čtyři dílčí výzkumné otázky. Byla použita strategie kvalitativního výzkumu, metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkum se uskutečnil v Domově s pečovatelskou službou v Tylově ulici v Českých Budějovicích. Pečovatelskou službu zde zajišťuje Ledax, o.p.s. Z výzkumu vyplynulo, že senioři se cítí bezpečně a znají svá práva. Senioři uváděli, že jsou spokojeni s pečovatelskou službou, na druhou stanu chtějí zůstat co nejdéle samostatní. Dotazovaní se shodli, že jejich zdravotní stav není ideální, ale snaží se vše brát s nadhledem. Mají strach z toho, že se stanou plně závislí na péči jiné osoby. Dále se velmi těžko vyrovnávají se ztrátou sousedů, se kterými navázali přátelství, toto uváděli senioři, kteří zde žijí více jak deset let, zároveň se shodli, že dříve zde byli sousedské vztahy lepší a pořádalo se mnohem více společenských akcí. Senioři, kteří jsou v domově kratší dobu uváděli, že sousedské vztahy jsou dobré. Všichni senioři jsou v pravidelném kontaktu se svou rodinou a známými. Preferují osobní návštěvu, ale když je nejhůř, tak si zavolají. Senioři se zúčastňují volnočasových aktivit, které pořádá domov s pečovatelskou službou a to zejména ženy. Z výzkumu dále vyplynulo, že by senioři uvítali více volnočasových aktivit. Během rozhovoru uvedli někteří z dotazovaných seniorů, že se pro ostatní snažili vymýšlet různé volnočasové aktivity, bohužel se to však nesetkalo s úspěchem. Na zodpovězení hlavní výzkumné otázky - Jak senioři vnímají možnost seberealizace s podporou pečovatelské služby? Mohu sdělit, že pro seniory je důležitá podpora pečovatelské služby jak při jejich každodenních záležitostech, tak i při volnočasových aktivitách. V případě že mají problém, část dotazovaných se shodla na tom, že je to právě pečovatelská služba, kam se obrátí pro radu. Výsledky této práce budou předány sociálním pracovníkům a seniorům v Domově s pečovatelskou službou v Tylově ulici v Českých Budějovicích.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 35 záznamů.   začátekpředchozí16 - 25další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.