Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Aelred z Rievaulx a jeho dílo De spirituali amicitia: mezi tradicí a individualismem
Smetanová, Zuzana ; Adámková, Iva (vedoucí práce) ; Jaluška, Matouš (oponent)
Práce se zabývá osobností anglického cisterciáckého mnicha a opata z 12. století Aelreda z Rievaulx a jeho dílem "O duchovním přátelství" (De spirituali amicitia). Jejím cílem je analyzovat Aelredovo dílo v širším kontextu Aelredova života, jeho dalších děl a dobových teologicko-filozofických konceptů a ideálů a zasadit je do tradice pozdně antických a středověkých úvah nad přátelství a láskou s důrazem na monastické prostředí. Autorka pořídila překlad a analýzu nejdůležitějších pasáží díla a jejich srovnání s Aelredovými zdroji a předlohami, mezi které patří především dílo Marca Tullia Cicerona Laelius de amicitia, spisy svatého Ambrože a Augustina a Bible. V závěru práce autorka předkládá analýzu Aelredovy "individuality", která skrze jeho dílo prosvítá a která je interpretována pomocí aktuálního diskurzu zabývajícího se individualitou ve středověku. Autorka se tak snaží vymezit Aelredovo místo "mezi tradicí a individualismem".
La Queste del Saint Graal v kontextu vrcholně středověké spirituality
Smetanová, Zuzana ; Suchánek, Drahomír (vedoucí práce) ; Nejedlý, Martin (oponent)
Tato bakalářská práce se soustředí na legendu o Svatém Grálu, konkrétně na její vrcholnou podobu La Queste del Saint Graal, a snaží se ji uvést do kontextu historického, kulturního a spirituálního vývoje západní Evropy 11. - 13. století. Práce nejprve popisuje obecnou politickou a společenskou situaci v západní Evropě vrcholného středověku, dále se věnuje soudobému duchovnímu a intelektuálnímu vývoji, poté charakterizuje rytířskou kulturu a literaturu a nakonec se zabývá samotným vývojem legendy o Svatém Grálu a rozborem La Queste del Saint Graal. Symbolika a spiritualita tohoto vrcholného díla z oblasti artušovské literatury je dávána do souvislosti s mnišskou a konkrétně cisterciáckou spiritualitou 12. století, ale je rovněž zdůrazněno, že vychází i ze specifik spirituality rytířské. Práce se pokouší o nalezení místa, které La Queste del Saint Graal zaujímá ve středověké křesťanské kulturní tradici.
Učitel a možnosti rozvoje žákovy seberealizace ve výchovně vzdělávacím procesu
Smetanová, Zuzana ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
Text diplomové práce je zaměřen na téma možností rozvoje žákovy seberealizace využíváním humanistických principů ve výchovně vzdělávacím procesu. Práce obsahuje teoretické poznatky z dané problematiky, psychodidakticky zpracovaný materiál, umožňující aplikaci humanistických zřetelů ve vyučování, a empirické šetření, ověřující praktickou účinnost teoretických poznatků a zpracovaného psychodidaktického materiálu. V úvodní teoretické části jsou vymezeny pojmy seberealizace a humanistické psychologie, souvislost mezi těmito pojmy a odůvodnění významnosti těchto pojmů ve výchovně vzdělávacím procesu pro podporu celostního rozvoje žáka a pro pomoc žákovi využít své možnosti a dispozice v dalším životě. Dále jsou v této části práce zmíněny z teoretického pohledu možnosti transformace prvků humanistické psychologie, podporujících rozvoj seberealizace, do vyučování. Jednotlivé kapitoly teoretické části se zabývají poznatky o vývoji osobnosti, filozofickým pojetím člověka v historii, vznikem humanistické psychologie na základě filozofických směrů, souvislostí humanistické psychologie a seberealizace a odůvodněním a možnostmi využití humanistických principů ve vyučování. Druhá, psychodidaktická část, obsahuje aplikaci humanistických zřetelů rozpracováním kognitivní a psychologické dimenze do modelové úkolové...
Impulzy humanistické psychologie pro posílení osobnostního přístupu učitele k žákům
Smetanová, Zuzana ; Sedláčková, Daniela (oponent) ; Krykorková, Hana (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou významu osobnostní stránky učitele z hlediska jeho přístupu k žákům a k celému výchovně vzdělávacímu procesu. Pojednává o vlivech, které osobnostní přístup učitele zakládají a programech vedoucích k podpoře jeho rozvoje. Při zpracování tématu bylo využito studia psychologických směrů a teorií osobnosti se zaměřením na využití prvků humanistické psychologie v celostním přístupu kognitivněosobnostně- sociálních aktivit učitele. Práce má charakter přehledové studie, vypracované na základě teoretických poznatků oboru pedagogika, doplněných osobními praktickými zkušenostmi. Úvodní část je věnována teoretickému rozboru osobnosti a vlivům, působících na její utváření, tedy i na utváření osobnosti pedagoga. Cílem je zdůraznit individualitu a jedinečnost člověka, s kterou je nutno v edukačním procesu počítat. V dalších částech se práce zabývá potřebnými vlastnostmi učitele k zvládnutí pedagogické činnosti, popisem soudobých teorií vzdělávání se zaměřením zejména na humanistickou psychologii a dále rozborem využitelnosti prvků humanistické psychologie C. R. Rogerse v procesu pedagogické činnosti učitele. V poslední části jsou popsány příklady nových programů, vedoucích k podpoře a posílení osobnostního přístupu učitele a využívajících principy humanistické psychologie....

Viz též: podobná jména autorů
1 SMETANOVÁ, Zdeňka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.