Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 166 záznamů.  začátekpředchozí147 - 156další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Pojetí románu u Milana Kundery
Čápová, Markéta ; Hrbata, Zdeněk (vedoucí práce) ; Kubíček, Tomáš (oponent)
R E S U M É Tato bakalářská práce na téma Pojetí románu u Milana Kundery sestává ze dvou částí. První z nich přibližuje román jako literární žánr, seznamuje s Kunderovým názorem na román a objasňuje termín "kýč" v literatuře. Druhá část práce se zaměřuje na konkrétní Kunderovy romány. Odhaluje jejich témata a motivy, které se často objevují ve více románech: dopisy, nedokonalost mezilidské komunikace, krize lidské identity apod. Kunderovy romány se vracejí k minulosti, důležitou roli hraje však i přítomnost. Každá doba má svá pozitiva a negativa a Kundera prostřednictvím jednání postav ukazuje oba póly. Bakalářská práce se zabývá nejen česky psanými romány, ale i Kunderovými romány psanými francouzsky.
Práce s autentickou korespondencí v románech Františka Kožíka o Zdence Braunerové
Braunová, Linda ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Hrabáková, Jaroslava (oponent)
Resumé BRAUNOVÁ, L.: Práce s autentickou korespondencí v románech Františka Kožíka o Zdence Braunerové /závěrečná práce bakalářského studia/ Praha 2011, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra české literatury. Bakalářská práce na téma Práce s autentickou korespondencí v románech Františka Kožíka o Zdence Braunerové hledá způsoby užití dochované korespondence osobností vystupujících v obou románech (Na křídle větrného mlýna, Neklidné babí léto) a významové posuny, ke kterým dochází.
Kronika jako literární žánr
Pašková, Jitka ; Stejskalová, Anna (vedoucí práce) ; Hrabáková, Jaroslava (oponent)
Tématem diplomové práce je sledování vývoje žánru románové kroniky, který vznikl koncem 19. století na průsečíku staré podoby kroniky a románu. Východiskem k charakteristice žánru a k zmapování jeho vývoje se staly "nová kronika" Aloise Jiráska U nás, "kronika moravské dědiny" bratří Mrštíků Rok na vsi a generační kronika Rozkvět, jejímž autorem je František Xaver Svoboda. Tyto tři románové kroniky jsou si blízké dobou vzniku a mají několik společných rysů, jež jsou spjaty zejména s jejich žánrovým určením (dominace času a prostoru nad postavami a dějem, zpomalování dynamiky času, uzavřenost prostoru, důraz na poetiku konkrétního). Jejich autoři však materiálově čerpali z různých regionů (severovýchodní Čechy, střední Čechy, pomezí Slovácka a Hané) a zobrazili rozdílná sociální prostředí. Kroniky se zároveň liší i časem, kdy se odehrávají, a způsobem zpracování výchozí látky. Všechny patří k dílům realistickým, každá však z hlediska tematického i z hlediska místa děje reprezentuje jiný typ realismu (historický, městský, venkovský). Jako základní a výchozí metody byly zvoleny analýza textů a jejich následná interpretace, jádro práce pak tvoří komparace děl.
Analýza tvorby Romaina Garyho z perspektivy filosofie dialogu
Dědinová, Lenka ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Listíková, Renáta (oponent)
Anotační list Název diplomové práce: Analýza tvorby Romaina Garyho z perspektivy filosofie dialogu Klíčová slova: dialog, motiv setkání, etičnost vztahu, identita, krize identity, odcizení, symbolika, dualismus, l'indicible (nemožnost vyslovení zkušenosti mající intimní nebo extrémní charakter), román, postava "třetího", židovství Abstrakt: Hlavním cílem této diplomové práce je představit ideovou souvislost myšlenek Romaina Garyho, francouzského spisovatele ruského původu, a filosofie dialogu, jejímž zakladatelem byl Martin Buber a kterou dále rozvedl Emmanuel Lévinas. Tohoto cíle se snažíme dosáhnout na jedné straně pomocí interpretace a konfrontace jednotlivých filosofických myšlenek a na druhé straně pomocí analýzy románové tvorby. Práce je rozložena do čtyř hlavních kapitol. V první části se snažíme přiblížit dopad hospodářského rozvoje a celospolečenských proměn, kterými Francie prošla na přelomu a zejména po první světové válce, na kulturu a zejména filosofické klima. V druhé části chceme vymezit základní teze filosofie dialogu. Třetí část je věnována seznámení s osobností a tvorbou Romaina Garyho. A závěrečná část patří analýze románové tvorby jmenovaného spisovatele, kterou zamýšlíme doložit onu ideovou souvislost s filosofií dialogu.
Critical analysis of the Czech translations of Lewis': The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe
Bryndová, Barbora ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Matuchová, Klára (oponent)
Tato magisterská práce se zabývá porovnáním dvou překladů románu Letopisy Narnie: Lev, čarodějnice a skříň od C. S. Lewise. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. První část se soustředí na životopis spisovatelův a obou překladatelek stejně jako vykreslení pozadí vzniku knihy i jejích překladů. Jedna část se také zaobírá zfilmováním románu. Dále je jsou popsány jednotlivé techniky a metody překladu i analýzy překladu. Druhá část se zabývá analýzou samotného překladu. Podrobně jsou analyzovány jména užitá v knize, názvy kapitol, vybrané pasáže i překladatelské oříšky. Práce pojednává o rozdílných přístupech obou překladatelek a zkoumá vybraná slova, větné struktury a styl textu, které užily. Práce se snaží porovnat a analyzovat všechny tři texty a ospravedlnit nebo vyvrátit užití výrazů zvolených překladatelkami. Klíčová slova Román, překlad, překladatel, spisovatel, analýza, porovnání, užití slov, větné struktury, styl textu, překladatelské metody, ospravedlnění, vyvrácení.
Intimní tvorba Teresy de la Parra
Malkovská, Martina ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
Diplomová práce sleduje dílo a nový literární přístup autorky Teresy de la Parra. Pojednává o situaci jak politické tak kulturní v jejím okolí a pokouší se vymezit jí místo mezi ženami objevujícími se na hispanoamerické literární scéně, jakými jsou například Alfonsina Storni, Gabriela Mistral či Victoria Ocampo, zároveň se snaží konkrétně manifestovat "jinakost" její tvorby. Zabývá se problematikou postavení ženy, a to jak v rovině tematické, tak v rovině sociální, aby následně ozřejmila autorčin pohled na celou tuto problematiku a společnost ji obklopující. Náplní této práce je rozbor obou autorčiných románů (Ifigenie, Paměti mámy Blanky), který má za cíl především systematickou analýzu jejího díla a zároveň co nejhlubší pohled na tuto, dnes téměř neznámou, venezuelskou autorku. Klíčová slova: venezuelská literatura, Teresa de la Parra, román, postavení ženy, společnost, analýza
Mediální ohlas tvorby Itala Calvina v českých a italských periodicích
Beníšková, Alena ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Bednařík, Petr (oponent)
Předmětem této diplomové práce je analýza mediálního ohlasu v italských a českých periodicích na vybraná díla italského spisovatele Itala Calvina. První kapitola pojednává o literární kritice. Následuje představení spisovatelova života a stěžejních momentů pro jeho tvorbu. Hlavní částí práce jsou čtyři kapitoly věnované dobové literární kritice zvolených titulů v obou zemích, která vyšla v novinách či literárních periodicích. Nejzřetelnější ohlas zaznamenala díla Cestička pavoučích hnízd, Neviditelná města, Když jedné zimní noci cestující a Americké přednášky.
Modern National Novel in Central Europe
Kúdelka, Peter ; Chmel, Rudolf (vedoucí práce) ; Pátková, Jana (oponent)
Práca uvádza hľadanie národných literatúr v stredoeurópskom priestore medzi románmi v období literárnej moderny v 20. a 30. rokoch 20. storočia. Definovanie myšlienky národného románu na poli stredoeurópskych literatúr patrí medzi veľmi náročné a komplikované procesy. Práca nahliada na literárne diela ako súčasť národných literatúr na románoch poľského autora Stefan Zeromského Predjarie, maďarského spisovatela Deszo Kosztolanyiho Sladká vrahyňa, slovenského autora Ladislava Nádaši-Jégé Cesta životom, českého autora Jaroslava Haška Osudy dobrého vojáka Švejka a rakúskeho autora Roberta Musila Muž bez vlastností. Hľadanie som rozdelil na dve časti, prvá hľadanie národného románu a druhá časť hľadanie národnej postavy. V oboch prípadoch sú definované aktualizované pojmy - román národa a postava národa - oba pojmy zodpovedajú literárnym objektom, ktoré nie sú priamo vypovedajúce o živote národa, ale vytvárajú jeho hlavné myšlienky a identifikáciu. Slovenský a maďarský román zacieľuje na boj jednotlivca so spoločnosťou a jeho novým postavením. Naopak rakúsky a český román odhaľuje princíp uplatnenia národných charakteristík v filozofickom románovom víre. Poľský román uviazol niekde uprostred týchto dvoch charakteristík. Kľúčové slová román, identita, postava, skupina, národný román, národná postava,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 166 záznamů.   začátekpředchozí147 - 156další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.